Jump to content

Norske bønder


Dr. Phil

Recommended Posts

Det tviler jeg på at du evner.....

26105[/snapback]

Du mener at vi skal gi målrettet U-hjelp på den ene siden, men samtidig fortsette med den økonomiske mishandlingen av fattige land på den andre siden

 

right?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 91
  • Created
  • Last Reply
Nei. Som sagt; du forstår fint lite. Btw; går du i fotform-sko og lilla Palestiner-skjerf?

26107[/snapback]

Nei ingen av delene. Men det er jo viktig at folk får lov til å si hva de mener uansett. OKei du mener U-hjelp hjelper. At vi slenger inn noen millioner hvert år. Men det som da i virkligheten skjer er at vi på den andre siden undertrykker disse landene mange ganger mer enn verdien av u-hjelpen. På hvilke måter: Jo, hele den internasjonale handlsordningen er formet slik at det er en stor fordel for Europa og Usa. I tilleg utnytter mange Norske bedrifter ultrabillig arbeidskraft i landene de har fabrikker i. De MÅ få mere penger for at det kan skje investeringer og økonomien skal blomstre til en viss grad. I tilleg har vi jo de velkjente subsidiene som hindrer fattige land i å selge varene sine. Og de varene de får solgt, tas mesteparten av provisjonen av Europeiske bedrifter. Thats the true.. Dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Det er det nødvendigvis ikke. Og jeg venter fremdeles på bevisene på at bedrifter som Statoil og Hydro "tar seg frem på andres bekostning". Du er på j***** tynn is med slike påstander. Men for all del; du får komme med bevisene.

Link to comment
Share on other sites

Det er det nødvendigvis ikke. Og jeg venter fremdeles på bevisene på at bedrifter som Statoil og Hydro "tar seg frem på andres bekostning". Du er på j***** tynn is med slike påstander. Men for all del; du får komme med bevisene.

26109[/snapback]

Korrupsjonsskandalen med statoil er et eksempel på hvordan mennesker med masse penger tar seg frem når de har spenn

Link to comment
Share on other sites

Forklar hva dette har med undertrykking av u-land å gjøre.....

 

Bør vi legge ned selskap som Statoil og Hydro?

26112[/snapback]

Nei, vi bør ikke legge de ned, men de bør ikke være så vanvittig profittkåte hele tiden som hele Norge er. Vi er nok blant de landene i verden som skal tjene penger på alt mulig hele tiden,selv om landet vårt er bygget på sosialdemokratiske ideer og da går dette på bekostning av U-land som blir utnyttet på flere måter. Det har jeg allerede utredet for. Men uansett--- klarer vi å bygge opp disse fattige landene, slik at vi alle kan konkurrere på like vilkår vil velstanden øke i disse fattige landene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er født sosialdemokrat, og oppdratt sosialdemokrat. Men selv jeg innser at Norge som land må ha et handlekraftig og resultatorientert næringsliv. Hvis ikke mister vi kontrollen over vårt eget næringsliv. Næringslivet blir flagget ut. Solgt eller nedlagt, helt eller stykkevis. Er det det du ønsker?

 

Forøvrig så er profittbegjæret MYE større i andre vestlige land. Vi har et politisk landskap og næringsliv som, relativt sett, går greit hånd i hånd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er født sosialdemokrat, og oppdratt sosialdemokrat. Men selv jeg innser at Norge som land må ha et handlekraftig og resultatorientert næringsliv. Hvis ikke mister vi kontrollen over vårt eget næringsliv. Næringslivet blir flagget ut. Solgt eller nedlagt, helt eller stykkevis. Er det det du ønsker?

 

Forøvrig så er profittbegjæret MYE større i andre vestlige land. Vi har et politisk landskap og næringsliv som, relativt sett, går greit hånd i hånd.

26114[/snapback]

Det er det værste bullshitet jeg har hørt. Hver gang enn Nordmann ser penger tar han de. Hadde nylig en kamerat fra Sør-Amerika på besøk som var "rystet" over hvordan vi hele tida skulle tjene penger, og ikke minst oljen, han ble ganske fortvilet. Nordmenn er nok de eneste i verden som entydig mener Lykke kommer med penger.

Link to comment
Share on other sites

Å herregud!!! Jeg gir opp. Frels verden alene Haraldac; happy journey!

 

Vi har hatt mange rare debatanter på våre to fora, men jeg tror jaggu du tar kaka! :huh:

26116[/snapback]

takk, hyggelig at jeg tar kaka. Men du vil ikke være med å frelse verden du?? Trenger litt sosialdemokratisk kompetanse fra oljebyen

Link to comment
Share on other sites

Jeg frelser ingen, men jeg bidrar på min måte, som så mange andre i Norge gjør.

26121[/snapback]

jada vi er et samvittighetsfult land, hvor alt er fryd og gammen, alle hjelper hverandre, og ikke minst hjelper vi verdenssamfunnet...

 

Bevare meg vel,chaz....sier som en haugesunding gjorde en gang"Herlig naiv"

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på hvem som er mest naiv, jeg.

 

Hvis alt er så for j***** her i landet, hvorfor ikke "flagge" ut?

26123[/snapback]

skal flytte om en stund, men det er ved kjernen det onde skal tas eller hva?

Link to comment
Share on other sites

Det er litt av et minefelt som Haraldac og Chaz lagt ut på denne tråden! :huh:

 

Men selv jeg innser at Norge som land må ha et handlekraftig og resultatorientert næringsliv. Hvis ikke mister vi kontrollen over vårt eget næringsliv. Næringslivet blir flagget ut. Solgt eller nedlagt, helt eller stykkevis. Er det det du ønsker?

26114[/snapback]

 

Et meget viktig poeng. Skulle næringslivet vende AS Norge ryggen, sitter vi igjen med svært lite. Vi ville ha fått en situasjon der nordmenn flest ville ha følt seg ukomfortable.

 

Synes at en rekke gode poenger trekkes frem fra begge. Skal helle ikke nekte for at mange av innleggene leses med et stort smil rundt munnen.

 

Norske bønder trenger vi. Men at de f.eks. skal beskyttes av skyhøye tollsatser kan virke en smule snodig. U-landshjelp med pengeoverføring er ikke en fullgod løsning. U-landene må også få muligheten til å konkurrere mot norske bønder. Utfordringen til norske bønder blir da å være konkurransedyktige på kvalitet. Der har de en god mulighet.

 

Ellers beundrer jeg selskaper som Hydro og Statoil. Norge trenger slike giganter. Mulig de grådige, men det er de neppe alene om. Grådigheten gjelder i alle verdens kroker.

Link to comment
Share on other sites

Er det et land i vesten hvor det ikke er grådighetskultur, så er det Norge. Det finnes ikke noe mer egalitært samfunn i vesten. Leser man om en toppleder med ansvar for en milliardbedrift som tjener tre millioner kroner i året, blir det hyl og skrik. En gj.snittlig toppleder i Norge tjener f.eks under ti ganger hva en industriarbeider gjør. I Sverige er det over tjue ganger. I USA snakker vi hundregangeren.

 

Her skal alle ha det like bra. Og selv om vi visstnok bor i verdens beste land, så klages det og klages det og klages det. Og politikerne lover i øst og vest. Men ingen spør seg hvor verdiene skal skapes.

 

Løsning 1 - "Vi har jo oljen". For dem som tror at det bare er å pøse oljepenger inn i økonomien, vil jeg anbefale å lese om det som kalles hollandsk syke for å forstå hvilke konsekvenser dette vil få på lang sikt. Oljen varer heller ikke evig.

 

Løsning 2 - Holder det ikke med oljen, så skal skattene økes. Problemet er bare at det ikke er de som er virkelig rike som rammes. De finner alltid smutthull og utveier - som f.eks Øystein Stray Spetalen som i fjor kjøpte opp bedrifter med enorme fremførbare underskudd. Nei, de som rammes er folk som ligger på lønninger fra 400.000 og oppover mot millionen. I tillegg er det nå snakk om å øke formuesskatten. Og hvem har i dag primært formue? Jo, det er ofte godt voksne og eldre mennesker som har spart opp midler gjennom et langt liv. Det er klart disse skal skattes hardere.

 

Samtidig hadde Dagsavisen gjort et overslag på hva det ville innebære dersom Kristin Halvorsens reformer fikk gjennomslag. En uføretrygdet alenemor med to barn ville med alle mulige bidrag og tilskudd ha like mye penger som en person som tjente tilsvarende 300.000. Er det rart Norge har den største andelen trygdede i hele vesten? Satt på spissen, hvorfor sitte i kassa på Rema når du kan tjene mer på å være trygdet?

 

Selvsagt er det mye som kunne vært bedre og mange som ikke har det så greit, men det er noe med denne gjennomgående klagementaliteten som irriterer meg. Ingenting er bra nok. Jeg lurer av og til på om nordmenn vet hvor godt de faktisk har det..

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt er det mye som kunne vært bedre og mange som ikke har det så greit, men det er noe med denne gjennomgående klagementaliteten som irriterer meg. Ingenting er bra nok. Jeg lurer av og til på om nordmenn vet hvor godt de faktisk har det..

26137[/snapback]

 

Sant Dr. Phil! Til ettertanke.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt er det mye som kunne vært bedre og mange som ikke har det så greit, men det er noe med denne gjennomgående klagementaliteten som irriterer meg. Ingenting er bra nok. Jeg lurer av og til på om nordmenn vet hvor godt de faktisk har det..

26137[/snapback]

 

Sant Dr. Phil! Til ettertanke.

26161[/snapback]

Jeg klager ikke over vår situasjon, det er nettop det motsatte: Vi har det altfor godt i forhold til andre fattige land. Vi tenker for mye på oss selv, det gjelder hele Europa og Usa. Hele verdenssituasjonen når det gjelder handel, spilleregler osv er det vi i europa og usa som bestemmer.Det er jo fryktelig unødvendig at menneskeliv går tapt fordi de ikke har mat til å fylle magene sine med. Uff a meg. det er ikke et pent syn.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jazzmakrellen

Helt utrolig hva som kan komme ut ifra at noen påpekte at klanen er patetiske når de roper "for en gjeng med bønder".

 

Stå på folkens, for all del ikke gi dere!

Link to comment
Share on other sites

Guest Thomaz1989
Helt utrolig hva som kan komme ut ifra at noen påpekte at klanen er patetiske når de roper "for en gjeng med bønder".

 

Stå på folkens, for all del ikke gi dere!

26432[/snapback]

 

for klanen er Lyn fansen bønder og de er fra samme plassen. lol

Link to comment
Share on other sites

Helt utrolig hva som kan komme ut ifra at noen påpekte at klanen er patetiske når de roper "for en gjeng med bønder".

 

Stå på folkens, for all del ikke gi dere!

26432[/snapback]

 

for klanen er Lyn fansen bønder og de er fra samme plassen. lol

26438[/snapback]

Hallo!

FC Lyn og Vif er ikke fra samme plassen

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...