Jump to content

Dommere.


bold marauder

Recommended Posts

fant denne interessante uttalelsen fra Thierry Henry via en link paa Arseblog, http://leftback.info/?p=70

..hvor han tar til orde for doemming i rugby-stil i fotball. har ofte undret meg over at rugby-spillere oeyensynlig taaler mer enn fotballspillere. synes dette er et interessant innspill fra Titi. fint aa se at han bruker skadeavbrekker til noe fornuftig.

 

det er ofte mye unoedvendig toev og sloesing av energi fra fotballspillere under en kamp. milder straffer som 10-minuttersutvisning er kanskje en smart ting. det ser ofte litt brutalt ut naar spiller faar kort for smaaforseelser og dommeren vegrer seg ofte i noen anledninger. kanskje spillerne ogsaa kunne laere seg aa bli flinkere til holde seg i skinnet fra unoedvendig klaging og forsoek paa aa paavirke dommeren slik Arseblogger nevner fra Chelsea-kampen. http://www.arseblog.com/WP/index.php

 

what say yee?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe tru på 10 min utvisninger, forskjellen mellom å spille med 10 og 11 mann i 10 min er ubetydelig.

 

Men med tanke på hvor lett spillere detter når ballen ikke er i nærheten blir eg ofte sjokert. Vertfall når vår egen hardhaus Jens, faller for en liten brystkasse av Drogbra. Her blir det for mye filming og styr. Ser ikke nøvendigheten av og vise noen ut av slike grunner. Dette er kun et resultat av aggrisjon, og det skal det være på fotballbanen. Faren for at noen skal bli skadet i slike "dueller" er minimal!

På den andre side bør det bli mye "lettere" å få direkte rødt kort for horrible taklinger. Eit eksempel på dette er han Stabæk spilleren som hadde en to fotstakling på Eirik Bakke nå i høst! Slike ting kan bety karrierestopp og bør være direkte rødt kort, og flere kamper karatene.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe tru på 10 min utvisninger, forskjellen mellom å spille med 10 og 11 mann i 10 min er ubetydelig.

 

Men med tanke på hvor lett spillere detter når ballen ikke er i nærheten blir eg ofte sjokert. Vertfall når vår egen hardhaus Jens, faller for en liten brystkasse av Drogba. Her blir det for mye filming og styr. Ser ikke nøvendigheten av og vise noen ut av slike grunner. Dette er kun et resultat av aggrisjon, og det skal det være på fotballbanen. Faren for at noen skal bli skadet i slike "dueller" er minimal!

På den andre side bør det bli mye "lettere" å få direkte rødt kort for horrible taklinger. Eit eksempel på dette er han Stabæk spilleren som hadde en to fotstakling på Eirik Bakke nå i høst! Slike ting kan bety karrierestopp og bør være direkte rødt kort, og flere kamper karatene.

du har nok sikkert rett i at 10.min.utvisning ikke har saa mye aa si for utfallet av kampen, men det har kanskje noe aa si for hvordan enkeltspillere oppfoerer seg. hvis noen heller vil paavirke dommeren med filming eller snakk enn aa spille fotball kan jo heller ta seg en tur i skammekroken for aa finne ut hva det var de egentlig skulle gjoere naar de gikk paa banen.

 

spillerne til Chelsea i helgas kamp saa ut til aa ha en agenda paa aa loepe ned dommerne med ville protester for de villeste ting. saant synes jeg burde straffes. det har ingenting med fotballspillets intensjoner og gjoere i det hele tatt. det samme gjelder situasjonen mellom Lehmann og Drogba som du nevner. 10 min. i tenkeboksen og de gjoer ikke saant tull flere ganger. kanskje ikke heller de som ser paa. naar dommeren har doemt saa er det done deal og ingenting aa gjoere noe med. det er derfor helt idiotisk og klage paa avgjoerelsen.

 

naa er jeg litt i tvil om Lehmann egentlig faller med vilje. saa ikke ut som han saa Drogba komme og skvetter kanskje litt og han brydde seg vel heller ikke noe om det etterpaa. er bare oppgitt over tullet til Drogba.. noe som foroevrig gaar over i annen ting ved rugby-forslaget til Henry/Left Back. dommerne burde kommunisere bedre med hverandre, det stoerste hinderet for kommunikasjon mellom dommerne er kanskje nettopp alle forsoekene fra spillerne paa aa oeve sin innflytelse. men kanskje kan den ogsaa styrkes ved bruke av mic? er litt usikker.

 

mener ogsaa at fotball ikke boer bli en gadget sport. en del av sjarmen med spillet er jo nettopp det at det ikke feilfritt og derfor menneskelig. det kan vel fort ogsaa bli saann at spillet i CL og PL er et helt annet spill enn i norsk 6. div. eller zambisk miniputtliga for den saks skyld. Blatter skryter jo hele tiden av at fotballen er saa global, da boer det vel vaere likt for alle?

 

er foroevrig enig i det du sier om at skadetruende tacklinger maa gi roedt kort og ekstra karantene. det er det vel en praksis paa allerede.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...