Jump to content

Ben Elfens keeperskole


Ben Elfen

Recommended Posts

det blir muligens for mange keepertråder men da frå evt moderator slette/flytte/gjemme eller gjøre hva han vil.

 

Jeg tenkte jeg skulle ta for meg noen keepersituasjoner og forklare hvordan en keeper bør opptre. Alle er selvsagt velkomne med innspill.

 

Leksjon 1: Hvordan komme raskt ned med kropp og armer

 

Grunnen til at jeg valgte dette i dag er fordi Refser i Everton kamptråden mener at Almunia burde ha reddet med hendene og ikke foten på redningen som gav retur som igjen førte til mål.

La meg presisere at jeg ikke synes Almunia gjorde noe feil der, men merker meg at folk bruker tyngdekraften som argument.

 

For å komme seg raskt ned er man avhengig av å bruke ett ben som pendel.

for eksempel mener Refser at Almunia burde ha kastet seg ned til venstre i tidligere nevnt situasjon. for å kaste seg til venstre så holder det ikke å bare lene seg til siden, eller bare "falle". Det tar nemlig for lang tid. Måten man kommer seg for ned til venstre på er

1, stå på tærne

2, knærne bøyd

3, sparke venstrebenet som en pendel opp mot høyre samtidig som man lener seg mot venstre og får ett brekk i høyre kne. Det er svært viktig at pendelbenet (venstre ben) går i pendel foran stamfoten (høyre benet) fordi da får man ikke en unaturlig sving på overkroppen slik at ballen kan under keeperen.

 

Dette er noe som ikke tar lang tid å øve inn og blir etterhvert som en refleks å regne for keeperen.

 

Jeg fant ut da jeg skrev dette at dette ikke var så lett å forklare med ord. Dersom dette var uforståelig så gi beskjed.

 

 

Neste leksjon er hvordan plukke ned innlegg

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Bra innlegg, er selv sent utnevnt keeper etter å ha spilt utpå i mange år. Har mye å lære og derfor virker denne tråden fin.

 

Det siste 1,5 året har jeg lært at det å være keeper er en av verdens mest utakknemlige jobber. Enkelte supportere, spesielt her inne på forumet, har nærmest umenneskelige krav til keeperne. Kanskje derfor alle vil ha Frey, Kameni og Akinfeev, siden de er gode i ett dataspill. Det vil alltid bli sluppet inn mål, uansett om keeperen heter Casillas eller spiller for bunnlaget i 5 divisjon.

 

For å sitere Jens Lehmann:

"Det er jeg som må kaste meg i vegen for en hard ball som kommer i 100km/t, ettersom spilleren foran meg ikke har gjort jobben sin."

 

Gleder meg til neste leksjon. Innlegg er noe jeg sliter med.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan plukke ned innlegg

 

Jeg velger først å avlive en myte, nemlig myten om at keeperen ikke skal ut dersom det er en duell i feltet.

Dersom en keeper mener at ballen er innen rekkevidde skal han rope høyt at han går for ballen og deretter gå for ballen. Forsvareren SKAL trekke seg når keeperen roper at han går for ballen. Dette er en regel uten unntak.

 

Så over til basis lære.

1, man skal ikke stå rolig for å ta ballen. Da går det slik som det gikk med almunia. Man skal alltid angripe ball, og det er flere grunner til det.

..........1- Man hopper høyere i fart enn om man står stille

..........2- Man vinner lettere dueller om man er i bevegelse.

..........3- Man har mye bedre balanse og har lettere for å sette i gang spillet raskt.

 

2, man skal alltid ta ballen på det høyeste punktet man kan nå den på.

.........1- Dersom man tar ballen på det høyeste punktet man klarer å nå ballen på vil man alltid vinne ballen.

.........2- Man vil havne i langt færre dueller, da man som oftest går opp foran motstanderen.

 

3, Plassering?

På en corner skal man ikke stå ute i feltet slik almunia gjør (og alltid løper bakover når avslutningen kommer) og grunnen er at man skal være i bevegelse når man skal plukke innlegg. ved corner kan man stå litt bak midten av målet fordi det er lettere å løpe framover enn bakover. en huskeregel er at jo nærmere innlegget kommer fra jo lenger fram mot første stolpe må keeperen stå.

 

4. Besluttsomhet

Hvis en keeper først bestemmer seg for å angripe ett innlegg må det gjøres helhjertet og man kan ikke ombestemme seg.

 

Neste leksjon utkast

 

BE

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...