Jump to content

Jay Bothroyd


Daniel

Recommended Posts

Jay Bothroyd kjenner sikkert de fleste. Urokråka ble sparket av Arsenal og Don Howe etter å ha kastet trøya si i sinne - da han ble byttet ut i Premier League Youth Cup-finalen mot West Ham i 2000.

 

Etter flere klubber (bl.a. Perugia), og tider utenfor rampelyset, så det i 2008 ut som om han endelig hadde funnet sin klubb i Cardiff City. Noe han også selv uttalte i løpet av kort tid.

 

Første sesong i Cardiff 08/09: 44 kamper og 12 mål

Andre sesong i Cardiff 09/10: 48 kamper og 13 mål

 

Bothroyd holdt altså plassen sin i Cardiffs første-ellever (noe som overrasket meg), og hadde en OK scoringsstatistikk - en av grunnene til at jeg har holdt øye med ham det siste året. Han vikarierte også som KAPTEIN på laget siste halvdel av fjorårs-sesongen, og er nå en av Cardiffs visekapteiner. Cardiff på sin side endte på 7.plass 08/09 og tap i play-off-finalen mot Blackpool året etter.

 

NÅ DERIMOT: Cardiff ligger på en sterk 2.plass, bare bak QPR på målforskjell. Cardiff har blant annet Craig Bellamy på innlån og de slo idag Leeds 4-0 på Elland Road, hvor Bothroyd scoret 2 av målene.

 

Tredje sesong i Cardiff 10/11: 13 kamper og 11 mål. Jay er nå toppscorer og leder den lista med 8 mål (fjorårets toppscorer Chopra har bare scoret 3 så langt) og er blitt en stor publikumshelt borte i Wales.

 

 

SÅ ER SPØRSMÅLET: kan han nå fortsette formen, og fyre Cardiff City opp til Premier League? Og hvordan vil 28-åringen (29 år neste sesong) evt klare seg der?

 

 

For min del ville det vært TOPP å fått en Islington-gutt fra Arsenalakademiet opp til det gjeveste selskap, det er jo ikke akkurat for mange av dem der... Og spesielt en fyr som har arbeidet og kjempet seg opp, når alt så ut til å gå galt. Han har kanskje i en stund blitt sett på som en Bentley/Pennant/Thomas-type, men Jay har ikke blitt dårligere og dårligere - han har faktisk blitt bedre og bedre... Stå på Bothroyd!

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra og god research bak dette innlegget Daniel! ;) Har faktisk ikke hørt om fyren før tror jeg..

At spillere som forlater Arsenal har en turbulent karriere er ikke et nytt fenomen. At gamle Arsenalspillere presterer for andre lag er alltid godt å høre :)

Link to comment
Share on other sites

Får følge opp tråden jeg: Bothroyd scoret 1-0-målet da Cardiff slo Norwich 3-1 i dag. Cardiff stikker nå i fra QPR og leder Championship med to poeng. 12 mål på 14 kamper for Jay, og med sine 9 seriemål er han også toppscorer i Championship. Skal se om jeg kan linke til dagens og tidligere mål senere.

 

Etter litt mer research så ser jeg også at Cardiff's manager, Dave Jones, skal ha anbefalt Bothroyd til Capello og England. England har i hvert fall ingenting å tape på noe slikt... Det går også rykter om at både Liverpool og Fulham skal ha vist interesse for Bothroyd tidligere.

 

Så vi kan jo stille oss spørsmål om det bare er skader som kan hindre Bothroyd i å endelig spille fast i Premier League.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har pinadø Bothroyd blitt kalt opp til Englands tropp mot Frankrike til midtuken!

 

"Jay Bothroyd, Chris Smalling, Andy Carroll and Jordan Henderson have been included in the England squad for next week's friendly against France."

 

Link

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...