Jump to content

"Illegale" Pub-kamper


Nilsen

Recommended Posts

Lurte på om supporterklubben har en offisiell holdning til at Arsenal-kamper, og andre fotball-kamper, vises ulovlig på en rekke norske puber?

 

Det vises stadig vekk til en rekke puber som viser Arsenal-kamper direkte på andre kanaler enn Canal Pluss.

Canal Pluss har betalt i dyre dommer for eneretten til å vise Premier League i Norge. All visning for allmenheten som ikke er autorisert av Canal Pluss er, så vidt jeg kan skjønne, ulovlig. Dette gjelder også pub-eiere som abonnerer på Canal Pluss privat, for så å bruke abonnentet i puben sin.

 

Poenget er følgende:

Noen, kanskje få, puber er såkalte autoriserte Canal Pluss formidlere. Disse betaler en vesentlig abonnementsavgift, langt høyere enn privatpersoner. Er det da riktig å støtte alle de som sniker seg unna gjeldende avgifter, for egen vinnings skyld?

 

Hilsen Nilsen

 

PS! Jeg skjønner godt at folk, meg selv inkludert, vil se fotball, dette er ikke et forsøk på å moralisere overfor medlemsmassen.

Link to comment
Share on other sites

Guest liamb

Svært forståelig poeng, men har du tenkt på at et av fotballpubenes største problemer er at de skaper stor interesse for Engelsk fotball,

og at gjestene deretter går hjem og bestiller Canal+ og Viasat pakkene !?

Faktisk skaffer fotballpubene disse selskapene svært mange kunder,

og dermed burde kanskje fotballpubene få særavtaler i steden !?

 

Bare noen linjer til ettertanke....

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner hva du mener, men målet til disse pubene er jo å tjene penger, ikke øke kundemassen til TV-selskapene. At det kommer noe godt, hvis det gjør det, ut av noe ulovlig, blir det ikke lovlig av den grunn.

 

Hadde tv-selskapene derimot kjørt diverse former for kampanjer rettet mot puber, hadde det selvsagt vært en annen sak, kanskje er det veien å gå. Men dette kan ikke pubene starte på egenhånd.

 

Hilsen Nilsen

Link to comment
Share on other sites

Svært forståelig poeng, men har du tenkt på at et av fotballpubenes største problemer er at de skaper stor interesse for Engelsk fotball,

og at gjestene deretter går hjem og bestiller Canal+ og Viasat pakkene !?

Faktisk skaffer fotballpubene disse selskapene svært mange kunder,

og dermed burde kanskje fotballpubene få særavtaler i steden !?

 

Bare noen linjer til ettertanke....

 

Det der tror jeg er en sannhet med store modifikasjoner, liamb. De som går på pub for å se engelsk fotball, er nok genuint interessert i fotball fra koksholmen lenge før de passerer dørterskelen. Jeg har vanskelig for å se at "fotballpubene skaffer disse selskapene svært mange kunder". Det er nok faktisk talt stikk motsatt.

 

Forøvrig så må jeg si meg enig med Nilsen, ulovligheter er i prinsippet noe tull. Har man betalt for produktet, flott og greit, foregår det på illegalt vis, er det noe dritt.

Link to comment
Share on other sites

Guest liamb

De fleste som går på fotballpub har faktisk pakken til C+ og/eller Viasat. Svært mange frekventerer pubene

for å oppleve en annen stemning enn den du finner bak stuebordet,

med fersk og god drikke, treffe andre supportere, etc.

I tillegg kommer kampene C+/Viasat ikke har på programmet, og dette er faktisk langt flere

matcher enn mange er klar over, ingen selskaper har alt av kamper,

og dermed blir det ofte et supplement til egen decoder.

 

C+/Viasat burde først og fremst informere pubene i langt bedre grad, det er vanskelig å finne info

om tilbudene deres for annet enn privatkunder.

Tilbudene burde også være nyanserte for ulike puber og den grad de respektive puber

er interessert i å satse på fotball - som det er pr i dag er det basicly et enten/eller tilbud.

Et bedre samarbeide med pubene ville helt klart gagne begge parter !

 

Å påstå at ikke pubene skaffer C+/Viasat kunder gjennom å bygge opp en positiv stemning

rundt Engelsk fotball er feil, jeg kjenner til svært mange som har gått på pub en kort periode,

for så å bli hekta og dermed anskaffe egen dekoder - thats a fact !

 

Men interessant at det er forskjellige meninger her, det er jo nettop det forumet er til for...

Link to comment
Share on other sites

Ingen stiller spørsmålstegn ved at fotballsupportere treffes for å se kamp, det er ikke det saken dreier seg om. Poenget er at mange puber viser kamper ulovlig, uansett om C+/Viasat kunne gjort en bedre jobb.

 

Forstår jeg deg dithen at du ikke mener det er moralsk feil av innehaverene å vise kamper ulovlig??

 

Hilsen Nilsen

Link to comment
Share on other sites

Guest liamb

-I anledning mitt yrke som skopusser, finner jeg det vanskelig å ta stilling til ditt spørsmål Hr.Nilsen !

For jeg må innrømme at har jeg valget mellom å sture hjemme i sofaen eller dra til Oslo for å se kampen som går på Arabiske eller Italienske kanaler,

velger jeg helt klart den "ulovlige "varianten som gir meg muligheten til å se kampen !

-Og da kommer man jo tilbake til deg Hr.Nilsen,

hva velger du....sitte hjemme eller ta en tur på byen for å se kampen !?

Da snakker vi selvfølgelig om supplerende kamper, som vises når C+/Viasat ikke har tilbudet

man ønsker å oppleve.

-Ikke lett å være 100% lovlydig i dette fristende livet, det må jeg innrømme....

Link to comment
Share on other sites

Synes det er veldig forståelig at pubene fikser seg Sky Sports eller andre kanaler og tilbyr det til kundene.

De kan tilby flere kamper samtidig (opp til 7-8 enkelte steder) og det trekker flere kunder noe som gir bra salg.

 

Jeg tror ikke TV-selskapene bryr seg så hardt om at Sky Sports runger over skjermene og høyttalerne på disse fotballpubene. Mest fordi de selger abonnement som som aldri før, og kan tilby et bra produkt.

Sky Sports er nå etter min mening fortsatt ener når det gjelder dekning av sport, men Viasat og Canal+ henger veldig bra med for tiden.

Kvaliteten på eksperter og kommentatorer i Sky Sports tror jeg aldri Canal+ og Viasat klarer å oppnå, men om ikke mange år får man nok velge en årspakke hvor folk får se alle kampene til sitt favorittlag. Spesielt i Premier League.

Nå skal det vel sies at lørdag kl. 16 er det Canal+ som står på rundt om alle pubene, siden BBC og Sky Sports ikke viser disse kampene i England...bare overfører og kommenterer dem til andre land og highlights på kvelden.

 

Fotball og spesielt fotball fra England er veldig populært i Norge, og derfor er det svært forståelig at pubene ønsker å arrangere visning av kampene. Det gir oftest god stemning og kanskje også et bra rykte, samt at kronene ruller inn..

 

Utfordringen til forbedring må jo ligge hos Canal+ ved å skaffe seg enda bedre rettigheter på Premier League. Kanskje utvikle såkalt "club season tickets" eller pay-per-view-kamper, noe som gjør at man kan vise og tilby alle kampene til alle klubbene direkte. Da kanskje behovet for Sky Sports i Norge demper seg.

Vet at det der kommer til å ta noen når, men jeg tror det er framtiden innen tv-rettigheter og hva kanalene kommer til å tilby.

Link to comment
Share on other sites

-I anledning mitt yrke som skopusser, finner jeg det vanskelig å ta stilling til ditt spørsmål Hr.Nilsen !

For jeg må innrømme at har jeg valget mellom å sture hjemme i sofaen eller dra til Oslo for å se kampen som går på Arabiske eller Italienske kanaler,

velger jeg helt klart den "ulovlige "varianten som gir meg muligheten til å se kampen !

-Og da kommer man jo tilbake til deg Hr.Nilsen,

hva velger du....sitte hjemme eller ta en tur på byen for å se kampen !?

Da snakker vi selvfølgelig om supplerende kamper, som vises når C+/Viasat ikke har tilbudet

man ønsker å oppleve.

-Ikke lett å være 100% lovlydig i dette fristende livet, det må jeg innrømme....

 

Hr.Nilsen...det var da veldig,da..

Som jeg nevnte innledningsvis; dette er ikke et forsøk på å moralisere. Jeg går også å ser ulovlige sendinger av og til, og jeg har ingen problem med at hverken du eller andre benytter seg av mulighetene.

Det er pubene jeg først og fremst reagerer mot. Selvsagt vil alle fotballpuber ha mulighet til å sende alt av kamper, men pr i dag er ikke det lov.

Eksempelvis:

To puber ligger rett ved hverandre i en småby. Den ene følger lover og regler, betaler skatter og avgifter, abonnerer på Canal+ . Denne er såpass dyr at innehaveren ikke ser seg råd til Viasat pakken.

Den andre anskaffer seg alt som finnes av kanaler på ulovlig vis.

Sistnevnte sted blir mer populært, tjener mer penger, og overlever.

Den andre, lovlydige, må stenge dørene.

 

Detter er ikke satt på spissen engang, konkurransen i utelivet ER så stor at mange tyr til ulovlige grep, og lovlydige må lide for det.

 

Spørsmålet mitt var , i utgangspunktet, til Supporterklubben. Dette er Deres offisielle sider, er det da riktig at det "reklameres" fritt for ulovlige sendinger på diverse puber?

Det blir litt som svartebørs, forbrukeren er ikke veldig i mot det, så lenge det kommer dem til gode, men feil mennesker tjener penger på varen.

 

Hilsen Nilsen

 

PS! Jeg er hverken ansatt, eller innblandet i pubdrift, bare så det er nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Guest el klikko

-I anledning mitt yrke som skopusser, finner jeg det vanskelig å ta stilling til ditt spørsmål Hr.Nilsen !

For jeg må innrømme at har jeg valget mellom å sture hjemme i sofaen eller dra til Oslo for å se kampen som går på Arabiske eller Italienske kanaler,

velger jeg helt klart den "ulovlige "varianten som gir meg muligheten til å se kampen !

-Og da kommer man jo tilbake til deg Hr.Nilsen,

hva velger du....sitte hjemme eller ta en tur på byen for å se kampen !?

Da snakker vi selvfølgelig om supplerende kamper, som vises når C+/Viasat ikke har tilbudet

man ønsker å oppleve.

-Ikke lett å være 100% lovlydig i dette fristende livet, det må jeg innrømme....

 

Hr.Nilsen...det var da veldig,da..

Som jeg nevnte innledningsvis; dette er ikke et forsøk på å moralisere. Jeg går også å ser ulovlige sendinger av og til, og jeg har ingen problem med at hverken du eller andre benytter seg av mulighetene.

Det er pubene jeg først og fremst reagerer mot. Selvsagt vil alle fotballpuber ha mulighet til å sende alt av kamper, men pr i dag er ikke det lov.

Eksempelvis:

To puber ligger rett ved hverandre i en småby. Den ene følger lover og regler, betaler skatter og avgifter, abonnerer på Canal+ . Denne er såpass dyr at innehaveren ikke ser seg råd til Viasat pakken.

Den andre anskaffer seg alt som finnes av kanaler på ulovlig vis.

Sistnevnte sted blir mer populært, tjener mer penger, og overlever.

Den andre, lovlydige, må stenge dørene.

 

Detter er ikke satt på spissen engang, konkurransen i utelivet ER så stor at mange tyr til ulovlige grep, og lovlydige må lide for det.

 

Spørsmålet mitt var , i utgangspunktet, til Supporterklubben. Dette er Deres offisielle sider, er det da riktig at det "reklameres" fritt for ulovlige sendinger på diverse puber?

Det blir litt som svartebørs, forbrukeren er ikke veldig i mot det, så lenge det kommer dem til gode, men feil mennesker tjener penger på varen.

 

Hilsen Nilsen

 

PS! Jeg er hverken ansatt, eller innblandet i pubdrift, bare så det er nevnt.

Det bør ikke reklameres for ulovlig sendinger på denne siden!

Link to comment
Share on other sites

Er einig i at det ikkje skal reklamerast for det på forsida. Inne i forumet tykkjer eg det er greit, fordi forumet er til nytte for supporterklubbens medlemmer, og dei kan gi dei beskjedar dei sjølv ynskjer. Det som privatpersonar kjem med på eit forum treng ikkje nødvendigvis stå i stil med det som er innehavarane av forumet sitt offisielle syn. Då hadde vel eit diskusjonsforum vert temmeleg fånyttes?

Link to comment
Share on other sites

Supporterklubben skal jo forsåvidt formidle og få opp interessen for Arsenal, og henvise til hvor man kan se Arsenal på tv (og formidle billetter og reiser til, ehh hjemme).

 

Om da "tilfeldigvis" dette er en kamp som puben viser på Al Jazera eller TV3 får bli opp til puben, eller ei?

 

Supporterklubben kan vel ikke stilles ansvarlig for hvordan Arsenal blir vist på pubene?

 

Neida, kødda. Joda, seriøst, men neida, kødda... heheh tog du 'an?

 

Skjønner forsåvidt poenget, faktisk ett interessant spørsmål, men ikke for supporterklubben. For seriøse pubeiere som ønsker å drive 100% legitimt så er nok dette en sak!

 

(Scotsman i Bergen er vel Canal+ 'sertifisert' såvidtmegbekjent)

 

Forøvrig ENORMT god stemning mot Villa på Scotsman, stapp-god-damned-fullt og mye kjekke fellow goonere!!!

 

 

--- Ashburton Grove is going to be our new home. ---

Link to comment
Share on other sites

Pubar som har lovleg abonnement hjå Canal+, skal ha Canal+-klistremerke på døra eller liknande. Eg er med og driv ein utestad som har lovleg abonnement på både Canal+ og Viasat, og det er ikkje billeg. Viasat hadde stikkprøvekontroll hjå oss i fjor, som heldigvis gjekk bra, så vi slapp 50-100000 i bot. Det er kun britar som får abonnere på Sky, så vi kan ikkje konkurrere der. Ikkje veit eg om vi hadde gjort det om vi hadde fått med ein engelskmann på laget heller. Trur neppe C+ og Viasat hadde vore særleg blide på oss om vi hadde ulovleg Sky.

 

Men eg trur det er meir skummelt for supporterklubbar å avertere for utanlandske bettingselskap på heimesidene sine.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste vi refererer til på forsiden er The Scotsman i Bergen, og såvidt meg bekjent har de alle sine rettigheter i orden. Ser heller ikke problemet med at våre medlemmer deler informasjon om hvor en kan se kamper uansett hva forholdene er.

 

Og, om den siste setningen var rettet mot vår banner på forsiden, så har vi den der grunnet et samarbeid med Supporterunionen og deres støtte til årets supportercup.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Innlegget mitt var ein generell kommentar om kva som skal til for å kunne ta inn sky sports og korvidt dette er lovleg eller ikkje. Det var ikkje meint som kritikk av ASCN. Det er heller ikkje ASCN eller den einskilde debattant sitt ansvar korleis ymse utestader opererer når det gjeld å skaffe seg tilgang til utanlandske fjernsynskanalar. Eg er eigentleg mest forbausa over kor lite C+ gjer for å sikre sin marknadsposisjon når det gjeld engelsk fotball. Trur dei kunne sopa inn ganske mykje ved å drive meir kontrollverksemd mot utestader. Men det fordrar vel at dei lagar fleire kanalar, slik at dei kan vise fleire kampar på ein gong.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...