Jump to content

Den Forsvunne Diamant


Herlik

Recommended Posts

Til jul fikk jeg boka Den Forsvunne Diamanten som tar opp fotballens mørke sider. Etter å ha lest 120 sider må jeg si at dette er en knallbra bok, som tar opp ting jeg ikke var klar over. Blandt annet tar den opp alt som skjedde i Mikel-saken og Arsenals talentsatsning rundt om i verden, pluss mye mye mer.

 

Flere som leser eller har lest boka?

 

Kan anbefelas på det sterkeste ;)

Link to comment
Share on other sites

Har hørt om denne boka, var vell forfatterene av den som var i C+ studioet for en stund siden. Der dem tok det opp som noe vi i Arsenal etter at det kom nye regler om unggutter fra utenfor EU ikke hadde lov å kommer til klubber i Europa uten videre. Satset store penger på fotballakademier i land som Elfenbenskysten, og flere Asiatiske land. Hvordan det er mulig å se på det som noe negativt, hvordan dem kan klare å se på de å gi folk i fattigere land en mulighet igjennom idretten som noe negativt stusser jeg på. Er litt usikker på om jeg oppfattet dette 110% riktig, dette er i hovedsak grunnen til at jeg ikke har kjøpt boka. Men om du kunne sagt noe om dette er tatt opp på en noenlunde lik måte som jeg har framstilt det nå så hadde det vært supert! ;)

Link to comment
Share on other sites

Er riktig som du sier. Boka fokuserer på hvordan unge gutter blir fraktet ulovelig inn i Europa. De fleste av spillerne som kommer til Europa på prøvespill blir dumpet og havner på gata i et land de ikke skjønner språket og penger har de ikke. De råtner på gata. Barcelona fikk Fifa Fair Play's pris i 2007, men klubben henter gutter ned i 9års alderen til Akademiet sitt, da selvsagt ulovelig, i hovedsak fra Kamerun, og det er Eto'o som står i spissen for importen.

Link to comment
Share on other sites

Eneste muligheten Chelsea hadde for å få Mikel da ha signerte For United, var å betale United penger. United fikk 16 millioner pund, Lyn 4 milliner pund, selvom Chelsea egentlig "eide" Mikel. De eide ham ulovelig fordi han var under 18, og de samarbeidet med United ( de fikk 16 mill. pund) for at ingen skulle vite om det som hadde skjedd.

Link to comment
Share on other sites

Er det sånn 2-i-1-bok?

hvis du mister'n eller roter den vekk så kan du leike jakten på den forsvunne diamant?

Jepp, men du må passe på sånn at du ikke graver opp en røver. I såfall mister du alle pengene dine, og nåde deg hvis du da står fast på St. Helena.

Link to comment
Share on other sites

Er riktig som du sier. Boka fokuserer på hvordan unge gutter blir fraktet ulovelig inn i Europa. De fleste av spillerne som kommer til Europa på prøvespill blir dumpet og havner på gata i et land de ikke skjønner språket og penger har de ikke. De råtner på gata. Barcelona fikk Fifa Fair Play's pris i 2007, men klubben henter gutter ned i 9års alderen til Akademiet sitt, da selvsagt ulovelig, i hovedsak fra Kamerun, og det er Eto'o som står i spissen for importen.

 

Eto`o blei vell aldri henta til Spania av Barcelona, det var vell Mallorca som hentet han til Spania. Og senere blei det ei avtale imellom Mallorca og Real Madrid om sameie. Senere var det Barca som hentet han fra Mallorca, dette vil si at Barcelona er uskyldig i saken med Eto`o. Det vil ikke si at jeg påstår at de ikke har importert andre ulovlig.

 

Det andre du skriver at spillere blir dumpet i forskjellige land. Dette var det en artikkel om i Dagbladet for ikke så lenge siden. Så det er helt klart en ukultur.

 

Men de klaget også i C+ studioet om at Arsenal lagde fotballakademier i andre land, at det er negativt er for meg uforståelig! :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...