Jump to content

Arsenal i en 3-4-3 formasjon


Mariu5

Recommended Posts

Hola.

 

Har ligget syk i tre dager og hatt litt for mye tid til å spille FM.

 

Har en våt drøm om å se Rooney i tospann med Theo på topp for vårt kjære Arsenal. Og med alle ryktene i det siste, med Rooney på vei bort fra united, har jeg lekt meg litt med tanken om en 3-4-3 formasjon. Mener å huske det gikk noen rykter ifjor om at Wenger planla et formasjonskifte til 3-4-3, ser da for meg noe ala Wigan i år. Kampen til Wigan mot City i FA-finalen var skolebok eksempel. Da funka gameplanen til Martinez helt perfekt. Når Wigan hadde ballen lå de i 3-4-3 og pushet fram vingbackene, mens når City presset la dem seg ned i en dyp 5'er med en 3'er på midtbanen. City hadde ikke sjangs til å bryte gjennom.

 

 

Szczęsny

Koscielny-Mertesacker-Vermaelen

Chamberlain-Ramsey-Arteta-Gibbs

Cazorla

Walcott-Rooney

 

 

 

Se for deg at Cazorla får ballen på midtbanen, Gibbs og Chamberlain starter på hver sin side. Plutselig har Santi fire mann foran seg å sentre til, hvor han tidligere hadde tre pasningsalternativer. Og med linken Rooney-Walcott på topp kan Rooney møte, Theo stikker i bakrom Chamberlain på overlappen og Gibbs stormer ned langs venstresia. Hvordan går det an å stanse det?

 

Chambo får ballen av Santi, Gibbs stormer bakerste, Walcott og Rooney er foran mål. Cazorla får ballen 45 graders pasning av Walcott og de Gea redder. Uansett om han setter i gang spillet hurtig vil Arenal ha tre midstoppere og to midtbanespillere stående igjen i balanse. Det blir jo ingen kontring da. :D

 

Denne formasjonen gjør oss så sykt mye mindre sårbare for kontring imot, da hvis i verste fall begge vingene er på etterskudd, kan Koscielny og Vermaelen falle ut på sidene og f.eks Arteta kan droppe ned i forsvarsleddet. Med denne taktikken vil det i teorien alltid uansett være minst 5 mann til å ta i mot en kontring. Vil også tro at det gir mer defansiv trygghet å ha tre midstoppere.

 

Er det påtide å skifte formasjon?

Tror dere wenger planlegger ny formasjon til høsten?

Er jeg helt på villspor?

Link to comment
Share on other sites

Snakket vel om muligheten for å legge om til tre bak med en gang Per kom selv, i en 3-5-2 som du skisserer kunne det fungert bra. Men det vil ikke være et alternativ mot f.eks ett United-lag som angriper mye på kantene. Er verdt å notere denne formasjonen bak øret da den er "in" og kan være en okei backup, men tror vi bør fortsette med det vi alt har.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...