Jump to content

Kvoter


ben lakris

Recommended Posts

Fakta er at sterke krefter innenfor den europeiske fotball ønsker et minimum antall engelske spillere i enhver tropp i PL og de snakker om at det ikke skal være fler enn fem spillere fra land utenfor Storbritania blant de xi. Videre er det et faktum at i vår tropp finnes det ingen engelskmenn i de første xi. Nærmest kommer Walcott. Leser vi ryktene er det fremdeles nesten kun ikke-engelskmenn det handler om som mulige Arsenalspillere i neste overgangsvindu. Mange mener også at det engelske landslaget er avhengig av kvotering for å holde et nivå det er forventet et engelsk lag skal holde. Men innspillene fra UEFA kan stride mot EU sine regler om fri arbeidsflyt.

 

Fra fakta til spørsmålet om dette er en trussel mot Arsenal. I hvilken grad tar Wenger dette inn over seg. Vil han fortsette å ta inn spillere etter alder, talent og uavhengig nasjonalitet? Eller har han utspillene fra UEFA-sjefer i bakhodet og harbytarbeidet noen planer? Vil vi få se at han forbereder Arsenal for mulige nye regler og at han henter inn et par-tre engelske spillere? Om reglene skulle komme er det slik at Wenger vil gjøre de nødvendige grep underveis, slik at vi er klare og fremdeles et topplag den dag regelendringene kanskje vil bli en realitet?

 

Kunne tenke meg noen synspunkter fra alle kollegafans.

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette er helt klart noe som kan bli et problem om forslaget går gjennom. Jeg har ikke nok peiling på jus til å uttale meg om muligheten og sannsynligheten for at en slik kvote skal gå gjennom EU reglemanget, men la oss forsøke med et tankeeksperiment og forbrede oss på det verste.

 

Det første jeg tenker er at dette vil ødelegge enormt for alt Wenger har bygd opp, og fremdeles driver på å bygge. Wenger og hans team har basert seg på å støvsuge hele fotballverden for de største talentene, hente dem inn i ung alder og vidreutvikle dem slik at resultatet er en gjeng verdensstjerner. Dette har Wenger bevist gang på gang at han mestrer til tusen, personlig mener jeg Arsenal (Wenger) er best i verden til nettopp dette. Nye regler vil nekte oss å bygge lag på denne måten, og ledelsen må tenke i andre baner når nestegenerasjons Arsenallag skal settes sammen, dersom dette forslaget går gjennom. Det høres litt skummelt ut, men uansett hva som skjer tror jeg faktisk ikke det er Arsenal som vil lide mest av slike regler. Derimot tror jeg dette vil ødelegge mye for prisnivået i et ellers så sykt fotballland. Jeg ser for meg en kollosal overprising av engelskmenn, som fra før av er de mest overprisa spillerne i hele verden. For klubber som Manchester United, Chelsea og delvis Liverpool vil ikke dette være noe stress, de har penger nok til å svi av fantasisummer på spillere fra før, og vil bare fortsette med det. Arsenal har økonomiske muskler til å kunne henge delvis med, men hva med de klubbene som kommer etter toppklubbene? Vil de kunne være med å kjempe i det lange løp? Vil forkjellen mellom topp og bunn i England bli mindre siden det blir fler fra samme nasjon i hvert lag, eller vil de minste klubbene i divisjonen bli utkonkurert av de større, og på den måten sitte igjen med 5-6 dårlige engelskmenn som ikke holder standrd?

 

For å ta dagens Arsenallag er det kun to enselske spillere som er gode nok for førstelaget, J. Hoyte og Walcott. Sagna har vært bra, men vi vet at Hoyte også takler PL nivå. Walcott har potensiale til å bli en verdensstjerne, så han vil også være bankers. Det positive er jo at disse er veldig unge enda, men det stopper også opp her. Vi har en rekke gode talenter, men det er ikke lenge igjen før flertallet av juniorspillerne også er hentet utenfra, dog har vi mange svært lovende engelskmenn, uten at vi av den grunn har noen garanti for at de skal bli gode nok for Arsenal. Uansett, et slikt forslag ville neppe blitt gjennomført før om noen år, og jeg tror nøkkelen til suksess med slike regler vil være å forbrede seg litt tidligere og være litt tidliger ute enn våre konkurrenter. Siden en slik kvote sannsynligvis vil øke prisene på spillerne må vi handle inn det vi trenger før kvotene trer i kraft, gjør vi ikke det er vi ute å kjøre. Det store spørsmålet om vi vil klare å være med å kjempe helt i toppen er umulig å svare på, men jeg tror vi har alle forutsetninger for at vi skal klare det, selv om vi starter i knestående. For med økonomiske muskler, godt juniorsystem og en veldig attraktiv klubb gjør det lettere å lokke unge talenter og mer voksne spillere hitover. Jeg frykter ikke dette for Arsenals del, faktisk, vi vil fremdeles kunne ha en grunnstamme bestådene av Toure, Cesc, Hleb og RvP. Så om for eks. Green kommer inn og Richards tar over for Gallas når han begynner nedturen om ikke så alt for lenge er egentlig mye gjort. På kortsikt vil nok United og Chelsea domminere, men at Arsenal ville overlevd som toppklubb er jeg overbevist om.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok at Wenger har full kontroll på hvordan han skal løse dette i såfall. Mange spillere som kommer igjennom på reservelaget og juniorlaget nå er jo engelskmenn. Man vet jo så klart ikke om disse vil slå igjennom, men vi har i alle fall flere med lovende talent der.

 

Det har jo både Wenger og Bould sagt også. Tror også at Walcott kommer til å utvikle seg mye mer fremover nå og etterhvert sikkert spille seg til en fast plass. Det er i hvertfall det jeg håper han klarer.

 

Uansett hvis det blir kvote i Premier League så kommer dette til å svekke ligaen og nivået på lagene. En kvote ødelegger også fordi vi vil jo gjerne se de beste spillerne, og jeg syns det blir for dumt at man skal vrake spillere pga nasjonalitet. "Du er mer enn god nok, men du er dessverre ikke engelsk". Syns det blir temmelig feil.

 

Jeg mener nå at dette med at såpass mange utlendinger kommer til England er en utfordring alle klubbene og FA må ta. Dette er en utfordring de har blitt satt ovenfor,og da syns jeg det hadde vært mye bedre om de hadde satset knallhardt på ungdomsutvikling slik at de hadde fått frem desto bedre unggutter i årene som kommer slik at de er gode nok for å dunke ut de utenlandske stjernene. Da vil også PL nivået bli enda bedre. Da bør man heller overleve med mange utenlandske spillere i noen år og heller reise seg opp og gjøre noe med utviklingen slik at man får produsert enda bedre engelske spillere. Er de gode nok får de spille.

Link to comment
Share on other sites

Når England ikke greier og komme til EM , koffor skal vi fylle opp laget med sant?

Engelske spiller som hålder en middels klasse kan fort gå får 150 mill, det er helt sinsykt, er det rart vi heter billigere spillere fra utlandet?

Sier som wenger fotball handler om kvalitet ikke om pass

Link to comment
Share on other sites

Syns det er teit hvis alle engelske klubber skal straffes for at Englands landslag ikke er gode nok. Og de som synes engelsk fotball var bedre før 1995, kan heller se på Championship fotball

 

Hvis det mot formodning kommer en slik regel, kommer det ikke til å skje før om 5 år - lagene må jo få tid til omorganiseringen.

 

Skulle det skje: Klubbene kommer til å bli fattigere, tv-inntektene går ned, og PL er ikke lenger verdens beste og mest attraktive liga!!!

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg at hvis kvoter, med maks 5 spillere utenfor Storbritania trer inn kommer spørsmålet om utenlandske eiere inn i bildet igjen. Selv er jeg motstander til utenlandske eiere, og det ville virkelig gå frysninger nedover ryggen min hvis jeg så tykke Usmanov gloate over endelig å ha fått fingrene sine i Arsenal.

 

Jeg føler enn slik kvotering vil gå utover oss fans, ikke bare med nedsatt fotballkvalitet, men også mulige økte bilettpriser og en klubb som ikke er med i toppsjiktet som vi i øyeblikket er.

 

Håper da inderlig at denne kvoteringen ikke kommer til å skje, i bunn og grunn kommer det bare til å gå utover fotballen og vi som er så veldig glad i den.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...