Jump to content

En legende på ståtribunene har gått bort


Chaz

Recommended Posts

Internettansvarlig gjorde meg oppmerksom på det. Jeg visste det ikke. En av de virkelig, virkelig store ståtribune-legendene i England har gått bort. Denton er ikke mer. Han omkom i en bilulykke i Moskva for en uke siden.

 

Dainton Connell var prototypen på en Gooner; tough, brash and handsome. Han var nødvendigvis ikke guds beste barn. Han var frontfiguren i The Herd, en rimelig fryktet Gooner gjeng på tribunene. Men han var så mye, mye mer enn en hooligan. Han var Arsenal through and through. Var du Arsenal, så var du Denton`s venn, enkelt og greit. Enten du var hvit, gul, svart, jøde eller muslim. For 25-30 år siden så traff jeg på Denton mer enn en gang, han hadde et solid rykte allerede dengang. Denton overtok rollen som Johnny Hoy hadde hatt som Arsenal frontmann 10 år tidligere. Arsenal var tilbake, også på tribunene. Siste gang jeg traff Denton var i 2002, like blid og smilende som alltid: "Everythin`allrai`, Norwegian Goon"? var som vanlig standard åpningsreplikk. Og selvsagt var alt "allrai`". Det var det ALLTID når du møtte Denton!

 

Les igjennom RIP tråden som finnes vedlagt. Legg merke til de siste hilsenene og respekten fra andre klubbers firm/supportere. Denton - The Bear - var respektert av de aller, aller fleste. Ja, til og med enkelte yids respekterte Denton. For en slik mann var han, nemlig. En mann du ganske enkelt måtte like.

 

http://www.wearetheherd.com/forum/index.php?showtopic=5430

 

Denton var virkelig en av de store myteomspunne ståtribunelegendene. Denton var et ikon på tribunene. Jeg er stolt av ha kjent deg, Denton.

 

Denton - Gooner through & through and Top Geezer!!!

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på dette. Vi er alltid kjappe til å hylle spillere, men en ting er sikkert, personer som Denton har bidratt mer til å skape klubben og det ekte med Arsenal enn mange av de såkalte stjernene.

 

R.I.P!

 

Helt korrekt, Jostein. Det er mennesker som Denton som ER/HAR VÆRT/VIL ALLTID VÆRE det ekte Arsenalske. Nemlig en multikulturell smeltedigel med masse fantastiske mennesker som skaper noe helt, helt unikt.

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på dette. Vi er alltid kjappe til å hylle spillere, men en ting er sikkert, personer som Denton har bidratt mer til å skape klubben og det ekte med Arsenal enn mange av de såkalte stjernene.

 

R.I.P!

 

Henger meg på denne. Jeg visste ikke hvem han var, men han høres virkelig ut som en fantastisk skikkelse ;)

 

R.I.P!

Link to comment
Share on other sites

Her er en artikkel fra The Camden New Journal:

 

http://www.thecnj.co.uk/camden/2007/101107...s101107_10.html

 

Denton VAR virkelig Arsenal. Han VAR enhver Gooner`s venn. Han VAR en mann med stil, klasse og humor. Og han VAR litt av jævel når det virkelig stod på!

 

Men den verden han ble "berømt" i, den forsvant for mange år siden. Vi snakker om det som britene kaller "a bygone era". Man må ha vært der for virkelig å forstå kameraderiet, stemningen og spenningen. It`s long gone. Og for å de som tror at dagens casuals er dagens svar på gjengene fra 70 og 80 tallet, enten de er norske eller fra hvor som helst, de har rett og slett ikke snøring.

Link to comment
Share on other sites

En spontan hyllest til Denton før Sunderland kampen:

 

 

Godt over 1000 Gonner`s og Herd`s markerte sin respekt på den eneste måten Denton ville ha gjort det selv. Dette var Denton`s egne som på denne måten tok farvel med en legende. Ja mye mer enn det, samtlige tok farvel med en av sine aller beste venner. The Bear var i en klasse for seg selv.

 

Det er typer som Denton som har gjort at jeg alltid har vært stolt av å være en Gooner. Nødvendigvis ikke for alt som skjedde, men på grunn av to ting; Arsenal var alt, på tross av enhver forskjell. Arsenal har ALDRI hatt et rase problem. Du kunne være hvit, gul, svart, eskimo, nordmann, muslim eller jøde. Så lenge du var rød og hvit, så var du en av gjengen. En multikulturell smeltedigel som ingen kunne rokke ved. Og slik er det den dag i dag. Takk og pris for personer som Denton!

Link to comment
Share on other sites

Er faktisk første gang jeg hører navnet hans nevnt i denne tråden, men grunnet det jeg leser, og videon som viser hedringen av denne "Bear" føler jeg alrede respekt for ham, og må si at jeg blir trist av å vite om hans borgang.

 

Hvil i fred

Link to comment
Share on other sites

Har hørt om mannen, ikke noe mer. Har egentlig aldri assosiert han med noe positivt, men ut fra hyllesten som blir han til del så må han ha vært noe mer enn "tøffest i gata".

 

Det som derimot slår meg er ettermelet han får, hva han har bidratt med for gooner-kulturen. Det er spot-on i forhold til min opplevelse første gang jeg trakket rundt i Blackstock Road, på supporterpuben etc. Jeg kjente ingen, likevel kjente jeg alle. "You're our mate" var den eneste holdningen jeg møtte. Det hele var en nærmest uvirkelig opplevelse for meg. For hva Denton har betydd for dette sier jeg, takk.

 

RIP

Link to comment
Share on other sites

Snakket aldri med the Bear men "opplevde" mannen ved ett par anledninger på 90 tallet og en gang foran en match mot Sunderland på Highbury for ett par år siden. Noen menneskes er det noe spesiellt med andre er som meg og deg usynlige. The Bear, ja, han var selv i levende live "larger than life"...

 

R.I.P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...