Jump to content

18.10.21 Crystal Palace (H)


Simbad

Recommended Posts

@Simbadskriver mange og fornuftige innlegg, derom hersker ingen tvil.

 

Der det hersker tvil, er om Arteta har evnen til å få Arsenal til å jobbe som et lag. Legg spesielt merke til Pepe og ESR. To spillere med fantastiske ferdigheter. Det bor så mye fotball i Pepe at hvis Arteta klarer å få ut potensialet hans, så har vi en virkelig verdensstjerne i ham. Men, dævven så mye rart han gjør mellom de brilliante glimtene. 

 

ESR løper og jobber som gal, men han bryter ut av formasjonen i plutselige sprint, som gjerne består av han og bare han. Jeg har ingen problemer med spillere gjør uventede ting i angrepssonen, men ESR kan finne på å gjøre uventede ting over alt. Det er ikke like greit.

 

Man skulle tro og håpe at Arteta kunne få laget sitt til å jobbe litt som et kollektiv. Vi har så mange gode spillere at med litt bedre samhandling så er vi gode nok til å kjempe i toppen.

 

Til sist, jeg vet jeg kommer til å få pepper, men syns snart Elneny skal få starte på bekostning av Partey. Ingen må føle at de har en gudegitt rett til plass på laget, selv når de presterer dårlig. 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 178
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

57 minutes ago, Tapapa said:

@Simbadskriver mange og fornuftige innlegg, derom hersker ingen tvil.

 

Der det hersker tvil, er om Arteta har evnen til å få Arsenal til å jobbe som et lag. Legg spesielt merke til Pepe og ESR. To spillere med fantastiske ferdigheter. Det bor så mye fotball i Pepe at hvis Arteta klarer å få ut potensialet hans, så har vi en virkelig verdensstjerne i ham. Men, dævven så mye rart han gjør mellom de brilliante glimtene. 

 

ESR løper og jobber som gal, men han bryter ut av formasjonen i plutselige sprint, som gjerne består av han og bare han. Jeg har ingen problemer med spillere gjør uventede ting i angrepssonen, men ESR kan finne på å gjøre uventede ting over alt. Det er ikke like greit.

 

Man skulle tro og håpe at Arteta kunne få laget sitt til å jobbe litt som et kollektiv. Vi har så mange gode spillere at med litt bedre samhandling så er vi gode nok til å kjempe i toppen.

 

Til sist, jeg vet jeg kommer til å få pepper, men syns snart Elneny skal få starte på bekostning av Partey. Ingen må føle at de har en gudegitt rett til plass på laget, selv når de presterer dårlig. 

Arteta er ansvarlig for nedgangen til Partey. Du spiller ikke Ødegaard og Smith Rowe rundt ham og forventer at han skal være på sitt beste .  På Atletico spilte han sammen med Saul og Koke som er taktisk disiplinert, noe som gjorde at han kunne skinne. Balansen er det key her. Xhaxa er savnet men han skulle vært erstattet for lengs uansett.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Tony said:

Det er en fryd for øyet og hjernen å lese innleggene dine Simbad. Godt å lese nyanserte og gjennomtenkte tanker og meninger. Alt for mye galle og gørr som blir skrive når vi ikke vinner eller spiller fotball som vintage Barcelona. PL er i stadig forandring. Slutt på den tida da et eller 2 lag dominerte ligaen som noen lag gjorde på 80, 90 og begynnelsen av 2000 tallet. Eller etterhvert som det ble topp 4 lag utover frem til 2010 og topp 6 frem til 2020. Nå kan man vel kanskje si topp 4 igjen med Man c, Liverpool, chelsea og Man u. Etter de er det 10 lag som slåss om å komme opp bak de.

Det er fremgang å se hos Arsenal. Bare for 2 år siden hadde vi tapt kampene mot Brighton eller CP. Nå ser vi at det er guts i gutta, de kjemper helt til siste slutt. Må si at det er lenge siden jeg har sett taklinger som Auba, Ødegård og andre gjorde i går. Greit at spiller ikke glir sånn som vi ønsker, men det er forventet av et ungt lag. Får vi det offensive spillet til å sitte bedre, kommer vinstene etter hvert. COYG

Takk @Tony

Ja, når våre offensive spillere trør til i taklingene vil jeg si at det er et godt tegn på at vi er i ferd med å få et lag som jobber for hverandre. Med unntak av de to målene i mot, som kom pga at vi mister ballen i farlige posisjoner, skaper ikke Palace allverdens. Forhåpentligvis kan vi luke bort disse feilene (ja, vi har sett de før, men av andre spillere som over tid har vist at de ikke lærer). Lærer de ikke så er det opp til Arteta å erstatte disse spillerne med spillere som lærer.

Med tanke på hva som har skjedd med enkelte spillere under Arteta ser jeg en manager som ønsker at spillerne lykkes(han gir de sjanser) men er ikke redd for å fjerne de fra laget om de over tid fortsetter å feile. 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Simbad said:

Takk @Tony

Ja, når våre offensive spillere trør til i taklingene vil jeg si at det er et godt tegn på at vi er i ferd med å få et lag som jobber for hverandre. Med unntak av de to målene i mot, som kom pga at vi mister ballen i farlige posisjoner, skaper ikke Palace allverdens. Forhåpentligvis kan vi luke bort disse feilene (ja, vi har sett de før, men av andre spillere som over tid har vist at de ikke lærer). Lærer de ikke så er det opp til Arteta å erstatte disse spillerne med spillere som lærer.

Med tanke på hva som har skjedd med enkelte spillere under Arteta ser jeg en manager som ønsker at spillerne lykkes(han gir de sjanser) men er ikke redd for å fjerne de fra laget om de over tid fortsetter å feile. 

Det er enkelte ting vi kan peke på som gjør at man kan se at noe har blitt bedre under Arteta. Tidligere har våre siste managere og eieren fått mye kritikk - samt en del spillere. Eieren har i senere tid kjøpt seg fri fra kritikken ved at han har gitt Arteta mye penger å handle for. Vi kan ikke i senere tid kritisere Kroenke for ikke å investere.

Arteta har blitt kvitt mye daukjøtt i de siste to vinduene. Nye unge spillere har kommet inn - bra. 

Når det gjelder prestasjoner på banen er jeg tvilende til hva Arteta kan tilføre. Denne sesongen har vi en fantastisk 1 omgang mot Spurs å vise til. Kampene mot Brentford , Chelsea og City var bånn i bøtta. Kampene mot Norwich , Burnley , Brighton og Palace var ikke imponerende. Greit at vi fikk 8 av 12 poeng , ubeseiret , men hvor mye forbedret spillet seg i disse kampene ? Når skal vi se forbedringer i lag spillet ? Vi kjørte over Palace i starten av kampen. Hvorfor lot Arteta oss falle av og slippe inn Palace i kampen ? Kommer vi til å se noe nytt på fredag mot Villa ? Jeg tviler på det. 

Jeg syntes vi i en del av kampene så et forsvar som begynte å vise tenner. Samt en keeper som har vært imponerende. Mot Palace så vi plutselig tegn til nervøsitet og personlige feil igjen. Jeg vil som alle andre at vi skal lykkes , at vi skal bli et topp lag , at Arteta skal lykkes , men jeg tviler på at Arteta er rette mannen. Jeg tror det vil bli mange kjedelige kamper fremover.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Tapapa said:

Daukjøttet inkluderer Martinez 28 år, Guendouzi 22 år, Saliba 20 år og Mavropanos 23 år...

 

Vi beholdt Leno dessverre. Martinez spilte seg aldri ut av laget. Ser ut som om vi har fått en meget god keeper nå. Saliba får ikke muligheten til å vise seg frem av en eller annen grunn. Akkurat som Martinelli - fikk dog noen minutter sist. Guendouzi følger det dessverre problemer med overalt - disiplinære problemer.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Gunners68 said:

Vi beholdt Leno dessverre. Martinez spilte seg aldri ut av laget. Ser ut som om vi har fått en meget god keeper nå. Saliba får ikke muligheten til å vise seg frem av en eller annen grunn. Akkurat som Martinelli - fikk dog noen minutter sist. Guendouzi følger det dessverre problemer med overalt - disiplinære problemer.

Jeg ser også at det er noen nyanser her, men jeg syns vel du driver med hvitvasking av Arteta sin innsats. Arteta har fått store midler til disposisjon og som han har brukt til å kjøpe inn noen. Skal vi først snakke om daukjøtt, så har vi fortsatt Kolasinac og Soares i troppen. Og, Arteta sin innsats for å terminere det lille som var igjen av Øzil sin kontrakt eller Mustafis kontrakt var nok helt begrenset. De var på vei ut uansett.

I tillegg klarte vi (eller Arteta) verken å selge Bellerin eller Torreira, som begge er på utlån nå. Det store bildet er vel også mer nyansert enn at Arteta har blitt kvitt daukjøttet.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Marius- said:

Med dagens struktur er det vel ikke arteta som hverken kvitter seg med daukjøtt eller kjøper nytt. Edu er mannen der

Jeg håper for all del at Arteta blir en braksuksess, men foreløpig er det begrenset hvor fornøyd jeg er med ham. Jeg syns mange gir han uforholdsvis mye av æren for det som går bedre og fraskriver han ansvar for det som er for dårlig 

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Tapapa said:

Jeg håper for all del at Arteta blir en braksuksess, men foreløpig er det begrenset hvor fornøyd jeg er med ham. Jeg syns mange gir han uforholdsvis mye av æren for det som går bedre og fraskriver han ansvar for det som er for dårlig 

Jeg kan skjønne at noen vil si at jeg kanskje fraskriver han ansvar for ting som er dårlig. 

Jeg er dog uenig i at det er det jeg gjør. Han har bommet med kampplan og startellever flere ganger, men noen ganger har han ikke kunnet mye for det. Feks med spillere ute med skade/sykdom. 

Når jeg sier at det fortsatt er mye jobb å gjøre går det feks mye på de dårlige periodene under kamper hvor vi sliter med å holde på ballen og å skape sjanser. I tillegg til selvsagt å prøve å luke ut feil som mot Palace. Men dette går ikke bare på Arteta, det er også opp til spillerne å ikke legge seg for mye bakpå/slutte å spille samt holde fokus under kamper så slikt skjer så sjeldent som mulig.

Arteta gjør mye feil, noe jeg mener er selvsagt når en så ung manager med lite erfaring tar over en klubb i PL, nesten uansett størrelse. Men jeg ser i Arteta en ung manager med mye potensial som kan vokse og lære sammen med sitt nå unge lag. Jeg skjønner veldig godt at både laget og manager har mye å jobbe med, men jeg ser også at potensialet er der. Jo yngre en spiller/manager er mener jeg det bør være større spillerom for feil, så lenge de på sikt kan lære av det.

Første halve sesongen med Arteta gikk han vekk fra fotballen han helst ønsker å spille og la laget mye mer defensivt, satset på kontringer og vant FA-cupen etter seire mot City og Chelsea. I løpet av forrige sesong (boxing day) gikk han vekk fra det som ikke fungerte i første halvdelen, gav ESR en skikkelig sjanse og hentet MØ8 på lån, samt sammen med Edu fikk ut noen av spillerne som har vist over lengre tid at de ikke er noe å satse på. Andre halvdel av sesongen var vi blant de tre beste lagene med tanke på poengfangst, men kom til kort i serien og Europa League helt på slutten.

I sommer og så langt denne sesongen(fortsatt veldig tidlig å bedømme) er flere unge spillere hentet inn og spillere som Willian er forsvunnet. Ja, vi er fortsatt langt fra mål, mye mener jeg kan skyldes på korona og et overgangsmarked som er veldig annerledes enn det vi har vært vant til. Likevel, utifra det jeg ser, så ser jeg en ung manager som prøver så godt han kan å legge et nytt grunnlag for klubben. Og det er det grunnlaget jeg vil se ham få sjansen til å lykkes med. Om han lykkes, det vet ingen. Men han må i det minste få minimum ut denne sesongen (i mine øyne også ut neste sesong).

Jeg har sagt det før, men sier det igjen. Prosjekt Resett/Rebuild med Arteta/Edu startet i januar, men pga spillere på for høye lønninger og korona kommer denne gjenoppbygginga til å ta noe lenger tid enn vi kunne håpe på. 

Prøving og feiling er det som må til for å få ut potensialet til dette laget/manager. 

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Tapapa said:

Jeg håper for all del at Arteta blir en braksuksess, men foreløpig er det begrenset hvor fornøyd jeg er med ham. Jeg syns mange gir han uforholdsvis mye av æren for det som går bedre og fraskriver han ansvar for det som er for dårlig 

Nei gir han til jul. Er det ikke framgang offensivt og poengmessig så er det ingen vits lenge.

Partey er nøkkeln. I La liga var han nr 3 når det gjelder å forsere ledd som en Vieira type. Nå er han nr 250.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tapapa said:

Jeg ser også at det er noen nyanser her, men jeg syns vel du driver med hvitvasking av Arteta sin innsats. Arteta har fått store midler til disposisjon og som han har brukt til å kjøpe inn noen. Skal vi først snakke om daukjøtt, så har vi fortsatt Kolasinac og Soares i troppen. Og, Arteta sin innsats for å terminere det lille som var igjen av Øzil sin kontrakt eller Mustafis kontrakt var nok helt begrenset. De var på vei ut uansett.

I tillegg klarte vi (eller Arteta) verken å selge Bellerin eller Torreira, som begge er på utlån nå. Det store bildet er vel også mer nyansert enn at Arteta har blitt kvitt daukjøttet.

Skjønner ikke helt hva du mener med at jeg driver med hvitvasking av Artetas sin innsats ?

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Simbad said:

Jeg kan skjønne at noen vil si at jeg kanskje fraskriver han ansvar for ting som er dårlig. 

Jeg er dog uenig i at det er det jeg gjør. Han har bommet med kampplan og startellever flere ganger, men noen ganger har han ikke kunnet mye for det. Feks med spillere ute med skade/sykdom. 

Når jeg sier at det fortsatt er mye jobb å gjøre går det feks mye på de dårlige periodene under kamper hvor vi sliter med å holde på ballen og å skape sjanser. I tillegg til selvsagt å prøve å luke ut feil som mot Palace. Men dette går ikke bare på Arteta, det er også opp til spillerne å ikke legge seg for mye bakpå/slutte å spille samt holde fokus under kamper så slikt skjer så sjeldent som mulig.

Arteta gjør mye feil, noe jeg mener er selvsagt når en så ung manager med lite erfaring tar over en klubb i PL, nesten uansett størrelse. Men jeg ser i Arteta en ung manager med mye potensial som kan vokse og lære sammen med sitt nå unge lag. Jeg skjønner veldig godt at både laget og manager har mye å jobbe med, men jeg ser også at potensialet er der. Jo yngre en spiller/manager er mener jeg det bør være større spillerom for feil, så lenge de på sikt kan lære av det.

Første halve sesongen med Arteta gikk han vekk fra fotballen han helst ønsker å spille og la laget mye mer defensivt, satset på kontringer og vant FA-cupen etter seire mot City og Chelsea. I løpet av forrige sesong (boxing day) gikk han vekk fra det som ikke fungerte i første halvdelen, gav ESR en skikkelig sjanse og hentet MØ8 på lån, samt sammen med Edu fikk ut noen av spillerne som har vist over lengre tid at de ikke er noe å satse på. Andre halvdel av sesongen var vi blant de tre beste lagene med tanke på poengfangst, men kom til kort i serien og Europa League helt på slutten.

I sommer og så langt denne sesongen(fortsatt veldig tidlig å bedømme) er flere unge spillere hentet inn og spillere som Willian er forsvunnet. Ja, vi er fortsatt langt fra mål, mye mener jeg kan skyldes på korona og et overgangsmarked som er veldig annerledes enn det vi har vært vant til. Likevel, utifra det jeg ser, så ser jeg en ung manager som prøver så godt han kan å legge et nytt grunnlag for klubben. Og det er det grunnlaget jeg vil se ham få sjansen til å lykkes med. Om han lykkes, det vet ingen. Men han må i det minste få minimum ut denne sesongen (i mine øyne også ut neste sesong).

Jeg har sagt det før, men sier det igjen. Prosjekt Resett/Rebuild med Arteta/Edu startet i januar, men pga spillere på for høye lønninger og korona kommer denne gjenoppbygginga til å ta noe lenger tid enn vi kunne håpe på. 

Prøving og feiling er det som må til for å få ut potensialet til dette laget/manager. 

Korona og vanskelig overgangsmarked er likt for alle klubbene. At det har vært en spesiell tid er helt korrekt.

Min mening om Arteta er at han har vært manager i snart 2 år og trofeene vant han med de gamle spillerne. Det har vel vært 3 overgangsvinduer siden den gang. Han har fått mye penger - veldig mye penger - til å sette sitt preg på laget.  At kjøp av nye spillere ikke er garantert umiddelbar suksess er alle klar over.

Det har vært en klar defensiv fremgang. Han har fått gjort noe med den lagdelen , en lagdel som har vært nedprioritert i lang tid.

Ellers så ha det vært feil laguttak , spillere som skulle ha fått prøvd seg , men som ikke har fått muligheten. Frykter at to stor talenter som Saliba / Martinelli kommer til å få lite spilletid. Nketiah ble sist sesong foretrukket fremfor Martinelli en rekke ganger. Alle skriker opp om Saliba sin innsats i Frankrike. Tror han blir der etter denne sesongen også , i allefall hvis Arteta er manager.

Som sas2002 sier over her så ha det vært 1 kamp hvor vi var meget bra. De andre kampene har ikke vært mye å skryte av. Det holder ikke. En manager som skal ta oss til spill i Europa må levere bedre en dette. Han skulle ha tatt grep mot Palace som hadde endret spillet og medført seier. Mange mener vi har gode nok spillere til topp 6 i allefall , noen mener vi har tropp til topp 4 også. Hvis det er riktig så må vi sparke manageren , får vi blir ikke topp 4 eller topp 6 sånn som vi spiller nå for tiden.

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Gunners68 said:

Skjønner ikke helt hva du mener med at jeg driver med hvitvasking av Artetas sin innsats ?

Du hevder at har kvittet seg med mye daukjøtt og at unge spillere har kommet inn. Mitt poeng er at han ikke har kvittet seg med så mye daukjøtt og at en del av de som har blitt sendt ut er unge og særs lovende. 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Gunners68 said:

Korona og vanskelig overgangsmarked er likt for alle klubbene. At det har vært en spesiell tid er helt korrekt.

Min mening om Arteta er at han har vært manager i snart 2 år og trofeene vant han med de gamle spillerne. Det har vel vært 3 overgangsvinduer siden den gang. Han har fått mye penger - veldig mye penger - til å sette sitt preg på laget.  At kjøp av nye spillere ikke er garantert umiddelbar suksess er alle klar over.

Det har vært en klar defensiv fremgang. Han har fått gjort noe med den lagdelen , en lagdel som har vært nedprioritert i lang tid.

Ellers så ha det vært feil laguttak , spillere som skulle ha fått prøvd seg , men som ikke har fått muligheten. Frykter at to stor talenter som Saliba / Martinelli kommer til å få lite spilletid. Nketiah ble sist sesong foretrukket fremfor Martinelli en rekke ganger. Alle skriker opp om Saliba sin innsats i Frankrike. Tror han blir der etter denne sesongen også , i allefall hvis Arteta er manager.

Som sas2002 sier over her så ha det vært 1 kamp hvor vi var meget bra. De andre kampene har ikke vært mye å skryte av. Det holder ikke. En manager som skal ta oss til spill i Europa må levere bedre en dette. Han skulle ha tatt grep mot Palace som hadde endret spillet og medført seier. Mange mener vi har gode nok spillere til topp 6 i allefall , noen mener vi har tropp til topp 4 også. Hvis det er riktig så må vi sparke manageren , får vi blir ikke topp 4 eller topp 6 sånn som vi spiller nå for tiden.

Uenig i at det bare har vært en kamp. Men det har ikke vært mange kamper hvor vi har vært klart best i 90 min(kanskje bare kampen mot Norwich). 

Går man ut ifra kamper hvor vi har hatt tilnærmet skadefritt/sykdomsfritt lag må vi begynne å telle fra kampen mot Norwich. Offensivt den kampen spilte vi bra, men klarte bare å putte én. Mot Burnley slet vi med å skape det helt store offensivt, men vi hadde relativt god kontroll defensivt. 

Mot Tottene var vi veldig gode offensivt i førsteomgangen, men ble litt for dype i andreomgangen. Likevel hadde vi relativt ok kontroll defensivt. Mot Brighton slet vi. Men de ligger på 4. plass av en grunn. Mot Palace var vi soleklart best de første 15 minuttene, før vi falt og lot de ta mer og mer over. I det 67. minutt, da Laca kom innpå var vi det beste laget igjen selv om vi slapp inn et skuffende mål. Vi hadde likevel flere gode sjanser mot slutten av kampen som vi burde ha utnyttet bedre før Laca heldigvis dukket opp. 

Vi har hatt flere perioder i flere kamper hvor vi har vært gode. Målet frem mot jul er å få de periodene til å vare lenger og ikke gjøre dumme feil som mot Palace og gi bort 2 mål som enkelt kunne vært unngått.

Klarer vi dette er jeg overbevist om at det offensive spillet vårt vil se bedre ut etterhvert også. Slik jeg ser det vil en viktig del av dette være å ikke spille Pepe og Auba sammen(selv om de begge var direkte involvert i det første målet vårt mot Palace). Som jeg har nevnt før, hvis Pepe skal starte, bør Laca starte på topp for å skape rom for og kombinere med ham. Det er iallefall mine tanker. (forhåpentligvis tar jeg feil og vi får de til å fungere perfekt sammen) 

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Tapapa said:

Du hevder at har kvittet seg med mye daukjøtt og at unge spillere har kommet inn. Mitt poeng er at han ikke har kvittet seg med så mye daukjøtt og at en del av de som har blitt sendt ut er unge og særs lovende. 

Siden Arteta kom er Øzil , Sokratis , Mustafi , Bellerin , Torreira , Ceballos ,Guendouzi , Luiz og  Willian borte fra våre lagoppstillinger. Det er en start i allefall . Noen vil sikkert hevde at mange av de jeg ramser opp er meget gode spillere , men det er de ikke etter min mening.

 Chambers Kola , Elneny og Nketiah må også bort. Vi må kunne finne bedre spillere en de. Elneny komme av og til ut i solen og legger ned en gedigen innsats , men det finnes bedre spillere. Det har ikke akkurat glødet av telefoner fra andre klubbe for å sikre seg de foran nevnte spillerne. 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Simbad said:

Uenig i at det bare har vært en kamp. Men det har ikke vært mange kamper hvor vi har vært klart best i 90 min(kanskje bare kampen mot Norwich). 

Går man ut ifra kamper hvor vi har hatt tilnærmet skadefritt/sykdomsfritt lag må vi begynne å telle fra kampen mot Norwich. Offensivt den kampen spilte vi bra, men klarte bare å putte én. Mot Burnley slet vi med å skape det helt store offensivt, men vi hadde relativt god kontroll defensivt. 

Mot Tottene var vi veldig gode offensivt i førsteomgangen, men ble litt for dype i andreomgangen. Likevel hadde vi relativt ok kontroll defensivt. Mot Brighton slet vi. Men de ligger på 4. plass av en grunn. Mot Palace var vi soleklart best de første 15 minuttene, før vi falt og lot de ta mer og mer over. I det 67. minutt, da Laca kom innpå var vi det beste laget igjen selv om vi slapp inn et skuffende mål. Vi hadde likevel flere gode sjanser mot slutten av kampen som vi burde ha utnyttet bedre før Laca heldigvis dukket opp. 

Vi har hatt flere perioder i flere kamper hvor vi har vært gode. Målet frem mot jul er å få de periodene til å vare lenger og ikke gjøre dumme feil som mot Palace og gi bort 2 mål som enkelt kunne vært unngått.

Klarer vi dette er jeg overbevist om at det offensive spillet vårt vil se bedre ut etterhvert også. Slik jeg ser det vil en viktig del av dette være å ikke spille Pepe og Auba sammen(selv om de begge var direkte involvert i det første målet vårt mot Palace). Som jeg har nevnt før, hvis Pepe skal starte, bør Laca starte på topp for å skape rom for og kombinere med ham. Det er iallefall mine tanker. 

Det du beskriver over her Simbad er egentlig  gjennomgående det vi har trøblet  med siden slutten av Wengers era. 

Når skal vi få oppleve at vi spiller 2 knallgode kamper på rad i PL.

Vi går i ledelsen og faller av. Slipper til motstanderen og gir bort billige mål. Spiller kamper hvor vi bare i perioder er bra og blir ofte alt for dype. Hvor lenge skal vi holde på sånn ? Det må bli en mer tydelig fremgang i flere lagdeler .

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Gunners68 said:

Det du beskriver over her Simbad er egentlig  gjennomgående det vi har trøblet  med siden slutten av Wengers era. 

Når skal vi få oppleve at vi spiller 2 knallgode kamper på rad i PL.

Vi går i ledelsen og faller av. Slipper til motstanderen og gir bort billige mål. Spiller kamper hvor vi bare i perioder er bra og blir ofte alt for dype. Hvor lenge skal vi holde på sånn ? Det må bli en mer tydelig fremgang i flere lagdeler .

Ja, det stemmer at det er mye av de samme problemene vi så både under Wenger og Emery. Men(!) siden sommeren er 3 av 5 i vår bakre femmer skiftet ut. Gabriel ble kjøpt i fjor sommer og Tierney sommeren før. Begge de to sistnevnte var en god del skadet i sine første sesonger. Partey var også mye skadet i fjor.

Jeg mener vi må la disse (og resten av laget, med tre offensive spillere under 22) få en rekke kamper sammen før vi egentlig kan bedømme dem skikkelig. Forhåpentligvis kan de fleste av dem holde seg skadefrie over en lenger periode så vi kan se om de med mer samspill over tid også kan lære av feilene sine. 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Simbad said:

Ja, det stemmer at det er mye av de samme problemene vi så både under Wenger og Emery. Men(!) siden sommeren er 3 av 5 i vår bakre femmer skiftet ut. Gabriel ble kjøpt i fjor sommer og Tierney sommeren før. Begge de to sistnevnte var en god del skadet i sine første sesonger. Partey var også mye skadet i fjor.

Jeg mener vi må la disse (og resten av laget, med tre offensive spillere under 22) få en rekke kamper sammen før vi egentlig kan bedømme dem skikkelig. Forhåpentligvis kan de fleste av dem holde seg skadefrie over en lenger periode så vi kan se om de med mer samspill over tid også kan lære av feilene sine. 

Jeg er enig i at spillerne må få spille tid sammen  , at vi har unge lovende spillere , og at man ikke kan dømme disse etter få kampe.

Men , mitt ankepunkt er Arteta. Hvorfor lot han Palace få ta over etter 15 minutter og de var best etter det i minst 50 minutter. Hvorfor stod Arteta på sidelinjen og så på at dette skjedde over så stor del av kampen. Det er jo da han skulle ha tatt grep. Det er her jeg stiller spørsmålstegn ved Arteta om han er rette mann for jobben.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Gunners68 said:

Jeg er enig i at spillerne må få spille tid sammen  , at vi har unge lovende spillere , og at man ikke kan dømme disse etter få kampe.

Men , mitt ankepunkt er Arteta. Hvorfor lot han Palace få ta over etter 15 minutter og de var best etter det i minst 50 minutter. Hvorfor stod Arteta på sidelinjen og så på at dette skjedde over så stor del av kampen. Det er jo da han skulle ha tatt grep. Det er her jeg stiller spørsmålstegn ved Arteta om han er rette mann for jobben.

Arteta var ikke den som lot Palace ta over. De hadde mye ball fra minutt 15 til 45, men skapte lite. De skapte også lite mellom 45-67 minutter, men mer enn i første. Mye pga at Saka måtte av(noe Arteta ikke kan klandres for) og vi måtte endre formasjon.

Han gjorde den viktigste endringen da Laca kom innpå og vi tok mer og mer over kampen, men ødela for oss selv ved at Lokonga mistet ballen mens vi stod høyt og resten av laget ikke klarte å stoppe Palace fra å kontre. White skal ha sin del av skylden for å aldri støte ut mot Edouard og vi ble hardt straffet.

Men både i denne perioden(etter at Laca kom inn) og mot kampslutt var vi bedre og kom til flere sjanser. Tierney skjøt i tverrliggeren, Pepe tok en dårlig avgjørelse og divet, samt ESR avsluttet når han kunne ha tatt ned ballen i god posisjon og Laca kom seg i god posisjon og skjøt over. Det er de sjansene jeg kommer på i farta. I tillegg til byttet med Laca inn satte han innpå Martinelli(i det 81. minutt) for å få litt mer uberegnelighet. Byttet av Martinelli kom kanskje litt sent, men husk, dette var likevel en periode hvor vi var det beste laget med unntak av på resultattavla.

Jeg er veldig uenig i at Arteta skal få all skyld for at vi legger oss bakpå når vi leder og også at han ikke tok grep. 

Det stod 1-1 da Laca kom innpå(67. minutt). Hadde vi ikke regelrett gitt bort sjansen som førte til 1-2(73. minutt) hadde vi vunnet denne kampen. 

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er som sagt det du selv nevner over her , at de hadde ballen fra det 15 minutt og ut omgangen. At de ikke fikk så mange målsjanser er greit , men før det 15 minutt så det ut som om vi skulle knuse de. Det initiativet forsvant etter at vi tok ledelsen. Det skulle ikke ha skjedd. Vi la oss bakpå og Arteta gjorde ikke noe med det. Det er han som leder laget og det er han som skulle ha tatt grep når de falt så jævlig bakpå. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Gunners68 said:

Poenget mitt er som sagt det du selv nevner over her , at de hadde ballen fra det 15 minutt og ut omgangen. At de ikke fikk så mange målsjanser er greit , men før det 15 minutt så det ut som om vi skulle knuse de. Det initiativet forsvant etter at vi tok ledelsen. Det skulle ikke ha skjedd. Vi la oss bakpå og Arteta gjorde ikke noe med det. Det er han som leder laget og det er han som skulle ha tatt grep når de falt så jævlig bakpå. 

Så en manager skal gjøre store endringer før pause fordi vi ikke klarer å holde samme initiativet hele omgangen? Selv om vi har relativt god kontroll defensivt, men sliter med å holde samme intensiteten i 45 min? Her er jeg veldig uenig. Hadde vi klart å få oss et mål til i løpet av de 15 minuttene vi var klart best i førsteomgangen er det ingen som hadde ropt om endringer selv om Palace fikk ha ballen mye. 

Arteta ble tvunget til å gjøre en endring i pausen pga skaden til Saka. Han valgte å endre formasjonen også for å prøve å få tilbake noe av initiativet. Det fungerte dårlig. 

Jeg synes det er ganske klart hva Arteta prøver på. I flere av kampene har vi prøvd å ta initiativet fra start. Deretter, når vi ikke klarer å holde den samme intensiteten, har vi lagt oss dypere og prøvd å forsvare oss nettopp slik vi er blitt bedre på, for så å kontre inn et mål når motstander prøver å sende flere folk i angrep. Det var akkurat det vi gjorde mot Tottene og som vi i den kampen lyktes skikkelig med i førsteomgangen. Ser du hvordan den kampen var rett etter første målet vårt og intensiteten vår datt, så la vi oss mer defensivt og lot Tottene ha mye ball. Når de da gjorde feil/vi presset dem til feil, kjørte vi kontra og puttet både 2 og 3-0.

Ingen lag klarer å holde så høy intensitet som vi gjorde de første 15 og de siste 23 minuttene en hel kamp. Målet til Arteta er mest sannsynlig at vi skal klare å holde initiativet noe lenger(både i starten og slutten av kampene), men når vi ikke klarer det lenger, forsvare oss som et lag. Noe vi i det fleste kampene(Norwich og videre) har gjort. Mot Brighton startet vi også veldig bra(i en mindre periode), men klarte aldri å ta tilbake initiativet etter at vi mistet det. To baklengs mot Palace ødelegger inntrykket mye, men både i kampen mot Norwich, Burnley, Tottenham og Palace ser jeg mye av det samme. Høy intensitet fra starten av, prøve å få tidlige mål, for deretter å legge seg litt dypere og være tålmodige(prøve å ta fordel av når de gjør/vi fremprovoserer en feil). Deretter ta over igjen mot slutten av kampen.

Så langt har det fungert med varierende hell. Men når(hvis) vi klarer å øke periodene med høy intensitet/initiativ og skape bedre/utnytte sjansene bedre(samt gjøre færre feil bakover), tror jeg vi kommer til å ta flere og flere poeng utover i sesongen. 

Mange sammenligner Arteta veldig med Pep(noe som er naturlig), men jeg synes jeg ser mer likheter med fotballen Simeone driver med i Atletico. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Tapapa said:

Den beste kombinasjonen på sentral midtbane jeg kommer på i moderne tid, var Elneny og Partey mot United i fjor. Kanskje på tide at de to starter sammen igjen? 

Mulig. De var fantastiske sammen i den kampen, men slet senere når de ble satt i lag. Om det var pga skadene til Partey eller at Elneny fikk korona vites ikke. Det vil nok gi litt mer trygghet, men vi mister da en god del av pasningene mellom ledd som vi får med Xhaka, MØ8 eller Sambi ved siden av Partey. 

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...