Jump to content

VM -En fest?


Eboue

Recommended Posts

VM var noe alle hadde gledet seg til.. det skulle bli en fest av de større..en fotball-fest av de større. Alle jeg snakket med før VM gledet seg stort til å se fantastisk fotball og få se bra fotball fra alle verdensdeler.

 

Hva får vi? Fest?

 

NEI: Vi får et stort taktikkspill, noe VM blir helt ødelagt av. Jeg hadde gledet meg til å se god fotball, og spesiellt Brasil, og kanskje Frankrike og Argentina på forhånd, noen av de største lagene i verden. Nå spilte riktignok Argentina strålende fotball så lenge de var med, så jeg skal ikke dra dem mer med i negativ forstand, men de to andre, og en haug med andre lag også var jo helt forferdelige å se på. Hva er det Perreira [eller hva han nå heter] har gjort med Brasil.. hvordan kan han makte å se på at, ganske sikkert verdens beste offensive fotballag og spillere legger seg bakpå og sikre inn seire med lag som Japan, Kroatia og Australia i gruppespillet? Er det mulig?! Det er bare så ufattelig talentløst og svakt. Hvis han vil så kjører han på ordtaket til Bergkamp; "det beste forsvar er angrep," så kan de slå ethvert lag i hele fotballverdenen. Hvorfor kjører han Ronaldo på topp når han vet at han ikke gjør mer enn en normal tilskuer i løper av en fotballkamp? Hvorfor setter han ikke innpå Robinho som garantert løper til han detter om hvis han må? Hvorfor bruker han gamle defensive Cafu på høyreback når han har Cicinho som kanskje dagens verdens beste høyreback? -offensive høyreback! Hvis han spiller med en mye mer offensiv spillestil så kan Brasil vinne mot alle! Hva er vitsen med å legge seg så langt ned, når han vet, jeg regner ihvertfall med at han vet, at han har verdens største offensive spillere både fra midstopper til spiss, i Lucio, Cicinho, Ronaldinho, Robinho, Adriano, Carlos [kanskje]...osv.

Dette gjelder så helt klart ikke bare Brasil.. det gjelder egentlig alle de store lagene som var omtalt som favoritter på forhånd. Jeg vet ikke hva som skjer med dem, men kanskje de er alt for redde for å tape, og at de ikke vil bli ydmyket av dårligere lag.. se på Ghana og Elfenbenskysten: De kan bare en spillestil de.. det er bare å angripe og angripe. Hvorfor? Jo, fordi de ikke har noe å tape... Brasil tror at de blir mye mer populære om de vinner.. men de tenker ikke på hvordan de vinner.. det er sånt jeg ser på. Se på lag som Argentina, Tyskland, Spania, Ghana, Elfenbenskysten, og noen få andre.. de vinner fotballhjerter i fleng, fordi de spiller fin fotball. Desverre så ble det ingen av dem i finalen, det ble heller mellom de kanskje to største av de defensive lagene.. altså de som er kjedeligst å se på. Italia hadd jeg ingen forventninger til, fordi jeg vet hvordan de spiller, men Frankrike derimot ville jeg se spille fin fotball i dette mesterskapet, men vi får bare dette taktikkspillet så blir så ufattelig kjedelig å se på. Det er synd at fotball kan bli sånn, men jeg tipper at de gode lagene ikke våger seg frempå lenger fordi da kan motstander komme på kjappe kontringer, og dermed taper de gode lagene. Men det er nesten verd det.

 

På forhånd sa jeg til de som holdt med Brasil i VM i år, "Åh.. dere er så kjedelige, gidd å hold med de da, det blir jo kjedelig å holde med de beste," liksom. Men fy søren asså.. ikke før jeg hadde sagt det så var jo Brasil nesten ute av mesterskapet, og alt gikk i dass for dem, så jeg skal ikke si det neste gang.

 

Men hva skal til for å få lagene til å angripe? Hva skal gjøres? [jeg bare slenger ut nå asså:]

Skal reglene gjøres om til at hvis det blir 0-0 etter 90 minutter så blir det loddtrekning, slik at de gode lagene også får fart i ræva og prøver å score, eller skal... nei, søren vet hva som skal til, men det trengs å gjøre noe, jeg tåler ikke at VM, som skal være en så svær fest, bare skal være noe gørrkjedelig defensiv fillefotball. Hva er pointet med å kalle det en fest da. En fotballfest er når lagene gir det de har og prøver å score mål i et kjør, og at ballen fyker fra side til side, og at det er tempo i ballen hele tiden, og vinneren kan ikke kåres får det har gått 90 minutter, eller tilogmed lenger, og kanskje etter straffer.

 

 

Jeg vil gjerne høre hva dere mener om det jeg skriver her, og om dere er enige, for det kan strengt tatt ikke kalles en fest det hjernedøde spillet som ble vist i VM 2006..-"festen."

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett, Helmik`n. Men jeg vil spesielt trekke fram italia som la seg bakpå etter hver eneste scoring, det er noe av det feigeste spillet jeg har sett. Og Argentina mot Elfenbenskysten, Argentina var jo skyhøye favoritter, men etter den første scoringen la de seg bakpå og satsa på kontringer. Jeg trodde også det skulle bli mye offensiv og bra fotball, men det ble kjedelig og se på. De eneste lagene jeg syntes var poitive var de afrikanske lagene: Ghana, Togo, osv......

Link to comment
Share on other sites

kjedelig VM, at Italia vant og at Brasil ikke spilte samba-fotball, kanskje det mest defensive VM gjennom hele historien..

 

Er det utviklingen i fotballen kanskje? Er dette en smak av den nye "sorten" fotball, og at fremtiden vil bli som denne?

Link to comment
Share on other sites

Det blir dessverre slik i dagens fotball når noe så viktig som Vm-tittelen står på spill....

Men hvis du ser på hvem som har vunnet diverse titler i det siste ser du at defansiv trygghet og kjedelig angrepspill blir belønnet:

- Hellas i EM

- Porto og Liverpool i CL

Link to comment
Share on other sites

Det blir dessverre slik i dagens fotball når noe så viktig som Vm-tittelen står på spill....

Men hvis du ser på hvem som har vunnet diverse titler i det siste ser du at defansiv trygghet og kjedelig angrepspill blir belønnet:

- Hellas i VM

- Porto og Liverpool i CL

 

Korrekt, bortsett fra at Hellas vant EM, ikke VM, men det er nok bare en mistake.

 

Synes, som sagt i den første posten, at noe må gjøres for å få alle lag til å spille slik som Ghana osv. gjorde. Hvilke endringer i reglene må til for å få det til å skje? Det er nok ugjennomførbart, men det er greit å se hva dere mener.

Link to comment
Share on other sites

Det var i alle fall en fest utenfor banen!! Meget bra, faktisk.

 

På banen? Jeg husker sist Italia ble verdensmestere. DET var mye værre enn dette. Dino Zoff bakerst, en "nylig avruset" Paolo Rossi fremst. Der imellom var det 9 fribrytere som får Materazzi til å virke som en engel. Årets Italiautgave var usansynlig offensive og fintspillende.

Link to comment
Share on other sites

Det var i alle fall en fest utenfor banen!! Meget bra, faktisk.

 

På banen? Jeg husker sist Italia ble verdensmestere. DET var mye værre enn dette. Dino Zoff bakerst, en "nylig avruset" Paolo Rossi fremst. Der imellom var det 9 fribrytere som får Materazzi til å virke som en engel. Årets Italiautgave var usansynlig offensive og fintspillende.

 

For oss[?] yngre, så forstår du vel hvor labert dette VM'et var, i forhold til f.eks en sesong i PL eller CL.

 

Men jeg vet ikke hva som skjer.. jeg hadde håpet at dere eldre kunne komme med utspill om hva dere mener om det, men hvis dere bare skal si "Jamen i gamledager.. DA var det kjedelig da," så er det jo bare til å gi opp.

 

Synes forresten at dette er på sin plass å legge ut:

wclogo94cy1mk.gif

Link to comment
Share on other sites

Alt i denne verden er relativt. Den gang da var det slett ikke kjedelig, men til gjengjeld ble vi ikke foret med 5-10 fotballkamper i uka heller. Det var stort sett 1 kamp i uka 10 uker i året, så et VM var den rene forlystelse, til tross for ultradestruktive italienere og argentinske militærdiktatur.

 

Forøvrig sliter jeg med å se at årets VM er så mye annerledes enn tidligere VM. Synes egentlig alt er ved det normale. Afrikanske lag består av naive, men gøyale spillere. Sør-amerikanske lag faller igjennom i europa som vanlig. Det er et knippe lag som forsøker å spille offensiv fotball og noen som satster defensivt, som alltid. England er høyt opp og ned igjen som en skinnfell. Som alltid. Det er alltid et par lag som overrasker litt, i år Australia og "sjarmerende" Ghana. Det er som oftest en spiller som "driter seg ut" og som alltid er flere misfornøyd med vinneren enn dem som er fornøyd. Brasil vil men får det ikke til. Argentina ypper seg innledningsvis, men ramler som forventet av lasset. Ble overvurdert. Spania kjører på. Portugal trikser på. Tyskland var pluteslig en offensiv kraft. Selv Italia kunne beskyldes for uvanlig angrepsvilje underveis. Det mest skuffende offensivt sett må da være Frankrike som scorer lite og også skaper relativt lite tatt i betraktning hva de rår over offensivt. Var det noen som levde på solid defensiv organisering gjennom mesterskapet, så var det da vitterlig dem. Var årets VM mer defensivt preget enn tidligere? Neppe. Jeg synes egentlig ikke det, men vi er blitt så bortskjemt (Arsenal supportere spesielt) med hva vi forventer at alt etterhvert egentlig oppleves som en nedtur.

Link to comment
Share on other sites

Det som gjorde dette VM til en fest, er det om skjedde utenfor banen, samt det som IKKE skjedde utenfor banen. Engelskmennene oppførte seg stort sett eksemplarisk, og dermed så var det party-time all over Tyskland. I tillegg så var selve arrangementet bortimot prikkfritt. Bedre enn noen gang. Tyskerne imponerte virkelig.

 

Ellers, rent fotballmessig, og beskrivelsesmessig, så skrivr jeg under på det som Siri Johnsen skriver.

Link to comment
Share on other sites

Aller først fortjener tyskerne ros for sitt arrangement. Tysk punktlighet sørger for en gedigen folkefest.

 

Når det gjelder kampene så er vel det hele på det jevne. Noen skuffer mens andre imponerer. Brasil er vel det laget som skuffer mest, men slik blir det kanskje når de selv og alle andre innkasserer gullet før det hele sparkes i gang.

 

Som Arsenal-supporter følger jeg litt ekstra med på våre egne spillere. Vil trekke frem Senderos, Lehmann, Fabresgas og van Persie. Synes også vår gamle kaptein leverte et solid mesterskap.

 

Et mesterskap som forventet. Nå er det sesongstarten i England som teller!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke kagingen? Jeg tror ikke jeg går som en av de gamle...26 år...og jeg synes ikke VM va skuffende i det hele tatt. Frankrike spilte bra til tider, Spania spilte moro, Italia var overaskende, England var litt kjedelig men alltid spennende å følge med de likevel.

 

Men er det ikke sånn for dere som for meg? Nemlig det at det ikke nødvendigvis må være bøttevis med mål, utallige kontringer og angrep som skal til for å lage en underholdene kamp? Ofte syns jeg det personlig kan være like moro med en scoring...man blir sittende der og tenke, nei ikke utlikning nå...åååå please, bare en scoring til så er seieren i boks...?

Er ikke dette litt av sjarmen med fotball? At det er så ekstremt uforutsigbart, så utrolig urettferdig til tider, så vanvittig spennende?

 

Det er helt hinsides å forvente et VM fullt av lag som har null deffensiv tenkning...når du har sett Arsenal spille sin siste kamp for sesongen, du husker ikke 1-0 kampen de slet for å holde inn, du husker ikke 0-0 kampen hvor ingenting fungerte, du husker ikke 0-1 kampen hvor Arsenal ikke greide å produsere noe som helst...men du husker 7-0 mot Middlesbrough, du husker 5-0 mot Villa...alle sjansene, den lekne fotballen.

 

Skjønner du/dere hvor jeg vil? Dette er cup, taper du er du ute...du er ingenting/borte/ferdig...4 år til neste gang.

 

Derfor lev med spenningen, den forsiktige følingen fremover på banen lagene driver med. Plutselig kommer målet, 9 sekunder før slutt, kanskje på et straffespark, hehe! ;)

 

PS: Hvis det ikke funker for deg, få noen venner til å komme, drikk noen øl, sats noen kronasjer hver...så skal du se det blir mer spennende.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg tar poenget ditt.. bra forklart var det også.

 

Men jeg vil ikke at VM skal være slik.. jeg vil ha lekker, leken fotball i VM, spesiellt av lag som Brasil, men når ikke de en gang klarer seg, og bare spiller møkkefotball, så vet jeg ikke hvor det skal gå..

..jeg er bare så oppgitt! Det var derfor jeg laget denne tråden.. jeg vil se fin fotball.. ikke sånn hjelpesløs defensiv, gørr fotball.

 

 

btw: Er det så lurt å oppfordre en 13-åring til å drikke øl? :P ;)

Link to comment
Share on other sites

Hehe...vel alder er ingen hindring, og tidlig krøkes den som god krok skal bli er det noe som heter! ;)

 

Neida, var ikke klar over personens alder...men det er bedre med øl enn formfett! ;)

 

OG til sist...ja, jeg skal innrømme at fotballen kan være bedre til tider, og man venter gjerne det lille ekstra når så mange gode spillere samles...det skjedde ikke. Sansynligvis fordi den gjennomsnittlige kvaliteten på lagene er så høy at enkeltmannsprestasjoner blir en sjelden vare...for ikke å si mangelvare...men NÅ er det snart PL!!! :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...