Jump to content

Kvoteforslag fra FIFA


Imerslundinho

Recommended Posts

Arsenals manager Arsene Wenger er sterkt uenig i et FIFA-forslag om at klubbene skal ha et visst antall nasjonale spillere på banen.

 

I det internasjonale fotballforbundet (FIFA) diskuteres et forslag om at alle klubbene må ha seks nasjonale spillere i hver 16-mannstropp til hver kamp. Dette blir selvsagt veldig vanskelig for Arsenal som har to engelskmenn i troppen.

 

- Jeg er svært uenig, for det strider med det jeg liker, sier Wenger om forslaget som vil endre hans lag totalt om det vedtas.

 

Ikke i klubbenes interesse

 

- Man må alltid si til spillerne at de spiller fordi de er best. Jeg har alltid gjort det slik i hele mitt liv. Dette er feil, sier han om kvoteforslaget.

 

Wenger mener forslaget kommer for å beskytte FIFAs turneringer og deres egne interesser. Wenger mener at forslaget ikke fremmes til klubbenes beste.

 

- Eliteidrett handler først og fremst om kvalitet. Jeg vil ikke betale to millioner pund for en spiller fordi han har riktig pass, fortsetter Wenger.

 

Vil begrense salg

 

FIFA vil ha regelen innført, men det er tvilsomt om det lar seg gjøre før i 2008, eller muligens senere. Ett av FIFAs største argumenter er at de største klubbene nedprioriterer spillerutviklingen, fordi de heller vil fylle opp laget med etablerte stjerner.

 

FIFA sier de ikke vil ha en slutt på kjøp og salg av spillere - en virksomhet som ikke genererer penger til FIFAs kasse - men at de vil begrense den.

 

LINK

 

Hva kommer dette til å gjøre med Arsenal hvis det skulle bli innført?

Link to comment
Share on other sites

Tror faktisk at dette kan ødelegge fotballen! La oss si at f.eks Arsenal har 6-7 nasjonale spillere innen denne regelen innføres, hva skal man gjøre når et par av dem blir skadet? Skal man begynne å spille med haltende engelskmenn? Det overrasker meg ikke at et slikt forslag kommer fra Fifa. Et korrupt og skittent forbund som kun tenker penger og makt.

Link to comment
Share on other sites

hvordan skal vi klare å redusere bort spillere slik at vi får 6 nasjoner?

Det er ikke snakk om 6 forskjellige nasjoner, men 6 engelske spillere som må være med i en 16-manns tropp til hver eneste kamp.

 

Uansett; Hvis dette innføres, så må drastiske endringer til i Arsenal. Det er helt sikkert.

Men dog tviler jeg meget på at denne kvoteringen går igjennom. Selv om det er en mulighet for det.

 

Engelsk fotballs kvalitet blir ihvertfall dårligere hvis dette skulle skje.

Link to comment
Share on other sites

Forslaget er lite gjennomtenkt. Dette vil nok føre til meir eigenproduksjon, men det vil også føre til at kvaliteten på toppen vil bli betrakteleg svekka.

 

Dei nasjonale forbunda må sjå noko på si eiga rekruttering. Kva kan FA gjere for å få fram fleire gode engelske spelarar? Spelarar på Arsenal-nivå er det få av frå England for augneblinken, og det er jo ikkje det at Arsenal ikkje prøver å få opp unge spelarar. Det er same kva nasjonalitet dei har, er dei gode nok kjem dei opp.

 

Når det er sagt trur eg visse reguleringar til egenproduserte spelarar er greit, men ikkje så direkte på nasjonalitet og så høgt antal. Viss ein melder inn ein tropp på eit visst antal spelarar etter stengt transfervindu, så kan det vere krav til eit visst antal som har vore i klubben sidan dei var så og så gamle, men ikkje berre krav til nasjonalitetar.

 

Vidare må eg også få sei at dette er diskriminerande. Kvifor skal ikkje ein spelar få Afrika ha same moglegheiter til å bli toppspelar som ein engelskmann, berre fordi at dei tilfeldigvis ikkje er fødd i eit land med ein stor fotball-liga? Eg er i alle fall, som Wenger, tilhengar av best mogleg fotball, med best mogleg spelarar.

Link to comment
Share on other sites

Helt latterlig forslag! Støtter Wenger fullt ut. En manager bør få hente og få frem spillere pga kvalitet og ikke pga av nasjonalitet.

 

Nivået vil helt klart synke på alle ligaer og som igjen vil gjøre at fotballen mister mye av det den har i dag. Skal det gjøres noe for å "verne" egne spillere, så bør man heller få til noe som får ned markedsprisen på spillerne.

 

Fotballen har utviklet seg enormt og den må fortsette på den måten den utvikler seg, men pengene som flommer over er noe man heller bør sette fokus på. Dessuten bør f.eks England se på hvordan de utvikler unge talenter, fordi nivået til yngre talenter i England er trolig ikke like høyt som i andre. Ser jo bare på hvordan England hele tiden sliter.

Link to comment
Share on other sites

synes 6 spillere i en 16 manns tropp var litt mye, men hadde de sagt 4-5 spillere så synes jeg det hadde hvert greit.

 

alle bør klare og ha 4-5 spillere fra eget land, litt dumt og ha for eksempel 7 franske og en engelsk i england synes jeg..

 

men 6 stk var for mye

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke ossen det skal gå, Chelsea, Liver Pool, Spurs og Arsenal har jo fult av utlanske spillere som hever laget, de få engelsk menna som spillere har så og si fast plass på England. Arsenal er vel det lage som helt klart vil slite mest vis Fifa for vilja si, alle vet ossen priser det er på de beste engelske spilleren, er så og si bare Man Utd og Chelsea som har rå til å kjøpe slike spillere overprisa er dem også. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...