Jump to content

Arsenal - en analyse av en formtopp


7CHP

Recommended Posts

Arsenal - Charlton idag, enkel og rutinemessig 3-0 seier.

 

Har Arsenal en tilfeldig formtopp for tiden, eller har man faktisk funnet tilbake til da man spillte så bra at til og med Spursfansen måtte innrømme at man hadde noe flott på gang borti vår del av gata. Arsenal spillte faktisk èn hel sesong uten å tape, og gikk totalt 49 kamper ubeseiret.

 

Har formen kommet tilbake eller er dette bare en slump? Og hva har egentlig skjedd siden Arsenal nå, tilsynelatende, ser ut til å spille akkurat den fotballen vi ønsker at de skal spille. Overlegent, lekent, elegant og dødelig effektivt på en direkte slående vakker måte.

 

The Arsenal Way!

 

Først og fremst må vi peke på enkeltspillernes opptredener. Men kanskje viktigst av alt, flere spillere i viktige posisjoner har funnet formen samtidig.

 

Thierry Henry har gang på gang i det siste virkelig vist hvorfor Wenger satset tid og penger på vingfloppen fra Juventus. Han har vært direkte dritgod i det siste, og er soleklart ekstremt viktig for Arsenal.

 

Ivorianerne Eboue og Toure etter ACN har tilført noe ekstra bak i forsvaret, noe man sårt trengte. Selvtillit. Eboue spesielt har vist seg som en mange ganger bedre spiller enn det han var før han dro. Han har så mye fart, ballfølelse og fotball i seg at det er en fryd å se på. Også Toure er bedre nå, og en mye bedre makker for Senderos enn det Campbell er og har vært (venstresidete spillere begge to). Dette har ført til at Senderos spiller bedre og bedre, og ser ut til å komme seg bedre ut av den vanskelige andresesongen som har plaget han litt.

 

Siden vi først er inne på forsvarslinjen velger jeg også å ta med Flamini. Vi har ikke hatt en fast venstreback på veldig lenge, og det faktum at han har spillt såpass bra som han faktisk har gjort mot såpass god motstand gjør at hele backlinja gjør det bra. Selvtillit er en undervurdert egenskap i fotball, og spesielt når ett lag spiller som Arsenal gjør.

 

Jens Lehmann generelt. Dritbra sesong. Stor keeper og antageligvis en av VMs potensielle matchvinnere skulle amerikaneren velge å bruke han.

 

På midtbanen så vet vi alle hva Fabregas kan gjøre, men han har slitt litt han også, nå har han funnet tilbake til ypperste god-form, og leverer gang på gang virkelig gode opptredener. Som attenåring har han vokst til å bli en utrolig viktig spiller for Arsenal.

 

Kantspillere. Hele røkla egentlig. Reyes har vist gryende form hele sesongen egentlig, men problemet med Jose er at det blir gjerne nesten litt for mye av det gode, og når resten av laget gjør det dårlig blir det svakt. Nå har Ljungberg hevet seg så utrolig mange hakk, og var for meg banens beste borte mot Real. Synd han ble skadet nå, men så har Hleb endelig funnet formen igjen. Pasningene sitter, fintene er på plass og selvtilliten vokser. At Hleb fikk seg ett mål idag er så sinnsykt utrolig viktig, og vil bare føre til at han blir bedre og bedre. Robert Pires spillte sin beste kamp for sesongen idag, og var til tider stor mot ett Charlton lag tilsynelatende uten plan over spillet - perfekt kamp for Pires!

 

Kantspillerne, hvis man kan kalle de det i Arsenal, er utrolig viktig for måten Arsenal spiller fotball på. Løpssterke og plasseringsdyktige samtidig som de alle er finlirare med ball.

 

Arsenal har nå levert i tre "storkamper" - mot Real to ganger og mot Liverpool. Det siste målet mot 'pool var utrolig viktig. Vi har fått ett momentum som vi nå har klart å få med oss inn i ligainnspurten, og jeg har troen på virkelig gode kamper fremover, og ser på fjerdeplassen, og også CL som store muligheter. Å holde konsistensen nå blir viktig.

 

Fysikk. Toure, Eboue og Adebayor har tilført muskler i tillegg til ny iver i laget.

 

Videre har Arsenal nå fått inn konsistensen i forsvaret med en god firer, midtbanen presterer og leverer både mål og support til Henry/Adebayor, og vi har spillt inn noe som ligner en førsteellver, selv om vi har vekslet noe på kantspillerne.

 

van Persie kom innpå idag og viste lovende takter. Å ha to alternativer på topp til å spille sammen med Henry kan bety forskjellen på suksess og ikke denne sesongen. van Persie blir utrolig viktig som en andre spiss hjemme i CL, og Adebayors fysiske tilstedeværelse er utrolig god å ha i innspurten av sesongen.

 

Alt i alt kan vi oppsummere med at jeg tror Arsenal er tilbake. Jeg tror vi kommer til å kjempe hardt for den siste plassen som gir tilgang til kvalik for CL, og i skrivende øyeblikk er det 0-0 i Birmingham-Spurs, og Arsenal er nå på fjerdeplassen.

 

La oss holde oss der.

 

 

--- Ashburton Grove is going to be our new home. ---

Link to comment
Share on other sites

Synd at tottenham vant 2-0 da. men jeg tror Arsenal kommer til å holde på denne formen en god stund framover, vi kommer neppe til å gå 49 kamper uten tap men vi skal klare en del kamper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter her i godstolen å tenker at det hadde gjort seg om vi hadde Chelsea igjen på kampprogrammet. Hadde smakt godt å vist de hvor skapet egentlig skal stå!

 

(Tankene mine gikk til VanPersies annulerte mål i Arse-Che£$ki når dagens kampkommentator påpekte at Arsenal har vunnet alle kampene de scoret først i denne sesongen)

Link to comment
Share on other sites

Guest el klikko

En god kamp av Gunners, men nok en gang en dårlig prestajon av Gilberto. Har sett det meste av kampen to ganger før jeg tørr å legge inn dette. 1 forsøk av hans pasninger fremover på banen treffer en medspiller. Alt i alt en god kamp, men Gilberto viser at han ikke har evnen til å treffe medspillere i det offensibe spillet. Han er svært god bakover, men rett å slett DÅRLIG bakover. Eller en god kamp av Arsenal! Å herreegud for en dårlig skuddfot han har!

Link to comment
Share on other sites

Vi tar igjenn Tottenham! med seier mot dem i slutten av sesongen, skal vi se at arsenal tar fjerdeplassen!Hvis arsenal skorer et mål skorer de minst to til!;)

Bolton er en større konkurent en tottenham da. (Etter min mening) Har stor tro på at vi tar tottenham, men ikke like stor tro på at vi slår bolton.

Link to comment
Share on other sites

Herlig innlegg 7CHP! jeg blir rørt av å lese sånt som det der! Arsenal er på gang, og de spiller sinnsykt fin fotball, og de beviser gang på gang at de lett kan klare 4.plassen og kan komme langt i CL!

 

Du sier mye i innlegget ditt som jeg har tenkt på lenge selv, men jeg har ikke klart å formulere det skikkelig.

 

"The Arsenal Way" ;)

Link to comment
Share on other sites

Kjempe innlegg :D endelig noe med litt lengde og masse bra synspunkter :D

 

Tenke på hva som komme til å skje nå som Sol og Cole kommer tilbake. Cole går nok rett innpå plassen sin, og skyver ut Flamini. Grett nok d egentlig selv om Flamini har inponert meg stort. Campbell der imot synest eg må overbevise stort på trening/reservelagskamper før han kan ta plassen ifra senderos... blir spennende å se hva som skjer.

 

Den forsvarsrekka vi har nå har vist seg å være bunnsolid, lenge siden vi har spilt mot så mange vanskelige motstandere og sluppet inn så lite mål, så håper Flamini og senderos får gjevnlig med spilletid resten av sesongen.

 

Helb har endelig funnet formen og ser ut til å bli en orntlig Arsenal spiller med stor fart, gode pasninger og lekre finter og ballkontroll:)

Link to comment
Share on other sites

Guest A. Hleb

Bolton er en større konkurent en tottenham da. (Etter min mening) Har stor tro på at vi tar tottenham, men ikke like stor tro på at vi slår bolton.

 

Jeg er litt uenig med deg der. Jeg er ikke veldig bekymret for Bolton, mer bekymret for Tottenham faktisk.

 

--------------------

Til starteren av denne tråden:

 

Jeg er enig med deg i omtrent alt du skriver! Syns det var en glitrende god tekst, som inneholdt mye visdom! =)

 

Men jeg må nok si at Gilberto er en spiller som ulikt med sånn omtrent alle andre Arsenal-spillerne, er langt ifra toppform. For øyeblikket leverer Gilberto alt for mange svake pasninger og dårlige pasninger.

Link to comment
Share on other sites

Det digger meg noe sinnsykt at Hleb har funnet formen. Han viser seg å være en utrolig god spiller som vi kan ha mye glede av i årene framover!

 

Må også si at Eboue imponerer meg. Tror ikke det skal bli helt lett for Lauren å bare ta plassen tilbake når han er skadefri. Når Cole kommer tilbake i tillegg begynner det virkelig å ligne noe på forsvarsrekka vår!

Link to comment
Share on other sites

Guest Diaby

Vi er i topp form for tiden! skulle ikke forundre meg om vi tar en 3. plass hvis Liverpool taper litt! Men vi får en tøff kamp mot United om ikke så lenge! tipper på 1-1(henry) og (roony)

 

Blir nok vankelig me 3. plassen nå som liverpool har vunnet de to siste kampene, vi skal nok være fornøyde om vi klarer en 4. plass.......

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...