Jump to content

Ben Thatchers suspensjon


Trønderbart

Recommended Posts

Regner med de aller fleste her inne fikk med seg Thatchers forferdelige albuetakling av Mendes. Pearce og City kom i den forbindelse med en uttalelse om at de hadde gitt Thatcher seks kampers suspensjon, samt seks ukelønner i bot. Greit nok, tenkte jeg. Bra av City - de viser at de ikke vil ha slik galskap på banen. I det sivile er ikke dette langt unna fengselsstraff. I tillegg avventer Thatcher straff fra FA som sannsynligvis vil gi han en enda strengere straff. Mannen ble straffet for en lignende hendelse for noen år siden, og det taler jo ikke akkurat til hans fordel.

 

Men etter å ha tenkt litt på Citys reaksjon lurer jeg på om det er det rette? Hvordan vil dette bli fulgt opp av andre klubber? Vil det legge et press på klubber om å utestenge egne spillere for episoder som dommerne ikke får med seg? Hvor skal grensen gå her? Burde City egentlig ha ventet på FAs konklusjon?

 

Som sagt, min umiddelbare tanke er at dette var veldig bra av City, de markerer at de ikke tolerer dette - men kunne det vært gjort på en annen måte, slik at de som bestemmer straffen får fortsette med det i "fred"? Kanskje vil FA også bli påvirket av at City kom dem i forkjøpet, og tenke at "ja, han har jo tross alt sonet noen kamper allerede..."

Link to comment
Share on other sites

Tanken har streifet meg ja, og det er jo kanskje ikke så stor tvil om at Vity gjør dette nettopp fordi de ikke ønsker at FA skal ha full kontroll over straffen ha blir idømt. Ved å gjøre som City gjør nå, begynner de soning og straffeutmåling lenge før han er dømt. Bra sier noen, feil sier jeg. Dette burde FA på eget hvis ordnet opp i, men de burde gjort det mye raskere enn det de gjør nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener faktisk at det ikke bare er spiller som skal sone karantene etter slike situasjoner. Jeg er av den oppfatning at dommer også bør få noen kampers karantene, når han presterer å ikke få med seg ett slik overfall.

Link to comment
Share on other sites

Den er jeg helt enig i, Kim. For meg, virker det som om Ben Thatcher er en psykopat med fotball skills, ikke noe annet. Man kan kalle det ett "overfall", eller mere ett drapsforsøk. Mannen er sjuk og burde bli låst bort. Jeg vil i allefall ikke ha en sånn fyr på en fotballbane.

 

>"I det sivile er ikke dette langt i fra fengselsstraff"

 

Dette skal resultere i fengsel, synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har omsider FA fått ut fingeren og gitt Thatcher en passende straff. Åtte kampers karantene, samt 15 kampers betinget straff! Begår han nye alvorlige brudd på "fotballoven" innen to år må han også sone disse 15.

For å holde meg litt til topic - dette betyr vel i alle fall at FA ikke har funnet det formildende at hans egen klubb "dømte" han først. Bra! Håper at det med denne dommen heller ikke blir en uskreven regel at klubbene skal straffe sine egne om de går over streken.

 

Så, Ben, vi ses vel i slutten av oktober eller deromkring :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...