Jump to content

Cristopher Wreh


Guest Höstad89_DB10

Recommended Posts

Dersom nokon kunne fortalt dei overbetalte tippeligaspelarane det same kunne vi kanskje fått eit anstending landslag etterkvart også...

36053[/snapback]

 

Ja, for det er jo helt klart kostholdet som er problemet til vårt kjære landslag.

 

Tror det heller ligger mer i innbyggertall jeg...

36090[/snapback]

 

Sverige er kun dobbelt så stort som Norge....

36099[/snapback]

 

Da burde de være dobbelt så gode også, noe de ikke er i det hele tatt.

36114[/snapback]

 

Beklagligvis, på landslagsnivå så er Sverige MINST dobbelt så gode som Norge for tiden. Sverige er et europeisk topplag, det er ikke Norge i nærheten av å være.

36162[/snapback]

 

 

herregud, dette kan du da ikke mene.

36164[/snapback]

 

Defintivt. Akkurat på det nåværende tidspunkt ligger Sverige et hav foran Norge i andslagssammenheng. Beklageligvis.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er: har du godt kosthold har du overskudd og energi. Har du overskudd og energi kan du trene fokusert og ikkje halvveis. Du orkar meir, og kan gjere meir krevjande operasjonar sjølv om du er sliten. Sjølvsagt hjelper godt kosthold til å trene opp teknikk....

 

Vi har også langt betre forutsetningar enn dei fleste u-landa. Så enkelt er det. Det er få land som har dei fasilitetane vi har. No kan vi sågar trene heile året. Hadde ein berre benytta seg av det.

 

Brasil har fotballkulturen. Dei har folk som ofrar seg for å bli fotballspelarar. I Norge er det eit fåtal som gjer det same... Her er ein ofte nøgd med å nå tippeliganivå, og tjene godt utan å gjere noko særlig. For å få eit godt landslag bør ein ha 25 spelarar på eit visst nivå. Vi har kanskje 5-6. Seier du det er umogleg å få 25 habile fotballspelarar utav eit folketal på 4,5 millionar? (korav ca halvparten er menn)

 

Elles tviler eg på at Norge hadde kome med i eit VM med 32 lag ettersom det er MEIR enn 16 land berre i Europa som er betre.

Link to comment
Share on other sites

 

Dessuten ville vi vært blant de 32 VM-lagene om VM-plassene hadde blitt fordelt etter kvalitet og ikke etter kontinenter. Er jo feil at Asia og Afrika har så mange plasser, men jeg kan også forstå FIFA som ikke vil ha et VM styrt av europeiske nasjoner selvom det hadde vært det mest rettferdige rent sportslig.

36166[/snapback]

 

 

Er nå ikke så sikker på akkurat det. Ser man på den siste FIFA rankingen så ligger Norge på 37 plass.

 

Link til rankingen

Link to comment
Share on other sites

Riktig kosthold og rikelig med søvn er faktisk talt to av de viktigste momentene hvis en skal bli god i idrett. Enten det være seg lagidretter eller individuell idrett. Det er faktisk talt en forutsetning at unge idrettsutøvere, hvis de ønsker en snev av karriere, lærer dette i tidlig alder. Jeg har senest i kveld vært på et impulskurs i forbindelse med fysisk trening, hvor dette blir sterkt vektlagt. Paddy`s utsagn vedrørende kosthold er spot on og innertier.

 

Det var muligens derfor min karriere som fotballspiller for det meste hørte hjemme i gamle 5 divisjon. ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Gooner_87
Poenget er: har du godt kosthold har du overskudd og energi. Har du overskudd og energi kan du trene fokusert og ikkje halvveis. Du orkar meir, og kan gjere meir krevjande operasjonar sjølv om du er sliten. Sjølvsagt hjelper godt kosthold til å trene opp teknikk....

 

Vi har også langt betre forutsetningar enn dei fleste u-landa. Så enkelt er det. Det er få land som har dei fasilitetane vi har. No kan vi sågar trene heile året. Hadde ein berre benytta seg av det.

 

Brasil har fotballkulturen. Dei har folk som ofrar seg for å bli fotballspelarar. I Norge er det eit fåtal som gjer det same... Her er ein ofte nøgd med å nå tippeliganivå, og tjene godt utan å gjere noko særlig. For å få eit godt landslag bør ein ha 25 spelarar på eit visst nivå. Vi har kanskje 5-6. Seier du det er umogleg å få 25 habile fotballspelarar utav eit folketal på 4,5 millionar? (korav ca halvparten er menn)

 

Elles tviler eg på at Norge hadde kome med i eit VM med 32 lag ettersom det er MEIR enn 16 land berre i Europa som er betre.

36170[/snapback]

 

Setter du spørsmålstegn til treningsmetodene til nordmennene? Er jo et velkjent fenomen at nordmenn som kommer til PL får så tidlig og fort suksess grunnet at de er mye bedre trent enn de andre. Tror du tar feil her, paddy.

 

at vi har bedre forutsetninger enn Brasil til å bli et godt fotballag kommer an på hvordan du ser på det. Selvom vi har mye bedre fasiliteter så er det ikke bare dette som gjelder. Brasil har for det første folketallet i sin favør, men det viktigste av alt er at barna spiller fotball på gata hele tiden, mens norske barn spiser pottetgull og spiller playstation. Derfor utvikles teknikken landene imellom i forskjellig retning.

 

Klart det er mulig å skape et godt fotballandslag av 4 mill innbyggere, men sammenlignet med andre land i verden, så har vi ikke gjort sakene våre så verst. Man må se ting i litt perspektiv og ikke tro at vi er best i verden...

 

16 land i europa som er bedre enn oss? Så vidt jeg har fått med meg så var Norge et av de tre lagene som tapte sine playoffkamper. Det samme gjaldt forsåvidt EM-kvalikken forrige gang, så det er ingen tilfeldighet at det er en 2-3 europeiske lag som skiller oss fra de største sluttspillene. Med litt mer rettferdig fordeling etter kvalitet så ville europa hatt flere VM plasser og vips vi hadde vært gode nok for VM.

 

Uttalelsen til chaz om at sverige er dobbelt så gode som norge i fotball er selvsagt bare tøys. Håper virkelig ikke dere andre kan si dere enige i den påstanden.

Link to comment
Share on other sites

Unnskyld meg, men legg du sjela di i å prøve å ikkje forstå kva folk meiner?

36165[/snapback]

 

Hvilken innertier av et spørsmål! ;) :P

 

Hvorvidt Norge er halvparten, 2/3 eller 5/6 så gode som Sverige er da ikke poenget her. Poenget er at svensk landslagsfotball er et godt stykke foran den norske. Det er et faktum. Og uansett om man ser på landslagsfotball eller klubbfotball så er årsaken til kvalitetsforskjellene man observerer sammensatt. Men det er liten tvil om at kosthold, innstilling og treningsmetoder er helt avgjørende faktorer for at man skal nå til topps. Arsene Wengers revolusjon i Arsenal dreide seg vel så mye om slike praktiske ting som alt det andre (endret spillestil, kjøp av de rette spillertypene osv). Og det er jo ikke mange år siden toppidrettsutøvere i andre grener her hjemme ble sjokkert når de så hvor lite og usystematisk fotballspillere trente, og hvor dårlig kosthold de hadde. Som en konsekvens av dette har nok situasjonen bedret seg MYE, men det er neppe særlig tvil om at fotballkulturen her hjemme fortsatt har en vei å gå sammenliknet med utlandet, og andre idretter. Dessuten tar det jo alltid litt tid før man kan høste fruktene av de forbedringer man gjør.

 

At man trekker frem Brasil er spesielt interessant. Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner spesielt godt til forholdene i Brasil, inkludert hvordan talentene trener, hvordan de spiser, og hvilken innstilling de har. Men jeg vet såpass mye at det er MANGE - ja nesten ALLE - brasilianske barn som bruker praktisk talt all sin fritid på å spille fotball - en idrett de utøver med stor entusiasme nesten hver dag hele året. Og det er i barndommen grunnlaget legges. Det synes som om brasilianske barn fokuserer mest på å LEKE fotball de første årene, der tekniske ferdigheter utvikles først. Dermed har de grunnferdighetene inne den dagen de blir store nok til at alvoret tar til; mer seriøs innstilling og systematisk trening, taktiske ferdigheter, og ikke minst bedre kosthold. Selv om mange brasilianske barn lever under dårlige kår, og kanskje har et magert kosthold, er dette kanskje sunnere for den som skal bli fotballspiller enn det sukker og fettbaserte kostholdet mange norske barn har i oppveksten? Særlig når mange norske barn i tillegg sitter foran PCen og spiller dataspill (eller skriver innlegg på internettfora ;) ) heller enn å være ute på løkka og leke....

Link to comment
Share on other sites

Selv om mange brasilianske barn lever under dårlige kår, og kanskje har et magert kosthold, er dette kanskje sunnere for den som skal bli fotballspiller enn det sukker og fettbaserte kostholdet mange norske barn har i oppveksten? Særlig når mange norske barn i tillegg sitter foran PCen og spiller dataspill (eller skriver innlegg på internettfora ;) ) heller enn å være ute på løkka og leke....

36247[/snapback]

 

Spot on, innertier and amen to that. Og det sier jeg som trener til en stor 14 gruppe med 3 separate lag. lag. Det er en bortimot 100% sannhet.

 

Ole Gunnar Solskjær, John Arne Riise, Stig Inge Bjørneby og Morten Gamst Pedersen har ikke blitt stjerner på grunn av god norsk treningskultur innen fotball, heller på tross av! Og her har Norge`s fotballforbund, kretsene og ikke minst klubbene en lang vei å gå. MEN, med den erfaringen jeg nå etterhvert har tilegnet meg så er ting på gang. Både fra forbundet og kretsenes side, og også etterhvert i en del klubber. Dette kunne jeg ha holdt foredrag om. ;)

Link to comment
Share on other sites

Poenget er: har du godt kosthold har du overskudd og energi. Har du overskudd og energi kan du trene fokusert og ikkje halvveis. Du orkar meir, og kan gjere meir krevjande operasjonar sjølv om du er sliten. Sjølvsagt hjelper godt kosthold til å trene opp teknikk....

 

Vi har også langt betre forutsetningar enn dei fleste u-landa. Så enkelt er det. Det er få land som har dei fasilitetane vi har. No kan vi sågar trene heile året. Hadde ein berre benytta seg av det.

 

Brasil har fotballkulturen. Dei har folk som ofrar seg for å bli fotballspelarar. I Norge er det eit fåtal som gjer det same... Her er ein ofte nøgd med å nå tippeliganivå, og tjene godt utan å gjere noko særlig. For å få eit godt landslag bør ein ha 25 spelarar på eit visst nivå. Vi har kanskje 5-6. Seier du det er umogleg å få 25 habile fotballspelarar utav eit folketal på 4,5 millionar? (korav ca halvparten er menn)

 

Elles tviler eg på at Norge hadde kome med i eit VM med 32 lag ettersom det er MEIR enn 16 land berre i Europa som er betre.

36170[/snapback]

 

Setter du spørsmålstegn til treningsmetodene til nordmennene? Er jo et velkjent fenomen at nordmenn som kommer til PL får så tidlig og fort suksess grunnet at de er mye bedre trent enn de andre. Tror du tar feil her, paddy.

 

at vi har bedre forutsetninger enn Brasil til å bli et godt fotballag kommer an på hvordan du ser på det. Selvom vi har mye bedre fasiliteter så er det ikke bare dette som gjelder. Brasil har for det første folketallet i sin favør, men det viktigste av alt er at barna spiller fotball på gata hele tiden, mens norske barn spiser pottetgull og spiller playstation. Derfor utvikles teknikken landene imellom i forskjellig retning.

 

Klart det er mulig å skape et godt fotballandslag av 4 mill innbyggere, men sammenlignet med andre land i verden, så har vi ikke gjort sakene våre så verst. Man må se ting i litt perspektiv og ikke tro at vi er best i verden...

 

16 land i europa som er bedre enn oss? Så vidt jeg har fått med meg så var Norge et av de tre lagene som tapte sine playoffkamper. Det samme gjaldt forsåvidt EM-kvalikken forrige gang, så det er ingen tilfeldighet at det er en 2-3 europeiske lag som skiller oss fra de største sluttspillene. Med litt mer rettferdig fordeling etter kvalitet så ville europa hatt flere VM plasser og vips vi hadde vært gode nok for VM.

 

Uttalelsen til chaz om at sverige er dobbelt så gode som norge i fotball er selvsagt bare tøys. Håper virkelig ikke dere andre kan si dere enige i den påstanden.

36241[/snapback]

 

Dobbelt så god er nok ei spissformulering, men svenskane er langt bedre. 16 betre lag ja. Vi var jo ikkje med i EM sist, var vi vel? ;)

 

Heilt einig at vi ikkje gjorde sakene våre så verst - under Drillo. Etter Semb sine gode første to år har det ikkje gått oppover akkurat. At Nordmenn VAR fysisk mykje bedre trent enn andre tidlegare, er nok også eit faktum. Særskild under Drillo-epoken. No er det vel ting som tyder på at vi ikkje lenger er spesielt mykje betre på dette enn andre? Heller omvendt.

 

Elles understreker du poenget mitt fortreffeleg: Norsk ungdom sitter inne og et potetgull og spelar playstation. Det er der problemet ligg. Sjølvsagt kan ikkje alle bli fotballspelarar eller andre idrettsutøvarar, men dei fotballspelarane som satsar bør satse MEIR enn dei gjer no. Når ein eit visst nivå blir dette faktisk jobben deira. Kor mange fotballspelarar har 35 arbeidstimar i veka?? Ikkje mange. Då kostar det lite å legge til rette eit betre kosthold, som gjer at dei treningane ein i det minste har blir betre.

 

Min påstand er følgande: det store fleirtalet av norske profesjonelle fotballspelarar (då meinar eg folk som lev av å spele fotball) er for useriøse. Dette øydelegg sjølvsagt for landslaget.

Link to comment
Share on other sites

Vi må begynne å føre fram talentene allerede fra 9-10-årsalderen.

36132[/snapback]

 

Eg meldar meg frivillig eg, men eg bare lurar på om eg er for gammal når eg er 12..? ;) ;)

Men ja... dette er noko landslaget manglar heilt klart!

 

Og ja Gooner_87, Sveriges landslag er dobbelt, viss ikkje meir, så gode som Noreg.

Desverre! ;)

Link to comment
Share on other sites

som bloggen hans sier sluttet han med fotball i 2005 og har begynt som musiker i bandet "Soul Rebels" som for øyeblikket har en tour i Europa, hadde vært kult om det kunne ha kommet til Norge, kanskje på noen festivaler i sommer?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...