Jump to content

HEI!


Guest andi91

Recommended Posts

Jeg begynte å heie på arsenal fordi min kamerat heiet på manu.. men dette var ikke når arsenal hvar på topp det var den gangen det het 1div. ikke premier league. han sa til meg at han hatet arsenal og city og siden den gang har jeg elsket arsenal og kommer altid til å gjøre det.... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hva slags velkomst er dette for en ny Arsenalsupporter. Vi skal være glad for at

Det gode spillet og at vi vinner fører til flere supportere. Hvordan den enkelte blir

Arsenal supporter er vel revnende likegyldig så lenge de gjør det rette valget.

Velkommen skal du være. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Thierry ArIon

hehehe... jeg er den eineste i klassen min som heier på arsenal:P og jeg er stolt av det:P dem vet ikke ka bra lag er! PS: det er 48 stk i klassen min:P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Velkommen til Arsenal fellesskapet :D

Jeg har i det siste gjort meg noen tanker om hvorfor Man U er så ekstremt populære i Norge. Det er EN grunn: Norske spillere, Berg,Johnsen og Solskjær

Disse tre er den eneste grunnen til Man U store fanskare i Norge, en biårsak er at de vant CL, men det at det var en NORDMANN som avgjorde det hele, det var det som betydde noe. Er dere enig?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Velkommen til Arsenal fellesskapet :D

Jeg har i det siste gjort meg noen tanker om hvorfor Man U er så ekstremt populære i Norge. Det er EN grunn: Norske spillere, Berg,Johnsen og Solskjær

Disse tre er den eneste grunnen til Man U store fanskare i Norge, en biårsak er at de vant CL, men det at det var en NORDMANN som avgjorde det hele, det var det som betydde noe. Er dere enig?

Ikke enig. Utd hadde en mye større tilhengerskare enn oss lenge før det var nordmenn i klubben, tror heller man skal gå tilbake til tida med the Busby-babes.

 

Eller kanskje de fikk mange tilhengere i symapti da de gikk 26 (27?) år uten seriegull :)

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til Arsenal fellesskapet :)

Jeg har i det siste gjort meg noen tanker om hvorfor Man U er så ekstremt populære i Norge. Det er EN grunn: Norske spillere, Berg,Johnsen og Solskjær

Disse tre er den eneste grunnen til Man U store fanskare i Norge, en biårsak er at de vant CL, men det at det var en NORDMANN som avgjorde det hele, det var det som betydde noe. Er dere enig?

 

Nei. United har hatt langt flere supportere enn alle klubber helt siden flyulykken i 1958.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til Arsenal fellesskapet :D

Jeg har i det siste gjort meg noen tanker om hvorfor Man U er så ekstremt populære i Norge. Det er EN grunn: Norske spillere, Berg,Johnsen og Solskjær

Disse tre er den eneste grunnen til Man U store fanskare i Norge, en biårsak er at de vant CL, men det at det var en NORDMANN som avgjorde det hele, det var det som betydde noe. Er dere enig?

 

Nei. United har hatt langt flere supportere enn alle klubber helt siden flyulykken i 1958.

 

Kan du fortelle litt om det? :)

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til Arsenal fellesskapet :D

Jeg har i det siste gjort meg noen tanker om hvorfor Man U er så ekstremt populære i Norge. Det er EN grunn: Norske spillere, Berg,Johnsen og Solskjær

Disse tre er den eneste grunnen til Man U store fanskare i Norge, en biårsak er at de vant CL, men det at det var en NORDMANN som avgjorde det hele, det var det som betydde noe. Er dere enig?

 

Nei. United har hatt langt flere supportere enn alle klubber helt siden flyulykken i 1958.

 

Kan du fortelle litt om det? :)

Tatt fra united.no (http://www.united.no/index.php/news/klubbh...956_59_muenchen)

 

Etter en sterk 3-3-kamp i Beograd mot Røde Stjerne, som ga 5-4-seier sammenlagt, og avansement til semifinalen. Bobby Charlton scoret to av målene og var kampens store spiller. United stilte med samme mannskap som mot Arsenal: Gregg; Foulkes, Byrne; Colman, Jones, Edwards; Morgans, Charlton, Taylor, Viollet, Scanlon.

 

Dagen etter matchen skulle tragedien ramme Manchester United. En tragedie som endret hele kursen og historien til klubben. Tett snødriv i München gjorde flyforholdene ekstremt vanskelig. Etter to mislykkede forsøk på å lette var det ventet at kapteinen ville beordre passasjer og besetning ut av flyet, men det ble gitt ordre om et tredje, og fatalt forsøk på å lette. Flyet kolliderte i voldsom fart fire minutter over tre på ettermiddagen, 6. februar. Roger Byrne, Geoff Bent, Eddie Colman, Duncan Edwards, Mark Jones, David Pegg, Tommy Taylor og Liam Whelan døde. Walter Crickmer (klubbsekretær), trenerne Tom Curry og Bert Whalley var også blant de totalt 23 som døde i krasjet. Johnny Berry og Jack Blanchflower måtte gi seg med fotballen.

 

Busby var en av dem som var hardest rammet og lå på overvåkingen i flere uker, med punktert lunge, og flere bein i kroppen som var brukket. I ”Soccer at the top” skriver Busby om de verste minuttene av både sitt og sin kones liv, da han noen dager senere var frisk nok til å få besøk.

 

- Ingen hadde fortalt hva som hadde skjedd. Det var ikke meningen at jeg skulle vite, fordi jeg var så syk. Men til slutt måtte jeg vite. Jeg sa navn etter navn og Jean nikket eller ristet på hodet for å indikere om de levde eller var døde. Etter det ville jeg bare dø.

 

Men Matt Busbys trofaste kone fikk overbevist sin mann om at han hadde en oppgave også framover. Hva med fostersønner som fortsatt var igjen? Hva med minnet om de som var falt bort?

 

- Fra det øyeblikket ville jeg leve, skriver Busby.

 

Bare asken igjen

 

Den første kampen etter München var 13 dager senere. Det nye United-laget feide over Sheffield Wednesday 3-0 i FA-cupen. Wilf McGuinness sier til US.

 

- Det var en seier på ren og skjær vilje. Hele stadion løftet laget fram, og stakkars Wednesday hadde ikke en sjanse.

 

Det var et tilsvarende magisk løft som ga United 2-1-seier over AC Milan i første semifinale i serievinnercupen. Jimmy Murhpy ledet laget. Keep the flag flying Jimmy, hadde Busby sagt fra sykesengen i München, noe assistenten også gjorde med bravur. United røk ut i semifinalen for Milan etter 0-4-tap i Italia, og i ligaen ble det kun én seier på 14 resterende kampene etter ulykken. Men i FA-cupen kom United helt til finalen, ufattelig med tanke på at et helt lag, praktisk talt var utslettet.

 

United brukte juniorer, samt et par nye spillere. Stan Crowther, som hadde slått United i finalen året før for Villa, var en En annen var veteranen Ernie Taylor fra Blackpool, men ingen av dem var i United mer enn ti måneder.

 

Kun Bill Foulkes og Bobby Charlton var igjen fra finalelaget året før, og Bolton var naturligvis storfavoritt. Busby kom på krykker, men Murphy ledet laget. United var folkets favoritt etter hva som hadde skjedd tre måneder før. Nat Lofthouse ga Bolton en tidlig ledelse, et greit mål. Det andre var derimot en dommertabbe av dimensjoner. Lofthouse dytter keeper Gregg, som holder ballen, i mål, dermed 2-0. Selv om Charlton traff stolpen ble Uniteds urutinerte mannskap i realiteten utspilt. United ble det første laget det århundre som tapte FA-cupfinalen to år på rad.

 

Den lange veien

 

Så begynte den lange veien og tunge jobben for Matt Busby å bygge opp Manchester United igjen. Unge gutter som McGuinness, Fred Goodwin, Ron Cope og Joe Carolan tok over. Reservespiller Ian Greaves fikk spille fast, samt at Busby kjøpte unge Albert Quixall for rekordsummen 45.000 fra Sheffield Wednesday. Uniteds andreplass den sesongen var mildt sagt imponerende, men dessverre viste den på en måte falsk bilde. United slet med ”etter München-problemer” i lang, lang tid.

 

Hva som ikke er så kjent er at United skulle spilt serievinnercup. Som en gest til United etter ulykken inviterte UEFA United. United takket ja, alt var klart for E-cup spill for tredje året på rad. Publikum gledet seg, spillerne gledet seg, og ikke minst så Matt Busby fram til å gjøre et nytt forsøk på å erobre det store europeiske trofeet. Da kom FA på banen og sa kategorisk nei! Årsak? United hadde ikke vunnet ligaen…

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...