Jump to content

Kampen om 2.plassen


vieira04

Recommended Posts

Nå er det en dag igjen til desember, og det virker nesten som om ligamesterskapet er avgjort. Jeg er mektig imponert over det Chelsea har av resultater etter 14 seriekamper, og de virker solide ikke bare på det taktiske men også på evnene de har i de forskjellige lagdelene. De fungerer sammen som en helhet, og har enkeltspillere som kan avgjøre kamper.

For all del, resultatet igår lyver mye med tanke på hvordan kampen var som helhet. Er vel ikke feil å si at Chelsea fortjente seier, men kanskje 1-2 hadde vært et mer riktig bilde på kampen?

 

Likevel, Chelsea fremstår frem til nå som det klart beste laget, men de vil få en tøff periode med flere viktige brikker ute i Afrika-mesterskapet.

Nå er det kun 5 poeng ned til Utd, men dette Utd laget har store svakheter i laget uten bl,a Ronaldo og Tevez fra sist sesong. Når man da ser at både Giggs og Scholes dominerer mindre og mindre, så har de mistet det som har vært stabilt år etter år.

 

Nei, jeg tror at Arsenal vil være med å kjempe om denne 2.plassen helt til mål, og jeg tror ikke vi er noe dårligere enn Utd.

Jeg ser at det nå skrikes ut over ny manager, og at nye spillere må inn. Er vel knappe 2uker siden alle ble hyllet, og at Wenger ble genierklært (nok engang).

 

Om vi ser sesongen som helhet, så er jeg imponert over det gutta har av resultater og hvilken fotball de har prestert. Vi fortjente poeng i begge Manchester-oppgjørene, samt mot Sunderland. Det er kun en kamp denne sesongen hvor vi har møtt en klar overmakt; og det var gårsdagens kamp.

 

Som jeg ser det, er det fortsatt mye mer å gå på i laget. Tar frem noen tanker på noen spillere, som jeg mener har vært positive eller som vi kan regne (håper på det iallefall) med mer fra utover vinteren og våren.

 

* Arshavin har hatt den typiske tøffe 2.sesongen i ligaen, og har ikke spilt slik som vi veit han kan på sitt beste. Det har vært mange kamper jeg føler han har spilt helt ok, men ikke fått opp nivået på øverste hylle som vi så nesten hver kamp etter han ble kjøpt sist sesong. Jeg tror en liten hvilepause kunne vært positivt for Arshavin og Arsenal, men det er ikke lett i en tøff liga å spare en slik spiller et par ukers tid.

 

* Eduardo har slitt etter den lange skaden, men også stadig småskader dukker opp. Han har store ferdigheter innenfor 16-meteren, men jeg synes han virker noe treg (taktisk, og det fysiske). Han virker til tider uten selvtilitt, og har til nå ikke slått til i det nye systemet.

Nå har han fått ny kontrakt, så Wenger har troa på at han skal slå til med sine ferdigheter i dette systemet. Jeg er frem til nå skuffet over hva han har prestert, men ser at enkelte faktorer kan påvirke. Likevel håper jeg snart han slår til, for uten Persie er det viktig å få en som presterer over tid der fremme som midtspiss.

 

* Walcott har slitt med skader, men jeg har stor tro på gutten. Enorme ferdigheter på rykk og toppfart, og for meg var han stor i perioder sist sesong. Nå er han endelig tilbake, og om han slipper skader vil han gi oss andre kvaliteter å spille på utover vinteren. Fatter ikke at mange avskriver en gutt på 20år som allerede har visst frem kvaliteter og ferdigheter på toppnivå. Skader har stoppet prestasjonene over tid, men jeg tror uflaksen må snart ta slutt. Skulle gjerne sett han som midtspiss, med Arshavin og Nasri på hver sin side frem mot sommeren :)

 

* En lekende å lett Nasri tilbake fra skade, har som Rosicky, stor teknikk og overblikk. Liker hvordan han driver fremover, og hvordan han jobber for laget. Tør å prøve skuddet, og jeg tror vi vil se en Nasri på sitt beste om 2-3 uker. En god spiller i et 4-3-3 system, hvor han kan brukes både på kanten fremme og på siden på midtbaneleddet.

 

* Når Persie endelig stabiliserte nivået sitt på øverste klasse, så måtte det komme en ny skade. Har vært fantastisk i 4-3-3 systemet, og har for meg vært lagets tredje beste sålangt. (bak Vermaelen og Song)

 

* Rosicky er fortsatt en spiller som desverre sliter mye med skader, men har også vært en overraskelse positivt sett ut ifra mine øyne. Teknikk og overblikk i ypperste klasse, så nå er det bare å vente på skuddfoten stiller seg inn utover vinteren.

 

* Vermaelen har vært strålende, og med Gallas ved sin side har vi topp 3 stopperduo i PL. Fysikk, timing, spilleforståelse, offensive kvaliteter, og samspill i verdensklasse er det jeg oppsumerer med denne duoen. Sloss mot Song om den spilleren som har vært best/viktigst sålangt denne sesongen. Vi er meget sårbare med en skade på en av disse, så jeg hadde vært litt mer trygg om vi kunne hatt en til som var i nærheten av disse to som reserve.

 

* Song står frem, en spiller som mange (inkludert meg) mente ikke hadde det som som måtte til for å være god nok. Enorm, er en passende beskrivelse. Viktig i midtbaneleddet, og gir en trygghet for resten av laget både offensivt og defensivt. Har nesten ikke ord for hvilke skritt Song har tatt det siste året, og jeg ser hvor mye Wenger ser i spillere på treningsfeltet. Hvem hadde trodd for et år siden, hva vi ser nå?

 

Jeg veit at det snakkes om mangel på rutine, men med seier i kampen vi har tilgode, er vi kun 3poeng bak Utd (og vi har hjemmekamp mot Manchester i slutten av januar)

Vi har spilt strålende fotball i store perioder, og vi har vært uheldige i et par viktige kamper. Hvorfor det plutselig over natten kommer et enormt hylekor, synes jeg er rart hvordan hyllesten har vært for meget kort tid tilbake.

Liker denne tankegangen at man prøver å fostre opp unge spillere inn i systemet, og utvikle de til å bli klassespillere. Song, Gibbs (må ta med, selv om få kamper), Fabregas, Clichy, Denilson, og bl.a Walcott er spillere i laget som er eller kan bli noe meget stort.

 

Vi må bare se det i øynene, at Chelsea har helt en annen tankegang bak det å drive en fotballklubb enn det Arsenal har. Det kommer mye av pengeboken til en milliardær, men slik er det. Jeg ønsker ikke mitt Arsenal en slik måte å få suksess på, så jeg er av den typen at vi heller må sloss om topplasseringer, enn pokaler laget av pengebruk som kun et par andre kan sammenligne seg med.

 

Jeg nyter filosofien, om at man kan kjempe om alt, selv om man benytter seg av utvikling av talenter til klassespillere/gode spillere, i et spillesystem som omhandler fin offensiv fotball.

 

Jeg har stor tro på at vi er med å sloss om 2.plassen helt til slutt, og føler at vi er favoritter i racet. Kanskje Chelsea sprekker, og at vi ender som nummer 1?

Tiden vil vise, men jeg ser så mye positivt i laget. Vi har mye mer å gå på, selv med en Persie ute frem til sommeren.

 

Nå må vi ikke miste motet, for det er andre klubber som har hatt negativ utvikling i laget (Utd og Pool) og City vil jeg aldri ta seriøst med en Hughes som manager. Spurvene blåser snart av sin fremgang, og må på ny unnskylde seg med lasagne og andre matretter i sin skuffelse over at de nok engang kommer langt unna topp 4 og CL fotball.

 

Nei, jeg synes Arsenal har overrasket meg positivt sålangt denne sesongen, med tanke på skader og hvordan vi har tapt marginene i enkelte kamper. Sesongen er det mye igjen av, og jeg har håpet på at vi ikke avslutter noe svakere.

 

Så kan man diskutere klokskapen/idiotien med å ikke hente dyre etablerte spillere til laget, og hvordan dette kunne slått ut i kamper hvor marginene har gått imot oss. Kanskje vi hadde hatt flere poeng, men kanskje vi ikke hadde hatt en Song som har vært en nøkkelspiller i kampen om våre 25poeng sålangt denne sesongen.

Det er ikke et must at dyre spillere hadde gitt mer resultater, enn den filosofien Wenger har fulgt sesong etter sesong. Pool er et eksempel på en klubb som nesten er i økonomisk og sportslig krise, er dette noe å se opp til?

 

Dette ble et rart innlegg, for det er så sinnsykt mye mer jeg ville tatt opp. Tiden strekker ikke til, siden nå venter min lille gooner girl på 5mnd litt tid før legging.

Gooner!

Link to comment
Share on other sites

 

Dette ble et rart innlegg, for det er så sinnsykt mye mer jeg ville tatt opp. Tiden strekker ikke til, siden nå venter min lille gooner girl på 5mnd litt tid før legging.

Gooner!

 

Bare sørge for å overføre litt av klokskapen fra far til datter, spesielt angående Arsenal!

Link to comment
Share on other sites

Veldig sentralt nå blir at vi får det offensive til å fungere igjen. Vi har svært mange offensive spillere som nylig har kommet tilbake fra skade og dermed ikke er i toppform enda: Nasri, Walcott, Rosicky, Denilson, Vela og Eduardo. Det er ikke rart at det ikke stemmer helt på topp. I tilegg har vi en for tiden umotivert Arshavin. Hvis bare noen kunne få fokuset hans over på at han må lære av hva som har skjedd og bruke det til å vokse som spiller. Vi trenger genistrekene hans, særlig nå som Fab sliter med linken til spillerne forover. Denilson synes jeg har vært god siden han kom tilbake, og Diaby kommer til å være god å ha på de regnfulle dagene med harde dueller.

 

Defensivt har vi vært god til tross for en del innslupne mål. Vi har faktisk kun 41 skudd på oss, temmelig irriterende at mostanderne skal være så effektive. Men det er en Almunia-diskusjon som blir tatt opp i hans tråd, så jeg skal ikke dra den noe lenger.

 

Skader er noe som avgjør ligaen. Det verste som kan skje med oss er som sagt skader på de nevnte defensive spillerne. Fab kan erstattes, i likhet med van Persie. Problemet er at timingen på van Persie sin skade var veldig dårlig, da absolutt alle andre spisser og vinger er ute av toppform. Hadde Eduardo vært i form, ville han scort minst 2 mål mot Chelsea. Det er det liten tvil om. Han er litt for treig i avgjørelsene, og timingen sitter ikke helt enda. Men det kommer snart. Det er jeg helt sikker på.

 

Før sesongen "spådde" jeg at topp 2 ville bli Chelea og Arsenal, mens den store overaskelsen skulle blir Sunderland. I tilegg mente jeg at City ikke ville klare å kjempe i toppen enda, da de ikke er gode nok kollektivt enda. Det har hittil stemt bra. Det jeg derimot har bommet på forløpig er at Berbatov og Eduardo ville slå skikkelig gjennon og være i toppen av toppscorerlista. Vi skal ikke se bort ifra at det plutselig løsner for de to.

 

Offensivt har Man U vært svakere enn på lenge. Dems prestasjoner denne sesongen har kommet for det meste som følge av vinnermentalitet, rutine og kollektivt godt press offensivt og defensivt. Inviduelt er det noen spillere som glimter til i blant, men jeg føler det har vært veldig mye stang inn for dem i år. Rooney, Evra, Giggs og Fletcher er de eneste som har imponert. Backen er den eneste som har vært stabilt god offensivt. Så lenge ikke noen av spissene kommer i skikkelig form, er jeg sikker på at vi kommer over dem igjen. Tevez var mye viktigere for dem enn mange skal ha det til. Med Ronaldo ute har det en mye bedre defensiv midtbane, men de har mistet ekstremt mye kontringsstyrke. Defensivt har de ikke fungert like bra, da Rio ikke har vært helt i form. Likevel har de gode erstattere i Brown og Evans. Kollektivt er de klart bedre enn oss her, i tilegg til en mye bedre keeper . Så det er offensivt vi må gjøre det. Det tror jeg vi klarer, og det løsner endelig mot Stoke neste helg!

Link to comment
Share on other sites

synes han her har noen poeng:

 

Can this Arsenal side avoid freefall?

 

YOU CAN catch an Arsecast special over on Arseblog this morning with me and the men from East Lower and Gunnerblog and of course Arseblogger himself.

 

I think it fair to say we begin fairly downbeat following the events of the past nine days but by the end there is a little more positivity.

 

I can’t help thinking that a lot of the current pessimism is down not so much to what has just happened as to what we fear is about to happen now. After all, having dropped just two more points than the league leaders all season we’ve gone and lost a mighty TWO games. Disappointingly so, but it’s still just two games.

 

This may sound odd, but the example I can’t help thinking we should be following is that of Spurs. Four weeks ago their wish of cracking the top four appeared little more than a dream following defeat to Stoke followed by humiliation at the Emirates.

 

In fact, for them that day, you can read us on Sunday. Important absentees up front, decent for 40 minutes without creating enough, concede twice (somewhat sloppily) before the break, fail to take a second half chance, concede a third and suddenly those early season aspirations look fanciful.

 

But they’ve responded with two wins and a draw and suddenly their dream is right back on.

 

Of course, there are differences: the difference between chasing fourth and first is that the latter drops far fewer points. And the absence of their main man up front was due to suspension rather than long term injury.

 

The problem for us is, as I alluded to at the beginning, the fear of what will happen now. In short, we fear freefall, which seems to be what always happens when our hopes take a knock.

 

So I say, if Tottenham can do it and bounce back, for once we can bloody well do it. Let’s at least beat Stoke and then make Chelsea win at City if they want to maintain the gap..

 

ting forandrer seg fort, men vi trenger og komme tilbake på vinnersporet fortere en faen, og vi har ikke råd til flere sånne poengtap..

men vinner vi de neste 3-4 kampene så kan ting se helt annerledes ut..

Link to comment
Share on other sites

Magnus87:

Vi har nok mye av det samme synet, på hvordan utsiktene i klubben er og hvilke muligheter vi har foran oss med flere spillere i form. Vi er også ganske enig, at vi er sårbare for skader på stopperplassene.

 

Jeg ser ingen grunn til å svartmale situasjonen, etter disse to kampene. Jeg synes det er rart at ting kan bli så snudd, etter at de fleste Arsenal supportere og andre supportere/eksperter har hyllet laget helt frem til for 2 ukers tid siden. Ting kan ikke være så forbanna svart/hvitt, når det gjelder en fotballklubb.

 

Det handler mye om følelser, og hvordan man takler disse i medgang og i motgang. For meg er ikke en 3.plass etter 14 seriekamper en skuffelse som da behøver å ta opp spørsmålet mot den viktigste mannen i Arsenal sin historie i moderne tid (ja, vi tar poeng i hengekampen og vips så er vi nok engang forbi spurvene), for vi ble jo tippet nord og ned av nesten alle før sesongstart.

Alle snakket om at Arsenal denne sesongen kanskje måtte se City foran seg, etter at de har brukt sjekkheftet flittig. Det kan selvfølgelig skje, men jeg er så sterk i troen på våre kvaliteter at en topp 2 plassering er stor.

 

Vi ligger jo langt foran forventningene til mange, så det kan neppe være krise i klubben eller at Wenger har gjort sitt. For min del trodde jeg som Magnus87 (og tror enda), at vi var kapable til å gjøre noe stort denne sesongen. Det kan fortsatt skje, for som jeg skrev i åpningsinnlegget: vi har mange spillere som vi kan forvente mer av utover sesongen, enn det vi har til nå.

Vi har et system som har fungert meget bra, og med våre spillertyper ser det ut som om 4-3-3 kan gi oss meget god valuta for våre offensive kvaliteter.

Det er flere spillere som kan brukes i flere posisjoner, og vi kan variere internt/rulere under kamper om noe ikke fungerer mot enkelte motstandere.

 

For meg er fotball blitt et spill hvor det skal nytes, føles, og man skal være stolt. Den moderne fotballen har desverre ødelagt mange faktorer i gamet, og jeg vil ikke at mitt kjære Arsenal skal bli et av disse. Man kan oppnå suksess, men man kan også kjøre skipet på senk om noen år.

 

Jeg har troa på fornuftig bruk av ressurser, slik at man har i bakhodet en fremtid som ingen veit hvordan vil bli. Finanskrisen er jo langt ifra over, og det er flere klubber (inkludert Pool) som må jobbe hardt for økonomi og videre satsning på sitt nivå.

 

Jeg har troa på et system, som prøver å utvikle talenter/gi de tillitt inn i systemet for fremtiden. Dette skaper større tilhørighet for spillere, og for oss supportere.

 

Jeg har troa på et stabilt system, hvor man ikke ser en annen vei når ikke alt skjer som man ønsker. Alle ønsker å vinne, men det er kun et lag som sitter igjen med pokalen. Noen har andre forutsettninger for å oppnå drømmen, og det er dette som har skapt nye klubber der oppe. (chelsea, og city er gode eksempler på at dag og natt kan forandre seg raskt, og da med en milliardær i klubbene)

Dette har jeg sagt min mening mot mange ganger, og jeg står for det: sjela blir borte (ut ifra mitt syn) med slike opp/ned endringer i en klubb, hvor alt kommer på et annet nivå på et blunk. Mange synes det er ok, så lenge man får et par pokaler i skapet.....

 

 

Chelsea virker knallsterke, men de kan gå på flere smeller før de mister flere spillere til Afrika-mesterskapet. Om de ikke vinner denne sesongen, så har de gått 3 sesonger uten å vinne pokalen i PL med enorm pengebruk. Det er det få som snakker om i denne sammenhengen, med at Arsenal MÅ kjøpe for å oppnå suksess. Det er et tankekors, eller hva?

 

Toget har langt ifra gått denne sesongen, og vi vil snu trenden med en storseier mot Stoke. 5-0!

 

Gooner!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...