Jump to content

Kondisjonstrening i Fotball


Haraldac

Recommended Posts

Rosenborg ble for noen uker siden stemplet som middels mosjonsiter av Sykkelekspert kaggestad. Internasjonale klubber som Arsenal har jo top trente spillere. Men vet noen hva som er den mest ideele måte å trene kondisjon på i Fotball?

Noen som vet hva Arsenal gjør?

Link to comment
Share on other sites

Beste måten å trene kondisjon på?

Løpe. Mykje og langt. Gjerne intervalltrening, med kortare og lengre intervaller, ikkje nødvendigvis berre langkjøring.

 

Kan gjerne spe på løpinga med andre utholdenhetsting, som sykling, svømming, rulleskøyter, ski om vinteren - og så vidare.

 

Problemet med norske spelarar er nok at dette i stor grad blir for "kjedelig" og at ein dermed lett prioriterer det vekk for gøyare ting, som å spele fotball.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker "cooperen"! :D

se hvor mange meter du klarer på 12 min.! :)

Det liker jeg...DA får du bra kondisjonstrening...!

(Her hos oss bruker vi en bane som vi løper rundt...400 m.)

 

Eller jogge/løpe langt...!

Det er også gøy...men jeg har hørt at hvis du jogger/løper langt så mister du toppfarten din,

så hvis du synes du er rask selv så må du nok helst ikke gjøre det...! :huh:

Det kan være helt feil også...men jeg har ihvertfall hørt det...!

 

Eller du kan løpe 20 min i uken, eller noe i den duren...!

Da og får du genske bra mosjon...! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Van Persie

Jogge og gå mye. Det har jeg gjort og har, selv om jeg ikke liker å skryte, en meget god kondisjon.

Spise sunt er viktig også. Kutt ut godteriene og sjokolademelken, kom deg ut og begynn å jogge!

Link to comment
Share on other sites

Jogge og gå mye. Det har jeg gjort og har, selv om jeg ikke liker å skryte, en meget god kondisjon.

Spise sunt er viktig også. Kutt ut godteriene og sjokolademelken, kom deg ut og begynn å jogge!

11318[/snapback]

Jeg jogger 3 ganger i uka altså+at jeg har fotballtrening og kamp. Men jeg lurte bare på om dere han noen nye ideer. Men du... Sjokolade er sinnsykt digg da;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Van Persie
Jogge og gå mye. Det har jeg gjort og har, selv om jeg ikke liker å skryte, en meget god kondisjon.

Spise sunt er viktig også. Kutt ut godteriene og sjokolademelken, kom deg ut og begynn å jogge!

11318[/snapback]

Jeg jogger 3 ganger i uka altså+at jeg har fotballtrening og kamp. Men jeg lurte bare på om dere han noen nye ideer. Men du... Sjokolade er sinnsykt digg da;)

11321[/snapback]

Hehe ja :huh: :) .

Jeg påpeker at sjokoladen ikke akkurat gjør kondisen bedre. Men du har et godt poeng!

Link to comment
Share on other sites

Jogge og gå mye. Det har jeg gjort og har, selv om jeg ikke liker å skryte, en meget god kondisjon.

Spise sunt er viktig også. Kutt ut godteriene og sjokolademelken, kom deg ut og begynn å jogge!

11318[/snapback]

Jeg jogger 3 ganger i uka altså+at jeg har fotballtrening og kamp. Men jeg lurte bare på om dere han noen nye ideer. Men du... Sjokolade er sinnsykt digg da;)

11321[/snapback]

Hehe ja :huh: :) .

Jeg påpeker at sjokoladen ikke akkurat gjør kondisen bedre. Men du har et godt poeng!

11322[/snapback]

 

Dere har BEGGE et godt poeng! :)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg spilte på junior laget i Norheimsund var Tor Todesen trener for A-laget. Da brukte vi en kondisøvelse han brukte med A-laget. Det gikk ut på at vi løp 17 sek og hadde 13 sek pause. Dette gjentok vi 16 ganger. Etterhvert som vi ble bedre trent økte vi antall repetisjoner. Man kan også ta kortere eller lengre pauser om man vil, løpe mere, alt etter hva man føler passer best. Dette er veldig spesifikt mot fotball. Intensiteten var høy, som vår trener sa: Dere skal opp i maks fart og så flyte på den.....For de som ikke vet det har Todesen vært assistent trener i Brann og er nå hovedtrener i Sandefjord.

 

 

Kjøpte det offisielle Arsenal magasinet og der har vår fysiske trener Tony Colbert har en egen spalte om hvordan de trener fysisk i Arsenal. Der trener de forskjellig alt etter hvor på banen de spiller. Og jeg lurer på om det lengste de løp i strekk er 400 m. Altså, mye intervall.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg spilte på junior laget i Norheimsund var Tor Todesen trener for A-laget. Da brukte vi en kondisøvelse han brukte med A-laget. Det gikk ut på at vi løp 17 sek og hadde 13 sek pause. Dette gjentok vi 16 ganger. Etterhvert som vi ble bedre trent økte vi antall repetisjoner. Man kan også ta kortere eller lengre pauser om man vil, løpe mere, alt etter hva man føler passer best. Dette er veldig spesifikt mot fotball. Intensiteten var høy, som vår trener sa: Dere skal opp i maks fart og så flyte på den.....For de som ikke vet det har Todesen vært assistent trener i Brann og er nå hovedtrener i Sandefjord.

11328[/snapback]

 

Dette hørtes gøy ut! :huh:

Kjempe...tak for tipset! :)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg spilte på junior laget i Norheimsund var Tor Todesen trener for A-laget. Da brukte vi en kondisøvelse han brukte med A-laget. Det gikk ut på at vi løp 17 sek og hadde 13 sek pause. Dette gjentok vi 16 ganger. Etterhvert som vi ble bedre trent økte vi antall repetisjoner. Man kan også ta kortere eller lengre pauser om man vil, løpe mere, alt etter hva man føler passer best. Dette er veldig spesifikt mot fotball. Intensiteten var høy, som vår trener sa: Dere skal opp i maks fart og så flyte på den.....For de som ikke vet det har Todesen vært assistent trener i Brann og er nå hovedtrener i Sandefjord.

 

 

Kjøpte det offisielle Arsenal magasinet og der har vår fysiske trener Tony Colbert har en egen spalte om hvordan de trener fysisk i Arsenal. Der trener de forskjellig alt etter hvor på banen de spiller. Og jeg lurer på om det lengste de løp i strekk er 400 m. Altså, mye intervall.

11328[/snapback]

Ja tusen takk for tipset. Er det nyeste nummer av arsenal magasinet eller et eldre et?

Link to comment
Share on other sites

Dere må prøve hardingen! :) Det er vel sannsynligvis noe av det jævligste jeg har vært med på men skal si kondisen tar "sjumilssteg" etterpå!

 

Den utøves på følgende måte: Dere deler laget opp i to, stiller dere på to rekker og begynner å løpe rundt en fotballbane/idrettsbane. Den ene rekka skal spurte mens den andre skal jogge. Formålet er at den gruppa som spurter skal ta igjen den gruppa som jogger, og det blir et par runder for å si det slik! :huh:

Etter at de er tatt igjen skal selvfølgelig den joggende gruppen ut å spurte, mens den gruppen som spurtet skal gå over i jogging.

Anbefales ikke for folk med dårlig hjerte eller folk som har spist for mye til middag! :)

Link to comment
Share on other sites

Dere må prøve hardingen! ;) Det er vel sannsynligvis noe av det jævligste jeg har vært med på men skal si kondisen tar "sjumilssteg" etterpå!

 

Den utøves på følgende måte: Dere deler laget opp i to, stiller dere på to rekker og begynner å løpe rundt en fotballbane/idrettsbane. Den ene rekka skal spurte mens den andre skal jogge. Formålet er at den gruppa som spurter skal ta igjen den gruppa som jogger, og det blir et par runder for å si det slik!  :D

Etter at de er tatt igjen skal selvfølgelig den joggende gruppen ut å spurte, mens den gruppen som spurtet skal gå over i jogging.

Anbefales ikke for folk med dårlig hjerte eller folk som har spist for mye til middag!  ;)

11363[/snapback]

 

OI! :D

 

Dette hørtes også gøy ut...!

 

Skal nevne det for treneren vår... ;) <

 

 

TAKK! :)

Link to comment
Share on other sites

Dere må prøve hardingen! ;) Det er vel sannsynligvis noe av det jævligste jeg har vært med på men skal si kondisen tar "sjumilssteg" etterpå!

 

Den utøves på følgende måte: Dere deler laget opp i to, stiller dere på to rekker og begynner å løpe rundt en fotballbane/idrettsbane. Den ene rekka skal spurte mens den andre skal jogge. Formålet er at den gruppa som spurter skal ta igjen den gruppa som jogger, og det blir et par runder for å si det slik! :D

Etter at de er tatt igjen skal selvfølgelig den joggende gruppen ut å spurte, mens den gruppen som spurtet skal gå over i jogging.

Anbefales ikke for folk med dårlig hjerte eller folk som har spist for mye til middag! ;)

11363[/snapback]

 

OI! :D

 

Dette hørtes også gøy ut...!

 

Skal nevne det for treneren vår... ;) <

 

 

TAKK! :)

11369[/snapback]

 

Hørtes gøy ut ja...

Men tviler litt på om det er så lurt å si det til trenern...

 

 

 

Du får vist bedre kondis av alt du blir sliten av.... tror jeg...

Link to comment
Share on other sites

Dere må prøve hardingen! ;) Det er vel sannsynligvis noe av det jævligste jeg har vært med på men skal si kondisen tar "sjumilssteg" etterpå!

 

Den utøves på følgende måte: Dere deler laget opp i to, stiller dere på to rekker og begynner å løpe rundt en fotballbane/idrettsbane. Den ene rekka skal spurte mens den andre skal jogge. Formålet er at den gruppa som spurter skal ta igjen den gruppa som jogger, og det blir et par runder for å si det slik! ;)

Etter at de er tatt igjen skal selvfølgelig den joggende gruppen ut å spurte, mens den gruppen som spurtet skal gå over i jogging.

Anbefales ikke for folk med dårlig hjerte eller folk som har spist for mye til middag! :o

11363[/snapback]

 

OI! ;)

 

Dette hørtes også gøy ut...!

 

Skal nevne det for treneren vår... :( <

 

 

TAKK! :D

11369[/snapback]

 

Hørtes gøy ut ja...

Men tviler litt på om det er så lurt å si det til trenern...

 

 

 

Du får vist bedre kondis av alt du blir sliten av.... tror jeg...

11370[/snapback]

 

Hvorfor ikke det da?? :) :D

Link to comment
Share on other sites

Holder du deg under anaerob terskel får du bedre kondisjon av det. I alle fall om ein skal holde i 90 minutt. Er du over terskelen trener du korttidsutholdenhet. Altså den evna ein har til å løpe maksimalt lengst mulig - og hente seg inn igjen fortast mulig.

 

'Hos dei fleste er anaerob terskel rundt 170-180 i puls. Gjerne høgast hos yngre, og hos jenter - men varierer frå person til person.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg spilte på junior laget i Norheimsund var Tor Todesen trener for A-laget. Da brukte vi en kondisøvelse han brukte med A-laget. Det gikk ut på at vi løp 17 sek og hadde 13 sek pause. Dette gjentok vi 16 ganger. Etterhvert som vi ble bedre trent økte vi antall repetisjoner. Man kan også ta kortere eller lengre pauser om man vil, løpe mere, alt etter hva man føler passer best. Dette er veldig spesifikt mot fotball. Intensiteten var høy, som vår trener sa: Dere skal opp i maks fart og så flyte på den.....For de som ikke vet det har Todesen vært assistent trener i Brann og er nå hovedtrener i Sandefjord.

 

 

Kjøpte det offisielle Arsenal magasinet og der har vår fysiske trener Tony Colbert har en egen spalte om hvordan de trener fysisk i Arsenal. Der trener de forskjellig alt etter hvor på banen de spiller. Og jeg lurer på om det lengste de løp i strekk er 400 m. Altså, mye intervall.

11328[/snapback]

Ja tusen takk for tipset. Er det nyeste nummer av arsenal magasinet eller et eldre et?

11358[/snapback]

 

 

Februar nr 2005 tar Colbert for seg en ving, det er dette bladet med Vieria og Henry på forsiden i jubileumsdraktene.

Mars nr 2005 tar Colbert for seg spissene. Forsiden er Lauren med boksehansker. Det mest interesante lesningen her er kanskje at Lauren har 20(!!!!!) søsken :o

Det første bladet denne sesongen, et med Cole på forsiden tar Colbert for seg pre-season treninga.

 

 

For vingene er det mye sprinter over 20-30 m som gjelder, og de legger vekt på at man er under fysisk press fra en motstander som river og sliter i deg og. Og at man ofte må ta løpene toveis....F eks, mister laget ballen og motstanderen kontrer må man spurte tilbake for å støtte backen, vinner laget ditt tilbake ballen igjen da må man jo spurte frem igjen for å være med i angrepet. Altså mye spurting over relativt store distanser, men når spillet roer seg litt får vingene endel gåing og lett jogging. Han sier og at backene sitt er ganske likt vingene sine fysiske krav. Men siden han ikke tar de for seg sammen regner jeg med det er litt forskjell fra hva vingene og backene i Arsenal trener.

 

For spissene var det hurtighet og styrke de la vekt på. En gjennomsnittlig spiss gjør i løpet av en kamp 120 høyshastighetsløp og 35 sprinter. Og de har ofte store midtstoppere som de fysisk må holde unna når de skal holde på ballen. Derfor var styrke en viktig del av treningen og.

 

Ellers må jo sentrale midtbanespillere ha en stor motor. De dekker store flater i løpet av en kamp. Og det er mye små spurter, så akselerasjon er viktig for de. Regner med stopperne sine fysisk krav ikke er skrikende langt ifra spissene sitt, de beveger seg jo endel i forhold til hverandre.

 

Ellers kan dere gå inn på denne linken får å få tips om andre øvelser i fotball.

 

http://www.trenerforeningen.no/

Link to comment
Share on other sites

Dere må prøve hardingen! ;) Det er vel sannsynligvis noe av det jævligste jeg har vært med på men skal si kondisen tar "sjumilssteg" etterpå!

 

Den utøves på følgende måte: Dere deler laget opp i to, stiller dere på to rekker og begynner å løpe rundt en fotballbane/idrettsbane. Den ene rekka skal spurte mens den andre skal jogge. Formålet er at den gruppa som spurter skal ta igjen den gruppa som jogger, og det blir et par runder for å si det slik! :D

Etter at de er tatt igjen skal selvfølgelig den joggende gruppen ut å spurte, mens den gruppen som spurtet skal gå over i jogging.

Anbefales ikke for folk med dårlig hjerte eller folk som har spist for mye til middag! ;)

11363[/snapback]

 

OI! :D

 

Dette hørtes også gøy ut...!

 

Skal nevne det for treneren vår... ;) <

 

 

TAKK! ;)

11369[/snapback]

 

Hørtes gøy ut ja...

Men tviler litt på om det er så lurt å si det til trenern...

 

 

 

Du får vist bedre kondis av alt du blir sliten av.... tror jeg...

11370[/snapback]

 

Hvorfor ikke det da?? :o ;)

11375[/snapback]

 

 

Fordi da blir han bare til å kjøre den hele tiden til vi blir så slitene at svetten spruter ut av trynet på oss!

Link to comment
Share on other sites

Dere må prøve hardingen! ;) Det er vel sannsynligvis noe av det jævligste jeg har vært med på men skal si kondisen tar "sjumilssteg" etterpå!

 

Den utøves på følgende måte: Dere deler laget opp i to, stiller dere på to rekker og begynner å løpe rundt en fotballbane/idrettsbane. Den ene rekka skal spurte mens den andre skal jogge. Formålet er at den gruppa som spurter skal ta igjen den gruppa som jogger, og det blir et par runder for å si det slik! :D

Etter at de er tatt igjen skal selvfølgelig den joggende gruppen ut å spurte, mens den gruppen som spurtet skal gå over i jogging.

Anbefales ikke for folk med dårlig hjerte eller folk som har spist for mye til middag! ;)

11363[/snapback]

 

OI! ;)

 

Dette hørtes også gøy ut...!

 

Skal nevne det for treneren vår... ;) <

 

 

TAKK! ;)

11369[/snapback]

 

Hørtes gøy ut ja...

Men tviler litt på om det er så lurt å si det til trenern...

 

 

 

Du får vist bedre kondis av alt du blir sliten av.... tror jeg...

11370[/snapback]

 

Hvorfor ikke det da?? :o :D

11375[/snapback]

 

 

Fordi da blir han bare til å kjøre den hele tiden til vi blir så slitene at svetten spruter ut av trynet på oss!

11441[/snapback]

 

Hehe! ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...