Jump to content

Martin Ødegaard


Simbad

Recommended Posts

Odegaard_1045x658.jpg?itok=zQB3Ft31

Fullt navn: Martin Ødegaard

Født: 17. desember 1998

Høyde ca 176 cm

Draktnummer tildelt: 11

Tidligere klubber: Strømsgodset, Real Madrid. Tidligere utlån: Heerenveen, Vitesse, Sociedad, 

Lån ut sesongen i første omgang.

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

Blir mye skriverier i norske medier fremover ;)

Hyggelig med en nordmann i klubben igjen! (Er klar over Lewis, men han kommer ALDRI til å spille). Håper han viser seg fra sin aller aller beste side, Martin på sitt beste styrker definitivt Arsenal. Spennende signering! Men synd det bare er lån da.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er fremdeles enkelte "pundits" som mener at lånesigneringen av Ødegaard var en feilsignering da den "rammer" vår svært unge lovende ESR.

At det kan være et potensielt problem å finne plass til begge to på banen samtidig kan jeg se, men jeg mener likevel at problemstillingen er oppblåst.

Begge er det vi kan kalle offensive midtbanespillere, men de er likevel slik jeg ser det ganske forskjellige spilletyper. Ødegaard er et oppspillspunkt, en ballfordeler, en kreativ spiller på offensiv midtbane som i stor grad skal støtte våre mest offensive spillere. Han er dog ikke en "fysisk" spiller.
ESR er etter min mening i større grad en "kjemper", en som løper i rom og en spiller som trenger en relativt stor frihet fremover i banen. Han er ikke i samme grad som MØ et oppspillspunkt og en ballfordeler. Vi har vel allerede sett at ESR bruker mye krefter i løpet av en kamp og dermed har en tendens til ikke å holde samtlige nitti minutter (foreløpig). Jeg har meget stor sans for vår unge lovende fra Croydon og det er viktig å beholde han i klubben.

Som nevnt så kan det nok være en del kamper der det er vanskelig å finne plass til begge fra start, men jeg ser ikke det store problemet i å ha to litt forskjellige spilletyper som vi har mulighet til å veksle mellom utover en sesong. Derfor er jeg på ingen måte motstander av at vår norske venn blir å se i Arsenaltrøya også etter denne sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke lånet av Ødegaard var feil mhp Smith Rowes utvikling. Og Martin har gjort sine saker bra så langt, og gjør stadige fremskritt. Men siden han bare er på utlån frem til sommeren kan det likevel stilles spørsmål om dette var riktig. Hvis han gjør sine saker bra er det en fare for at Real M henter ham tilbake... sånn sett liker jeg ikke at Arsenal fungerer som farmerklubb til Real M. For Arteta må bygge lag, og da må han satse på spillere som kan knyttes til klubben på lengre sikt.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, piscator said:

Synes ikke lånet av Ødegaard var feil mhp Smith Rowes utvikling. Og Martin har gjort sine saker bra så langt, og gjør stadige fremskritt. Men siden han bare er på utlån frem til sommeren kan det likevel stilles spørsmål om dette var riktig. Hvis han gjør sine saker bra er det en fare for at Real M henter ham tilbake... sånn sett liker jeg ikke at Arsenal fungerer som farmerklubb til Real M. For Arteta må bygge lag, og da må han satse på spillere som kan knyttes til klubben på lengre sikt.

Tipper Ødegaard også på et tidspunkt ønsker å slå seg til ro, og helt avhengig av hvor godt han gjør det her så virker det inne som Zidane har tillit til gutten. Jeg er sikker på at vi får ham til sommeren PG det til en allright pris

Link to comment
Share on other sites

Problemstillingen er kanskje et luksusproblem - vi har to meget gode lovende spillere for fremtiden 🙂 Martin har etter et innhopp eller to blitt fast inventar ved at han starter i kamp etter kamp. Han gjør det bra og han har begynt å score mål. Hvis begge to fortsetter å spille bra så antar jeg at de ekspertene som er kritisk til Ødegaard modererer seg etter hvert. Eller retter sagt - de har vel begynt å moderere seg allerede. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ben Elfen said:

Tipper Ødegaard også på et tidspunkt ønsker å slå seg til ro, og helt avhengig av hvor godt han gjør det her så virker det inne som Zidane har tillit til gutten. Jeg er sikker på at vi får ham til sommeren PG det til en allright pris

Hvis Zidane ikke blir sparket i/før sommer(en) har jeg også et lite håp om at Ødegaard kan bli Arsenalspiller permanent. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, piscator said:

Men siden han bare er på utlån frem til sommeren kan det likevel stilles spørsmål om dette var riktig. 

Uavhengig av om RM henter han tilbake så mener jeg lånet var en korrekt beslutning. Vi har sett nå utover vinteren at belastningen på ESR har vært for stor. Han har slitt med småskader og han har også virket sliten utover i flere kamper. Uten Ødegaard inn så kunne belastningen på Smith Rowe blitt for stor.

Selvsagt så kunne vi brukt spillere som allerede var i troppen som backup for ESR, men jeg sliter med å se hvem som hadde fungert like godt som Ødegaard.

Så bekymringen om at vi fungerer som et "farmerlag" når det gjelder akkurat dette utlånet er for meg uinteressant uavhengig om han blir i klubben eller blir hentet tilbake til RM.

Jeg er enig i at Arteta bør ha spillere med en fremtid i klubben for å bygge opp sitt nye lag, men av og til så er "nødløsninger" nødvendige. Jeg antar at økonomien ikke var der i januar til å gjøre et "langsiktig" spillerkjøp (Martin eller en annen spiller av samme kvalitet)  og da var et lån etter min mening den beste løsningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Martin Ødegård - et navn jeg ikke trodde jeg skulle høre i samme setning som "Arsenal" med mindre han hadde dirigert motstanderen oss i senk. 
 

Jeg er imponert over det han har gjort i England på den korte tiden han fikk - også skaden tatt i betraktning. 

Hva håper folk? Hva tror folk? Nytt lån? Overgang? Blir han i Madrid? 

Jeg tror og håper at det enten blir et nytt lån eller en overgang til Arsenal for Martin. Jeg synes han presterer bra, han er 3. sist på ballen på en god del mål, fått noen assists og et par mål. ESR, Ødegård, Saka, Martinelli, Balogun, Pepe.. Det er mange unge spillere der som gir bredde og kvalitet - samt mulighet for litt forskjellige konstellasjoner i gitte kamper. 

Blir spennende å se...

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Orakelet said:

Martin Ødegård - et navn jeg ikke trodde jeg skulle høre i samme setning som "Arsenal" med mindre han hadde dirigert motstanderen oss i senk. 
 

Jeg er imponert over det han har gjort i England på den korte tiden han fikk - også skaden tatt i betraktning. 

Hva håper folk? Hva tror folk? Nytt lån? Overgang? Blir han i Madrid? 

Jeg tror og håper at det enten blir et nytt lån eller en overgang til Arsenal for Martin. Jeg synes han presterer bra, han er 3. sist på ballen på en god del mål, fått noen assists og et par mål. ESR, Ødegård, Saka, Martinelli, Balogun, Pepe.. Det er mange unge spillere der som gir bredde og kvalitet - samt mulighet for litt forskjellige konstellasjoner i gitte kamper. 

Blir spennende å se...

Han er en oppgradering av Özil. Ikke like geniale pasninger, men langt bedre i press, taklinger og vilje til å drible. 
 

spør du meg er det akkurat en slik type vi trenger - og vi bør gå for kjøp nesten uavhengig av pris. 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Ben Elfen said:

Han er en oppgradering av Özil. Ikke like geniale pasninger, men langt bedre i press, taklinger og vilje til å drible. 
 

spør du meg er det akkurat en slik type vi trenger - og vi bør gå for kjøp nesten uavhengig av pris. 

Zidane er nok ferdig så Martin blir nok i Real. Nå får vi se om vi er en storklubb. Bla opp for Grealish.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Ben Elfen said:

Ønsker ikke Grealish

Støttes. Som du sier så er Ødegård meget dyktig i press. Det har skjedd flere ganger at vi får målsjanser som følge av at han selv presser og dirigerer de andre rundt seg i pressarbeidet. Han er for meg en per fekt match for oss og jeg håper virkelig at han havner hos oss på permanent basis.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Orakelet said:

Støttes. Som du sier så er Ødegård meget dyktig i press. Det har skjedd flere ganger at vi får målsjanser som følge av at han selv presser og dirigerer de andre rundt seg i pressarbeidet. Han er for meg en per fekt match for oss og jeg håper virkelig at han havner hos oss på permanent basis.

Vi trenger en spiller som kan skape ubalanse og er god 1 mot 1 med høyt tempo. Vi scorer knapt mål i kontrafasen.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, sas2002 said:

Vi trenger en spiller som kan skape ubalanse og er god 1 mot 1 med høyt tempo. Vi scorer knapt mål i kontrafasen.

Det burde da holde med de vi har som er gode på det. Pepe, Saka, Martinelli og ESR? 

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Ben Elfen said:

Det burde da holde med de vi har som er gode på det. Pepe, Saka, Martinelli og ESR? 

For ikke å glemme Tierney som kanskje er den beste vi har på kant 1v1 og som veldig ofte får assists nettopp fordi han forserer på sin kant og slår inn.  Jeg tror det er viktig med en som Ødegård som kan styre pressleddet - god til å holde ball i laget og ta litt mer vektede avgjørelser med ball. Jeg synes han balanserer en trio med f.eks. ESR og Saka bra. Og 1v1 skal man som oftest utnytte fra kant og ikke sentralt i banen, med mindre det er en direkte kontring - og da er det vel Auba/Laca som skal gjøre det på topp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
7 minutes ago, Gunners68 said:

Da er det bekreftet at Martin returnerer til Real M. sammen med Ceballos. Luiz er også bekreftet ut , samme med Ryan.

Jeg er skuffet over å se navnet til Ryan der,men regner med at han kommer tilbake i løpet av sommeren.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...