Jump to content

Din fotballfilosofi


Skorpey

Recommended Posts

Trådnavnet taler vel for seg selv. Se for deg selv som fotballtrener. Hvilken spillestil? Hvilken formasjon? Liker du å ligge bakpå og kontre, eller liker du en hurtig angrepsfotball? Hvilke spillertyper ville du satt inn på laget?

Sett opp din drømmeformasjon, og skriv gjerne inn hvilke oppgaver og roller hver spiller ville hatt.

 

Jeg for min del er fan av en angrepsfotball i en 4-3-3 formasjon, noe som denne;

 

--------1--------

3----5----6-----2

---7----4----8---

11------9------10

 

Keeper (1):

Jeg ville hatt en keeper som er en vinner i luftduellene og god på strek. Lange og presise utspill er viktig, og keeperen burde være en rask igangsetter. Har man stoppere som er ganske trege å løpe, må man jo ha en keeper som er god i en-mot-en situasjoner. Keepern må være av den typen som ikke er redd for å gå 100% ut i feltet.

 

Midtstoppere (5 og 6):

Mine midtstoppere skal bestå av en bauta og en rask og spillende midtstopper. Han ene kan for min del bare være god i lufta og sterk, men da må den andre stopperen være av den raske typen med pasninger som sitter. Den sterke stopperen ønsker jeg som en ledertype, som setter laget forran alt og ikke gir seg før vi har en trepoenger.

Han ene skal være god til å lese situasjoner mens stoppermakkeren burde helst være en ryddegutt. Vidic og Ferdinand er to gode eksempler på et midtstopperpar jeg kunne ønsket meg.

 

Backer (3 og 2):

Jeg elsker backer som har en god løpskraft og ofte er på de offensive løpene som gjør at vi kan dobble på kant. Burde være god defensivt, men i min filosofi vil jeg ha backer som er mer offensiv enn defensiv. Perfekte eksempler på dette er Evra og Sagna.

 

Anker på midtbanen (4):

Skal være en spiller som løper mest, overlegent mest av alle på banen. Men bare det å løpe hjelper ikke bestandig, så taklingsegenskaper og hodestyrke kommer godt med. Spilleren vil jeg ha i rommet mellom stopperne og indreløperne, samt at han skal ligge i returrom når vi er frampå. Siden denne spilleren vil få en del ballkontakt når laget skal spille seg opp fra forsvaret, så må han være en som enkelt spiller ballen videre til neste lagkamerat uten å gjøre spektakulære triks med ballen. Eksempel på denne spilleren.... hmm. Cambiasso? Gattuso?

 

Indreløpere (7 og 8):

Jeg vil ikke ha de så bredt i banen, men mer som to sentrale midtbanespillere i 4-4-2, bare rett ovenfor DM. Skal være to tekniske spillere med en pasningsfot som slår krempasninger. Trenger ikke nødvendigvis å være så defensive og jeg ønsker at de helst skal tenke offensivt. Skal enkelt og greit servere medspillerne med lekkre gjennombruddspasninger og smate valg.

 

Vinger (11 og 10):

Vingene skal være av den tekniske typen som er flinke til å gå inn i banen og skal i tillegg være målfarlige og ha mange assist. Messi og Ronaldo. Trenger jeg å si mer her?

 

Midtspiss (9):

Skal være den store sterke oksen. Teknisk med ekstreme ferdigheter i lufta. Som midtspiss må man ha fysiske ferdigheter. John Carew er jo den optimale midtspissen. God på hodet, vinner de fleste duellene, rask, teknisk og har et bra skudd. Hva mer kan man forvente?

 

Dette er min filosofi på hvordan man burde spille fotball, så.. Hva er din?

Link to comment
Share on other sites

Ben elfens vinner resept.

 

formasjon 4-4-2 (med diamant på midten).

 

Målvakt: En meget offensivt anlagt keeper som går etter det meste av innlegg og er uhyre rask til å sette i gang spillet. Fabianski (med noen år til på baken høres perfekt ut).

Når vi er i angrep vil jeg ha keeperen som en "sweeper" altså en som snapper opp langpasninger (selvfølgelig kun når han er sikker på at han når ballen først.

Med en sånn keeper kan laget stå noe høyere enn hva som er vanlig.

 

Backer: Jeg vil ha offensivt anlagt backer ala de vi har i arsenal i dag. I tillegg ville jeg ha terpet på innlegg, da det etter mitt syn er svært få backer på markedet som er i stand til å legge inn gode innlegg år ut og år inn. På midtsopper plass ville jeg ha en spillende midtstopper som ligger dypt og en hardhaus ala vidic som går i alt av dueller. vidic typen har vi ikke i dagens Arsenal stall.

 

På midten ønsker jeg en Flaminitype som defensivt anker. Han oppgave skla primært være å gjenvinne ballen, og avlevere til nærmeste medspiller. Kreativitet trenger ikke å være hans største styrke men han må være såpass teknisk anlagt at han ikke henger etter når vi setter opp tempoet.

foran han vil jeg ha en cesc som er nærmest fritatt for defensive oppgaver. Dvs, selvfølgelig skal han jobbe hjem men hans primærfokus skal være framover.

på kantene ønsker jeg kontringsspillere ala Overmars. Raske, avslutningsdyktige spillere som har intelligente løp og i tillegg er i stand til å legge inn. Jeg ønsker mer klassiske vinger enn de vi har vært vant med i Arsneal de siste årene. Personlig tror jeg vela kunne ha vært et meget godt alternativ til Rosicky og Walcott.

 

På topp ønsker jeg to spiller som forstår hverandre og utfyller hverandre. der den ene har kreativitet har detn andre fart. Der den ene har hodestyrke har den andre løpsstyrke. Det viktigste er at spissene er raske og har Eduardo egenskaper når det kommer til avslutninger. Jeg tror at Arsenal ville ha vært best tjent med Bendtner VP på topp.

 

Mvh

 

Mr Manager Ben Elfen

Link to comment
Share on other sites

Han oppgave skla primært være å gjenvinne ballen, og avlevere til nærmeste motspiller.

Dette ville vel ført til en del rare situasjoner... :D

 

Neida, skjønner godt hva du mener og synes dessuten det laget ser nærmest komplett ut. Så det er bare å ringe Wenger her, og fortelle han hva Arsenal mangler :D.

Link to comment
Share on other sites

Han oppgave skla primært være å gjenvinne ballen, og avlevere til nærmeste motspiller.

Dette ville vel ført til en del rare situasjoner... :D

 

Neida, skjønner godt hva du mener og synes dessuten det laget ser nærmest komplett ut. Så det er bare å ringe Wenger her, og fortelle han hva Arsenal mangler :D.

 

Hehe

 

Da er det endret. (kan nesten virke som om Denilson har fulgt mitt råd bokstavlig. han sentrer mistenklig ofte til motspillere).

 

BE

 

PS! Jeg gir wenger en kamp til. Dersom det ikke blir noen bedring så ringer jeg og forteller hvordan dette skal gjøres :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...