Jump to content

Taktiske disposjoner og annet rundt klubben pr 4.Juli


1Bergkamp0

Recommended Posts

Aktuelt rundt klubben nå som transfervinduet har åpnet

 

Spillere som var skyld i for mange baklengsmål og hvorfor

Noe av det som preget spillet vårt i fjor var dødballmål imot, men også personlige feil i forsvar, en del av skylden syns jeg Koscielny, Clichy og Song må ta.

 

Koscielny har hatt en middels førstesesong, personlig har jeg veldig troen på han, gutten så ut som en spinkel 16-åring når han kom hit og jeg tror at hans andresesong blir bedre enn den første ble, hvor han gav vekk for mange straffer og gjorde annet tull.

Clichy var lenge min favorittspiller, men han forverrer seg stadig, til hans forsvar så har det vært delvis fordi Arshavin har vært lat. I tillegg til dette har Clichy alt for mange feil i spillet sitt, derfor jeg syns det er greit at han drar. Han prøver å bryte hver gang og det gjør han ikke akkurat til en vanskelig spiller å møte, han er forutsigbar og det er lett å få rom bak han. Han har dessuten posisjoneringsvansker i tillegg til at han prøver bryte hver gang, er svak i lufta og har dårlige crosser(Selv om spillet hans er basert på å løpe nedover linja)

Song er en av dagens favoritter, men denne sesongen har det vært mye opp og ned. Han har fått mer fri fremover og det har svekket oss bakover, til tross for at vi er en av de som har færrest mål i mot fra åpent spill, mener jeg at det er en svakhet at Song har fått så mye rom framover. Alexandre er som Gilberto var, en posisjoneringsspiller med grei teknikk som ikke er særlig god på å takle. Jeg føler meg relativt sikker på at en av grunnene til alle målene vi har sluppet inn på dødball er at Song har ligget lenger framover og har måtte gjøre ”nødtaklinger” som ender med frispark, og uten noe statistisk oppbygning føler jeg meg relativt sikker på at Song, som til tross for at han har fått mer defensiv hjelp av Wilshere i år enn han har hatt før, vil jeg tro at den sentrale midtbanen vår har skapt flere dødballer i mot enn fra årene før.

Kan også nevne Almunía som endelig mistet min tillit.. feltarbeidet hans er elendig og han gir vekk flere baklengsmål for oss i år enn noen andre keepere i topp 10. Til tross for at han er en av de som har færrest kamper av dem..

 

Taktikk

Formasjonen vi spilte i fjor var i mine øyne en 4-2-3-1 som så slik ut:

1309795206396598.jpg

Svakheten i mine øyne var at begge backene våre stormet framover ved enhver anledning og at vi ikke fikk til et ordentlig offensivt spill mot lag som lå kompakt(Kremeksempelet er vel mot United på Old Trafford). Feilene kom som nevnt gjennom midten og på venstresiden for det meste, Sagna var som regel bunnsolid på høyreback selv om han kunne hatt et langt høyere endeprodukt. Legg merke til hvordan Walcott liker å løpe rett inn i feltet på den måten og Nasri litt lenger ut, Nasri gjør dette fordi han har et bedre skudd mens Walcott som oftest kun skyter i venstre hjørne. Det er en stor svakhet med spillet vårt, at vingene kun går på mål og ikke kan gå på utsiden og at de ikke klarer variere spillet sitt mer, sånn sett foretrekker jeg av og til Arshavin(Som jeg frustrerer meg mye over) fordi han har trickery og du aldri vet hva han skal gjøre eller hvor han skal gå(både positivt og negativt)

Barcelona er ikke så populære her på forumet, men jeg mener vi kunne lært en del av dem defensivt i en slik taktikk. Song burde som Busquets droppet ned når backene angrep, noe som førte til at stopperne ble skjøvet ut på sidene, noe som gjør at i angrepsposisjon, vil vi spille en slags 3-3-3-1.

Her er hvordan jeg vil vi skal ligge offensiv vs defensivt i et slik system, dette er tatt utgangspunkt i at Nasri og Clichy har dratt og Gervinho har kommet inn. Blått er offensive mens lyst er defensive posisjoner:

1309794265877762.jpg

Denne taktikken er bygd rundt Fabregas og Van Persie, likevel syns jeg den er feil på mange måter, VP kommer gjennom med veldig mange mål, mens jeg mener Fabregas fungerer bedre som en slags tilbaketrukket playmaker, jeg vil faktisk heller ha Wilshere i en offensiv midtbanespillerposisjon enn Fabregas, aller helst vil jeg bytte taktikk å fjerne en midtbanespiller for å få til et større og mer avansert angrep. Forskjellen på rom vi får og effektivitet vs United er for stor og vi må jobbe for å utnytte sjansene så godt som dem og få et spill som kan basere seg på mer enn bare pasninger på kryss og tvers.

Formasjonene jeg ser på det som mest sannsynlig at vi kan lykkes med er disse:

Felles for alle er at de har fire forsvarsspillere, jeg vil jeg gjerne ha inn en ”commanding” stopper, som er god i lufta, helst en med erfaring fra PL(Samba/Cahill her får vi inn rutine, lederegenskaper og hodestyrke i massevis) og en back som kan bidra framover og holde en linje, gjerne grei på hodet også, øvrige defensive ferdigheter er ikke SÅ viktige om Song dropper ned og stopperne skyves ut til siden når vi er i angrep. (Enrique foretrukket)

 

 

442: Styrker med taktikk: Om vi mister Cesc så vil Wilshere få etablere seg ved siden av Song, vil gjøre det enklere for spillere som Chamakh og Walcott å komme seg til rette; å utnytte noe med hodestyrke og fart og ikke så altfor mye annet alene er vanskelig, men når du setter de to sammen kan det bli effektivt, og jeg vil tro begge to vil passe utmerket som en spisspartner til VP eller med VP som en hengende spiss under(Bergkamprollen) samt at de nok vil passe hverandre.

Svakheter med taktikken er at det blir vanskeligere å holde den possesionbaserte fotballen vi har klart å føre i det siste, en midtbanespiller mindre kan bety at spissen må være klar til å droppe i en dypere rolle(Noe VP har gjort flere ganger og virker å være komfortabel med) for å klare å gjøre klar flest mulige pasningsmuligheter. 442 fungerte optimalt når vi hadde en Flamini som kunne løpe fram og tilbake på midtbanen og terrorisere motspillerne med gode taklinger og enkle pasninger. Om Song skal bekle den defensive midtbaneposisjonen i en slik formasjon avhenger det av at han gjør spillet sitt enkelt og at han er villig til å droppe ned i forsvar framfor å bli med frem i angrep hver gang.

1309794577898220.jpg

Jeg vil legge Walcott litt høyere i banen så han har mulighet for å gå i bakrom mens jeg ser på Gervinho som en spiller som kan utrette mer på egenhånd, dermed får han ligge litt lenger ned i banen og involvere seg i pasningsspillet vårt, backene skal selvfølgelig innrette seg etter vingenes posisjoner for de kan også trekke inn i banen og da er det viktig at vi har minst en på siden for å holde bredden, noe som er alfa og omega for et lag som satser på pasningsorientert fotball som vi gjør. (Mens lag som Blackburn kan sette en spiller som midtspiss og dunke baller opp på han, ha 3 sentrale midtbanespiller og en defensiv midtbanespiller under og spille helt uten breddealternativer, eller å tømme midten for å satse på innlegg fra kantene til midtspissene)

 

4-3-3/4-5-1: var en formasjon jeg lenge hadde etterlyst når vi bytte til den, og Song var glitrende i den dype rollen i midtbanen mens jeg fort så meg lei på hvor lett det er å få ut vingene når vi ikke har en spiss som er mer komplett enn det vi har hatt(RVP har jo nesten utelukkende vært skadet), for motstanderene har det bare vært å få vingene til å gå på utsiden og siden det ikke har vært noen i boksen og ingen av spillerne våre egentlig har veldig gode innleggsfoter har ballen blitt slått tilbake til backer og kontringene har stoppet. Med en VP i form kan denne taktikken fungere utmerket og med en direkte Gervinho på ene vingen som kan både gå innover og rett på mål og en Walcott(som i så fall må øve på innlegg) vil denne taktikken fungere bra i mine øyne. En annen fordel er at vi har en stor midtbane og lett for å finne pasningsalternativer i midten av banen, men jeg syns at det blir litt lett å ta ut den ene spissen.

1309794946995742.jpg

Som det kommer frem her så MÅ backene fram for å holde bredde så vingene kan komme seg i midten, ellers blir det vanskelig å være en trussel framover med denne taktikken, Fabregas er lagt i en dypere rolle enn Wilshere fordi jeg føler at Wilshere er en større trussel på gjennomløp og at Fabregas er bedre når han får ligge lenger bak i banen. Vermaelen, Djoruou og Song bør trekke ut som jeg allerede har skrevet om i denne taktikken for å gjøre opp for at backene må storme fram i banen. Viktig at Song og Sczcney er flinke til å prate sammen og dirrigere i en slik formasjon.

 

 

Ideelt sett vil jeg ha et taktikksett hvor vi kan bytte mellom 2-3 taktikker.

 

 

Ting vi må forbedre

En ting vi må forbedre oss drastisk på er de defensive dødballene, Kolo hadde i 08/09 sesongen 129 klareringer og vi savner en spiller som kan gi jernet i lufta og tør å klarere ballen OG dirrigere, noe Kolo ikke var så god på. I 08/09 sesongen så slapp vi nemlig bare inn 12 mål på dødball og med Campbell(En ung Campbell er typen signering vi trenger!) slapp vi bare inn 9 i 2006(!). Jeg tror at en annen av grunnene til at vi slipper inn flere mål fra dødballer er at spesielt Koscielny, Wilshere og Song har en tendens til å lage frispark utenfor boksen for å unngå farlige angrep fra åpent spill.

 

En annen ting vi må forbedre er pasningsspillet og direkteheten, vi må tørre å spille mer enn to pasninger framover før vi tar en bakover, om Nasri drar bør vi få inn en ving som gir flere målpoeng enn det Nasri har gjort(Vi har jo Arshavin i bakånd som får masse, men jeg vil ha inn enda en i tillegg til han), og vingplassen er en posisjon vi har råd til å kjøpe et mer ubeskrevet blad og gjerne en spiller som har både trickery, fart, et øye for mål og pasninger. (Alvarez virker spennende..) Å spille mer direkte fra for eksempel cornere, og å slå en lang ball i blant vil hjelpe Walcott, Arshavin og Gervinho å komme til rette, dette er alle spillere med fart til å løpe fra de fleste forsvar og som vil dra fordel av å få en lang ball i bakrom for eksempel.

 

Økonomiske situasjon og eierskap

Avtalen med Emirates var i sin tid meget bra, men den var for lang i forhold til hvordan økonomien har utviklet seg og pga dette så vil Tottenham passere oss i sponsorinntekter i nærmeste framtid. Som Usmanov har uttalt så er DETTE sesongen vi må forsterke for å få gode sponsorer når de skal fornyes, i billettpenger og draktsalg tjener vi bra og vil sannsynligvis fortsette å tjene ok om vi ikke skulle ha suksess i de neste tre årene, men sponsorpengene vil bli mindre enn de kunne vært og klubben kan synke. Dessuten er det viktig å opprettholde en topp4 plassering, spesielt når Liverpool, Tottenham og City satser så stort for å ta igjen toppduoen Chelsea og United som vi dessverre har vært et stykke bak i de siste årene.

Nevnte Usmanov var en stund høyaktuell som eier av klubben før Kroenke sikret seg majoriteten av akjsene(over 30%), Kroenke’s kallenavn ”Silent Stan” er veldig treffende og enkelte Gunnersfans tenker nok at han er stille fordi han ikke gjør noe, men jeg tror at han vet hva han gjør, de andre lagene han eier har nemlig hatt suksess og Wenger virker fornøyd med å ha fått inn Gazidis som skal hjelpe dette vinduet å bli et suksessfullt. Gazidis har uttalt at Wenger vil ha penger å handle for og at penger er tilgjengelig. Dette er dog noe styret har sagt i åresvis og Nina Bracewell-Smith sier at styret nå bør takke for seg fordi de holder klubben tilbake. Med Usmanov ville vi også fått tilbake Dein, som Kroenke etterfulgte, etter Dein dro har vi ikke hatt noe særlig suksess og de strålende litt større signeringene har manglet. Dein ville gått inn i klubben igjen om Usmanov hadde fått eierskap og sånn sett ville eierskap med Usmanov vært ideelt. Jeg stiller meg positiv til den nåværende ledelsen til sommeren er over så får jeg heller skifte mening da, for å være ærlig begynner jeg å bli smålei styret nå, men Kroenke og Gazidis må få en sjanse før vi begynner dømme dem.

 

Arsene Wenger

Noen begynner miste tilliten til Wenger, jeg gir han to sesonger til. Vi trenger et trofe snart og Wenger har ikke vunnet noe på lenge og folk begynner å betvile på om han har mistet grepet. Jeg mener fortsatt at han har svakheter taktisk, men uttalelsene hans før sommeren virker positive. Jeg tror at vi kommer til å handle en stopper, Gervinho og kanskje også Alvarez, muligens en midtbanespiller i tillegg. Om Nasri går ut vil vi ha muligheten til å tjene bra med penger på en spiller som ikke har fått nok målpoeng og jeg stoler på at Wenger vil finne en mer effektiv spiller som bidrar like mye for laget vårt.

Wenger’s største seiere i fjorårssesongen var etter min mening mot United og Chelsea, hans taktiske valg og laguttak var vitalt i jakten på disse seierne, for eksempel at Ramsey noe overraskende startet mot United(Han var banens beste i 65 minutter før han ble sliten.) og at Walcott fikk en noe avansert vingspissrolle mot Chelsea som baserte sitt angrepsspill på en høyere forsvarslinje enn de kunne håndtere mot en super Walcott som fikk spille akkurat der han ville lykkes mest i slike kamper.

 

Til slutt

Jeg mener at Arshavin må bli i sommer, mannen får masse målpoeng og til tross for at han ikke alltid spiller bra så har han fått mer og mer innsatsvilje; han er dårlig defensivt, men han har jobbet mer og mer opp og ned jo mer konkurranse han har fått. Han er en effektiv og frustrerende spiller, men VI trenger slike spillere, de som kan avgjøre på dårlige dager.

Jeg mener også at Wilshere er altfor ineffektiv i spillet sitt, han har få assist og nesten ingen mål. Han er blitt hypet mye opp, hans fysiske prestasjoner er meget imponerende, han er rask med ballen i bena, grei teknisk og går i duellene med det han har, men pasningene hans holder enda litt for lavt nivå og gutten må tørre å skyte mer.

Samba og Enrique er hovedønskene mine for i sommer, sammen med Gervinho som alt ser ut til å være på vei inn. En Parker og en spisstype i tillegg og vi vil stille ekstremt sterkt. Frykter at både Clichy og Nasri går ut, tror at Cesc blir til tross for ryktene, men vil ikke være den store katastrofen om han drar som det ville vært i fjor pga Ramsey og Wilsheres innspurt på A-laget

Link to comment
Share on other sites

Wenger viste få tegn til å bytte på taktikken sin nevneverdig i fjorårssesongen, eneste jeg kan huske hvor han byttet ordentlig var mot Stoke og mot WBA i vårkampene, begge gangene ble det byttet til en 442/4222 formasjon og det fungerte meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk innlegg. Masse "food for thought". Er enig i mye av det du skriver, spesielt det om de defensive forbedringene som må til. Får vi antallet dødballmål imot oss ned på et akseptabelt nivå så er det kun marginer som står i veien for å ta steget opp

Link to comment
Share on other sites

Wenger viste få tegn til å bytte på taktikken sin nevneverdig i fjorårssesongen, eneste jeg kan huske hvor han byttet ordentlig var mot Stoke og mot WBA i vårkampene, begge gangene ble det byttet til en 442/4222 formasjon og det fungerte meget bra.

 

Wenger har gått seg fast i egne i egne prinsipper og verdier, som Fredheim sier. Dette gjelder både spillerkjøp og taktikk/spillemåte/plan...

 

 

http://www.dagbladet.no/2011/07/05/sport/fotball/premier_league/arsenal/cesc_fabregas/17195858/

Link to comment
Share on other sites

Leste artikkelen, er mer enig med Furuheim dog, Wenger har sagt at vi er for svake på dødballer og at han skal handle, nå MÅ han holde ord for å ikke tape ansikt. Dessuten syns jeg det var flott at han begynte bytte taktikker mot slutten, syns det lovet godt. Viktig at vi får en rask venstreback med gode innlegg nå IMO eller at Gibbs holder seg skadefri.

Link to comment
Share on other sites

For det første: hvis Nasri ikke vil skrive under på en ny kontrakt, mener jeg han bør selges for £25 mill pund. Dette er nok en sum som er overkommelig for City, og sånn jeg ser det vil ikke Nasri gjøre dem til en spesielt mye større trussel enn de allerede er.

Fabregas derimot, må beholdes med mindre det kommer et bud på £50 mill+. Den typen penger tror jeg ikke Barca har, og siden Cesc ikke vil til RM tror jeg vår kaptein blir iallfall en sesong til.

Mang her inne har etterlyst kjøp av en bakromsspiss. Akkurat det mener jeg vi allerede har i klubben. Hvis Wenger fortsetter sånn som vi avsluttet sesongen, ser vi nok et Arsenal i 4-4-2 neste sesong. Jeg har utrolig lyst til å se Walcott og van Persie i tospann på topp, de to hadde utfylt hverandre kjempebra på topp. Van Persie i en mer møtende rolle, der han kan bruke førstetouchet, kreativiteten og teknikken sin, mens Walcott konstant jager bakrom. Ideelt sett ville dette gitt motstandere et stort problem ved at de enten ville måtte falle og nekte Walcott bakrom, noe som ville gi van Pesie mer plass i det berømte mellomrommet. Eller så måtte destøte oppi van Persie, som er så god med ballen i beina, og gi Walcott rom å løpe i. I tillegg har disse to et veldig godt samarbeid, Theo var vel involvert eller nest sist på rundt halvparten av VPs mål forrige sesong.

På midtbanen må Cesc få en mer tilbaketrukken playmakerrolle(som mange andre har sagt før meg) og Song må få streng beskjed om å holde seg til "vaktbikkjeoppgavene" sine. På kantene ser jeg vel for meg at Gervinho(hvis han blir signert før verden går under i 2012) og Arshavin blir førstevalgene.

Bak må det signeres iallfall to spillere: en midtstopper og en venstreback, evt. to midtstoppere og flytte Vermaelen ut på backen. Jeg tror ikke Vermaelen er så mye dårligere som back enn som stopper, det er vel tross alt på backen han har de fleste landskampene sine. Mannen er rett og slett en god forsvarsspiller og det venstrebenet hans kan fort bli et farlig angrepsvåpen. Fyll inn med noen tøffe, store midtstoppere (Lucio, Samba, Cahill) og jeg tror vi har en meget god backfirer.

Link to comment
Share on other sites

For det første: hvis Nasri ikke vil skrive under på en ny kontrakt, mener jeg han bør selges for £25 mill pund. Dette er nok en sum som er overkommelig for City, og sånn jeg ser det vil ikke Nasri gjøre dem til en spesielt mye større trussel enn de allerede er.

Fabregas derimot, må beholdes med mindre det kommer et bud på £50 mill+. Den typen penger tror jeg ikke Barca har, og siden Cesc ikke vil til RM tror jeg vår kaptein blir iallfall en sesong til.

Mang her inne har etterlyst kjøp av en bakromsspiss. Akkurat det mener jeg vi allerede har i klubben. Hvis Wenger fortsetter sånn som vi avsluttet sesongen, ser vi nok et Arsenal i 4-4-2 neste sesong. Jeg har utrolig lyst til å se Walcott og van Persie i tospann på topp, de to hadde utfylt hverandre kjempebra på topp. Van Persie i en mer møtende rolle, der han kan bruke førstetouchet, kreativiteten og teknikken sin, mens Walcott konstant jager bakrom. Ideelt sett ville dette gitt motstandere et stort problem ved at de enten ville måtte falle og nekte Walcott bakrom, noe som ville gi van Pesie mer plass i det berømte mellomrommet. Eller så måtte destøte oppi van Persie, som er så god med ballen i beina, og gi Walcott rom å løpe i. I tillegg har disse to et veldig godt samarbeid, Theo var vel involvert eller nest sist på rundt halvparten av VPs mål forrige sesong.

På midtbanen må Cesc få en mer tilbaketrukken playmakerrolle(som mange andre har sagt før meg) og Song må få streng beskjed om å holde seg til "vaktbikkjeoppgavene" sine. På kantene ser jeg vel for meg at Gervinho(hvis han blir signert før verden går under i 2012) og Arshavin blir førstevalgene.

Bak må det signeres iallfall to spillere: en midtstopper og en venstreback, evt. to midtstoppere og flytte Vermaelen ut på backen. Jeg tror ikke Vermaelen er så mye dårligere som back enn som stopper, det er vel tross alt på backen han har de fleste landskampene sine. Mannen er rett og slett en god forsvarsspiller og det venstrebenet hans kan fort bli et farlig angrepsvåpen. Fyll inn med noen tøffe, store midtstoppere (Lucio, Samba, Cahill) og jeg tror vi har en meget god backfirer.

Link to comment
Share on other sites

Vi er enige i mye Theo Gibbs Wilshere, men jeg mener vi trenger en bakromsspiss i tillegg til Theo siden vi kan regne med at både Theo og VP er skadet en del, om Gervinho kommer inn får vi en spiller som kan spille ving og spiss og dermed trenger vi pdd dette i mine øyne:

1 pri: Stopper

2 pri: Stopper/back

3 pri: ving/spiss

4 pri: Cover for Song

5 pri: Enda en ving/spiss

 

 

Det er de tre øverste som er viktigst, men alle fem bør på plass om vi virkelig skal utfordre serietoppen i år tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...