Jump to content

Hvem og hvordan var Liam Brady?


helgeaarsvoll

Recommended Posts

Ja, som jeg skrev under topic "tidenes spiller" har jeg faktisk aldri sett Liam Brady i aksjon. Det gjør vondt! Og kanskje spesielt vondt da jeg var så nær ifht alder.

 

Jeg begynte å følge Arsenal på 80-tallet, det året Arsenal kom på 3 plass under T Neill og Villa vant gullet.

 

Jeg lurer på hva dere kan si om Liam Brady. Hva gjorde ham så spesiell, selv om laget bare vant en tittel med ham på laget? Hva tilførte han, som gjorde ham så legendarisk? Var det det at han var så annerledes eller forut for sin tid ifht teknikk eller spillestil?

 

Dersom noen har et filmklipp av Brady, tar jeg svært gjerne imot en link til den!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bare skrive under på det som Oskar sier. I tillegg; grunnet til hans fantastiske evne til å skjerme ballen, rett og slett nekte å bli fratatt ballen, var hans ekstremt velplasserte tyngdepunkt.

 

I tillegg til å være en ekstremt god spiller, så var han rolig, reflektert og avbalansert herremann.

 

Chippy var noe helt, helt spesielt.

 

Oskar nevner FA cup finalen i 1979, mitt største øyeblikk med Chippy var på WHL lille julaften 1978. Da Arsenal vant 5-0, og Brady styrte midtbaneshowet egenhendig. Samt scoret et av de vakreste mål jeg har sett. "Bend it like a banana" fikk en ny mening, der og da! ;)

Link to comment
Share on other sites

Skriver under på hva de nevnte herrer har skrevet, men bare som

en liten indikator på hvor god Brady var:

Brady var ikke rask, men allikevel hadde han en teknikk som gjorde at han

driblet seg forbi eller skjermet ballen for motstanderene.

Hans venstrefot var unik både pasningsmessig og til å skru

frispark.

På toppen av det scorte han en del mål.

Glemmer aldri måten Brady førte oppover i Facupfinalen i 1979

og spilte ballen ut til Rix som la inn til Sundy som scorte 3-2 målet.

Det karakteriserer også Brady for meg. En som aldri ga opp.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...