Jump to content

Let's all laugh at Moan Utd


Guest larsenal

Recommended Posts

Jeg har sett litt på Manu i år og er ikke det granne imponert over det jeg har sett. Jeg tror Manu er sjanseløse til å vinne og faktisk tror jeg det er en god mulighet for at de ikke kommer blant topp 4 engang.

 

VDS har ikke en god periode for tiden og det spørs om ikke alderen for alvor begynner å prege han på en negativ måte. Stammen i laget begynner virkelig å dra på årene. Sentralt på midten så er det bare Fletcher og Scholes som presterer på et høyt nivå, Carrick, Gibson og Anderson har vært direkte svake. Rooney er helt ute å sykler, stopperparet er ikke hva de var for et par år siden, Evra fortsetter der han slapp i VM...

 

Ikke klarer jeg å se at de har noen voldsomt lovende unggutter som er på vei opp. Marcheda har jeg hørt om i flere år uten at jeg har blitt imponert over han. Evans virker svakere nå enn for et par år siden da han var prioritert foran Pique i rangordnen. Da Silvaene er gode, men har for det vesle jeg har sett av dem stagnert i utviklingen.

 

Hele troppen deres trenger en seriøs overhaling og jeg kan ikke se at de har penger til det. Mange av spillerene deres er for gamle til å ha noen selll on verdi i det hele tatt og de yngre spillerne deres er neppe verdt så veldig mye. Rooney burde være verdt mye, men han har kun 20 måneder igjen av kontrakten og noe som svekker Manu sin forhandlingsposisjon hvis de ser seg nødt til å selge han. I tillegg mener jeg Nani er verdt virkelig store summer, men han kan de vel ikke selge?

 

Kommer ikke Manu til CL til neste år samtidig som den eldre garden i laget legger opp, så kan jeg ikke skjønne annet enn at de går mange magre år i møte, sportslig og økonomisk.

 

Jeg vil være virkelig fornøyd med serien hvis resultatet blir.

 

1. Vi vinner

2. Manu utenfor topp 4

3. Liverpool rykker ned (vi vet alle at det beste pool laget heter Blackpool, og at byen Liverpools beste lag heter Everton).

Link to comment
Share on other sites

Da er det endelig bekreftet: Shrek vil forlate sumpen

 

Vel, vel.. Ting snur fort i fotballen. Hvem hadde trodd dette da Rooney banket inn mål på bestilling i fjor vinter?! Kanskje Evertonians, som selvfølgelig har sett dette før. En god uke for dem, utvilsomt!

 

Det snakkes om overgangsummer i Ronaldo-klassen, altså £80 millioner. Det må sies å være godt betalt for en spiller som, for øyeblikket, gir null og niks tilbake til United!

Link to comment
Share on other sites

Jeg merker jeg blir flau av hvordan mange Man U supportere reagerer på det Rooney gjør. De er ikke alle en gjeng fjortiser av noen medgangssupportere, men de som hyler høyest oppfører seg som det. Jeg håper vi aldri tyr til dette bunnivået hvis en av våre stjernespillere noe overaskende plutselig ønsker seg vekk fra klubben.

 

EDIT: Rooney har ikke så lenge igjen av kontrakten, har sagt at han ønsker seg bort og har ikke levert varene i år. Dermed kan nok prisen bli dratt en del ned selv om han likevel kan bli solgt dyrt. Husk at han fortsatt er ung og er en klassespiller. Hans gode dager er ikke forbi, men forhåpentligvis er de det i Manchester United...

Link to comment
Share on other sites

Synes det er tragisk hvis Rooney går til City. Jeg hadde reagert med vantro hvis vår maesto hadde gjort det.(Nå har til dels Cesc gjort det, men det er fordi han vil "hjem" og vi har alltid visst at han en dag drar)

 

Skulle Rooney ende opp i City er det bare å legge opp å slutte å følge fotball. Det er pengene som rår, Og når en spiller kan gå fra å elske klubben og ville ha livstidskontrakt til og ville bort. Så er det noe som skurrer. Kan godt være at det er agentene som setter griller i hodet, kan være at han kun tenker penger eller hva vet jeg.

 

MEN jeg forstår godt frustasjonen til manure fansen. Selv vor mye jeg misliker den klubben, vi var vel på det nivået under casley cole saken...?

Link to comment
Share on other sites

Synes det er tragisk hvis Rooney går til City. Jeg hadde reagert med vantro hvis vår maesto hadde gjort det.(Nå har til dels Cesc gjort det, men det er fordi han vil "hjem" og vi har alltid visst at han en dag drar)

 

Skulle Rooney ende opp i City er det bare å legge opp å slutte å følge fotball. Det er pengene som rår, Og når en spiller kan gå fra å elske klubben og ville ha livstidskontrakt til og ville bort. Så er det noe som skurrer. Kan godt være at det er agentene som setter griller i hodet, kan være at han kun tenker penger eller hva vet jeg.

 

MEN jeg forstår godt frustasjonen til manure fansen. Selv vor mye jeg misliker den klubben, vi var vel på det nivået under casley cole saken...?

 

Rooney blir nok solgt i januar og da er det nok flere klubber som står i kø. Tror uansett ikke at han kommer til å bli solgt til en engelsk klubb og iallfall ikke City. Da må nok SAF myrdes først. Ser likevel ingen grunn til at Man U skal vente til sommeren å la ham gå på free transfer så jeg holder en ganske stor knapp på Real Madrid.

Fram til vintervinduet har altså Man U en sutrete spiller som mest sannsynlig ikke kommer til å spille kamper. Det skaper nok skikkelig godstemning på treningsfeltet og i supporterleiren :lol: Hvis denne sagaen fortsetter å eskalere slik jeg tror er United hektet av før ribba er fortært.

Link to comment
Share on other sites

Dei fleste av dagens fotballspelarar er ingenting meir enn bortskjemte drittungar. Pengar > Klubbkjensle er ein realitet slik det er idag. Eg hatar United, greitt nok, men dersom Roo skriver under for City, då er botnen nådd slik eg ser det..

 

Kva må gjerast for at klubben skal bli ein del av spelaren, og ikkje berre motsatt?

Link to comment
Share on other sites

Dei fleste av dagens fotballspelarar er ingenting meir enn bortskjemte drittungar. Pengar > Klubbkjensle er ein realitet slik det er idag. Eg hatar United, greitt nok, men dersom Roo skriver under for City, då er botnen nådd slik eg ser det..

 

Kva må gjerast for at klubben skal bli ein del av spelaren, og ikkje berre motsatt?

Veldig enig. Klarer ikke forestille meg at han går til City. Da tror jeg han mister all respekt hos de fleste som følger engelsk fotball. Men det er nok der han havner skal du se. Er jo kun de som kan betale disse lønningene som ikke hører hjemme i fotball

Link to comment
Share on other sites

Dei fleste av dagens fotballspelarar er ingenting meir enn bortskjemte drittungar. Pengar > Klubbkjensle er ein realitet slik det er idag. Eg hatar United, greitt nok, men dersom Roo skriver under for City, då er botnen nådd slik eg ser det..

 

Ikke enig. Dette er mer et tilfelle av "what goes around comes around", enn det ultimate svik. Rooney har ikke, og har aldri hatt, United-DNA. Tvert imot er han en Liverpool-gutt. Han ble hentet for £27 millioner under lovnad om penger og sølvtøy. Det fikk han. Nå ønsker han enda mer penger. Egentlig burde det ikke overraske noen. Efter mitt syn vil en overgang til Manchester City ikke være i nærheten av Cashley eller Sol Campbell hva gjelder grad av svik.

 

Spørsmålet er nå om Ferguson orker bygge opp et nytt lag?! Han virket sliten og oppriktig nedbrutt på dagens pressekonferanse, og det kan herske liten tvil om at Rooney var en selvsagt brikke i hans fremtidsplaner. Mon tro hvor lenge han orker å jobbe med verdens mest utakknemlige unge arbeidstakere..

 

Den beste oppsummeringen av sagaen har, for en gangs skyld, BBCs Phil McNulty.

Link to comment
Share on other sites

Har Sir Alex blitt for stor for klubben? Nå har lederstilen hans fått relativt mange toppspillere til

å forlate klubben, hvor lenge kan han holde på slik før det får konsekvenser? United er svake i år og som Magnus87 sier så er de på ingen måte garantert en plass blande topp 4 i år. Forsvinner Rooney i januar skal de virkelig få slite.

Link to comment
Share on other sites

Har Sir Alex blitt for stor for klubben? Nå har lederstilen hans fått relativt mange toppspillere til

å forlate klubben, hvor lenge kan han holde på slik før det får konsekvenser? United er svake i år og som Magnus87 sier så er de på ingen måte garantert en plass blande topp 4 i år. Forsvinner Rooney i januar skal de virkelig få slite.

 

Men vil de slite noe mer enn hva de gjør pr. dags dato? Rooney har jo kun scoret ett mål siden mars, og det var på straffe.

Link to comment
Share on other sites

Tror et salg av Rooney vil forbedre United i øyeblikket, hadde vært så herlig å se de falle utenfor topp 4! Men om Rooney blir solgt og Berba blir ute blir det ingen mål på United, så er jo positiv til et salg..

 

Faller de først utenfor topp 4, så faller de grundig finansielt også. De vil få mindre penger for lavere plassering i serien og miste CL pengene. Det har de rett og slett ikke råd til.

 

I tillegg er mange av lagets støtter veldig gamle og jeg kan virkelig ikke se at de har unggutter som kan steppe inn på kort sikt eller at de har penger til å erstatte dem med kjøp. Gibson regnes som ung og lovende der i gården, for det første er han ikke lovende og alderen hans er vel rundt alderen til våre etablerte midtbanespillere (Song, Diaby, Nasri, Fab og klart eldre enn spillere som Wilshere og Ramsey).

 

Jeg tror nok Manu har minst 7 magre år foran seg.

Link to comment
Share on other sites

Men vil de slite noe mer enn hva de gjør pr. dags dato? Rooney har jo kun scoret ett mål siden mars, og det var på straffe.

Kvaliteten til Rooney er udiskutabel og det er kun snakk om små justeringer som skal til før han igjen putter fra alle mulige vinkler. At han har vært mindre god enn i fjor er det ikke tvil om, men hadde han ønsket å fortsette i klubben så hadde han nok snart vært tilbake i toppslag.

Hva tror du det har å si for moralen innad i laget at den beste spilleren de har offisielt ønsker seg bort fra klubben og har gjort det siden starten av sesongen? De må bygge om laget sitt og finne en ny mann som kan gi dem 25 mål per sesong. Det er ikke lett i januar og hvertfall ikke når de økonomiske problemene tårner seg opp. Et salg av Rooney uansett form eller skade vil være et tungt tap for United.

Link to comment
Share on other sites

Veit ikke om alt kommer frem på denne saken, og det tror jeg er for at SAF, Rooney, og klubben har for stor respekt for hverandre, for at "sannheten" kommer frem.

 

I dag kom Rooney med en "forklaring", om at det satses for lite i Utd med å bli nummer 1. Altså: for lite ambisjoner......

 

3 av 4 siste pl gull og 2 cl finaler på de siste 4 årene, dette er bl.a resultatene klubben har hatt i det siste.

 

Så kan man diskutere om det blir gjort for få store kjøp i Utd, krangel mellom SAF og Rooney, eller om det rett og slett er "en større lønn/money money money" som er motivet bak Rooney sitt ønske om å forlate Utd.

Jeg tror nok det er lønna som er et viktig element, for alt kan vel virkelig ikke basere seg på to første mnd denne sesongen? Noe annet kan jeg ikke forstå, med hvordan resultatene har vært de siste årene. Hadde det vært en krangel, så hadde noen av partene (Rooney, SAF, eller klubben) kommet med en annen forklaring på en mild måte. En profesjonell uttalelse, ikke dette som skjer der borte i Manchester nå.....

 

Rooney vil nok havne i Real Madrid, City, Inter, eller Milan, det er mitt tips. Om det skjer i januar eller sommeren, det er jeg usikker på. Om ikke Utd får en erstatter i januar, beholder de han nok til sommeren. Tviler meget sterkt, på om dette lar seg løse uten et salg. For mye offentlige interjuer/forklaringer fra flere parter, til at dette skal bli "tilgitt"

Link to comment
Share on other sites

Veit ikke om alt kommer frem på denne saken, og det tror jeg er for at SAF, Rooney, og klubben har for stor respekt for hverandre, for at "sannheten" kommer frem.

 

I dag kom Rooney med en "forklaring", om at det satses for lite i Utd med å bli nummer 1. Altså: for lite ambisjoner......

 

3 av 4 siste pl gull og 2 cl finaler på de siste 4 årene, dette er bl.a resultatene klubben har hatt i det siste.

 

Så kan man diskutere om det blir gjort for få store kjøp i Utd, krangel mellom SAF og Rooney, eller om det rett og slett er "en større lønn/money money money" som er motivet bak Rooney sitt ønske om å forlate Utd.

Jeg tror nok det er lønna som er et viktig element, for alt kan vel virkelig ikke basere seg på to første mnd denne sesongen? Noe annet kan jeg ikke forstå, med hvordan resultatene har vært de siste årene. Hadde det vært en krangel, så hadde noen av partene (Rooney, SAF, eller klubben) kommet med en annen forklaring på en mild måte. En profesjonell uttalelse, ikke dette som skjer der borte i Manchester nå.....

 

Rooney vil nok havne i Real Madrid, City, Inter, eller Milan, det er mitt tips. Om det skjer i januar eller sommeren, det er jeg usikker på. Om ikke Utd får en erstatter i januar, beholder de han nok til sommeren. Tviler meget sterkt, på om dette lar seg løse uten et salg. For mye offentlige interjuer/forklaringer fra flere parter, til at dette skal bli "tilgitt"

 

Problemet er jo at Rooney kan forlate United for "bare" 5 mill pund til sommeren, pga denne "Webster-regelen". Så Man Utd må nesten selge Rooney i Januar om de skal få en akseptabel sum for han. Dette gjør jo at United heller ikke har særlig store forhandlingskort i denne saken. Mitt tips er et at drar til City for 25-30 millioner pund i Januar, og blir dermed Uniteds største hat-offer, som han ble i Everton.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er jo at Rooney kan forlate United for "bare" 5 mill pund til sommeren, pga denne "Webster-regelen". Så Man Utd må nesten selge Rooney i Januar om de skal få en akseptabel sum for han. Dette gjør jo at United heller ikke har særlig store forhandlingskort i denne saken. Mitt tips er et at drar til City for 25-30 millioner pund i Januar, og blir dermed Uniteds største hat-offer, som han ble i Everton.

 

Jeg tviler meget sterkt, om at Rooney skal ta en Webster. De fleste storklubbene ønsker ikke å benytte seg av denne regelen, i frykt over hva det kan gjøre mot seg selv i fremtiden. Derfor ønsker de å finne løsninger med agenter og klubb, koste hva det koste vil.

Utd vil ikke nekte han et klubbskifte, det finnes klubber som ønsker å kjøpe, og da vil til og med ikke en type som Rooney kjøpe seg ut av kontrakten til sommeren.

Prisen vil kanskje ligge opp mot £30mill til sommeren, mens i januar frykter jeg den kan ligge opp mot £60mill.

 

Uansett, det ser jo ut som om dette ikke bidrar til samholdet i klubben. Evra (bombe....) og flere andre har nå reagert over hva de mener er et klapp på fingrene fra Rooney på spillergruppa, manageren, og supporterene.

Rooney er nok tapt for klubben, nå får vi håpe han reiser til City og aldri vinner en pokal uansett hvor mye midler sjeiken bruker. Det hadde vært glede, ikke sant Adebayor??

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder denne Websterklausulen, så mener jeg å ha lest ett sted, at alle klubbene som er med i denne G15 greia har inngått en pakt om at de ikke skal signere spillere som benytter seg av Websterklausulen.

 

Nå vet jeg ikke om City er del av denne G15 greia, men det vil bety at de fleste klubber som eventuelt ville vært aktuelle i så tilfelle blir uaktuelle. Og dersom City ikke er med i G15, og eventuelt velger å signere Rooney etter at han har benyttet seg av Websterklausulen, tror jeg City vil merke ett meget kjølig fohold til de andre storklubbene i Europa, og vil kunne møte motbør når de skal handle nye spillere senere.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder denne Websterklausulen, så mener jeg å ha lest ett sted, at alle klubbene som er med i denne G15 greia har inngått en pakt om at de ikke skal signere spillere som benytter seg av Websterklausulen.

 

Nå vet jeg ikke om City er del av denne G15 greia, men det vil bety at de fleste klubber som eventuelt ville vært aktuelle i så tilfelle blir uaktuelle. Og dersom City ikke er med i G15, og eventuelt velger å signere Rooney etter at han har benyttet seg av Websterklausulen, tror jeg City vil merke ett meget kjølig fohold til de andre storklubbene i Europa, og vil kunne møte motbør når de skal handle nye spillere senere.

City er jo i den situasjonen at de har råd til kjølige forhold. De har rett og slett så mye penger at andre lag ikke har råd til å si nei på bakgrunn av at City hentet en G15 spiller via Websterregelen.

 

Når det er sagt så er jo Websterregelen rimelig idiotisk. At en klubb kjøper en spiller for masse penger, så bruker masse på lønn og spillerutvikling så skal spilleren kunne forlate klubben for småpenger. Er det rart lønnsnivået har eksplodert når den eneste måte å gardere seg mot dette er å legge enda mere penger i lønnspotten.

 

Står forresten litt om det her:

http://www.dagbladet.no/2010/10/21/sport/f...bster/13942299/

Link to comment
Share on other sites

 

Kenneth A. Lerens bemerkninger er gode. Websterdommen er langt mer komplisert enn hva enkelte engelske tabloider later til å tro.

 

Artikkel 17 gir ikke hjemmel for å si opp kontrakten uten gyldig grunn. Artikkel 17 omhandler konsekvensene av at en kontrakt er sagt opp uten gyldig grunn. Det rettslige utgangspunkt er uansett, i fotballen som ellers: pacta sunt servanda - avtaler skal holdes. Det blir feil når Dagbladets journalist skriver: "Han benyttet seg av artikkel 17 i FIFAs overgangsreglement: Man kan si opp kontrakten uten at det foreligger saklig grunn."

 

Blackpools Ian Holloway uttaler seg friskt i sakens anledning: "Manchester United have helped Wayne Rooney's career massively on and off the field. The manager, the club itself has invested in him. They bought him for massive amounts of money as a young man and they're helping him blossom into the player that he is."

 

Det interessante er at det i Websterdommen nettopp blir tatt avstand fra denne type holdninger. Der heter det bl.a.: "From an economic perspective, there in no reason to believe that a player’s value on the market owes more to training by a club than to a player’s own efforts, discipline and natural talent. In addition, from an economic and moral point of view, it would be difficult to assume a club could be deemed the source of appreciation in market value of a player while never be deemed responsible for the depreciation in value."

 

Jeg er definitivt mer på linje med votumet i Websterdommen, enn Holloway. Fotballspilleres rettigheter nærmer seg sakte, men sikkert de rettigheter vanlige arbeidstakere i dag tar for gitt. Bra! Hvis klubbene ikke liker det, eller frykter for manglende videresalgsgevinst, får de ta konsekvensen og betale mindre for spillerne de kjøper. Verre er det egentlig ikke. Wayne Rooneys situasjon er uansett en ganske annen enn Andy Websters. Og med mindre United tvinger Rooney til å være et sted han ikke ønsker å være de neste 1,5 årene, så vil også United sitte igjen med en usannsynlig pen "kompensasjon". "Offer-rollen", som mange nå forsøker å gi United, er egentlig bare patetisk!

 

Websterdommen er her.

Article 17, mv. her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er definitivt mer på linje med votumet i Websterdommen, enn Holloway. Fotballspilleres rettigheter nærmer seg sakte, men sikkert de rettigheter vanlige arbeidstakere i dag tar for gitt. Bra! Hvis klubbene ikke liker det, eller frykter for manglende videresalgsgevinst, får de ta konsekvensen og betale mindre for spillerne de kjøper. Verre er det egentlig ikke.

 

På mange måter er jeg enig i det du skriver. Hvis reglene blir endret må naturligvis klubbene tilpasse seg dette. Og det ser vi da også at de gjør! For eksempel ved at de nå selger spillere før kontrakten går ut dersom den ikke blir fornyet i tide. Hvis reglene blir ytterligere endret vil klubbene tilpasse seg det også.

 

Og kanskje det ideelt sett hadde vært best om arbeidstakere innenfor fotball kunne skifte beite uten kompensasjon på samme måte som andre typer arbeidstakere, innenfor andre typer bransjer? For selv om man aldri så mye kan takke sin arbeidsgiver for den kompetanse man besitter, får jo ikke nåværende arbeidsgiver fem flate øre dersom man bestemmer meg for å skifte jobb, og eventuelt gå til en "konkurrent". Sånn er bare spillereglene.

 

Og uansett har man jo avtaler som skal sikre at folk ikke bare uten videre spaserer ut av døra på dagen, selv det her er - og kanskje bør være (?) - en vesentlig forskjell mellom fotball og andre bransjer. For den normale gjensidige oppsigelsestiden for vanlige arbeidskontrakter er tre måneder, og det spørs om fotballen (altså ikke bare klubbene som blir direkte rammet) kan leve med en så stor grad av uforutsigbarhet? Sånn sett er det altså viktig å fortsette med langtidskontrakter, som i hvert fall løper sesongvis. Men selv om man av nødvendighetsgrunner tviholder på prinsippet om langsiktig oppsigelsestid av avtaler (et prinsipp som kun kan fravikes dersom begge parter aksepterer det), betyr jo ikke det automatisk at man skal beholde systemet med overgangskompensasjon.

 

Men når det er sagt jeg er ikke sikker på om fotballen er tjent med at overgangskompensasjonen fjernes. jeg er redd for at de store klubbene blir enda mer suverene på bekostning av de mindre. Mindre klubber er som regel avhengig av å ale opp unge spillere og selge ferdige produkt for en god slump penger til større klubber. ved å kjøpe billig, og selge dyrt, og være flinke til å få frem spillere kan mindre klubber på denne måten konkurrere mot de store, i hvertfall hvis man evner å være dyktige over tid. Fjerner man overgangssummene får altså små klubber en enda lenger vei mot toppen. For de gode spillerne vil uansett ønske å gå til den større klubb, som både har bedre sportslige forutsetinger - ihvertfall på kort sikt - og betaler MYE mer i lønn. Og de store klubbene vil slippe å betale overgangspenger, noe som øker deres overskudd og mulighet til å lønne spillere bedre. Hvis Arsenal skal kunne konkurrere under et slik regime, må de i mye større grad være villig til å endre sine regler når det gjelder lønnsutbetaling, enn de er når det gjelder kjøp av spillere i dag.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...