Jump to content

Fattigdom i Verden


Haraldac

Recommended Posts

Mange millioner mennesker sulter hver eneste dag. Mens vi lever i luksus så det holder i massevis. Har dere noen fornuftige forslag på hvordan fattigdom kan bekjempes?

Link to comment
Share on other sites

Guest Viggo Viking
Mange millioner mennesker sulter hver eneste dag. Mens vi lever i luksus så det holder i massevis. Har dere noen fornuftige forslag på hvordan fattigdom kan bekjempes?

10536[/snapback]

 

Brennbar politisk debatt !?

 

Det er flere mulige måter å "utjevne" forkjellene på, bl.a ved å fjerne handelshindringer. Spørsmålet er om vi er villig til å ta konsekvensene! Norsk arbeidskraft er jo ikke akkurat konkurransedyktig på pris (les: lønnsnivå).

Link to comment
Share on other sites

Det er flere mulige måter å "utjevne" forkjellene på, bl.a ved å fjerne handelshindringer. Spørsmålet er om vi er villig til å ta konsekvensene! Norsk arbeidskraft er jo ikke akkurat konkurransedyktig på pris (les: lønnsnivå).

10543[/snapback]

 

 

Akkurat Norge er faktisk et dårlig eksempel her, rett og slett fordi norsk arbeidskraft knapt er sammenlignbar med de fleste andre vestlige land en gang. Norsk oljerikdom har gjennom mange år tillatt Norge å bygge ut velferdsstaten i et større omfang enn hva som ellers hadde vært mulig, og lønnsnivået har derfor også steget i takt med at stadig større del av arbeidskraften har blitt flyttet over til offentlig sektor.

 

Én ting er å bekjempe fattigdommen. Det kunne vel faktisk gått an ved å hjelpe til med investeringer og utbygging av infrastruktur og utdannelsesinstitusjoner, rett og slett heve kunnskapsnivået jevnt over. Pumper man bare inn mer penger i form av rene likvider, så forsvinner halvparten til korrupte statsledere og tvilsom offentlig styring.

 

Konsekvensene av en høyere levestandard i u-landene er kanskje vel så interessant. For det er her vi i vesten må ta konsekvensene først og fremst. Legger halve Afrika og store deler av Asia seg på samme [energi]forbruksnivå som oss i vesten, vil kloden dukke under ganske fort - med mindre vi da er villige til å jenke vår livsstil og vår forbruk.

 

Akkurat dét tror jeg vi ikke er - og egoistisk som det enn høres ut, jeg er ikke overbegeistret over en slik tanke. Men nettopp her kommer jo politikken inn i bildet, og da er det vel også greit å sette punktum.

Link to comment
Share on other sites

alle de rikeste landene i verden burde jo enkelt få fikset opp i det. all den oljen som vi tar opp og får penger for, og ikke bruker en eneste krone i fra. vi burde sende noen av de pengene til fattige land. olja tilhører ikke vårs fysisk sett, bare politisk. kanskje verden vil bli utsatt for mindre terror. da skaffer vi vårs allierte nesten over hele verden.

Link to comment
Share on other sites

Er som Dr Phil sier, må drive fremtidsrettet bistand. Det er faktisk det eneste jeg klarer å skrive om dette nå, vet ikke om det er tiden på døgnet eller hva som er årsaken, men sånn er det, desverre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde vi skulle holde oss utenom politikk og religion på dette forumet? :o

10586[/snapback]

 

Hvor har du hørt det?

10589[/snapback]

 

Det er helt korrekt, det som Tusmo her påpeker. Politikk og religion er i prinsppet no-go soner. Det ble "vedtatt" allerede på det gamle forumet. Og noe som jeg synes er en grei regel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde vi skulle holde oss utenom politikk og religion på dette forumet? :o

10586[/snapback]

 

Hvor har du hørt det?

10589[/snapback]

 

Det er helt korrekt, det som Tusmo her påpeker. Poltikkog religion er i prinsppet no-go soner. Det ble "vedtatt" allerede på det gamle forumet. Og noe som jeg synes er en grei regel.

10625[/snapback]

 

Men denne tråden her hr jo levd lenge uten at en mod. har stengt den.....

Link to comment
Share on other sites

Bruk VG-forumet eller Veggavisen hvis dere vil diskutere politikk. Her på forumet tror jeg det har altfor lett å ende med at diskusjonene sklir ut og ender i personangrep, hvilket resulterer i et dårlig forum. Dessuten er disse ovennevnte foraene mye, mye bedre å diskutere slike temaer på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde vi skulle holde oss utenom politikk og religion på dette forumet? :o

10586[/snapback]

 

Hvor har du hørt det?

10589[/snapback]

 

Det er helt korrekt, det som Tusmo her påpeker. Poltikkog religion er i prinsppet no-go soner. Det ble "vedtatt" allerede på det gamle forumet. Og noe som jeg synes er en grei regel.

10625[/snapback]

 

Men denne tråden her hr jo levd lenge uten at en mod. har stengt den.....

10626[/snapback]

 

Siden i går, for å være korrekt.

 

Det er ikke nødvendig for mod å stenge denne tråden. På det gamle forumet var vi skjønt enige om at politikk og religion ikke hørte til på dette forumet. Av helt naturlige grunner. Og dette ble respektert. Det bør vi greie nå også.

Link to comment
Share on other sites

Guest Viggo Viking
Det er flere mulige måter å "utjevne" forkjellene på, bl.a ved å fjerne handelshindringer. Spørsmålet er om vi er villig til å ta konsekvensene! Norsk arbeidskraft er jo ikke akkurat konkurransedyktig på pris (les: lønnsnivå).

10543[/snapback]

 

 

Akkurat Norge er faktisk et dårlig eksempel her, rett og slett fordi norsk arbeidskraft knapt er sammenlignbar med de fleste andre vestlige land en gang. Norsk oljerikdom har gjennom mange år tillatt Norge å bygge ut velferdsstaten i et større omfang enn hva som ellers hadde vært mulig, og lønnsnivået har derfor også steget i takt med at stadig større del av arbeidskraften har blitt flyttet over til offentlig sektor.

 

Én ting er å bekjempe fattigdommen. Det kunne vel faktisk gått an ved å hjelpe til med investeringer og utbygging av infrastruktur og utdannelsesinstitusjoner, rett og slett heve kunnskapsnivået jevnt over. Pumper man bare inn mer penger i form av rene likvider, så forsvinner halvparten til korrupte statsledere og tvilsom offentlig styring.

 

Konsekvensene av en høyere levestandard i u-landene er kanskje vel så interessant. For det er her vi i vesten må ta konsekvensene først og fremst. Legger halve Afrika og store deler av Asia seg på samme [energi]forbruksnivå som oss i vesten, vil kloden dukke under ganske fort - med mindre vi da er villige til å jenke vår livsstil og vår forbruk.

 

Akkurat dét tror jeg vi ikke er - og egoistisk som det enn høres ut, jeg er ikke overbegeistret over en slik tanke. Men nettopp her kommer jo politikken inn i bildet, og da er det vel også greit å sette punktum.

10547[/snapback]

 

Jeg er enig i resonnementet ditt i avsnitt 2 til 4.

 

Når det gjelder første avsnitt så har jeg en helt annen innfallsvinkel, men jeg er redd at en nærmere redegjørelse vil invitere til en debatt som jeg ikke ønsker å føre på dette forum, herunder bl.a bruk av industrilandenes bruk av bistandsmidler, EU-debatt og innenrikspolitikk/partipolitikk.

 

Jeg drister meg likevel til å hevde at det norske arbeidsmarkedet er en dårlig sammenligning nettopp på grunn av handelshindringer som vi tidligere har etablert.

Link to comment
Share on other sites

Norge: Join EU --> det vil gi støtte til fattige land i europa.

 

Å gi til veledighets organisasjoner er for meg nesten bare tull. Røde kors har faen med ikke brukt de pengene vi sendte til Thailand.

 

Fadderskap er ganske bra!

 

Jeg er for direkte menneske hjelp!

 

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Har dere noen fornuftige forslag på hvordan fattigdom kan bekjempes?

10536[/snapback]

 

Hadde det vert det, hadde det vel ikkje vert noe problem lenger skulle en tru.

10713[/snapback]

Joda, det handler bare kanskje om at man må ofre en god del av velstanden i den vestlige verden.Bygge opp land som er underutviklet. Vi må ofre noe for disse menneskene, ikke bare gi 100 kroner der, og 10 kroner der

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde vi skulle holde oss utenom politikk og religion på dette forumet? :unsure:

10586[/snapback]

 

Hvor har du hørt det?

10589[/snapback]

 

Det er helt korrekt, det som Tusmo her påpeker. Poltikkog religion er i prinsppet no-go soner. Det ble "vedtatt" allerede på det gamle forumet. Og noe som jeg synes er en grei regel.

10625[/snapback]

 

Men denne tråden her hr jo levd lenge uten at en mod. har stengt den.....

10626[/snapback]

Hva er galt med å diskutere dette som så mange bryr seg om på Off topic?

Siden i går, for å være korrekt.

 

Det er ikke nødvendig for mod å stenge denne tråden. På det gamle forumet var vi skjønt enige om at politikk og religion ikke hørte til på dette forumet. Av helt naturlige grunner. Og dette ble respektert. Det bør vi greie nå også.

10633[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...