Jump to content

97/98 vs. 03/04 vs. 08/09


Tusmo

Recommended Posts

I dag skriver jeg et innlegg som har ligget i bakhodet min en stund. Den senere tid har det skjedd mye i klubben, og mange har klaget på at stallen vår ikke er god nok. Jeg vil her ta for meg tre Arsenallag og vurdere disse opp mot hverandre. Jeg vil vurdere spillerne på en skala fra 1 til 10, der 1 ligger på mitt nivå, altså at man ikke bør få betalt for å sparke en ball, og der 10 er verdensklasse. Jeg vil også se på hvor gamle spillerne var på det gitte tidspunkt, og vil bli satt slik de gjør i skisporten, altså hvor gamle de var ved årsskiftet gitte sesong. Lagene jeg vil ta for meg er følgende:

 

1997/1998 Doublewinners

 

2003/2004 Untuochables

 

2008/2009 Dåsemikkels

 

En viss feilmargin må man regne med, siden det er over ti års spenn mellom første og siste målgrupper. Poengene er mine subjektive meninger, og du har kanskje en annen vurdering. Dette er uansett MINE vurderinger.

 

Doublewinners 1997/1998

 

Førstelaget:

 

Keeper: David Seaman(34). Var på dette tidspunkt en av de beste målvakter i verden, om ikke DEN beste. Var god på det meste og tabbet seg sjelden ut. 10

 

Høyreback: Lee Dixon(33). Hadde få ekstremferdigheter, men var en taktiker av rang. Studerte ofte motstanderne på video før han skulle møte dem, og visste da akkurat hvordan de ville spille. 7

 

Venstreback: Nigel Winterburn(34). Hadde i likhet med Heaven-Lee få ekstremferdigheter, men hadde godt utviklet fotballforståelse. Muligens den svakeste i forsvarsleddet, men fungerte bra. 6

 

Midtstopper 1: Tony Adams(31). Mr. Arsenal himself var på denne tiden i sine beste år fotballmessig, siden han hadde kommet over alkoholproblemene. Denne sesongen spilte han mye med skade, og prestasjonene varierte voldsomt. Var likevel en klassespiller av rang. 8

 

Midtstopper 2: Steve Bould(35). Masser av rutine veide opp for mangler på de fleste ferdigheter. 7

 

Grunnet ekstremt god samhandling bør poengene heves minst ett poeng per snute i forsvaret, men enkeltvis er vurderingene i stor grad korrekte.

 

Sentral midtbane 1: Patrick Vieira(21). Var nesten nådd sitt toppnivå og storspilte nesten hele sesongen. Fikk dog vel mange kort denne sesongen. 9

 

Sentral midtbane 2: Emmanuel Petit(28). Kom som venstreback før denne sesongen, men ble raskt omskolert til sentral midtbane. Gjorde en veldig god defensiv jobb, og var den beste makkeren til Vieira i løpet av hans år i Arsenal. 8

 

Venstrekant: Marc Overmars(24). Hadde sinnsykt med fart og ellers gode ferdigheter. 10

 

Høyrekant: Ray Parlour(24). Hadde en av sine beste sesonger for klubben han elsker. Kjempet som han alltid gjorde og fikk til mye. Puttet i tillegg 5 mål denne sesongen. 7

 

Angriper 1: Dennis Bergkamp(29). Var en av verdens beste spillere, scoret mye og mange av målene var spektakulære. Gjorde i tillegg andre spillere gode. 10

 

Angriper 2: Ian Wright(34). Startet sesongen bra, men dabbet av på slutten. Scoret sitt siste mål for klubben i januar 98. Hadde mange tilhengere men også mange kritikere. 7

 

Første 11'er totalt: 93 poeng(medregnet bonuspoengene til fab four). Snitt: 8,5 Snittalder: 29,7 år.

 

Benk:

 

Keeper: Alex Manninger(20). Et kjempetalent som hadde en glimrende periode da Seaman gikk skadet. 7

 

Forsvar: Martin Keown(31): Fikk mange kamper på grunn av skader på Adams og tok etterhvert også plassen fra Bould. 7

 

Midtbane: David Platt(31). Til tross for et stort navn ble han ingen stor arsenalspiller. Høydepunktet denne sesongen var nok 3-2 målet mot manure på Highbury. La opp etter sesongslutt. 6

 

Venstrekant: Luis Boa Morte(20). Et stort talent som fikk noen innhopp som reserve for Overmars. 5

 

Angrep: Nicholas Anelka(18). Et kjempetalent som utover sesongen tok plassen fra Wright. 8

 

Benk totalt: 33 poeng. Snitt: 6,6 poeng. Snittalder: 24 år.

 

Andre viktige bidragsytere:

 

Gilles Grimandi(28). Mye bra, gjerne fulgt av noe horribelt. Jobbet alltid veldig godt. 5

 

Stepen Hughes(21). Et stort talent som tidvis glimtet til. 6

 

Cristopher Wreh(22). Et talent som hadde noen glimt denne sesongen. 4

 

Matthew Upson(19): Fikk noen innhopp i de verste skadeperiodene og gjorde en grei figur. 5

 

Remi Garde(31): I likhet med Matty ble han kun benyttet i store skade/suspensjons perioder. Forsvant ganske fort. 4

 

Øvrige bidragsytere totalt: 24 poeng. Snitt: 4,8 Snittalder: 24,2 år

 

Stallen totalt 21 mann: 150 poeng. Snitt: 7,1 poeng. Snittalder: 27 år.

 

Untouchables 2003/2004

 

Keeper: Jens Lehmann(34). Erstattet gode, gamle Seaman og leverte en imponerende førstesesong hos oss. Gjorde dog en del merkelige tabber. 9

 

Venstreback: Ashley Cole(23). Utviklet seg stadig og var nå verdens beste i sin posisjon. 10

 

Høyreback: Lauren(26). Var solid hele sesongen, og ble kåret som ligaens beste høyreback. 9

 

Midtstopper 1: Sol Campbell(29). En solid ibenholtkjempe som kun Emile Heskey klarte å vinne over en mot en. Full av rutine og ferdigheter. 9

 

Midtstopper 2: Kolo Toure(22). Ble omskolert fra altmuligmann ved start av sesongen. Vokste stort under Campbells veiledning. 8

 

Sentral midtbane 1: Patrick Vieira(27). En kjempe på veg nedover, men likefullt av de bedre. 9

 

Sentral midtbane 2: Edu(25). Positiv og god spiller med et godt venstrebein. 8

 

Venstrekant: Robert Pires(30). Tilbake for fullt etter skaden, og var bedre enn noen gang. 10

 

Høyrekant: Fredrik Ljungberg(26). Fikk en opptur denne sesongen, selv om han var ofte ute med skade. 7

 

Angrep 1: Thierry Henry(26). Verdens beste spiller det året. Skandale at han ikke fikk prisen 10

 

Angrep 2: Dennis Bergkamp(34). Hadde sin siste gode sesong, selv om den var langt unna det vi husket han for. 6

 

Første 11'er totalt: 95 poeng. Snitt 8,6 poeng. Snittalder: 27,5 år.

 

Benk:

 

Keeper: Graham Stack(22). Et stort talent som fikk stå tidvis i cupene. 6

 

Forsvar: Pascal Cygan(29). Ofte en vandrende katastrofe, men tidvis god. 6

 

Midtbane: Gilberto Silva(27). Viste glimt av spilleren han var på veg til å bli. 7

 

Kant: Sylvain Wiltord(29). Vikar i Ljungbergs skadeavbrekk. Tidvis ok. 5

 

Angrep: Nwankwo Kanu(27). En fantastisk tekniker som ikke klarte å klore til seg en fast plass. Kom som regel inn for Bergkamp i det 70. minutt. 7

 

Benk totalt: 31 poeng. Snitt: 6,2 Snittalder: 26,8 år

 

Andre viktige bidragsytere:

 

Ray Parlour(30). Vikarierte som kaptein i Vieiras skadeavbrekk. Gjorde en ok figur. 6.

 

Martin Keown(37). Spilte når de andre var skadde og suspenderte. Havnet bak Cygan i køen tidlig. 4

 

Jose Antonio Reyes(20). Kom etter nyttår og fikk noen kamper. Viste gode ferdigheter. 6

 

Gael Clichy(18). Vikarierte for Cole på slutten av sesongen. Viste lovende takter. 6

 

Jeremie Aliadiere(20). Var stort sett skadet, men hadde noen gode kampen i cupene. 5

 

Francesc Fabregas(16). Viste seg litt frem i cupene. 4

 

Justin Hoyte(19). Spilte i cupene. 3

 

David Bentley(19). Viste svært lovende takter i cupene. 5

 

Øvrige bidragsytere totalt: 39 poeng. Snitt: 4,9 Snittalder: 22,4 år.

 

Stallen totalt 24 mann: 165 poeng. Snitt: 6,9. Snittalder: 25,6 år.

 

Dåsemikkels 2008/2009

 

Keeper: Manuel Almunia(31). Svakeste førstekeeper i ligaen. God en mot en, men ofte feilposisjonert og gjør lette feil. 6

 

Venstreback: Gael Clichy(23). Stort sett stabil men gjør ofte grove feil. 7

 

Høyreback: Bacary Sagna(25). Mye plaget av skader, og har derfor ikke kommet helt i form. 6

 

Midtstopper 1: William Gallas(31). Svak sesong så langt. Taper ofte viktige hodedueller. 5

 

Midtstopper 2: Kolo Toure(27). Har slitt en del, og mangler riktig veiledning. 7

 

Sentral midtbane 1: Cesc Fabregas(21). Virker umotivert og gjør mange enkle feil. Spiller mer feil enn før. 7

 

Sentral midtbane 2: Denilson(20). Jobber og sliter, men gjør for mange feile valg og slår for mange feilpasninger. 6

 

Venstrekant: Samir Nasri(21). Glimter tidvis til, men blir for anonym i lange tider. 7

 

Høyrekant: Theo Walcott(19). Klubbens beste spiller så langt i sesongen. Da er det vel typisk at han er ute en tre-fire måneder. 8

 

Angrep 1: Robin van Persie(25). Viktig å ha tilbake, men mister for fokus. 7

 

Angrep 2: Emmanuel Adebayor(24). Fikk pengene han ville ha i sommer og er tydeligvis fornøyd med det. 6

 

Første 11'er totalt: 72 poeng. Snitt: 6,5. Snittalder: 24,3 år.

 

Benk:

 

Keeper: Lukasz Fabianski(23). Et stort talent som har vist gode takter. 5

 

Forsvar: Mikael Silvestre(31). Rusten spiller som har mye rutine. Har ikke helt funnet formen. 5

 

Forsvar: Emmanuel Eboue(25). Har blitt bedre enn forrige sesong, og har begynt å oppføre seg som folk på banen. 6

 

Midtbane: Alexandre Song(21). Virker lat og nonsjalant, men legger ned en del arbeid likevel. Mangler dog en del ferdigheter. 5

 

Kant: Abou Diaby(22). Har ferdigheter i fleng, men gjør altfor mange feile valg. 6

 

Kant: Aaron Ramsey(18). Et stort talent som kommer til å bli viktig for oss i årene fremover. 5

 

Angrep: Nicholas Bendtner(20). Mangler ferdighetene som skal til for å bli en spiller i toppklasse. Gjør også for mange feile valg. 4

 

Benk totalt: 36 poeng. Snitt: 5,1 poeng. Snittalder: 22,9 år

 

Andre viktige bidragsytere:

 

Johann Djourou(21). Kan gjøre en grei jobb når han slipper til, men mangler rutine over tid. 5

 

Jack Wilshere(16). Et stort talent som har vist oss mye allerede. 5

 

Carlos Vela(19). «Den beste spilleren jeg har sett» i følge Wenger. Vel, helt enig er jeg ikke ennå. Har gjort det bra mot svakere lag, men ikke fått det til mot kvalifisert motstand. 4

 

Tomas Rosicky(28). Har vært skadet og blir ikke vurdert.

 

Eduardo(25). Har vært skadet og blir ikke vurdert.

 

Øvrige bidragsytere: 14 poeng. Snitt: 4,7 poeng. Snittalder(inkludert Rosicknote og Dudu): 21,9 år.

 

Stallen totalt 23 hvorav 21 blir vurdert: 122 poeng. Snitt: 5,9. Snittalder: 23,3 år.

 

Man kan ha det mye moro med statistikk, men det er ikke mye moro når den peker nedover for laget i våre hjerter. Rigtignok er sesongen bare halvspilt og mye kan skje, men tallenes tale er uansett klare. I følge poengregningen så hadde vi en oppgang mellom doublelaget og untouchablelaget. Førstelaget hevet seg med 0,1 snittpoeng, mens snittalderen falt med 1,1 år. Hva hele stallen angikk så gikk faktisk snittet ned med 0,2 poeng, mens snittalderen gikk ned med 1,4 år.

 

Hva dagens lag, som jeg litt flåsete kalte «Dåsemikkels», angår så er det ingen tvil om at vi har tapt oss mye på fem år. Gjennomsnittet på førstelaget har gått ned 2,1 poeng, mens gjennomsnittsalderen har gått ned med 1,3 år. Selv om benken nå er utvidet med to plasser er dagens lag bare fem poeng over benken til the untouchables og to mer enn doublewinners. Poengsummen til hele stallen har falt med 2,2 poeng i løpet av fem år, samtidig som gjennomsnittsalderen har gått ned 2,3 år.

 

Dette ble langt og lengre enn langt, og har tatt meg to kvelder. Håper at ikke alt var bortkastet.

 

Kilder: Wikipedia, arsenal.com, sesongdvd'er og Official Illustrated History of Arsenal 1886-2001

Link to comment
Share on other sites

Gode fakta du har fått frem her, Tusmo. Bra jobbet!

 

Jeg tror denne statistikken er ganske sann. Den sier mye om hvordan dagens stall er i dag sammenlignet med stallen fra de tidligere årrekkene. Dagens stall er betydelig svakere, enn den var for noen år siden. Det peker nok dessverre bare en vei, i øyeblikket, men om noen år kan det hele snu. Spørsmålet er om vi har tid til å vente i disse årene? Årets stall er for fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Gode fakta du har fått frem her, Tusmo. Bra jobbet!

 

Jeg tror denne statistikken er ganske sann. Den sier mye om hvordan dagens stall er i dag sammenlignet med stallen fra de tidligere årrekkene. Dagens stall er betydelig svakere, enn den var for noen år siden. Det peker nok dessverre bare en vei, i øyeblikket, men om noen år kan det hele snu. Spørsmålet er om vi har tid til å vente i disse årene? Årets stall er for fremtiden.

Årets stall er definitivt for fremtiden, men det var jaggu fjorårets og året før der også.

 

En av de største utfordringene per dags dato er å ikke miste spillerene som utvikler seg til å bli verdensklasse. Sånn det er nå så står vi i fare for å miste Fabregas til sommeren. Ett skritt frem og 2 tilbake...

 

En annen ting som bekymrer meg er at vi har like høyt lønnsbudsjett som de andre storklubbene, men en betraktelig yngre og dårligere stall. Altså de yngste spillerene har for høy lønn. Jeg tror man med fordel kan få gutta inn i ett system med lavere grunnlønner og mer prestasjonsbaserte.

 

Forøvrig ett mektig start innlegg som jeg synes gir ett realtivt godt bilde av situasjonen.

Dog var 07/08 laget relativt likt årets og det holdt nesten inn. Hvis man også tar med at det nok er betraktelig tøffere konkurranse nå enn for 10 år siden så glipper litt av poenget i innlegget. Konklusjonen er vel at det er tilnærmet umulig å sette opp denne type sammenligninger.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg har noe å utsette på her typografien. Du kan da i det minste variere fontene litt da mann :D Verdt å tenke litt på.

 

Veldig bra jobbet!

Typografien kunne vært bedre ja, men dette ble skrevet i et tekstdokument, og jeg gadd ikke formatere det skikkelig. Sjekket det i etterkant med 1,5 linjeavstand, og da nådde det småpene 7 a4 sider.

Link to comment
Share on other sites

Vil egentlig si at jeg er litt skuffet over feedbacken til denne tråden...

Men kan man egentlig forvente mer når brorparten av forumets deltagere fortsatt gikk med kortbukser i 97/98, og er mest ivrige etter å holde på ned bildelek og tippekonkurranser?

Link to comment
Share on other sites

Bra jobba Tusmo.

Jeg er ikke enig i alle karakterene du har gitt men jeg er enig i essensen av innlegget ditt.

 

Flink gutt.

 

mvh

 

BE

Hvilke karakterer er du uenig i?

Jeg er uenig i følgende karakterer:

Petit du gav 8. Jeg gir 9

Overmars. du gav 10 jeg gir 9

Wreh 4. Jeg mener Wreh 7 (socret utrolig viktige mål)

Upson 5 jeg mener 6

Lehmann 9 jeg mener 10

Campbell 9 jeg mener 10

Ljungberg 7 jeg mener 9

Wiltord 5. jeg mener 7

Reyes 6 jeg mener 7

Almunia 6 jeg mener 4

Gallas 5 jeg mener 7

Toure 7 jeg mener 5

Denilson 6 jeg mener 7

Walcott 8 jeg mener 6

Fabianski 5 jeg mener 8

Silvestre 5 jeg mener 7

Eboue 6 jeg mener 7

Song 5 jeg mener 6

Diaby 6 jeg mener 4

ramsey 5 jeg mener 6

Bendtner 4 jeg mener 6

Vela 4 jeg mener 6

 

Dette mener jeg ellers er jeg stort sett enig.

Beklager sent svar Tusmo. Det ble bare glemt.

 

BE

 

Edit: Jeg er enig i at feedbacken ikke er optimal Tusmo, og jeg beklager at jeg ikke fulgte opp mitt første innlegg tidsnok. Jeg tror noe av grunnen til at det er dårlig feedback er at første innlegget bærer preg av å være svært uoversiktlig. Bruk litt tid på å gjøre det litt mer visuelt behagelig for øyet så tipper jeg innleggene og meningene hagler inn :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser absolutt trenden du siktre til her, og er stort sett enig i karakterene dine. Dog mener jeg forskjellen ikke er så stor som det kan se ut som. Som du skriver om årets utgave av Toure: "...mangler riktig veiledning." Det tror jeg er tilfelle for mange av dagens spillere.

 

Om vi får inn de riktige spillerne i de riktige posisjonene (sentral midtbane, midtstopper) med erfaring og lederegenskaper, er jeg helt sikker på at Fabregas, Toure med flere, vil blomstre stort opp igjen. Et par gode nøkkelspillere, så vil hele laget heve seg med de. Spørsmålet er jo bare om det vil skje.

 

I fjor spilte vi til tider fotball som minnet om The Invincibles. Det har gått i feil retning siden det, men det har ikke skjedd SÅ mye med laget vårt heller. Jeg tror vi er nærmere å være et topplag enn det ser ut som, men å komme seg helt tilbake til toppnivå avhenger veldig av de to neste transfervinduene i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Bra jobba Tusmo.

Jeg er ikke enig i alle karakterene du har gitt men jeg er enig i essensen av innlegget ditt.

 

Flink gutt.

 

mvh

 

BE

Hvilke karakterer er du uenig i?

Jeg er uenig i følgende karakterer:

Petit du gav 8. Jeg gir 9

Overmars. du gav 10 jeg gir 9

Wreh 4. Jeg mener Wreh 7 (socret utrolig viktige mål)

Upson 5 jeg mener 6

Lehmann 9 jeg mener 10

Campbell 9 jeg mener 10

Ljungberg 7 jeg mener 9

Wiltord 5. jeg mener 7

Reyes 6 jeg mener 7

Almunia 6 jeg mener 4

Gallas 5 jeg mener 7

Toure 7 jeg mener 5

Denilson 6 jeg mener 7

Walcott 8 jeg mener 6

Fabianski 5 jeg mener 8

Silvestre 5 jeg mener 7

Eboue 6 jeg mener 7

Song 5 jeg mener 6

Diaby 6 jeg mener 4

ramsey 5 jeg mener 6

Bendtner 4 jeg mener 6

Vela 4 jeg mener 6

 

Dette mener jeg ellers er jeg stort sett enig.

Beklager sent svar Tusmo. Det ble bare glemt.

 

BE

 

Edit: Jeg er enig i at feedbacken ikke er optimal Tusmo, og jeg beklager at jeg ikke fulgte opp mitt første innlegg tidsnok. Jeg tror noe av grunnen til at det er dårlig feedback er at første innlegget bærer preg av å være svært uoversiktlig. Bruk litt tid på å gjøre det litt mer visuelt behagelig for øyet så tipper jeg innleggene og meningene hagler inn :-)

 

Jeg ser at de fleste avvik her er på ett poeng, og de skal du få ha i fred. De andre vil jeg her ta for meg:

 

Wreh: Scoret kun fire mål denne sesongen, hvorav et gav avansement i FA-cupen. Viktige mål, ja, men for få til å få mer enn fire poeng fra meg. De tre ligamålene var også mot antatt svakere lag.

 

Ljungberg: Gikk mye skadet denne sesongen, og var derfor ofte ute av form store deler av sesongen. Jeg ville gitt ham en nier forrige doublesesong, men for the untouchables strekker jeg meg ikke lenger enn til en svak åtter på en god dag.

 

Wiltord: Denne karen har jeg diskutert i det vide og det brede tidligere og jeg står fortsatt på mitt synspunkt der. Han scoret noen viktige mål, men ødela mange overganger med å holde for lenge på ballen. Han gikk seg ofte fast og det som burde vært opptakten til en countringssjanse endte med støttepasning etter mange piruetter, for så at laget måtte angripe mot mer etablert forsvar. Derfor velger jeg å stå for fem poeng.

 

Almunia: Du er kjent som en innbitt Almunia-kritiker, men han er bedre enn en firer. Riktignok er han vår svakeste førstekeeper så lenge jeg har vært med, men han er langt bedre enn for eksempel "Tabbe"Richard Wright og Stuart Taylor, som jeg hadde villet gitt henholdsvis tre og fire.

 

Gallas: Har hatt sin svakeste sesong i engelsk fotball, og må ta på seg skylden for en del baklengsmål. Derfor fem.

 

Toure: Denne vurderingen kan jeg være med å diskutere. Spørs om jeg har vært litt forutinntatt med tanke på prestasjonene fra tidligere sesonger.

 

Walcott: Har i mine øyne vært klubbens beste spiller så langt i sesongen. Ikke mange mål riktignok, men er alltid en trussel mot ethvert forsvar.

 

Fabianski: Har vist altfor lite til å få en 8'er. Har vært positiv i cupene og de innhoppene han har hatt, men har også rotet litt. Vil se mer av ham før han får sekseren fra meg.

 

Silvestre: Har spilt lite og med dårlig form så langt. Vil muligens klare å klatre litt etterhvert.

 

Diaby: Har vel bare spilt noen få kamper, og bør ikke få mer enn en femmer.

 

Bendtner: Har ikke spilt bedre enn en firer. Altfor mange svake kamper, samt altfor dårlig teknikk og for få mål gjør at jeg ikke vil gi ham mer.

 

Vela: Har vist fint lite utenom cupene. Kan hende han har en 10'er i seg, men per dags dato blir han stående med fire.

Link to comment
Share on other sites

Ser forresten at Myles Palmer har sagt litt om emnet han også: "They(Arsenal) have half a team right now. Their squad is an unbalanced mixture of wannabes and good players. They need a Mikel or a Kompany and they also need a Vidic or a Sami Hyypia. They're light years away from where they were in 1998 or 2002 or 2004. Even when they're playing well, their style is one-dimensional."

 

http://www.arsenalnewsreview.co.uk/index.p...nt01returnid=42

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...