Jump to content

Artikler


hermz

Recommended Posts

Siden det kom en artikkel om Thierry Henry. Så bare legger ut mine artikler av Tony Adams og Dennis Bergkamp her. Disse er skrevet i går og i dag. Det gikk litt fort, så det er sikkert noen feil her og der.

 

Bergkamp:

 

Dennis Nicolaas Maria Bergkamp ble født 10. mai 1969 i Amsterdam. Gutten på 1.83 var en teknikker av de sjeldne. Mer om det senere. Dennis hadde tre brødre og katolske foreldre, begge foreldrene var Manchester United tilhengere. Derfor het han Dennis, som er oppkaldt av en annen legende, nemlig Denis Law. Hans aller første fotballlag het Wilskracht, der gikk han i sin barndom. Når Dennis ble 12år ble han oppdaget av en talentspeider fra Ajax. 5 år senere fikk han sin debut. Kun 17 år gammel fikk han sin første kamp mot Roda. Johan Cruyff sitt talent skulle vise seg å være noe stort.

 

Bergkamp fikk hele 14 kamper med seg i sin første sesong i 1986 for Ajax. Sesongen etter ble en suksess for Nederlenderen, han begynte å spille fast på Ajax laget. Dennis scoret mer og mer, utenlands interessen ble større og større. Bergkamp vant ligaen og Uefa cupen med Ajax, han rakk å få 185 kamper for Amsterdan laget samt 103 mål. Meget imponerende av den unge Nederlenderen.

 

i 1993 gikk karrieren framover, sommeren var han klar for Inter Milan. En av de største i Italia. Bergkamp kostet tilsammen 12 millioner pund sammen med lagkammerat Wonk som også fikk samme vei. Men Bergkamp ble aldri noen stor hit i Italia. I sine 3 år i klubben scoret han kun 11 mål på 50 kamper. Sommeren 1996 gikk turen videre til England. Nærmere bestemt London og Arsenal.

 

Dennis ble klar for rød trøyene på en overgangsum på ca. 7,5 millioner pund. Noe som var rekord på den tiden av Arsenal. Dette kjøpet skulle etter hvert være veldig smart av daværende trener Bruce Rioch. Bergkamp debuterte kjapt, det ble mot Middlesbrough kun noen dager etter overgangen. Det tok litt tid før han scoret, men etter vært kom det. Han og Ian Wright passet veldig godt sammen. Men først etter at Wenger kom til klubben klaffet det skikkelig for Dennis Bergkamp. Dennis var med på å vinne flere trofeer med Arsenal, han var selvskreven på laget. 1998 sesongen ble han kåret til "Player of The Year" noe som var fullt fortjent. Bergkamp fortsatte sitt storspill med mange mål og flotte målgivende noe som er et varmemerke hos Nederlenderen. Bergkamp scoret mange flotte mål opp gjennom årene, tillegg til det ble det 3 seriemesterskap med The Gunners.

 

Etter flere år i Arsenal begynte han å dra på årene. Men nektet å gi seg før i 2006. Det ble belønnet med en testimonial kamp mot Ajax. Arsenal vant 2-1 i Bergkamps siste kamp. Dennis eller The Iceman fikk i sine 11 sesonger for Arsenal 315 kamper og 87 mål. I tillegg til vanvittig mange målgivende, hans teknikk og inteligens var helt rått. Dennis Bergkamp vil bli husket av veldig mange.

 

Noe som sikkert noen vet er at han også hadde flyskrekk, han ble skremt av en bombe som skulle være i flyet. Etter tid han har latt vær å fly. Hvis Dennis skulle spille bortekamper utenfor England tok han tog eller bil.

 

Begkamp gav seg etter Arsenal karrieren i 2006. En fantastisk karriere har tatt slutt. Bergkamp har fire barn med kona Henrita Ruizendaal.

 

Dette vant Bergkamp i sin karriere:

 

Eredivisie 1990

KNVB Cup 1987, 1993

Cupvinnercupen 1987

UEFA Cup 1992 (Ajax), 1994 (Inter)

Premier League 1998, 2002, 2004

FA Cup 1998, 2002, 2003, 2005

 

Kilde: Wikipedia

 

Jeg ville takke for alt han har gjort for favorittklubben min, han gjorde meg til en Arsenal supporter. Tusen takk, DENNIS BERGKAMP # 10 eller bare DB 10.

 

TUSEN TAKK! Kom gjerne med tilbakemeldinger.

 

Tony Adams

 

Tony Alexander Adams kom til verden en fin høst dag, 10. oktober 1966 i Romford nærmere bestemt. Fotballen skulle gjøre gutten til noe stort, men det var ikke bare fryd og gammen som han hadde i vente, blant annet alkoholproblemer, det ble en del av livet til den solidestopper kjempen fra England. Men det var det han presterte på banen som var så fantastisk, og det varmet alle Arsenal fans langt inn i hjertene fra første stund.

 

Adams kom til Arsenal i 1980. Men han debuterte for Arsenal først i 1984, kun 17 år gammel. Gutten viste mer og mer fremgang, og etter hvert ble han fast på Arsenallaget. Kun tre år etter debyen for Arsenal, kom han inn på det Engelske landslaget. Der etter fikk Adams kaptein's bindet på Arsenal's lag i en alder av 21 år. En av Arsenal's yngste kapteiner, hvis ikke den aller yngste. Den respekterte stopperen på 1.91 m, ble kåret til PFA Young Player of the Year i 1987. Noe stort lå foran han. Han debuterte for England i samme år som han vant "Young Player of the Year", mot Spania. Hans solide landslagsspill fortsatte i EM i 88. Adams hadde noe på gang.

 

Tony Adams var ikke akkurat kjapp, men han klarte seg fint med sine ferdigheter. Han hadde mye som en stor fotballspiller trengte, det var nå det begynte. Både i 1988/89 og 1990/91 sesongen ledet Tony Arsenal til liga-gull, i tillegg til en liga-cup tittel året før 88 sesongen. Adams og co. fortsatte sitt gode spill, og Arsenal vant blant annet Cup Vinner Cupen i 1992.

 

Etter det ble det en liten nedtur for Romford-gutten. Han fikk alkoholproblemer som han ærlig inndrømte ovenfor media. Dette ble et problem, men Tony var fortsatt en helt på banen. Han spilte seg inn i den fantasiske forsvarsrekka med Steve Bould, Lee Dixon og Nigel Winterburn. Disse gutta var sjefer i en årrekke! Årene gikk og Tony Adams gikk snart inn i sitt 3. tiår som aktiv fotballspiller på et veldig høyt nivå. Imponerende! Adams ledet laget til nok en stor tittel i 1998, denne gangen var det Premier League trofeet som stod for tur. Men det skulle bli mer, Arsenal vant også FA - cupen og Community Shield samme år. Da under nåværende trener, Arsene Wenger. 2000 år var det siden Jesus ble født, og dermed gikk Adams inn i sin tredje årgang. Kapteinsbindet tilhørte han fortsatt, den aldrende kapteinen var nær ved å gi seg, men han skulle legge opp med stil. I hans siste sesong, hans 19. totalt, vant han Premier League for 4. gang i 2001/02 sesongen som kaptein. Dette ble hyllet av fans verden over.

 

Adams fikk med seg 4 Premier League trofeer, 3 Fa-cup trofeer, 2 liga-cup trofeer, 1 cup vinner cup pokal og 3 Community Shield bøtter for han la opp i 2002. Hans 19 sesonger for Arsenal var en stor suksess. Den respekterte stopperen fra England, er sett som en av de største hos Arsenal gjennom tidene, det sier det meste om denne mannen. Adams rakk å få hele 668 kamper for Arsenal, kun mindre enn en annen stor spiller, David O'Leary som fikk sine 722 kamper for Arsenal. Tony spilte også 66 kamper for det Engelske landslaget, han scoret 5 mål i tidsperioden 1987 - 2000. 13 år med landslagspill var heller ikke dårlig.

 

Etter at han la opp, ville han fortsette med fotball, men da som trener. Adams gikk gjennom et trenerkurs før han tok jobben i Wycombe Wandrers som ligger i 4. div i England. Han trente laget fra 2003 til 2004, uten noen stor suksess, men heller ingen fiasko. I 53 kamper styrte han laget, det resulterte i 12 seiere, 20 tap og 21 uavgjort før han gav seg. Adams tok en liten pause fra fotballen, men han kom tilbake. I 2006 tok han jobben som ass. manager i Portsmouth, sammen med Harry Redknapp har det gått oppover for Premier League laget. Der trives han, og han er fortsatt assistent for Redkanpp en dag i dag. Det gjenstår å se hvor lenge han blir. Men Arsenal står høyest i hans hjerte, det vet vi alle. En lojal spiller!!

 

Vil takke han for alt han har gjort gjennom årene, selv om jeg ikke fikk opplevd alt av han har jeg fått inntrykk av at han er fantastisk person, selv om han hadde rusproblemer på 90-tallet. En virkelig stor legende! Står høyt i mitt Arsenal hjerte, tusen takk! Nok en gang...

 

TONY ALEXANDER ADAMS #6 [C]<33

 

Sånn! Som sagt, sikkert noen feil her og der. Ikke forvent så veldig mye.

Link to comment
Share on other sites

ER "TOPP FIRE" HISTORIE I PL?

AV MARTIN HELMIKSTØL

 

Så lenge jeg har fulgt med i Premier League har det vært fire lag som har dominert. Man Utd, Chelsea, Arsenal og Liverpool har etter tur byttet på de fire øverste plassene på tabellen i Premier League ved sesongslutt. Helt fra begynnelsen av denne sesongen har man sett endringer. Per dags dato er ikke "topp fire", topp fire lengre. - Er "topp fire" historie i PL?

 

Vi er selvsagt ikke ved enden av sesongen ennå. Fremdeles er det 1/3 igjen av sesongen, og ingenting er avgjort. Men en ting er sikkert; Liverpool, som lenge har vært et klart topp fire-lag i Premier League, er nå like nært en åttendeplass som en fjerdeplass. Fjerdeplassen har den tidligere lillebroren i Liverpool, Everton tatt over, med 47 poeng, og Portsmouth ligger på åttendeplass med 41 poeng. Liverpool ligger i midten med 44 poeng, med kun målforskjell som skiller dem med Aston Villa og Man City som også har 44 poeng.

 

For et par sesonger siden, nærmere bestemt i 2005/06 sesonen, var Arsenal i den samme fortapte posisjonen. Da var det, som i år, deres byrivaler som var fryktelig nære ved å ta plassen foran dem. Da var det rivalene i Nord London som knivet, mens det i år er Liverpoolrivalene. Jeg ser allikevel forskjeller fra den sesongen, selv om Liverpool anno 2007/08 ikke er noe svakere lag enn Arsenal anno 2005/06. Forskjellen er denne: De andre lagene enn fjerde og femteplassen truet aldri de to foran. Blackburn endte riktignok på sjetteplass kun to poeng bak Tottenham, men det utartet seg slik at Blackburn ikke hadde noen mulighet til å nå de foran mot slutten av sesongen, noe de så absolutt har i år. Nå er det kun 19 poeng som skiller første- og syvendeplassen. På slutten av 2005/06 sesongen var det hele 33 som skilte de samme to plassene.

 

Men hva er det som har utgjort denne forskjellen? Hva har endret seg i Premier League de siste sesongene? Jeg mener det er pengene. Økonomien på lagene generelt i Premier League har jevnet seg mer og mer ut, og vil nok forhåpentligvis gjøre det videre fremover, slik at det bare blir jevnere og jevnere. Flere og flere rike kakser kjøper opp Premier Leagueklubber og setter inn store summer for å føre klubbene opp mot topp fire på tabellen. Slik det ser ut nå så er det flere som har lykkes. Før denne sesongen kjøpte thailandske Thaksin Shinawatra opp Manchester City, og satte inn enorme summer til spillerkjøp. I tillegg til dette skaffet de seg en svært dyktig manager i Sven-Göran Eriksson, som visste nøyaktig hvordan han skulle bruke pengene. I begynnelsen av sesongen hang City med helt i toppen, faktisk enda høyere enn nå. Nå har de tapt seg litt, av forskjellige grunner, men de har nok kommet til toppen for å bli.

 

Det samme gjelder nok både Everton og Aston Villa, som før kun har yppet seg litt i toppen. Nå er de begge seriøse kandidater til å ta Champions League-plass til neste sesong. Selvsagt er Liverpool et lag som hører hjemme i toppen av Premier League, men Liverpool har også bygd opp det ryet de har i fotballeuropa på en eller annen måte. Er Everton, Aston Villa og Man City i ferd ved å gjøre det samme? Er det slutt på den klassiske "topp fire" i Premier League?

 

Jeg mener at det er det. De "mindre" lagene i toppen virker bare sterkere og sterkere. Alle lagene har sine nøkkelspillere som de kan se til når de sliter og som kan endre et helt kampbilde på egenhånd. I Everton har man Mikel Arteta, Joleon Lescott og Tim Cahill. Aston Villa har Gabriel Agbonlahor, Gareth Barry og Ashley Young. Man City har Elano Blumer, Richard Dunne og Micah Richards. Dette er spillere i verdensklasse, og som alle sannsynligvis hadde fått en plass på hvilketsomhelst lag i Premier League i dag. I tillegg får de bare, som nevnt, mer og mer penger av søkkrike eiere.

 

Det er i og for seg synd at pengene skal spille en så stor rolle i dagens fotball, men slik er det nå engang, og man må nok bare finne seg til rette med slik det har blitt. Derfor bruker jeg ikke denne artikkelen til å skrive om min irritasjon om den enorme pengebruken i den moderne fotballen, men skriver heller om hvor stor viktigheten av dem har blitt. At rike eiere finansierer spillerkjøp, lønninger og slike ting i mindre klubber er i mine øyne positivt. Positivt i den forstand at det ikke er total dominans i toppen blandt fire klubber, men at det jevner seg litt mer ut, og at det ikke bare er de aller beste lagene som har penger.

 

Et problem som nå kan komme til å bli aktuelt er at pengene til de tidligere topp fire-klubbene bare blir enda mer. Altså at de bruker sitt ry til å få tak i enda rikere eiere for å nok en gang få en liten luke til femteplassen på tabellen. Ikke vet jeg, men jeg synes dette er en spennende epoke i min tid som fotballentusiast. Det er moro å se noe som jeg har fulgt så tett i så mange år plutselig endrer seg. Nå kan jo fort det nye skillet bli mellom åttende og niendeplass på tabellen, og at man i Premier League enten er et lag i verdensklasse, eller et lag som egentlig hører hjemme i Championship. Det kan fort hende, og det hadde ikke vært en god utvikling. Allikevel ser jeg på dette som en svært positiv ting som kan endre det klassiske Premier League, og bli langt mer spennende i de neste sesongene.

Link to comment
Share on other sites

Meget god artikkel, Martin!

 

Du får frem mange gode poenger, og med god flyt i språket blir det veldig interessant og lese.

 

Bare sånn for å ta det med; Hvorfor ikke lage din egen webside? Med de skrive og designer ferdighetene dine kan det bli utrolig bra!

 

(Hvis du ikke har det allerede da :) )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg tenkte jeg kunne bruke denne tråden til å legge ut lengre artikler om fotball generelt som kanskje kan være av interesse for folk på dette forumet.

 

Til min store forbauselse har VG av alle aviser en meget interessant artikkel om engelsk fotball denne gangen.

 

http://www.vg.no/sport/fotball/artikkel.php?artid=10026533

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...