Jump to content

Norske landslaget


Haraldac

Recommended Posts

 

Nivået på Tippeligaen er ikke all verden heller. Det er ikke de andre lagene som er blitt så mye bedre, det er kun Rosenborg som har kollapset. Nivået på vår hjemlige serie må opp, spesielt ferdighetsmessig. Det holder ikke å trene fysikk og terpe på defensiv organisering. Norge må dyrke ferdigheter på en eller annen ny måte.

 

Nå har jeg verken treneransvar eller annet engagement innen aldersbestemte lag i Norge, men jeg har endel kontakt med både spillere og ledere på ganske høyt nivå i disse gruppene. Det som sjokkerer meg er at treningsmetodene ikke er forandret siden jeg selv var aktiv for 15 år siden. De har heller ingen taktisk skolering med undervisning og fotballforståelse. Hvis man sammenligner med håndballmiljøet begynner man i ca 12års alder å terpe på samhandling og bevegelse uten ball. Man starter også tidlig å terpe på detaljer og spilleforståelse. Dette ser ut til å mangle helt i mange fotballklubber på relativt høyt nivå i Norge.

Det er mer enn 15 år siden Nils Arne Eggen fastslo at man må løpe med ball under løpetrening for å bli bedre, men likevel er K Grindheim overrasket over at all løping i Herenveen foregår på denne måten. Hvis han virkelig mener at Haugesund og VIF fortsatt driver med løping uten ball på trening er det jo ikke overraskende at ferdighetsnivået er langt under hva man kan forvente.

Jeg så kun de 15 første minuttene av 2.omgang i går (pause Spania-Fr.rike). Det er det første jeg har sett av landslaget på flere år og gudene skal vite at det skal gå minst det dobbelte antall år før jeg igjen skrur på tv`en når dette laget spiller. Det er noe av det mest pinlige som er vist på tv, kun slått av Valgjerd S Haugland da hun sang La det swinge. Ferdighetsnivået var omtrent på samme nivå..

 

At Hareide får fortsette er en skam, at han ønsker å fortsette er ubegripelig..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 322
  • Created
  • Last Reply

Snakk f*** ikke stygt om Kongsbergknekken! ;) Birger Ruud was da man! ;)

Men det er lenge siden nå, samt at det er lenge siden Magne Myrmo ble den siste verdensmester på treski. Like avlegs kan det virke som om treningsoppleggene i mange norske fotballklubber er også.

 

Når det gjelder trener på landslaget, så tror jeg ikke at noen ny trener er noen løsning. Åge "Reiten" er en av landets beste trenere, og man kan nesten begynne å lure på om Semb ikke var så borte vekk han heller.

Link to comment
Share on other sites

Snakk f*** ikke stygt om Kongsbergknekken! ;) Birger Ruud was da man! ;)

 

Kunne da ikke falle meg inn. ;)

 

 

og man kan nesten begynne å lure på om Semb ikke var så borte vekk han heller.

 

Han kunne sikkert klart seg bra han, hvis han hadde tillatt seg selv å være Semb og ikke "bare" etterkommeren til Drillo.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Wales-Norge 3-0, Montenegro- Norge 3-1

 

Hva er pep-talken til Hareide? Er det noen overhodet? Vi kommer fra et pinlig 0-3 mot Wales B og

en skulle jo tro at både Hareide og spillerne var ekstremt gira på å revansjere det mot Montenegro.

Flere av spillerne ser så og si ut som de gir blanke faen, og viser, med tydelighet, hvor lite de legger

i denne kampen! Kritikk også til Hareide. Må klare å motivere gutta bedre enn det her?

 

Benk Gamsten!

Link to comment
Share on other sites

Dette er fryktelig dårlig. Men jeg må si at øst-europeiske lag har Norge alltid slitt med og kommer til å slite med.

 

Når vi tenker oss om. Er ikke dette et OK resultat? Norges kvaliteter skal ikke tilsi mer enn at de skal klare å få uavgjort med Montenegro. Kanskje vi burde være mer realistiske fremover... (?)

Link to comment
Share on other sites

Dette er fryktelig dårlig. Men jeg må si at øst-europeiske lag har Norge alltid slitt med og kommer til å slite med.

 

Når vi tenker oss om. Er ikke dette et OK resultat? Norges kvaliteter skal ikke tilsi mer enn at de skal klare å få uavgjort med Montenegro. Kanskje vi burde være mer realistiske fremover... (?)

Ja. Vi burde ikke forvente noen ting annet enn tap. Da blir vi i alle fall ikke skuffa om guttene presterer å tape. Synd, trist, leit - som man sier i militæret. Så Lange flate ballær 1 her om dagen, kanskje Hareide skulle leid inn gutta fra edgarasjen?

Link to comment
Share on other sites

Nå må vel de fleste snart se at dette laget aldri kan oppnå noe som helst med det mannskapet Hareide setter sammen i dag. Det er lenge siden jeg har gitt opp landslaget, og orker ikke lengre å ta det tungt når de taper.

 

Jeg synes Hareide heller kunne ha sjanset litt, og tenkt mer på fremtiden. Hvorfor bygge opp laget rundt Martin Andresen som stamme? Mannen er 31 år gammel og i mine øyne over the top som fotballspiller, og vil ikke ha mange år igjen på landslaget. Hvorfor ikke la unge spillere som Skjelbred, Grindheim, Hæstad, Elyounoussi, Danielsen, Samuelsen, Tettey, Demidov, Gulsvik og etter hvert Nordtveit osv få sjansen og bygge opp laget rundt disse, og selvsagt en liten stamme av eldre og mer rutinerte spillere som f.eks Hangeland, Riise, Iversen og Helstad.

 

Nå skal selvsagt ikke laget endres umiddelbart, men jeg husker at VG eller Dagbladet for en tid tilbake fantaserte om laget som skulle "ta Norge til VM 2010", noe jeg holdt veldig mye med dem i. Da spilte mange av disse spillerne, som i 2010 selvsagt vil være mer rutinerte og eldre, på landslaget. Og jeg skal si dere; at det landslaget jeg så der var bedre enn noe annet jeg har sett noensinne på Norge. Nå er jeg rimelig ung, og har ikke opplevd Drillo's glansdager skikkelig, men på papiret var dette et veldig solid lag, og som faktisk kunne ha oppnådd noe! Det har vi ingen mulighet nå, og står uten mesterskapsspill på mange år.

 

Men dette vil ikke kunne skje hvis Hareide fortsetter å gi sin tillitt til de gamle og oppbrukte spillerne. Han kommenterte før kampen i går at "å få Eirik Bakke tilbake til formen kan være en nøkkel mot VM-kvalifiseringen til høsten". Okey, greit det, men saken er den, Hareide, at Bakke er 30 år gammel, og han vil aldri komme tilbake til den formen han tidligere hadde når han var en klassespiller (i norsk målestokk).

 

Så å ta ut Martin Andresen ved pause for å gi ham hvile er greit, men at erstatteren er Eirik Bakke, og ikke en ung, ivrig spiller mener jeg er helt forkastelig. Hvor er Christian Grindheim? Hvorfor kom Hæstad inn så seint som han gjorde? Dette er spillerne med potensiale på midtbanen i dagens landslagstropp (sammen med Tettey, som etter hva jeg hørte var skadet) og er de som bør (og skal) satses på. Ikke en Bakke eller Andresen som er over the top begge to.

 

Nei, jeg tror nok at Hareide bør legge om på taktikken litt. Blandt annet kan han la Gamsten være ute i kulden litt. Åpenbart klarer han ikke å prestere på landslaget av en eller annen grunn. Om Mark Hughes vs Åge Hareide der er forskjellen, det skal ikke jeg dømme, men en spiller som presterer på klubblag men ikke på landslag skal ikke prioriteres før en yngre spiller som kanskje presterer på et lavere nivå på klubblaget, men som presterer langt bedre på landslaget.

 

Sats på Elyounoussi, Grindheim, Skjelbred, Tettey og Hæstad, Åge; så skal du se det blir noe ut av dette!

Link to comment
Share on other sites

Hareide bør byttes ut. Han har mistet den gløden han hadde da han begynte og virker nå så å si likegyldig om vi taper eller vinner.

På tide med noe nytt blod som tør satse på de unge talentene vi faktisk har i Norge, og ikke er redd for å bruke de i store kamper.

Link to comment
Share on other sites

Nå må vel de fleste snart se at dette laget aldri kan oppnå noe som helst med det mannskapet Hareide setter sammen i dag. Det er lenge siden jeg har gitt opp landslaget, og orker ikke lengre å ta det tungt når de taper.

 

Jeg synes Hareide heller kunne ha sjanset litt, og tenkt mer på fremtiden. Hvorfor bygge opp laget rundt Martin Andresen som stamme? Mannen er 31 år gammel og i mine øyne over the top som fotballspiller, og vil ikke ha mange år igjen på landslaget. Hvorfor ikke la unge spillere som Skjelbred, Grindheim, Hæstad, Elyounoussi, Danielsen, Samuelsen, Tettey, Demidov, Gulsvik og etter hvert Nordtveit osv få sjansen og bygge opp laget rundt disse, og selvsagt en liten stamme av eldre og mer rutinerte spillere som f.eks Hangeland, Riise, Iversen og Helstad.

 

Nå skal selvsagt ikke laget endres umiddelbart, men jeg husker at VG eller Dagbladet for en tid tilbake fantaserte om laget som skulle "ta Norge til VM 2010", noe jeg holdt veldig mye med dem i. Da spilte mange av disse spillerne, som i 2010 selvsagt vil være mer rutinerte og eldre, på landslaget. Og jeg skal si dere; at det landslaget jeg så der var bedre enn noe annet jeg har sett noensinne på Norge. Nå er jeg rimelig ung, og har ikke opplevd Drillo's glansdager skikkelig, men på papiret var dette et veldig solid lag, og som faktisk kunne ha oppnådd noe! Det har vi ingen mulighet nå, og står uten mesterskapsspill på mange år.

 

Men dette vil ikke kunne skje hvis Hareide fortsetter å gi sin tillitt til de gamle og oppbrukte spillerne. Han kommenterte før kampen i går at "å få Eirik Bakke tilbake til formen kan være en nøkkel mot VM-kvalifiseringen til høsten". Okey, greit det, men saken er den, Hareide, at Bakke er 30 år gammel, og han vil aldri komme tilbake til den formen han tidligere hadde når han var en klassespiller (i norsk målestokk).

 

Så å ta ut Martin Andresen ved pause for å gi ham hvile er greit, men at erstatteren er Eirik Bakke, og ikke en ung, ivrig spiller mener jeg er helt forkastelig. Hvor er Christian Grindheim? Hvorfor kom Hæstad inn så seint som han gjorde? Dette er spillerne med potensiale på midtbanen i dagens landslagstropp (sammen med Tettey, som etter hva jeg hørte var skadet) og er de som bør (og skal) satses på. Ikke en Bakke eller Andresen som er over the top begge to.

 

Nei, jeg tror nok at Hareide bør legge om på taktikken litt. Blandt annet kan han la Gamsten være ute i kulden litt. Åpenbart klarer han ikke å prestere på landslaget av en eller annen grunn. Om Mark Hughes vs Åge Hareide der er forskjellen, det skal ikke jeg dømme, men en spiller som presterer på klubblag men ikke på landslag skal ikke prioriteres før en yngre spiller som kanskje presterer på et lavere nivå på klubblaget, men som presterer langt bedre på landslaget.

 

Sats på Elyounoussi, Grindheim, Skjelbred, Tettey og Hæstad, Åge; så skal du se det blir noe ut av dette!

 

Håper det blir gjort, men ikke av Åge :)

Link to comment
Share on other sites

Spillerne på landslaget mangler patriotisme! Et godt eksempel på det er Gamst, han bryr seg mere om hvilken hårvoks han har i håret enn om resultatet av kampen. Det å spille på landslaget skal være en stor ære. Når man spiller på landslaget skal man ha en ekstra glød, en glød man ellers ikke har, uansett hvor man spiller!

Montenegro er ett ungt land, og siden de nettopp har blitt uavhengige får de ekstra patriotisme for landet sitt. Og det er det eneste Norge tapte på! Spillere som rett og slett ikke bryr seg om resultatet av en landskamp.

 

At Hareide fortsatt har jobben er for meg et under! Hørte Hareide si: Joda, jeg skal fortsette en stund til! Hva?? Er det han som bestemmer om han skal gi seg eller ikke. Han burde fått sparken med en gang han ikke klarte å kvalifisere seg til noe sluttspill. Selvsagt kan man ikke forvente at Norge skal kvalifisere seg til EM og VM hver gang. Men med ny trener kommer håpet.

 

Så kommer alle unnskyldingene med at Norge er ett lite land. Montenegro er 9 ganger mindre!!

 

Hareide, jeg ber deg om å tenke på Norge, og ikke bare på deg selv! Det er best om du går!

Link to comment
Share on other sites

Hva mener så folket om førsteelleveren til Norge? Hvilket lag ville dere satt sammen som vil ha en mulighet til å ta seg til VM 2010, for den elleveren som Hareide velger per i dag, er åpenbart ikke bra nok. Jeg mener, som jeg indirekte nevnte i forrige innlegg, at Åge ikke er dristig nok. Han velger trygt, noe som betyr blandt annet Gamsten, Andresen og Bakke.

 

Opdal

Dahl :: Reginiussen :: Hangeland :: Riise

Elyounoussi :: Tettey :: Grindheim :: Skjelbred

Helstad :: Carew

 

Her tror jeg vi har en god ellever, som hadde kunnet hevdet seg i kvallikgruppa som Norge er i, selv om det uansett vil bli litt overdrevet å seriøst tro, eller i det hele tatt håpe på kvalifisering.

 

Men her har vi en stamme av rutinerte og erfarne spillere, med Hangeland, Riise, til dels Dahl og Carew og Helstad på topp, samtidig som vi har et knippe med spillere som faktisk har potensiale til å hevde seg ute i Europa etter hvert, ihvertfall i ligaer som Ligue 1, Eredivisie og Tysk Bundesliga. Her snakker jeg om spillere som Skjelbred, Tettey, Grindheim og ikke minst Elyounoussi. Nå har jeg ikke hele oversikten over Tippeligaen og unge spillere, men det ryktes i at det er en ung back som visstnok skal ha stort potensiale. Jeg er ikke sikker på hvem det er eller hvor han spiller, men jeg mener at jeg har hørt noe slikt (jeg snakker ikke om Vadim Demidov i RBK, forresten). Hvis dette er sant, så vil jo det løse litt opp på den eneste floken på laget jeg her har satt opp (selv om laget i sin helhet muligens kan kalles en aldri så liten floke), som er høyrebacken. Hverken Dahl eller Storbæk holder per dags dato internasjonal kvalitet, og vil nok aldri gjøre det, selv om de er gode til Tippeligaen å være.

 

Uansett må drastiske ting skje på landslaget om vi skal ha en mulighet til å ta oss til VM 2010, som ville vært stort. Men hvis vi skal ta oss til VM, så må det være fortjent, for jeg nekter å se på at Norge heldig tar plassen til lag som for eksempel Nederland, som er et langt bedre lag enn oss. Da må isåfall Norge stå frem på en måte som gjør at en slik situasjon eventuelt ville vært fortjent. Det har vi per i dag ingen som helst mulighet til. Det første som da må skje, er å få ut Hareide.

Link to comment
Share on other sites

Vi trenger effektive spillere. Helstad er et godt eksempel på det, men samtidig er ikke Norske fotballspillere kjent for å være særlig effektive.

 

Nedenfor har jeg prøvd å ta for meg en og en posisjon.

 

Håkon Opdal ser ut til å være et klart førstevalg selv om keeper-nivået i Norge er relativt lavt og dette er til og med til Norge å være. På en god dag er Espen Johnsen Norges desidert beste keeper. På en dårlig dag er han dårlig. Fotarbeidet først og fremst. Myhre sliter også med god dag/dårlig dag. Det samme gjelder Opdal. Vi har for mange keepere med for mange dårlige/gode dager. Den eneste keeperen som har reel sjanse til å danke Opdal fra keeperplassen må være Jarstein. Gjør han det bra for RBK i år vil han sikkert dytte Opdal ned til 2. valg.

 

Du har valgr Bjørn Dahl på høyreback. Da ville jeg heller hatt Storbæk der enn Dahl må jeg si. Som du har nevnt så "sliter" Norge med høyreback plass. Den unge spilleren du lurte på hvem var kan veldig godt være Steffen Hagen. Jeg tror han er årets kaptein for Odd og jeg vet at han er kaptein for U-21 landslaget. Jeg har selv sett han spille og jeg synes han er bedre enn både Dahl og Storbæk. Hva med å satse på han som fast back allerede nå? Vi trenger faste spillere i nesten hver forsvars posisjon. En mulig utvei kan være å bruke Høiland som aldri gjør de store tabbene. Helt ok. (Men er det godt nok?)

 

Midtstopper plassene er reservert for Hangeland og Hagen for øyeblikket. Hagen holder ikke altfor lenge, men her har vi heldigvis flere gode valg. Demidov virker som en god spiller som kan ta over for Hagen. Kippe kan jo alltids steppe innpå. Pa Modou Kah synes jeg burde få en sjanse til. Må han havne i England for at han skal få spille for landslaget? Reginiussen er lovende, men han viser ikke ekstreme ferdigheter. Med ekstreme ferdigheter må man passe seg for å sammenligne med andre midstoppere som Cannavaro. Toure, Gallas, Ayala, Terry osv. Jeg snakker ekstreme ferdigheter som gjør at han skiller seg ut fra de andre norske midtstopperne.

 

Venstreback plass har Riise okkupert frem til han legger opp. En av Norges beste spillere. End of story. Marius Johnsen kan være reserve for den plassen, men langt i fra god nok.

 

Høyreving vil jeg si at jeg er litt usikker på. Huseklepp var jo god i slutten av fjorårets sesong, men kanskje ikke den rette(?). Ellers kunne jeg tenkt meg å se Braaten i den posisjonen. Tarik Elyounoussi virker også veldig spennende, men er han like effektiv på vingplass som spiss? Der er jeg usikker, men det er jo verdt å prøve.

 

Sentral midtbane synes jeg Skjelbred og Strømstad kan spille. Fredrik Strømstad er en av Norges beste spillere og det inkludert spillere som Andresen og Gamst Pedersen. Strømstad leverer hver kamp og ble omtalt som Norges "beste" forrige kamp mot Montenegro. Skjelbred blir bare bedre og bedre. Tettey er god og kan byttes med Skjelbred til tider. Ellers har du Hæstad, Andresen, Riseth og Solli på benken som gode reserver.

 

Venstreving må vi ha Gamsten. Han er en av Norges beste spillere ferdighetsmessig, men prestasjonene lar vente på seg. Her tror jeg en flink trener klarer å fyre han opp til å spille som han gjør i Rovers. Gamsten kan utgjør den forskjellen på en jevn kamp til vår fordel. Hvis man absolutt ikke vil ha Gamsten der kan man prøve å sette Solli eller Tettey på venstre sida, men da mister vi høyst sannsynlig inleggene. Riise kan spille høyere opp eller vi kan gjøre formasjonen om til 4-3-3. Elyounoussi kan også være et alternativ på venstre flanke.

 

Spissplassene synes du har satt opp fint. Carew er et klart førstevalg og med Helstads spill synes det virker urettferdig å ikke la han spille selv om jeg synes at Carew og Iversen sitt samspill er veldig bra. Elyounoussi virker mer og mer som potet for meg nå. Han kan også spille spiss. Braaten er veldig god på sitt beste. Ja, så god at han kan spille alene på topp. Men Helstad og Carew er bra per dags dato.

 

Om man bør beholde Hareide eller ikke vet jeg sannelig ikke. Han er slettes ikke en dårlig trener og hva kan man forvente av Norge egentlig? Vi har kanskje litt for høye forventninger. Vi er det dårligste laget av Danmark og Sverige og ligger kanskje på linje med Finland for øyeblikket. Sparker vi Hareide har vi heller ingenting på tape på det. Det kan jo ikke gå verre. Både EM og VM gikk i dass. Men om man skulle tenke å sparke Hareide. Er det kun en trener jeg tror vil kunne få Norge på et godt nivå. Tom Nordlie. Nordlie ble sparket fra Start fordi han kjørte spillerne for hardt. Han kjørte alle for hardt. Landslaget er samlet ikke altfor mange ganger i året. Der trenger du en trener som krever kunn 110% av spillerene til enhver tid. Det gjør Tom Nordlie til hver trening. Derfor var Start under Nordlie Norges best trente spillere og Lillestrøm i år er det samme som Start engang var.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Synes ikke vi skal klage i dag. Ukraina er generelt sett et langt bedre landslag enn Norge, så en kamp mellom Ukrainas B-lag mot Norges B-lag endte akkurat slik det skulle, selv om det kunne sett langt styggere ut.

 

Forøvrig mener jeg Hareide var inne på noe i dag. Vi hadde en stamme med erfarne spillere som Knudsen, Hangeland, Riise og Gamsten, og resten av posisjonene var fordelte mellom unge og fremadstormende spillere. Midtbanen bestående av Skjelbred, Grindheim, Olsen og Gamsten likte jeg meget godt. Klemmer vi inn Huseklepp eller Elyounoussi her på et eller annet vis, så blir det optimalt. På topp er jeg usikker på Moa og Fredheim Holm. Moa er vanvittig overhypa, mens jeg liker spillertypen Fredheim Holm er, en playmakertype som ingen andre nordmenn er i nærheten av å være. Tror han bør ha fast plass midt i banen som i dag, men med Carew på topp.

 

Knudsen

Høgli - Reginiussen - Hangeland - Riise

Grindheim - Skjelbred

Huseklepp - Fredheim Holm - Olsen

Carew

Hareide trenger ikke bekymre seg for at spillerne forsvinner når de blir eldre, noe for eksempel Wenger må ta mer seriøst. Her kan Hareide bygge opp en bunnsolid førsteellever med unge spillere som etter hvert kan lære hverandre å kjenne som sin egen bukselomme. Hva så om vi dropper VM 2010, EM 2012? Dit kommer vi ikke med Hareides lag allikevel. Hvorfor kan vi ikke bygge opp et nytt lag som heller kan kjempe om for eksempel et EM 2014? Det tror jeg hadde vært en glimrende plan.

Link to comment
Share on other sites

Selfølgeleg skal me klage i dag. Norge spelte ein landskamp uten å skape EIN målsjangse. Midtbanen traff ikkje med ein einaste pasning, og om Reginiussen signerer for Blackburn vil ha bli største floppen i PL sidan Bosko Balaban.

 

Det hjelper ikkje snakke om EM i 2012 når laget me speler me aldri vil bli godt nok på enkelte plassar. Høgli viste i dag at han ikkje henger med defensivt. Reginiussen snitter på 1.3 avgjerande tabber pr landskamp og Grindheim og Skjelbred beviste i dag med bravur at dei ikkje kan spele saman sentralt. Olsen fungerer kun på Aspmyra, og sjangsane for at landskampane blir spelt der er minimale. Fredheim Holm manglar desverre tempo til å inneha ei sånn rolle på dette nivået.

 

Dei einaste som holder mål på det laget, eller som kan komme til å gjere det er Carew, Hangeland, Knudsen, Riise og Huseklepp. I tillegg har me formasjonstrøbbel. Me har kantar til 4-3-3 men ingen anker. Me har derimot nok av spissar, men ingen 4-4-2 - kantar bortsett frå Gamst og Solli, men dei er rimelig rævva. Det heile er ein ond sirkel og Norge må bruke oljefondet eller noko til å betale ein topp internasjonal trenar. Det som skjer no er direkte pinlig og katastrofalt som Erik Solèr sa.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...