Jump to content

En honnør til Mod, og et hjertesukk......


Chaz

Recommended Posts

Først og fremst; en honnør til doktoren som både orker, og vil holde liv i dette forumet. Han styrer på, flytter på tråder og innlegg, og veileder nye brukere gang på gang hvordan forumet bør, og skal fungere. Uten at det hjelper så veldig mye.

 

Så til noe mer alvorlig; forumet er dårligere enn noen gang. Jeg føler, og jeg vet jeg har mange gamle brukere med meg når jeg sier at innholdet og nivået på det gamle forumet var MYE bedre enn det som er i dag. Ja det er faktisk talt periodevis så ille at jeg savner Marco og kranglingen med ham! De skapte i det minste temperatur.

 

Det går i drømmelag, og hvem skal vi kjøpe tråder; 13 på dusinet har jeg inntrykk av. Dette forumet var en gang i verden kanskje det beste forumet for engelsk fotball. Hvor har "alle" de gamle, kunnskapsrike debatantene forsvunnet hen? Jeg har mine mistanker; til nyere og bedre "jaktmarker", med andre ord til andre fora. Det finnes fremdeles dyktige Arsenal debatanter her inne, men de begynner å bli i et fåtall. Og de skriver mindre og mindre ser jeg. Og jeg forstår dem......

 

Lar det seg gjøre å få løftet dette forumet opp på et noenlunde nivå igjen, eller skal vi bare la humla suse?

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst; en honnør til doktoren som både orker, og vil holde liv i dette forumet. Han styrer på, flytter på tråder og innlegg, og veileder nye brukere gang på gang hvordan forumet bør, og skal fungere. Uten at det hjelper så veldig mye.

 

Så til noe mer alvorlig; forumet er dårligere enn noen gang.  Jeg føler, og jeg vet jeg har mange gamle brukere med meg når jeg sier at innholdet og nivået på det gamle forumet var MYE bedre enn det som er i dag. Ja det er faktisk talt periodevis så ille at jeg savner Marco og kranglingen med ham! De skapte i det minste temperatur.

 

Det går i drømmelag, og hvem skal vi kjøpe tråder; 13 på dusinet har jeg inntrykk av. Dette forumet var en gang i verden kanskje det beste forumet for engelsk fotball. Hvor har "alle" de gamle, kunnskapsrike debatantene forsvunnet hen? Jeg har mine mistanker; til nyere og bedre "jaktmarker", med andre ord til andre fora. Det finnes fremdeles dyktige Arsenal debatanter her inne, men de begynner å bli i et fåtall. Og de skriver mindre og mindre ser jeg. Og jeg forstår dem......

 

Lar det seg gjøre å få løftet dette forumet opp på et noenlunde nivå igjen, eller skal vi bare la humla suse?

16352[/snapback]

 

 

Er enig med chaz om at nivået har sunket endel siden det gamle.Men det må også påpekes at alderen har sunket betraktelig på medlems massen har sunket, dvs vi har fått tilskudd i vår sære gooners klan.

Men det skal også væresagt, uten at det er ett person angrep på deg Chaz så er det meg iberegnet at man va lei å bli hakket på i det gamle forumet av deg og andre som har fulgt laget i en lengre stund og som på død og liv hakket på de som hadde en annen mening en dere. Har snakket med noen andre når man har vært på Kings i Trondheim at man følte det samme, uten at jeg skal snakke for andre enn meg selv. Jeg setter selvfølgelig pris på din uendelige kunnskaps brønn om Arsenal, og jeg når deg antagelig ikke til ankelene på dette emne.

Så jeg synes det må være høyde for de fleste her inne og at vi tar imot nye med pen veiledning.

 

Men til slutt så er jeg enig med deg Chaz, det blir litt vell mange tråder om hvem vi bør kjøpe og pol om hvem som er best etc.

Link to comment
Share on other sites

Neida Larsenal76, jeg tar det ikke som et personangrep. Jeg vet utmerket godt at jeg kan være en usedvanlig sær og provoserende debatant. At jeg tidvis trives i den rollen, ser vel de fleste. :xxx:

 

Noe av "hakkingen" skyldtes et ønske om mer temperatur, andre ganger, og det mener jeg dønn ærlig, så har det vært debatanter som har gått langt over streken i sin debattform. Helt sikkert undertegnede også forøvrig. Men når det går så langt at jeg nå savner Marco da er det rett og slett noe som er gæli! ;)

 

Oskar: Vi skal ikke "knegå" noen som helst. Forumet bør være så atraktivt at; grunnet gode debatanter, gode debatter, og høyt kunnskapsnivå så er dette forumet numero uno, ikke bare for Goonere, men for elskere av engelsk fotball i Norge. Det er "markedskreftene" som skal råde. Er forumet godt nok, så er de beste her. Slik er det desverre ikke i dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ganske enig i hva chaz tar opp som tema her, selv om jeg ikke er den som hverken skriver mest innlegg eller kommer inn i den "savnende gruppen av forumnister".

 

Dette forumet har enkelte problemer med seriøsiteten, og da skal jeg ta opp noen punkter som jeg har lagt merke til:

 

* Mange innlegg har lite eller INGEN argumentasjon/begrunnelse, skal man komme med sin mening burde man få frem sine synspunkter (for/imot, styrke/svakheter, osv) Dette kan gjelde om man ønsker nye spillere, eller om man skal diskutere sin mening om f.eks Wenger, styret til Arsenal osv...

Dette føler jeg er et problem, og som skaper dårlig nivå på debattene.

 

* Mange innlegg ender ofte med person-angrep på andre forumister og det virker som om enkelte ofte bare er ute etter å "fyre opp" uten selv å bry seg om temaet som skal diskuteres i den spesielle tråden.

 

* Noen tråder starter useriøst, uten at det blir argumentert på påstanden eller linken som blir limt inn.... Hva er poenget?

 

Moderatorene har en vanskelig jobb med slik det til tider er her inne, men synes likevel de gjør en bra jobb ut ifra de forutsettningene de har.

Likevel er det de som skriver innlegg som burde gå i seg selv, og tenke på at om man bruker litt tid på et innlegg så økes kvaliteten på forumet.

 

Og det er det som er et forum: man diskuterer sin mening med andre mennesker som både har samme mening eller har helt andre meninger....men man må begrunne hvorfor man mener det man mener i de foskjellige temaene....

Link to comment
Share on other sites

Syns faktisk ikkje forumet er så gale for tida, og det var langt verre i "Marco" perioden. Trur heller ikkje vi skal glorifisere det gamle forumet - ein har ein tendens til å sjå på det som var før som noko heilt fantastisk.

 

Det er liten tvil om at det var bedre, men at det er såååå mykje verre no - det er eg ikkje enig i.

 

Trur det fins nokre viktige grunnar til at forumet er "dårligare" - innlegg for innlegg.

 

Forumet har fått mange, unge, nye brukarar. Brukarar som kanskje ikkje er inne i vanlig kotume på diskusjonsforum. Derav blir det mange trådar, som anten er unyttige, uinteressante, utdebatterte eller rett og slett uforståelige. Spørsmålet er om ein ikkje bør klare å sjå meir eller mindre vekk i frå desse unyttige trådane? Dei lærer etterkvart. Gudane veit at eg ikkje var ein spesielt dyktig debattant då eg trådde inn på det gamle forumet.

 

For at dei skal lære er det dog viktig at dei gamle travarane stiller opp og skriver gode postar, og gode innlegg. Samtidig er det viktig at dei held seg på et saklig nivå og opptrer bra for med (og mot-) debattantar. Det syns eg kanskje ikkje det er alle som har vert like flinke til. Uansett kor godt ein likar å vere provoserande, Chaz, akkurat no snakkar eg til deg, så kan det vere greit å la være innimellom. Du, eller eg, eller mange andre av den "gamle" forumgjengen må ikkje tru at vi veit best - alltid. Ei heller i korleis forumet nyttast av alle medlemmer. (reknar meg som det, til tross for alderen min)

 

Trur mykje av grunnen til forumets fall, i så måte, er at mange av dei gode gamle er borte - og dei gir opp med ein gong. Ein får ikkje ei eiga leikegrind med likesinna og folk som har vert med på like mykje. Det må ein berre innsjå. Poenget er at enkelte trådar er det mulig å halde på eit riktig godt nivå. Det krever sjølvsagt innsats, og vilje.

 

I tillegg : det er sommar og silly season. Agurktida råder, og diskusjonane blir nok deretter. Sommarmånadane er nok ikkje dei beste debattmånadar i så måte.

 

Etter å ha lest litt på TV sitt forum i det siste, så er eg i alle fall ikkje i tvil: VI har ikkje noke dårligare forum enn dei, og at the end of the day er det vel å slå tottane som er det viktigaste?

Link to comment
Share on other sites

Enig i noe av det Chaz, men faktisk så må man gi alle en sjanse!

Jeg husker at jeg var ingen god "Forumist" den dagen jeg trådde inn på det gamle forumet, og ga min mening om hva jeg syntes om VGs artikkel om at Vieira var solgt til Real i fjor sommer...Selv om det allerede sikkert fantes 13 tråder om dette temaet, greide jeg å gi de travle moderatorene den dagen nok ett problem. hehe.... innlegget mitt var vel no sånt:

 

"jg mner at Vieira umuli kan være solgt tror ikke han kan gjøre d etter alle di årene i Arsenal azz... d tviler jg bare altfor sterkt på azzz.. osv osv..."

 

så jeg var ingen flink bruker da, men vil påstå at jeg er det nå...

 

Alle lærer etterhvert!

 

Og til det at du synes at det er lite med poster om Arsenal? mer om drømmelag og sånt..

Vel det er ikke så mye å lage nye poster av når omtrent alle rykter har en tråd fra før, og noe må man jo diskutere så :xxx: hehe

Link to comment
Share on other sites

Har ganske nylig entret forumet og kan vel engtlig ikke si så mye om standaren på det, og iallefall ikke sammenligne det med det gamle. Men som mange allerede har sagt, det er sommer og agurk tid og ikke så veldigmye å diskutere. Vi har ikke kjøpt spessielt med spillere i sommer heller. Og borsett fra salget av Viera har det vel ikke vært noen spesielt overraskene salg. Med andre ord bare rykter, bambus og diskutere. Og da dukker det opp en mengde smått idiotiske lenker f.eks så jeg der kvaliteten på forumet ble diskutert :)

Det hele tar seg vel opp når sesonger ruller igang igjen.

 

Når det gjelder hvem som får være med på diskusjonene er det vel lite å gjøre,dette forumet er som kjent åpen for alle. Du får høre om mod gidder å lage et "elite"- forum hvor du og Marco kan krangle så busta fyker. Bare pass på stikke innom her en gang i blandt så standarden ikke går helt nord og ned.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et spørsmål...fordi jeg har ikke vært her på forumet i mens det var midt i en sesong...så jeg må bare spørre:

Er det mere liv her på forumet i mens sesongen pågår og Arsenal er en god kandidat til å ta gullet i PL?? :)

Link to comment
Share on other sites

Selv var jeg aktiv på det gamle forumet i noen år inntil det forsvant en gang i november 2004. Det er flere grunner til at jeg ikke har brukt forumet særlig aktivt de siste månedene. For det første gikk det veldig lang tid før et nytt forum kom på plass og for det andre har dagens forum et sterkt ”arsenal.no-preg”. Har ikke samme trang som før til å kommentere alt som skrives på forumet selv om jeg med ujevne mellomrom er innom og leser. Men hvem vet? Nå som Riiiiise og tottene er i farta, er det fristende å slenge noen meldinger!

Link to comment
Share on other sites

Guest Jazzmakrellen

Har det på samme måte som Toggen. Er enig med Paddy i at man må bidra selv for at nivået skal heves. Men etterhvert som mange andre gav opp hele driten, følte man stort sett at man snakket, eller skrev, til en vegg. Blir det en fornyet glød ved seriestart og vi får tilbake litt av det gode gamle, så kommer jeg nok til å skrive litt også i de trådene som ikke omhandler Bohemen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes fremdeles dette forumet stort sett holder bra nivå, selv om det til tider lider litt slik trådstarter Chaz skriver.

 

Forskjellen nå, er at mange flere (yngre) brukere har meldt sin interesse. I starten etter forum-comebacket bar mange av innleggene preg av enkeltord eller korte setninger, samt overdreven bruk av smilefjes. Dette har helt klart bedret seg. Synes det er utrolig fint med stor bredde blant medlemmene på forumet.

 

For øvrig synes jeg forumet vårt er bra variert når det gjelder temaer. I likhet med Chaz er jeg ingen stor tilhenger av trådene om drømmelag og diverse ønsker. Høyeste rager kampene og nostalgi (stor takk til Mee and Bertie). Glem heller ikke Let's all laugh at Tottenham som virkelig gjør hverdagen mer morsom.

 

Til slutt så gjenstår en takk til moderator som gjør en kjempejobb på forumet vårt!!

Link to comment
Share on other sites

Dersom dere spør meg om hva som er feilen med dette nye forumet, så er svaret: Tulleinnlegg! Det blir skrevet altfor mye meningsløst vås av fjortiser som vil få bokført flere innlegg i protokollene sine, og dette har senket kvaliteten på forumet drastisk. Flere ganger daglig må jeg scrolle over titalls en-linjers innlegg som sier mindre enn hva som er interessant for meg å lese, og det gjør at jeg ikke gidder å følge debattene slik jeg gjorde tidligere.

 

Jeg tror at de fleste her innerst inne er enige med meg om at dersom kvaliteten skal opp igjen, så må vi i første rekke få kuttet drastisk ned på tulleinnleggene som florerer som fluer rundt kuskit her. Jeg har tatt til motmæle mot dette ondet tideligere, men bare fått skit tilbake. Vel, nå har jeg gitt blanke en stund, og alle kan se hvordan det har gått.

 

Forøvrig vil jeg si at moderator har gjort en god jobb, langt bedre enn jeg hadde trodd på forhånd. Takk for den gode jobben du gjør.

Link to comment
Share on other sites

Jeg likte det gamle forumet godt, veldig godt. Selv om jeg ikke var den største bidragsyteren til at det var norges beste fotballforum. Det eneste som nå skiller dette fra det forrige, er den såkalte "kjernen", eller mangelen på denne. Forumet har det andre som trengs, gode moderatorer, passe mengde underforum, osv osv. Jeg har følelsen av at det har blitt en slags domino-effekt her, at en ikke skriver fordi en viss gruppe ikke gjør det, osv osv osv. I teorien skulle man jo tro det bare var å be de gamle brukerne man diskuterte med tidligere om å ta tastaturet fatt på nytt, men naturligvis er det ikke så enkelt. Mange har forsvunnet, som Chaz sier, til andre forum. Og hva kan vi gjøre med det? Tja, ikke så mye. Det er jo enkelte forum vi rett og slett ikke kan konkurrere med, og noen vi bør kunne klare og overgå. Grunnen til at jeg tror mange har kuttet ut dette forumet, er samme som Tusmo. Mye tulleinnlegg, mye tulletråder, mye unødvendige tråder. Men hva kan man gjøre med det? Tja, ingen vet. Muligheten med forum kun for ASCN medlemmer har vært diskutert tidligere, det kunne fungert, men dette er ikke en ideell løsning. Gudene vet.........

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker et par andre foraer for å diskutere både det ene og det andre. Jeg har min konklusjon på hva som er galt med dette:

 

Vi mangler klare regler og retningslinjer. Vi har gode moderatorer, men i mangel av tydelige regler for hva som godtas og hva som ikke godtas er det vanskelig å bli kvitt alle tulleinnleggene.

 

Mitt forslag:

Klare regler for hva som godtas. Et advarselssystem som fungere slik at f.eks. tre advarsler for mindre regelbrudd gir en midlertidig utestengelse. Større reglebrudd bør gi umiddelbar utestengelse.

 

Forslag til regler:

- Seriøsitet

- Kildehenvisning

- Bokmål eller nynorsk, ikke dialekt

- Ikke overdreven bruk av smileys.

- God tegnsetting, stor bokstav etter punktum etc.

- Ikke personangrep

- Prøv å unngå å lage nye tråder

- Bruk PM for personlige meldinger

 

Det finnes sikkert mange andre gode regler som er verdt å få med, dette her var bare et lite utkast fra min side. Jeg liker dessuten en tanke om at man ikke bør få starte nye tråder med en gang man har blitt medlem. Jeg foreslår en slags juniordebattant-ordning, som fungerer slik at nye brukere ikke får starte nye tråder før moderator har gitt tillatelse til det.

 

Er det noen som har noen tanker rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Til informasjon er det i all hovedsak to sanksjonsmetoder her.

 

Den første er å dele ut advarsler. For hver advarsel man får øker nivået med 10%. Foreløpig er det ingen som er nådd 100%, og knapt noen er kommet lenger enn til 20%. (Ærlig talt vet jeg ikke hva som skjer når man når 100%, men jeg antar brukeren da de-aktiveres for godt).

 

Jeg vil nemlig ikke dele ut advarsler i hytt og pine bare fordi enkelte gjør "nybegynnerfeil". Det er også vanskelig å vite hvor man skal sette grensene for når å gi advarsler, spesielt når det kommer til disse tilfellene der det ikke ligger vond vilje bak - men snarere manglende evne. Og det er jo i all hovedsak dette som er problemet, de som ikke evner.

 

Det andre sanksjonssystemet her, er at jeg kan frata brukere rettene til å poste nye innlegg på ubestemt til (x antall dager), noe jeg også har kviet meg for å gjøre, bortsett fra i de mest ekstreme tilfellene hvor enkelte bevisst har vært ute etter å lage kvalm (eks. På Bohemen-tråden).

 

 

Jeg er som mange andre her helt enig i at forumet ikke fungerer optimalt. Går det to-tre dager uten moderering her, kan man banne på at det har poppet opp allskens nye, mer eller mindre håpløse tråder som må ryddes opp, limes sammen eller slettes. Det skulle ikke være nødvendig. (Søk-funksjonen eller rett å slett å ta seg bryet med å bla to-tre sider bakover før man starter en ny tråd er en god idé.)

 

Alle må få lov til å prøve og feile litt i starten, men problemet er når enkelte brukere ikke tar til seg det jeg skriver og gjør de samme nybegynnerfeilene gang på gang på gang, til tross for gjentatte beskjeder. Og dette er det vanskelig å gardere seg mot. Her går det kanskje an å være strengere.

 

For det er selvsagt mulig å kjøre en mye striktere linje. Dele ut advarsler og frata retten til posting hver gang en ny håpløs tråd dukker opp eller hver gang et innlegg spammes med smilefjes. Men er dette ønskelig? Jeg spør dere.

 

Selv om jeg etter fattig evne prøver å være en aktiv moderator her, prøver jeg til en viss grad å trå varsomt og unngå å skape irritasjon. Dersom jeg skal slå strengere ned på tilfellene som nevnt i forrige avsnitt, så må det være fordi dette er noe forumet samtykker i, både nye som gamle brukere.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gooner_87

Heisann. Jeg har ikke skrevet her på en stund.

For det første synes jeg dette nye forumet er alt for uoversiktelig og lite brukervennlig. Jeg savner det gamle phpBB forumet. Hvorfor i all verden la dere ned det? Jeg savner de gamle diskusjonene vi hadde, selvom jeg føler at jeg hadde en god del av brukerne der i mot meg(landslagsdiskusjoner). Men det var i alle fall mye bedre kvalitet på det forumet enn på dette forumet der fjortissinnleggene florerer.

 

Mitt forslag er at vi oppretter et nytt phpBB forum, evt flytter over disse innleggene til det forumet(hvis det er mulig)

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Jeg har ikke skrevet her på en stund.

For det første synes jeg dette nye forumet er alt for uoversiktelig og lite brukervennlig. Jeg savner det gamle phpBB forumet. Hvorfor i all verden la dere ned det? Jeg savner de gamle diskusjonene vi hadde, selvom jeg føler at jeg hadde en god del av brukerne der i mot meg(landslagsdiskusjoner). Men det var i alle fall mye bedre kvalitet på det forumet enn på dette forumet der fjortissinnleggene florerer.

 

Mitt forslag er at vi oppretter et nytt phpBB forum, evt flytter over disse innleggene til det forumet(hvis det er mulig)

16836[/snapback]

Dette er ei vanesak. Eg og syns det var slik i starten. No syns eg lay-outen og funksjonaliteten på sida fungerer utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Synes også det gamle forumet var bedre enn dette er i dag, men jeg håper dette kan bedres.

 

Det som er det største problemet med dette forumet, er som nevnt tulleinlegg og slikt. Jeg tror veldig mye av dette kunne vært unngått dersom det ikke vises hos en bruker hvor mange innlegg man har. Da tror jeg mange dropper korte uinterresante innlegg, da det virker som mange personer ser på det som en slags status å ha veldig mange innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Guest Marius

Alvorlig talt Chaz. Du er blitt en bruker av dette forumet som utelukkende poengterer hvor håpløst det andre brukere skriver. Ellers er det mye korte kommentarer fra deg.

 

Du går heller til angrep på en stakkar som skriver håpløse ting, enn å delta i diskusjonene. Når du finner noe du kan gruse entrer du scenen. Hvorfor er det blitt mer interessant for deg og gruse 14 åringer som skriver at "Vieira er en satan", enn å delta konstruktivt?

 

Her for en stund siden kom jeg borti en knapp der man kan se hvem som har skrevet innlegg på en bestemt tråd. Det viste seg at du var den med flest innlegg på den tråden(den gangen). Tror dette var en tråd vedrørernde Jens Lehmann. Jeg ble positivt overrasket over at du deltok i en slik tråd, for dine personlige meninger har vært mangelvare i lang tid nå.

 

Men selvsagt var det bare en krangel du hadde. Nå kan du velge å bli forbanna eller roe deg ned, og lese det jeg skal skrive nå.

 

Grunnen til at jeg gikk tilbake for å lese det du hadde skrevet i den tråden er at det, for meg, er vesentlig mer interessant å lese det du har å si om forskjellige ting enn det mange andre har å si. Men dine personlige vurderinger er ikke tilstede lenger. Om bare for å fortelle hvor dårlig forumet fungerer nå.

 

Dessverre.

 

Ellers er dette et forum for Arsenal fans i Norge, og spesielt for medlemmer av supporterklubben. Er man tilhenger av Arsenal får man delta, uavhengig av alder og skriveferdigheter. Da blir ikke nivået bra, men det er heller ikke nødvendig på et slikt forum.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen problemer med å se poengene i ditt opprinnelige innlegg Chaz. På den annen side tror jeg det er dumt, og egentlig litt håpløst, å forsøke og legge for mye bånd på et internettforum, nær sagt uansett hvilket felt vi snakker om. Slike fora lever sine egne liv, og vil være i kontinuerlig endring og utvikling. At det er såpass stor forskjell på dette forumet og på det gamle, skyldes nok for en stor del det markerte "generasjonsskiftet" vi fikk da forumet var nede såpass lang tid. Og selv om mange synes forumet er blitt dårligere; husk at dette uansett er en subjektiv oppfatning.

 

Rent personlig vil jeg anføre at jeg har blitt litt mer opptatt av 'overordnede' og prinsippielle spørsmål (både om Arsenal og fotball generelt), og mindre opptatt av de 'daglige' bekymringer rundt klubben. I den anledning er det synd å måtte si at diskusjonene ofte ender opp med flisespikkeri istedenfor at man evner å ta tak i de store linjene, og som en indirekte konsekvens har jeg følt stadig mindre trang til å bidra på forumet, selv om jeg kvikner til når det er noe som en sjelden gang fanger min interesse. Kanskje dette også er en naturlig prosess? Noen av de gamle 'knarkene' føler at de har gjort sitt, og fader ut sitt engasjement, mens nye og 'friske' deltagere kommer til..?

 

Jeg kan for øvrig godt leve med at noen deltagere er mer umodne og urutinerte enn andre, og at de har en lang vei å gå når det gjelder å skrive norsk og mer generelt formulere seg. Vi har alle vært unge og urutinerte en gang, og den eneste måten å bli god er å delta aktivt. Samtidig er det mange yngre som definitivt hadde hatt nytte av et kurs i selvdisiplin! Uansett er ikke dette hovedgrunnen til at jeg nå er mindre aktiv enn tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...