Jump to content

Major League Soccer


termax

Recommended Posts

Jeg kan huske at Pelé gikk til New York Cosmos en gang på søttitallet, og spenningen var stor om USA endelig ville få fart på soccerkulturen. Det skjedde ikke, og siden den gang har jeg ikke interessert meg for fotball fra USA.

 

Nå er kanskje tiden inne til å sette seg inn i hva som skjer der borte over dammen. Mye tyder på at MLS vil bli en liga å regne med i internasjonal fotball. Det satses offensivt i mange av klubbene, og mange pengesterke konstellasjoner har posisjonert seg som klubbeiere. Interessen er økende blant publikum og mitt inntrykk er at soccer endelig har blitt akseptert ”over there”.

 

Er det noen her som har satt seg inn i hvordan transfermarkedet fungerer i USA. De driver fortsatt å drafter unge spillere fra collegesoccer, eller? Hva da med ungdomsakademiene som noen av klubbene har fått seg, etter europeisk modell?

 

Arsenals vennskapsklubb Colorado Rapids virker å ha en stor og profesjonell organisasjon, mens det var bare en av spillerne jeg dro kjensel på. Husker dere Claudio Lopez fra Argentinas VM-lag i 98 og 02? Han har blitt 35 år og spiller for Rapids.

 

Mens Seattle Sounders og det nystartede laget Philadephia Union trekker mest publikum (ca. 35.000), befinner Colorado Rapids seg nesten i bunnen med sine 12.000 i snitt i fjor.

 

Erik Solérs :P New York Red Bulls har nesten doblet puplikummet sitt denne sesongen – før Solér har handlet inn verdensstjernene sine.

 

Jeg mener å huske at Roman A. ble nektet å kjøpe en italiensk klubb, fordi det kunne gi konkurransefortrinn eller noe. Var det EU eller UEFA som nektet ham? Finnes det noen regler om eierskap i USA og Europa?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...