Jump to content

Rasisme


Gooner For Life

Recommended Posts

Svitta innom Tv2Sporten.no, da jeg så en artikkel der Lampard, Ledley King og Gary Lineker vil ha ordet "yids" bort. For dem sier at yids er et annet ord for jøder, og mener dette er jødehets når supporterne sier "yids"

 

Vel hva skal man si ? Jeg trodde yids var et ord som Spurs' supportere SELV brukte. MEN den sagen der teksten lyder; The Yids from White Hart Lane, Spurs are on their way to Auschwitz, sieg heil, Hitler's gonna gas'em again. Den er direkte stygg. Greit nok at man synger hatsanger, men når Hitler og Auschwitz blir nevnt, så mener jeg det er å gå over streken.

 

Legger ved linken her:

 

http://www.tv2sporten.no/fotball/england/p...nd-3470428.html

Link to comment
Share on other sites

Svitta innom Tv2Sporten.no, da jeg så en artikkel der Lampard, Ledley King og Gary Lineker vil ha ordet "yids" bort. For dem sier at yids er et annet ord for jøder, og mener dette er jødehets når supporterne sier "yids"

 

Vel hva skal man si ? Jeg trodde yids var et ord som Spurs' supportere SELV brukte. MEN den sagen der teksten lyder; The Yids from White Hart Lane, Spurs are on their way to Auschwitz, sieg heil, Hitler's gonna gas'em again. Den er direkte stygg. Greit nok at man synger hatsanger, men når Hitler og Auschwitz blir nevnt, så mener jeg det er å gå over streken.

 

Legger ved linken her:

 

http://www.tv2sporten.no/fotball/england/p...nd-3470428.html

 

Tja, en ganske delikat sak dette her. Disse folka har jo på mange måter helt rett. Men så er det det da at Spurs-fansen på forunderlig og selvironisk vis har greid å snu yids-begrepet til noe positivt. Selvironi er noe av det vakreste som fins.

 

Fotball-fans er ingen homogen gruppe. Disse nazi-innslagene vi ser her må rett og slett vekk. Et genraloppgjør med rasisme der litt lenger nord hadde nok vært på sin plass. Klanen kan kanskje være behjelpelig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...