Jump to content

Overganger og følgene av disse


Magnus87

Recommended Posts

Jeg føler at dette bli på en måte sammendrag av mange andre tråder, men jeg føler jeg har kommet med noe nytt ;)

 

Vi har, som alle vet, mistet vår legende og storscorer Henry. Jeg tenger ikke engang i nevne alt han har gjort for oss på fotballbanen. Det at han er tidenes målscorer i klubben sier sitt. Men salget av Henry har gitt oss noen problemer ved at vi har mistet enda mer rutine, vår største profil, vår kaptein (selv om hans rolle som kaptein dog kan kritiseres) og ikke minst en verdensstjerne som stadig var nominert tilk årets spiller etc. Han betydde utrolig mye for unge spillere ettersom han viste spillerne hvordan ting burde gjøres, og ikke minst fikk Henry spillere til å komme til klubben. Mozart sa f.eks. at en av hovedgrunnene til at han kom til oss var at han ville spille med Henry. Det at vi ikke har vunnet troféer på et par år og at vi ikke har like mye penger å bruke som våre rivaler gjør det enda vanskeligere å få spillere som andre klubber konkurrerer om. Det heldige med den situasjonen er at vi alle fall får spillere som ser potensialet i laget vårt og som setter fotballen foran penger. Likevel er det leit å ikke få store talenter siden vi ikke har sjans til å betale like mye som de andre lagene.

 

Mange vil også si at Arsenal solgte seg ut av tittelracet, da Henry gikk til Barca. Jeg er sikker på at vi vil være nærmere Man U denne sesongen. Vi er i en noe lignende situasjon som det Man U var i fjor. De hadde de mistet sin storscorer, Nistelrooy og spørsmålet var hvem som skulle steppe opp og føre laget videre. Vidic, Ronaldo og Scholes var spillere som gjorde det. Giggs og Rooney også gode, men det var hovedsaklige de 3 førstnevtne. Etter et forrykende start på sesongen fortsatte laget på en bølge som egentlig aldri stoppet. Det rare var at Man U kun kjøpte én spiller: En overpriset Carrick som slet med lite spilletid i starten. Hva sier det oss? Jo, det er et liv uten Henry. Men det må sies at Henry hadde en helt annen rolle i laget enn det Nistelrooy hadde. Vår kaptein var mye mer involvert i spillet, særlig i fjor da det så ut som at alt skulle gjennom han. Det avhenget veldig av at Henry var i toppform, noe han ikke var i fjor. Derfor ble vi ofte uforutsigbare siden Henry ikke var like god i 4-5-1 rollen, der midtbanen vår ofte strålte.

 

Så hvilke spillere blir viktige for oss? De 4 største profilene våre fra i fjor må følge opp sist sesong. Spillerne jeg tenker på er Toure, RvP, Fabregas og Gilberto. Man kan klage så mye man vil på Gilberto, men uten han på banen er vi utrolig sårbare bakover. Han er også en viktig spiller i hodespillet både defensivt og offensivt. Toure var sammen med Vidic ligaens beste forsvarsspiller det første halvåret. Desverre ble det, i likhet med Fabregas, en liten formsvikt på slutten. Likevel hadde de to en fantastisk sesong sett under ett. Sistnevnte har blitt vår viktigste brikke offensivt. Vi ser tydelig forskjell på laget vårt når Fabregas ikke er på banen. Alt går saktere, spillerne sliter med å finne hverandre og det blir mye det samme. Likevel må man kunne kritisere vår lille gullgutt. Fabregas kom til minst én god sjanse HVER kamp. Dette er veldig imponerende, men det hjelper ikke å komme til mange sjanser hvis man ikke får dem i mål. Han skjerpet seg på slutten etter at han endelig fikk hull på byllen, noe som vil være ekstremt viktig denne sesongen. Både Fabregas og Rosicky må score mål tidlig i PL sesongen for å få selvilitt. Men selvtillit kommer også marginene og alle de skuddene som i fjor nesten gikk inn, kommer til å gå inn. Mål fra midtbanen var det som ødela for oss i fjor. Mange sier at problemet er at vi slipper inn for mange mål. Det er feil, siden vi til sammenligning med Chelsea og Liverpool spillere mye mer offensivt. Dermed vil det dermed bli flere kontinger imot. Hodespillet vårt bak kan likevel kritiseres litt. Hvis vi scorer 2 mål, gjør det ikke noe av vi slipper inn det ene målet. Derfor er det viktig at vi setter sjansene våre, noe vi som oftest bare gjorde i de store rivaloppgjørene. Dette tyder også på at laget vårt kan oppnå mye hvis de er instillt på det. Selvtillit som følge av resultater spiller også inn.

 

Men tilbake til det med mål fra midtbanen. Gilberto kommer aldri til å score like mange mål neste sesong, sett at han ikke blir fast straffeskytter. Dermed er vi avhengig av at vingene våre putter, eller i alle fall er nest sist på mange baller. Hleb er desverre den store synderen. Han scoret få mål og hadde få assist. Mannen er i mine øyne meget gode i de første 2/3 av banen. Hviterusseren er veldig god i gjenvinningsfasen og er veldig god til å holde på ballen. Desverre holder han ofte for mye på ballen og innleggene hans er ikke av de beste. På kontringer er han ikke direkte nok, og ofte klarer motstanderne å komme tilbake i tide. Når han derimot har dagen, er han ustoppelig. Desverre er disse dagene sjeldne. Løsningen vil være, så lenge Hleb ikke er inne i en god periode, å la Eboue spille på vingen. Ivorianeren blir ofte kritisert for å være feilposisjonert ved mål i mot oss, og at han ikke alltid rekker tilbake. At han har noen usportsligheter legger vi bak oss. Det er en ny sesong, og alle starter på blake ark. Fordelen med å la Eboue være midtbanespiller er at han får brukt sine gode en mot en ferdigheter. han er også veldig god til å holde linja og slår gode innlegg. Han er kanskje ikke den målfarlige vingen mange av oss ettersøkte, men han er god på kontringer og kan få kommet til mange innlegg eller skudd istedenfor til tider håpløse pasningsforsøk som Hleb ofte driver med. På høyrebacken har vi Hoyte, eller mest sannsynlig Sagna som vi har blitt linket til. På venstresiden har vi en Mozart som jeg tror vil blomstre. Alt han trenger er, som jeg tidligere nevnte, noen tidlige mål. Tsjekkeren gled rett inn i systemet og fikk sesongen ødelagt av mange skader. Denne sesongen vil han stråle. han kan også spille i Fabregas sin rolle dersom spanjolen er skadet eller trenger hvile, noe jeg håper han får mer av denne sesongen :huh:.

 

Vi var uten Henry i store deler av sist sesong. Spillet var tydelig mer uforutsigbart siden alt ikke skulle gjennom han. Problemet ble likevel at vi sleit må å få sjansene til å bli mål. Henry spilte kanskje ikke så bra som vanlig, men han satt mange av sjansene sine. Problemet ble bare enda større da RvP ble skadet. Resten av historien vet vi selv. Men det jeg skal fram til er at vi trenger en som kan sette sjansene våre. Hver kamp, og da mener jeg hver kamp, hadde vi sjanser nok til å vinne komfertabelt mot motstanderne. Problemet var effektiviteten. Jeg har tidligere nevnt Fabregas og Hleb. Ade, Baptista og Ali var også store syndere. Heldigvis har vi nå fått en spiss som vet hvor målet står. Det er akkurat det vi trenger. jeg lurer på hvor mange ganger det ksjedde at det kom et innlegg inn i boksen uten at det var en spiller der til å styre ballen inn i mål. Dudu er den spilleren som nå skal være den mannen. I tilegg er han god på hodet, noe som er viktig for oss offensivt og defenisvt. Bare se på Drogba og Berbatov, de er ekstremt viktige for sine klubber på defensivve dødballer. Gilberto er den eneste skikkelig gode hodespilleren på laget vårt. Nå veit ikke jeg nøyaktig hvor god på hodet han er, men når han har scoret mål etter å vunnet dueller med spillere som Terry og Materazzi, er han uansett en forsterkning på denne fronten.

 

Wenger er fortsatt ute etter Martins. Han er en lynrask kriger som er god med begge bein. Det trenger vi. Dersom vi får han, tror jeg van Persie blir flyttet ned på en av vingene. i så fall vil jeg se han på høyrevingen. Vi vil da ha to vinger som vil få skutt mye, men som kanksje ikke vil få lagt inn like mye siden de må snu seg for å brukt sin vante fot. Løsningen kan være som Man U og Chelsea ofte gjør: At vingene ofte bytter plasser i løpet av kampene.

 

Laget har fått et år mer rutine. Spillere som Denilson, Djourou, Clichy, Hoyte og Diaby viste i fjor at de er ikke bare er talenter, de er gode spillere som er klar for førstelagsspill. Clichy tror jeg vil bli årets venstreback, mens Diaby kommer til å vise at han er Gilberto's avtager. Denilson er en spiller som kan spille på alle posisjoner på midtbanen. Han er ganske lik Fabregas i stilen, og jeg øsnker derfor at de to IKKE skal spille sammen i midten. Da vil jeg heller se Diaby og Fabregas sammen. Hoyte fortjener å spille, og kan ende opp med å bli fast høyreback dersom Eboue blir flyttet opp og vi ikke får Sagna. Djourou kommer til å få mye spilletid, ettersom Toure garantert kommer til å være borte en stund denne sesongen.

 

Hva må forbedres?

-Det viktigste er uten tvil effektiviteten. Dudu tror jeg kommer til å hjelpe oss mye her. Med RvP på banen kommer også flere sjanser til å gå i kassa. Fabregas og Mozart har jeg tidligere nevnt.

- Det andre viktige punktet er dødballer, både offensivt og defensivt. Defensivt glipper ofte markeringer, og spillere får ofte stå alene og heade inn mål. Offensivt er det mange dårligere innlegg. I tilegg ser det ut som at laget ikke har en plan på cornere. Hva med noen innøvde varianter? Man trenger bare én spiller for å få ballen i mål.

- De gode gamle Arsenal-kontringene må komme tilbake. Før var en dødball i mot oss alltid en potensiell storsjanse til oss. Nå, derimot, blir det forsterstilling og neglebiting med en gang et lag får en dødball over midtbanen. Vi må bli mere direkte og tørre å komme opp med flere menn. Lehmann er veldig god til å sette igang spillet. Dette må vi utnytte. Angrepet vårt er raskere enn alle forsvar i ligaen, det må vi utnytte når vi først får sjansen ettersom motstanderne er klar over dette og nesten alltid legger seg lavt.

- Folk må være inne i boksen når innlegg kommer. I tilegg må inlegg komme tidligere, så fremst det er noen i boksen. Inlegg kan heller ikke kun være små lomper inn i boksen. Jeg ønsker flere harde innlegg langs bakken, nærmest skudd. Dermed trengs det bare et lite touch, enten fra med- eller motspiller for at ballen mest sannsynlig går inn. Videre er det vanskelige å snappe opp slike innlegg. Clichy og Hleb MÅ skjerpe seg på innleggene sine.

- Skyte oftere. Dette skjerpet seg mer utover sesongen. I tilegg er det klart at det er bedre at RvP skyter ofte enn at Clichy skyter. Uansett, så er det sjelden vi ser at noen skyter, keeper lager retur og en spiller tapper ballen i mål. Dette vil jeg se mer av. Etter at Pires dro, er det ingen rever som sniker seg rundt og tupper inn de enkle målene. Langskudd kan også fære til deflection-mål. Spør dere selv, hvor mange ganger har dere ikke sett at Deco eller Lampard score de fillemålene sine som kommer innom en spiller og utmanøvrer keeperen?

 

Selv om vi har fått en ny spiss, er vi ikke reddet. Vi sliter veldig dersom vi får skader på sentrale spillere. Alle spillere kan erstattes til en viss grad, men hvis vi opplever samme skademareritt som de to forrige sesongene, kan det fort bli en ny 4. plass. Jeg er også veldig spent på hvordan vi vil taklet det når Toure og Eboue er nede og spiller Afrikamesterskapet. Ade vil kanskje også være med. Klarer Gallas og Toure å forbedre samarbeidet sitt? Kan de to også bli bedre i hodespillet sitt, som er det eneste store problemet vi har defensivt? Klarer spillere å følge opp fjorårssesongen? Kan Toure score på noen av sine kanonskudd? Kan midtbanen vår endelig begynne å score? Kan vi endelig få uttelling på dødballene? Klarer laget å holde seg nogenlunde skadefritt gjennom hele sesongen? Klarer talentene våre å spille på et stabilt godt nivå? Spørsmålene er mange, og svarene kan gå begge veier, forhåpentligvis den riktige veien siden laget har ett ekstra år på baken.

 

Man U har kjøpt Nani, Andersen og Hargreaves. Det betyr at de ikke vil slite like mye ved en skade på Scholes, selv om hans ekstreme offensive kvaliteter vil være borte. Nani og Anderson er begge store talenter som vil bruke tid til å bli vant med ligaen. Mitt tips er at en av dem blir flopp, mens den andre blir suksess. Hvem av dem som bli hva, avhenger av hvem som jobber mest for å klare den engelske spillestilen. Nani er mer målfarlig, mens Andersen er teknisk brilliant. De har ikke mistet noen sentrale spiller, så de vil på papiret være bedre enn i fjor. Men jeg vil tro at en dårlig start eller en langtidsskade på Ronaldo og / eller Vidic fort kan få laget til å tape masse poeng. Det andre spørsmålet er såklart om Vidic, Scholes og Ronaldo kan følge opp den strålende fjorårssesongen. Man U var overlegent det beste laget framover i fjor, mye takket være Ronaldo. Kan motstanderne klare å finne måter å stoppe han?

 

Chelsea har ikke mistet noen sentrale spillere, men de har heller ikke fått inn noen store profiler. Sidwell ble nok bare kjøpt inn som reserve for Essien når afrikaneren spiller i Afrikamesterskapet. The Bank of Chelsea ønsker tydelig å revansjere seg på Man U og venter fortsatt på at Sheva skal vise seg som den målscoreren han egentlig er. Laget viste i fjor hvor avhengie de er av Terry. Uten han rakner det i de bakre rekkene. Jeg vil også tro at tilsvarende vil skje framover dersom Lampard blir skadet. Drogba var en av få som faktisk kunne matche seg med Ronaldo i fjor. Chelsea vil savne han når ivorianeren spiller Afrikamesterskap med Toure og Eboue. Skal vi være laget klarer å ende Chelsea endeløse rekke uten tap på broa?

 

Liverpool har fått seg Torres. Han er rask, god teknisk og en god lagspiller. Viste hvor god han var i VM. Men han har scort mye færre mål de siste sesongene, men mye av grunnen har vært at han har spilt mye alene på topp i Atletico. Jeg er litt skeptisk til Torres i Liverpool. Klarer han å komme i spillesystemet til Liverpool og ikke minst, klarer han den engelske spillestilen? Jeg vil tro at han vil gjøre det relativt bra, men han vil neppe gjøre det så bra som prislappen hans tilsier. Liverpool vil dog tjene mye på salg av trøyer B). Lucas Leiva er en spennende og robust midtbanespiller som blir spennende å se på. Men Liverpool har flere gode spillere i denne posisjonen fra før av. Liverpool har hele tiden slitt med å få en spiss som scorer mange mål. Kan Torres bli denne mannen? Kan bli om et par år, men jeg tviler på at han gjør det bra allerde første sesongen. Laget har kanskje Premier Leagues beste sentrale midtbane, men jeg er litt mer tvilsom til angriperne. Forsvaret er relativt treigt, men meget displinert og sterke på hodet.

 

Spurs har fått seg Bent. En god spiller, men veldig dyr. Scoret mange mål de siste seongene for et svakt Charlton-lag. Men hva Jol skal gjøre med så mange gode spisser når han kun har én god ving, skjønner jeg ikke. Jeg tviler på at noen av spissene blir satt ned på en av vingene, laget vil være veldige avhengige av spissene. En skadefri King er også alfaomega. Kan Spurs slå oss i år? Det tror i alle fall Yidsa, men hvordan skal de klare å slå oss i år når de ikke klarte det på fire forsøk i fjor - bare ett av dem med Henry på banen. Spurs har 4 gode spisser, men kun 2 kan spille samtidig. Hva skjer med angrepet på kantene dersom Lennon blir skada? Fikk Bale til slutt. Kan få se et par perler fra den unge gutten denne sesongen?

 

Newcastle er det laget jeg tror vil utfordre Spurs. Kråkene har et godt lag, men kalrte aldri å få ut potensiale under Roeder. Med Fat Sam ved roret vil det bli disiplin og beinhardt spill. Dette kommer til å gi resultater, dog mange kjedelige kmaper vil jeg tro. De har gode spisser i Owen og Martins. Spørsmålet blir om de to er i klubben ved sesongstart. Likevel har de et godt lag. Steven Taylor som var englands beste spiller i det nylige ungdomsmesterskapet er et utrolig stort talent som vil lede forsvaret foran PLs beste keeper, Shay Given. Forsvaret var horribelt i fjor. Sam ser ut til å kjøpe et nytt forsvar, men jeg spørsmålet blir hvor fort de nye klarer å få et godt samarbeid dem imellom. Barton, som jeg aldri har skjult min beundring for, tror jeg kommer til å gjøre det stort i Newcastle. Det blir nok europaspill på kråkene i nord. Det blir ikke en walk in the Park når vi skal ta turen opp dit i år.

 

Som jeg nevnte i Tabell-tråden, er jeg sikker på at skader vil avgjøre tabellen. ALLE topplagene har sentrale spillere som ikke kan erstattes og som vil slite med langtidsskader på disse spillerne. Vi har et ungt lag som trenger selvtillit. Derfor er det viktig, mer enn noensinne å få en god start. Jeg har troen på at dersom vi får en god form i starten, vil vi fortsette den formen sesongen ut. Et trofé vil det bli, det føler jeg meg sikker på. Jeg gleder meg til den nye sesongen, der jeg mener at alle de 4 topplagene kan vinne og alle kan havne på 4. plass! Om det blir gull får vi vente å se.

 

Nå er overgangsvinduet fortsatt oppe en stund, men jeg tviler på om Man U og Liverpool kjøper noen flere dyre spillere. Kanskje Chelsea kjøper er en spiller som stepper inn for Drogba når han spiller Afrikamesterskapet? Det var alt for meg. Tror jeg fikk med meg det meste :P

Link to comment
Share on other sites

Et godt formulert og gjennomtenkt innlegg :huh:

 

Jeg har også nevnt dette tidligere, og er enig med deg i at:

United vil neppe ha en slik uttelling neste sesong slik de hadde nå, og det tror jeg skyldes to grunner:

A: De vil neppe få så mange ledelser (tidlig i kampen, eller scoringer i viktige tidspunkt) neste sesong, for det tror jeg faktisk er umulig. Kun en tanke og synsing fra min side, men tiden vil vise. Norwich og Ipswich hadde for noen år siden noe av det samme, hvor nesten alt fungerte i deres favør.......

 

B: De hadde en utrolig flyt fra start ifjor, og nøkkelspillere beholdt formen i laget gjennom hele sesongen. Dette kan selvfølgelig skje også neste sesong, men at alle står frem på nytt tror jeg ikke noe på.

 

 

Mange skriker etter disse dyre kjøpene Utd har gjort, men her var det kun et tidspørsmål før det måtte skje. De har noen viktige rutinerte brikker som må snart erstattes (Giggs, og Scholes er to av de), og ser man på talentet bak disse så finnes det ikke slik som jeg mener Arsenal besitter. Derfor MÅTTE Ferguson foreta seg noe denne sommeren, men om de fyller rommet vil tiden vise.

 

Dette er vel ikke bare de to grunnene for at jeg tror Utd neppe vil være et hav foran oss neste sesong (om de i det hele tatt er foran oss til slutt), for jeg ser også enkelte faktorer for Arsenal som vil antakelig øke vårt nivå ganske betraktelig.

 

* Færre skader på viktige brikker, dette sleit vi med i fjor på Henry, Persie, Rosicky, Ljungberg, og Gallas. Samtidig var Walcott uheldig med skader i sin første sesong, men som jeg tror vil gi oss mye glede allerede neste sesong. Færre skade, vil gi sterkere tropp å ta ut til hver kamp.

 

*Mere uttelling på sjansene, kan jo ikke bli dårligere??

 

*Laget er et år eldre, og har vokst fra sine siste sesonger. Det er stabilitet i laget, selv om vi har mistet kanskje den største spilleren offensivt i Arsenal sin historie. Vi har et ungt lag, men de har allerede mye rutine. Spørsmålet blir hvordan det første halvåret etter Henry vil fungere offensivt, for det tar tid å spille inn en litt annen vri på dette punktet av spillet. Og ikke minst må vår nye nummer 9 få spille seg inn i PL, å føle seg hjemme i sitt nye land.

 

Chelsea hadde et overtak på de andre lagene med sin pengedoping for noen år siden, og derfor vant de to overlegne pokaler. Allerede ifjor så vi noe jeg har spådd, et slikt system vil ikke fungere i lengden:

Det å hente inn alt for mange klassespillere inn på kort tid, vil gi klubben bare et tidspørsmål før noen blir leie av situasjonen med spilletid, eller at de vil mangle motivasjon og vilje til å fungere som et lag for nye pokaler. Å ha allerede 22 klassespiller i en tropp, for så å hente inn 3 nye.....hva vil dette gjøre med laget og spillerene? Tror dette er tøffere enn å lede et lag på FM eller CM for å si det slik.

Er de sultne på noe mer?

 

Pool tror jeg som vanlig er på feil spor, og jeg føler meg sikker på at vi er foran de i mai om alt er normalt under en sesong. Å være så bevisste på spillerkjøp (5-8 hver sommer), gir ikke noe stabilitet bak planen. Joda, de har vunnet CL og vært i en annen finale, men se siden 1990 i hjemmlig liga. De har vel knapt hvert med om seriegullet etter det, og da jobbes det feil. (penger har de mer enn nok brukt av i denne perioden)

Torres vil neppe fungere i et spillesystem som ligger nære til "kick and run", siden dette er en spiss som liker å trekke seg nedover for ballkontakt. For all del: en klassespiller, men tviler på at han vil blomstre for fullt i Pool med Benitez.

 

Jeg tror vel fortsatt at det kommer et stort kjøp til i klubben, men tror dette blir en kantspiller. Uansett, så ser jeg strukturen i laget, og at dette virkelig begynner å ta fasong.

 

Sommeren er fortsatt ikke over, så noe kan skje i de forskjellige klubbene. Jeg blir likevel svært overrasket om vi ikke er topp 3 i mai 2008, og da tror jeg at det kan være helt åpent. Det laget med mest medgang vinner av Chelski, Utd, og Arsenal.

 

At laget vil ha en positiv kurve i neste sesong i forhold til de to siste føler jeg meg ganske sikker på, men sjansene må settes litt oftere OM vi skal ha trua på pokalen. Spillet må sitte også i alle ledd, slik at vi spiller med en trygghet på at dette går bra.

Vi vil være underdogs, men det tror jeg passer oss ypperlig.

 

Kanskje litt rotete svar til deg Magnus87, men skal skrive mer fyldig av mine tanker når sesongen er rett rundt hjørnet. Da har nok de fleste klubber gjort sine valg før sesongstart, og man spå litt mer på formasjoner o.l

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...