Jump to content

23.05.21 Brighton (H)


Simbad

Recommended Posts

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skuffende at vi ikke kom foran Tottenham. God siste halvdel av sesongen, men det holdt dessverre ikke. Skuffende måten vi røyk ut av Villareal på - og en del merkelige laguttak. 
forsvaret har vi fått skikk på. Nå er det angrepsspillet som må forbedres som faen til kommende sesong. Jeg vil ha både Auba og Laca ut av klubben. Auba, en fantastisk spiller, men psser ikke inn i vår måte å spille på synes jeg. Laca passer bedre inn, men ønsker Martinelli (og kanskje Balogun) inn i midten. 
jeg håper Saliba, Guendouzi og Willock får en ny vår av våre utlånte helter. 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Simbad said:

Da blir det en spennende sommer for vår del. Fortsatt mye å jobbe med, men et bedre utgangspunkt for Arteta med litt mer ordentlig pre-season. 

Det blir så absolutt en spennende sommer. Hvem går, hvem kommer. Hvordan vil to internasjonale turneringer (EM og OL) virke inn på våre spillere og også på overgangsvinduet.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Ben Elfen said:

 Nå er det angrepsspillet som må forbedres som faen til kommende sesong. Jeg vil ha både Auba og Laca ut av klubben. Auba, en fantastisk spiller, men psser ikke inn i vår måte å spille på synes jeg. Laca passer bedre inn, men ønsker Martinelli (og kanskje Balogun) inn i midten. 
jeg håper Saliba, Guendouzi og Willock får en ny vår av våre utlånte helter. 

Det er ikke problematisk for meg om både Auba og Laca forsvinner (jeg er relativt sikker på at Laca blir solgt for å få litt penger inn i overgangskassa), men å satse helt og holdent på et angrepsspill på to unge og tildels urutinerte spillere i Martinelli og Balugan er etter min mening "galskap". Ja, Martinelli må få mer spilletid neste sesong og Balugan må få prøve seg på laget (og da mener jeg reelt prøve seg), men vi trenger også rutine i angrepet og det betyr at hvis både Laca og Auba forsvinner så må vi handle inn en spiss.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Polljen said:

Det er ikke problematisk for meg om både Auba og Laca forsvinner (jeg er relativt sikker på at Laca blir solgt for å få litt penger inn i overgangskassa), men å satse helt og holdent på et angrepsspill på to unge og tildels urutinerte spillere i Martinelli og Balugan er etter min mening "galskap". Ja, Martinelli må få mer spilletid neste sesong og Balugan må få prøve seg på laget (og da mener jeg reelt prøve seg), men vi trenger også rutine i angrepet og det betyr at hvis både Laca og Auba forsvinner så må vi handle inn en spiss.

Jeg liker galskap 

Link to comment
Share on other sites

Det har vær en helsikes sesong for oss - ender 6 poeng fra 4 plassen. Semi finale i EL. Likevel en elendig sesong 🙂 

Kjipt at Tottenshit tok oss på målstreken. At vi neste sesong fult og helt retter alt inn mot PL er noe nytt for oss. Ble ikke Conference som hadde gitt alle ungdommene spilletid i europa , men de kan nå få prøve seg for fult i ligacupen. 

Vi har en del spillere som kan bli viktige neste sesong. Men , vi trenger noen inn som kan løfte oss. Kroenke familien skulle investere sa de. Da får de vise oss det. Få inn de rette nå som kan tilføre oss noe. Ingen flere avdankede spillere inn , ingen flere spillere ala Kola , Sokratis , Mustafi & Co.

Arteta må få støtte til å  kjøpe inn  de rette i det neste vinduet. Få de inn fort som faen. Ingen venting til i slutten av august. Få de inn  så fort som mulig så de får med seg pre season.

Klubben må gjøre riktige grep fremover og gjør de det så kan det bli spennende.

Link to comment
Share on other sites

Det er første gang på 25 år Arsenal ikke kvalifiserer seg for spill i Europa. Helt greit. Nå er det nullstilling. Gjerne nytt spisspar og ut med Bellerin og inn med nytt friskt blod fra Brighton og Inter 

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, sas2002 said:

Forventer at klubben terminerer William sin kontrakt om 2 uker. Selv Kim Kallstrøm bidro mer. Gir Arteta til jul. 

Og hvordan skal klubben terminere den kontrakten? Rent juridisk? 

Forhåpentligvis så drar Willian av egen fri vilje, hvis ikke så får man bare prøve å gjøre det beste ut av det og ha han i bakhånd hvis skadesituasjonen skulle tilsi det. 

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Polljen said:

Og hvordan skal klubben terminere den kontrakten? Rent juridisk? 

Forhåpentligvis så drar Willian av egen fri vilje, hvis ikke så får man bare prøve å gjøre det beste ut av det og ha han i bakhånd hvis skadesituasjonen skulle tilsi det. 

Vi har terminert øzil, mustafi så vi kan lije godt fortsette. Kroenke familien som taper på dette. Keep going!

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, sas2002 said:

Vi har terminert øzil, mustafi så vi kan lije godt fortsette. Kroenke familien som taper på dette. Keep going!

Når det gjelder Özil og Mustafi så betyr vel "terminering" at de i hovedsak fikk forlate klubben samtidig som de fikk de pengene de ville ha fått om de ble ut kontrakten.

Selvsagt kan Arsenal "Terminere" Willian på samme måte. Sende han til en ny klubb, gi han to års lønn og så kan Willian samtidig få lønn fra sin nye klubb.  Nei, da vil jeg heller beholde Willian og ha han i bakhånd hvis skadesituasjonen skulle bli for stor.

Andre løsninger der Willian forsvinner, uten at det koster Arsenal skjorta, tar jeg gjerne i mot. Men Arsenal kan ikke ensidig "terminere" kontrakter med spillere så sant de ikke har gjort noe så alvorlig at det arbeidsrettslig gir rett til å avslutte arbeidsforholdet øyeblikkelig.

Link to comment
Share on other sites

De siste ukene så har det blitt påstått at Arsenal har vært ett av de beste (sågar nest best etter City) i andre halvdel av sesongen. Enkelte av de tabellene har jeg slitt med da antall kamper og tidsperiode egentlig har variert en del.

Så siden jeg tydeligvis er en "taper" som ikke har noe bedre å gjøre en 2. pinsedag, så har jeg laget min egen tabell over den siste halvdelen av sesongen. Siden det tidligere i sesongen var en del utsatte kamper bl.a. på grunn av covid, så har jeg tatt for meg poengsum etter nitten spilte kamper (ikke nittende serierunde) for hvert enkelt lag og så stillingen ved sesongslutt (38 kamper):
Da kommer jeg til følgende tabell (kamp 20 t.o.m. kamp 38), som fremdeles er relativt positiv for Arsenal. (målforskjell er tatt med der lag har likemange poeng)

1 Manchester City 45 p
2 Chelsea 38 p
3 Liverpool 35 p
4 Arsenal 34 p
5 Manchester United 34 p
6 Leeds 33 p
7 West Ham 33 p
8 Tottenham 29 p
9 Leicester 28 p
10 Everton 26 p
11 Aston Villa 26 p
12 Newcastle 26 p
13 Brighton 24 p
14 Wolverhampton 23 p
15 Crystal Palace 21 p
16 Sheffield U 18 p
17 Burnley 17 p
18 West Bromwich 15 p
19 Fulham 15 p
20 Southampton 14 p

Ett par observasjoner: Etter nitten spilte kamper så lå Chelsea og Southampton på samme poengsum (plass ni og ti). På de neste nitten kampene så var Chelsea nest beste lag og Southampton det dårligste.

Jeg vil også nevne målvaktdebatten vi har hatt gående her på forumet. Selvsagt er det mange faktorer som slår inn når det regnes plussmål, og ikke legg for mye i det jeg nå skriver, men i de siste nitten kampene av sesongen så har Arsenal (Leno) hatt 12 plussmål og Villa (Emi) har hatt 4 plussmål.

I de første nitten kampene så vant Arsenal åtte, spilte tre uavgjort og tapte åtte. I de siste nitten kampene så vant Arsenal ti, spilte fire uavgjort og tapte fem.

En liten personlig vurdering til slutt. Selv om tallene for siste halvdel av sesongen ikke synes å være så ille, så sitter jeg likevel med den subjektive følelsen av at det som har blitt vist av spill på banen i samme periode egentlig har vært skuffende. Det vil si at jeg sitter med en følelse at vi har fått bedre poengmessig uttelling enn det spillet skulle tilsi, men det er muligens min "pessimistiske/skeptiske" natur som kommer til syne i den vurderingen.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Hvis man først skal evaluere sesongen. Ja, Arsenal har underprestert så til de grader. Likevel mener jeg at de har endt opp med færre poeng enn de egentlig skulle hatt, etter spill og sjanser. Og hvis VAR hadde gjort jobben sin.

Mot ManC fikk de 0 poeng, sett over to kamper mener jeg de burde hatt ett poeng i disse kampene. Mot Chelsea var de heldige å vinne begge kampene. Her fikk de (minst) to poeng mer enn de skulle hatt. Mot Pool fikk de 0 poeng, rettferdig nok etter spill og sjanser. Tilsvarende var 4 poeng mot ManU helt riktig. Mot Leeds var de heldige borte og fikk med seg et poeng. Vant høyst fortjent hjemme. Mot West-Ham var også 4 poeng totalt sett rettferdig. Det samme var tre poeng mot Spurs. Mot Leicester vant de fortjent borte, og var uheldige å tape hjemme på en kontring i en kamp de spillemessig førte. Mot Everton var de spillemessig helt på høyden borte og bedre hjemme, likevel endte de opp med 0 poeng. Hjemme mot Aston Villa tapte de helt rettferdig, men de burde hatt tre poeng borte. Mot Newcastle, Brighton, Sheffield U, og WBA vant de helt rettferdig alle kampene. Mot Wolves var de litt uheldige som ikke fikk et poeng hjemme, og borte ble de regelrett ranet av dommeren og VAR. Der burde de ha avgjort kampen før den meningsløse utvisningen av Luiz. Mot Crystal Palace var 4 poeng over to kamper helt riktig, mot Burnley burde de også hatt fire poeng, mistet poeng både hjemme og borte takket være helt bisarre mål. Mot Fulham er det utrolig at de ikke vant hjemme, og fire poeng var helt OK mot Soton.

Summa summarum; Arsenal spilte totalt sett langt under pari, men prestasjoner er alltid relative. Motstanderne har heller ikke prestert så veldig bra. Hvis man går bak resultatene har ikke ting vært så elendig som de mest negative skal ha det til. Jeg mener laget burde hatt 21 seire 11 uavgjorte og 6 tap, på nivå med ManU (som heller ikke har imponert spillemessig tross andreplassen). Det forteller to historier; at laget har underprestert kraftig, og har mye mer inne enn plassering og resultater isolert sett forteller, og det viser at de totalt sett har hatt marginer i mot. Er det noen ketchup-effekt i sikte i nærmeste fremtid?

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...