Jump to content

Robert Pires


Andain

Recommended Posts

Guest Van Persie
Robert Pires er født i Reims i Frankrike og startet sin fotballkarriere i Metz, der han i løpet av 6 sesonger fikk med seg

 

Jeg er ikke helt sikker på tidspunktet, men jeg ble tidlig i Pires landslagskarriere oppmerksom på hans kvaliteter. Han var på det tidspunktet langt fra sentral i det franske landslaget, men hadde noe forfriskende og underholdene med seg som gjorde at jeg umiddelbart falt for han som spiller.

 

Det ble imidlertid ikke Arsenal, men Marseille som fikk gleden av å signere Pires fra Metz i 1996.

 

I 1998 og 200 var han i mine øyne en av verdens beste midtbanespillere, der han var med på å sikre Frankrike både europa- og verdensmesterskapet.

 

Etter salget av Petit og Overmars hadde Wenger behov for en ny midtbanespiller offensive kvaliteter. Valget falt heldigvis på Robert Pires, som ankom til Arsenal for 6 mill pund etter en periode med formsvikt for Marseille.

 

I sin første sesong viste Pires lite og ingenting, men Wenger hadde tro på spilleren og ga han likevel tillit som førstevalg.

 

Allerede i starten på hans andre sesong i Arsenal viste Pires seg tilliten verdig. Til og med sesongen 2003/2004 har han udiskutablet vært et av Arsenals mest sentrale spillere og en viktig bidragsyter til klubbens offensive og underholdene stil.

 

Hans evne til å bidra med målgivende pasninger og mål har også vært gull verdt for klubben.

 

I deler av forrige sesong, og hittil denne sesongen har mange vært kritisk til hans prestasjoner. Han har også møtt motbør ved at Arsenal ikke ville forhandle om forlengelse av kontrakten før sesongslutt og utløp av den nåværende, samtidig som Jose Reyes ofte blir foretrukket foran han i startellveren.

 

Det kan derfor se ut som at denne sesongen blir hans siste i klubben.

 

Personlig håper jeg på at klubben forlenger kontrakten med Pires med enda et år. Jeg har liten tro på at det nødvendigvis trenger å være noen sammenheng mellom alderen og hans prestasjoner denne sesongen.

 

Både unge og godt voksne spillere (og for øvrig de midt i mellom) kan ha dårlige kamper og perioder. Vi "forståsegpåere" hevder ofte at de unge er for ferske og mangler rutine, mens de "godt voksne" er blitt for gamle. Det trenger slettes ikke være riktig. Jeg ser ingen grunn til at en spiller som Pires ikke kan blomstre på nytt.

 

Nei, gi Pires sjansen til en "indian summer", en siste blomstring og forleng kontrakten ut neste sesong. En forlenging, som pga av det nære vennskapet Henry, for øvrig vil gjøre det lettere for Arsenal å beholde "verdens beste spiss".

24368[/snapback]

Pires ville faktisk gi seg som 15 åring fordi det gikk så dårlig, men så tvingte moren hans til å fortsette...Vi kan jo være glade for det!!

24405[/snapback]

Jeg har også lest dette:

 

"I barndommen var det særlig to trøyer den unge gutten nøt å iføre seg; den portugisiske landslagstrøya og Real Madrids. Følgelig vokste unge Robert opp med en drøm om en gang å få representere Real Madrid.

Imidlertid syntes drømmen uendelig fjern da han var femten år gammel. Ikke en gang en plass på Stade de Reims tredje beste ungdomslag greide han å kapre.

-Jeg gikk hjem til mamma og sa at jeg ikke ville spille mer. Men hun ble sint og sa at jeg ga opp altfor lett.

I dag kan vi bare takke mamma for hennes utvetydige inngripen."

 

Pires har vært en av de mest lojale spillerne vi har hatt i Arsenal. Selv om det har dukket ofte opp overgangsrykter eller slikt, så har Pires alltid avkreftet ryktene.

Nå har han igjen sagt at han vil bli i Arsenal.

 

Jeg synes Pires får unødvendig mye kjeft og kritikk! Greit nok, han har hatt en svak sesonginnledning, men jeg tror han begynner å spille seg opp nå etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hver sesong skjer det samme. Supporterne trenger en hakkekylling og i år er det Pires. I fjor Lehmann og Bergkamp, årene før Wiltord.. Hvis Pires starter å storspille vil man bare finne en annen. Gode prestasjoner fra spillerene blir bortforklart, de minste feil hauset opp så det holder- hva med litt edrulighet i forhold til kritikk og kommentarer?

Pires har helt klart ikke vært på topp i år, men i fler kamper har han virkelig vist hvor viktig han er. Borte mot Ajax har han ikke et balltap, og er den som beholder roen og fordeler ballen mest fornuftig. Hjemme mot B`ham er han igjen en av de sikreste og holder trykket oppe hele kampen. Borte mot Sparta gjør han sin beste defensive jobb noen sinne, samt har en fantastisk frispilling til Henry.

Pires har kanskje mistet noe av evnen til å forsere hele veien selv, men er en utrolig ballspiller. Han mister veldig sjelden ballen og når bevegelsene stemmer rundt ham er han som Bergkamp veldig flink til å plukke ut medspillere i gode posisjoner. Når det offensive spillet etterhvert faller på plass vil vi se en helt annen Pires og jeg tror på ingen måte at vi har sett det siste av hans magi enda.

Link to comment
Share on other sites

Guest Thomaz1989
Hver sesong skjer det samme. Supporterne trenger en hakkekylling og i år er det Pires. I fjor Lehmann og Bergkamp, årene før Wiltord.. Hvis Pires starter å storspille vil man bare finne en annen. Gode prestasjoner fra spillerene blir bortforklart, de minste feil hauset opp så det holder- hva med litt edrulighet i forhold til kritikk og kommentarer?

Pires har helt klart ikke vært på topp i år, men i fler kamper har han virkelig vist hvor viktig han er. Borte mot Ajax har han ikke et balltap, og er den som beholder roen og fordeler ballen mest fornuftig. Hjemme mot B`ham er han igjen en av de sikreste og holder trykket oppe hele kampen. Borte mot Sparta gjør han sin beste defensive jobb noen sinne, samt har en fantastisk frispilling til Henry.

Pires har kanskje mistet noe av evnen til å forsere hele veien selv, men er en utrolig ballspiller. Han mister veldig sjelden ballen og når bevegelsene stemmer rundt ham er han som Bergkamp veldig flink til å plukke ut medspillere i gode posisjoner. Når det offensive spillet etterhvert faller på plass vil vi se en helt annen Pires og jeg tror på ingen måte at vi har sett det siste av hans magi enda.

24610[/snapback]

 

eg syns pires er ein viktig spelar for Arsenal men han er ikkje ein unggutt lenger. det er mange av de gode gamle som gjer ting lettare no enn det dei gjorde før. Sjå f.eks på Zidane, før i tiden ville han alltid prøve å spille folk gjennom med ein komplisert lissepasning. No spiller han ofter støtte passninger enn å prøve på noe kreativt. Det kan vere at Pires er "over the top"

Link to comment
Share on other sites

Hver sesong skjer det samme. Supporterne trenger en hakkekylling og i år er det Pires. I fjor Lehmann og Bergkamp, årene før Wiltord.. Hvis Pires starter å storspille vil man bare finne en annen. Gode prestasjoner fra spillerene blir bortforklart, de minste feil hauset opp så det holder- hva med litt edrulighet i forhold til kritikk og kommentarer?

Pires har helt klart ikke vært på topp i år, men i fler kamper har han virkelig vist hvor viktig han er. Borte mot Ajax har han ikke et balltap, og er den som beholder roen og fordeler ballen mest fornuftig. Hjemme mot B`ham er han igjen en av de sikreste og holder trykket oppe hele kampen. Borte mot Sparta gjør han sin beste defensive jobb noen sinne, samt har en fantastisk frispilling til Henry.

Pires har kanskje mistet noe av evnen til å forsere hele veien selv, men er en utrolig ballspiller. Han mister veldig sjelden ballen og når bevegelsene stemmer rundt ham er han som Bergkamp veldig flink til å plukke ut medspillere i gode posisjoner. Når det offensive spillet etterhvert faller på plass vil vi se en helt annen Pires og jeg tror på ingen måte at vi har sett det siste av hans magi enda.

24610[/snapback]

 

eg syns pires er ein viktig spelar for Arsenal men han er ikkje ein unggutt lenger. det er mange av de gode gamle som gjer ting lettare no enn det dei gjorde før. Sjå f.eks på Zidane, før i tiden ville han alltid prøve å spille folk gjennom med ein komplisert lissepasning. No spiller han ofter støtte passninger enn å prøve på noe kreativt. Det kan vere at Pires er "over the top"

24613[/snapback]

 

Jeg vil bare slutte meg til disse innlegg. Pires var det året han fikk sin skade svært nær å bli kåret til PL beste spillere. Senest i fjor skåret han i bøtter og spann. Og han har vært sentral som tilrettelegger. Når Arsenal har skåret på en av sine mange kontringer er det i tillegg til Henry Pires man ser for seg i full fart fremover.

 

Men Pires er avhengig av gode og stabile spillere for å få ut hele sitt potensial. Og de kommer tilbake fra skade.

 

Jeg er også enig i at det er verdt å merke seg som en kjempekvalitet at han ikke mister ballen ofte. Han er flink til å holde på ballen og lete etter fornuftige løsninger. Jeg synes også han har jobbet bra hjemover.

 

Tror det er viktig å se Pires i forhold til laget som helhet, han er ikke dårligere enn de andre som nå opererer på midten, og ikke bare se han i forhold til de forventningene vi har til han på grunn av tidligere storspill. Han kommer tilbake for fullt. Bare vent, men jeg tror haner litt for avhengig av gode spillere rundt seg.

 

Når det gjelder den berømte straffen, som jeg håper han og også alle andre glemmer, vil jeg hevde på nytt at tåpeligheten ligger i missen. jeg er helt enig med en av de store gutta Stuart Pearce at vi må berømme de som tør å gjøre noe nytt. Det var kanskje litt dumt på 1-0, men allikevel.

Link to comment
Share on other sites

Enig med at Pires trenger gode spillere rundt seg for å fungerer optimalt og få flyten til å sitte. Han er jo enorm når han er i form! Trist at dette er noe vi bare har sett glimt av i år. Med en Henry tilbake i form og hvis Fab finner igjen det gode vil også Pires våkne.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Pearce og Mourinho har to forskjellige syn på straffen til Pires. Det mener jeg gjenspeiler forholdet mellom storhet og skadefro.

 

Mitt ønske på en straffe i kampen mot Chelsea på Highbury på stillinge 1-1 tre minutter før slutt. Pires flikker ballen til Henry som skårer. Bare en liten drøm

Link to comment
Share on other sites

Den straffen må være det dummeste jeg noen gang har sett... Tottenham suportere ler av oss....

24427[/snapback]

Men tenk så legendarisk det hadde vært dersom det hadde gått.

 

Husker dere "Boing". (Jeg var selvfølgelig medlem av boing-klubben.) Der var det en serie som het "We are United." En gang de gutta skulle spille mot den gamle keeperen sin (Charlie Barr?) gjorde de akkurat det som Pires prøvde på her. Charlie Barr stengte buret så inntenst, og da de fikk straffe var Terry Evans sikker på at de skulle bomme siden Barr kjente spillerne så godt.

 

leftTopCorner.gif

 

Husker vi prøvde det samme på trening. Gikk bra det noen ganger.

 

Synd det ikke gikk på lørdag, hadde vært herlig frekt.

24505[/snapback]

Jeg har også vært medlem av Boing-Klubben, men kan ikke huske denne straffen i We Are United.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg trykker på linken så kommer det masse rare tegn!

24846[/snapback]

Når jeg trykker kommer det en herlig frekk straffe

24900[/snapback]

Det er jeg helt enig i.

Orker ikke en gang tenke tanken på å klandre våre gutter for å forsøk gi oss noe slikt.

Ikke en gang på 1-0.

Synes kritikken er surmaget. Det at de mislykkes tilsvares det samme som å bomme på en ordinær straffe. Håper de gjør det igjen, noe jeg tror for å vise oss alle. Men de gjør det nok på 3-0.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg trykker på linken så kommer det masse rare tegn!

24846[/snapback]

Når jeg trykker kommer det en herlig frekk straffe

24900[/snapback]

Det er jeg helt enig i.

Orker ikke en gang tenke tanken på å klandre våre gutter for å forsøk gi oss noe slikt.

Ikke en gang på 1-0.

Synes kritikken er surmaget. Det at de mislykkes tilsvares det samme som å bomme på en ordinær straffe. Håper de gjør det igjen, noe jeg tror for å vise oss alle. Men de gjør det nok på 3-0.

25025[/snapback]

Det hadde vært kult hvis de gjorde det igjen. Men det hadde ikke vært så overaskende, og det hadde ikke vært et så bra mål, og jeg tror heller ikke at Arsenal, så lenge RP7 og TITI er i klubben, kommer til å prøve på en sånn straffe. Hadde ikke blitt det samme, litt mer kjedelig.

(Litt mye frem og tilbake her, men jeg kan jo bare bruke tre enkle ord heller: Bare en sjangs!)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg trykker på linken så kommer det masse rare tegn!

24846[/snapback]

Når jeg trykker kommer det en herlig frekk straffe

24900[/snapback]

Det er jeg helt enig i.

Orker ikke en gang tenke tanken på å klandre våre gutter for å forsøk gi oss noe slikt.

Ikke en gang på 1-0.

Synes kritikken er surmaget. Det at de mislykkes tilsvares det samme som å bomme på en ordinær straffe. Håper de gjør det igjen, noe jeg tror for å vise oss alle. Men de gjør det nok på 3-0.

25025[/snapback]

Det hadde vært kult hvis de gjorde det igjen. Men det hadde ikke vært så overaskende, og det hadde ikke vært et så bra mål, og jeg tror heller ikke at Arsenal, så lenge RP7 og TITI er i klubben, kommer til å prøve på en sånn straffe. Hadde ikke blitt det samme, litt mer kjedelig.

(Litt mye frem og tilbake her, men jeg kan jo bare bruke tre enkle ord heller: Bare en sjangs!)

25444[/snapback]

 

Enig med deg at det hadde vært morsommere om det hadde lykkes første gang.

Men synes du ikke at på mange måter hadde det vært tøffere om de hadde gjort det en gang til. Kanskje med motsatte roller.

Synes det hadde vitnet om mot. Og vært et skikkelig svar til all surmaget kritikk.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg trykker på linken så kommer det masse rare tegn!

24846[/snapback]

Når jeg trykker kommer det en herlig frekk straffe

24900[/snapback]

Det er jeg helt enig i.

Orker ikke en gang tenke tanken på å klandre våre gutter for å forsøk gi oss noe slikt.

Ikke en gang på 1-0.

Synes kritikken er surmaget. Det at de mislykkes tilsvares det samme som å bomme på en ordinær straffe. Håper de gjør det igjen, noe jeg tror for å vise oss alle. Men de gjør det nok på 3-0.

25025[/snapback]

Det hadde vært kult hvis de gjorde det igjen. Men det hadde ikke vært så overaskende, og det hadde ikke vært et så bra mål, og jeg tror heller ikke at Arsenal, så lenge RP7 og TITI er i klubben, kommer til å prøve på en sånn straffe. Hadde ikke blitt det samme, litt mer kjedelig.

(Litt mye frem og tilbake her, men jeg kan jo bare bruke tre enkle ord heller: Bare en sjangs!)

25444[/snapback]

 

No har vel Henry sagt at han VIL prøve dette igjen...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva er galt med Pires?

 

Ok, begyner med å unnskylde meg dersom denne tråden er plassert feil...håper isåfall jeg slipper å få illsinte Chaz på nakken? ;)

 

(Let og du vil finne en tråd om Robert Pires fra før. Bruk søkfunksjonen.

Limt inn. Mod)

 

 

Nå er jo rykteflommen på gang igjen angående spillerkjøp, og jeg som mange andre håper at Torres kunne tatt turen til Highbury i januar...men hva er det alle har imot Pires? Den mannen har jo vært en av grunnene til at Arsenal har gjort det så bra i en årrekke? Som ving finnes det vel knapt noen andre spillere i noen liga som scorer så mange mål som han? Det er knapt spilt 25% av denne seongens kamper, og han har kanskje ikke vært like god som de siste sesonger, men vi vet vel alle vi som har fulgt Arsenal noen år at han er en utrolig dyktig spiller på sitt beste? Er det ingen som er enig i at dersom man ikke tilbyr noen en lenger kontrakt fordi en har passert 30, så er det jo ikke akkurat en tillits erklæring? Kan kanskje dette ha noe med presetasjonen å gjøre? Ja, nå kommer sikkert noen til å si at...man er proff og skal prestere uansett, men det er faktisk bare snakk om mennesker her...og de er tvunget av fans og sjefer til å prestere gang på gang, og med en gang man gjør en liten glipp, er det snakk om at man skuffer. Tror vi skal være klar over at det faktisk hviler et enormt press på disse spillerne, hehe, selvom de har en fin lønnspose! ;)

Vel, dette ble langt (slipper hvertfall pes for at det er lite tekst i innlegget, hehe)...det jeg egentlig vill ytre var bare...Robert Pires er en fantastisk spiller, jeg mener han har mye å tilføre Arsenal både som spiller med rutine og kvalitet i spillet, så vel som å lære opp de yngre det begynner å være en hel del av i Arsenal. Jeg håper han blir...og jeg syns han fortjener mye mer enn en stusselig 1 års kontrakt.

 

Takk for meg...lukker øynene og ser Pires "gresse" nedover venstre kanten før han curler ballen i motsatt nettvegg...glede! :D

Link to comment
Share on other sites

Hva er galt med Pires?

 

Robert Pires er en fantastisk spiller, jeg mener han har mye å tilføre Arsenal både som spiller med rutine og kvalitet i spillet, så vel som å lære opp de yngre det begynner å være en hel del av i Arsenal. Jeg håper han blir...og jeg syns han fortjener mye mer enn en stusselig 1 års kontrakt.

 

Takk for meg...lukker øynene og ser Pires "gresse" nedover venstre kanten før han curler ballen i motsatt nettvegg...glede! :D

26783[/snapback]

 

Det er mange som deg som mener at vi må se storheten til Pires. Dette er en hyggelig spiller som sprer en ro over laget og som i tillegge er i stand til å holde på ballen. Og han har i den vanskelige tiden vi har bak oss stått fram som en voksen mann som har gjort de yngre gutta bedre. Det er som du sier en spiller som har kvalitet.

Tenk når vi leder 2-0 og vi har gjort vårt trekk nr. 80 på rad uten at motstanderen har vært nær ballen. Og publikum begynner å bli litt lei av å juble for hver pasning. Da er det godt å være arsenaltilhenger og se laget ha full kontroll. Og Pires, ja han sto for 30 av de 80 pasningene. Emig med deg: Han må få en god kontrakt.

Link to comment
Share on other sites

Ingenting galt med Robert Pires, så lenge han fortsetter den trenden han no er inne i. Det han viste i starten av sesongen er ikkje godt nok. Vi kan ikkje la oss blende av det han har gjort tidlegare. Det har vi gjort så alt for lenge med ein viss svenske. Gjer vi det, har vi tapt. Det er lite tvil om at Robert Pires har kvalitetane i seg, men ein må vise det fram også. Stabilt og over tid. Pires er på vei mot formen, liten tvil om det, men i byrjinga av sesongen fortjente han kritikk.

 

Det er en Policy klubben har, å tilby spelarar over 30 år, ikkje lenger enn 1 årskontrakter. Så lenge den er gjennomført til punkt og prikke - så ser eg ikkje problemet. Kva i alle dagar gjer Pires til ein større spelar enn for eksempel Dennis Bergkamp? Dersom Robert Pires ikkje klarer å prestere max, fordi han sjølv ikkje vil skrive ny kontrakt, då er han ikkje profesjonell nok. Arsenal vil ha Robert, så lenge han presterer - og det veit han. Grunnen til at han vil ha toårskontrakt er nok for å vere trygg på å kunne vere i klubben, til tross for sine dårlige prestasjonar.

 

Det er også begynt å bli ei stund sida sist han skjærte inn frå kanten og curla ballen i nettet. :D

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...