Jump to content

2018.12.22 Burnley (H)


Polljen

Recommended Posts

1 minute ago, Ben Elfen said:

Da sender vi en takk til leicester og Crystal palace. Kampen om gullet er definitivt ikke helt avgjort enda 😉

Tjaaa. kanskje var dagens resultater langt på vei med på å avgjøre gullkampen. Når det gjelder topp fire så er jeg mer tilbøyelig til å være enig med deg.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply
37 minutes ago, Polljen said:

At våre defensive problemer faller på plass med en trygg sentral midtbane, synes jeg er en litt for bastant påstand, men jeg er helt enig i at midtbanen er en særdeles viktig (og man kan gjerne kalle det "nøkkelen") til at laget skal fungere godt. Jeg er også enig i at dette vil gi en spiller som Özil bedre arbeidsforhold.

Jeg er fullstendig enig i at Vieira/Petit og senere Vieira/Gilberto var en særdeles viktig part av datidens Arsenallag, og jeg har de siste sesongene påpekt problemene på midtbanen (den defensive delen) Jeg vil dog påstå at vi samtidig med f.eks. Petit/Vieira på midtbanen også hadde et mer solid forsvar da, sett ut fra nivået i ligaen,  enn det vi har pr. dato.
Wenger arvet et godt defensivt lag og bygde videre den offensive delen. Dessverre så valgte han å ikke legge like mye energi i å fornye den defensive biten, etterhvert som de han "arvet" forlot klubben.

Torreira er en viktig brikke i å skape denne midtbanen, om han vil få den samme innflytelsen som det Vieira hadde vet jeg ikke, men det virker som at en spiller som Xhaka, fungerer bedre med Torreira enn uten "jordfresen". Dette samarbeidet på sentral midtbane mellom disse to gjør at ett av de punktene jeg er svært uenig med Emery er hans bruk av Xhaka i midtforsvaret. Jeg forstår at det er en nødløsning i disse skadetider, men likevel så sliter jeg med å godta bruken av XHaka.

Ja kanskje det blir for bastant, men den dagen vi kan satse på at lagoppstillingen består av 3\4\5 rene forsvarsspillere alt etter hvordan man vil spille og det over tid, jeg tenker da på en fast forsvarsrekke og får drillet på det, samt en midtbane som tar bort mye av trykket. Så vil jeg fortsatt være så bastant å si at det er nøkkelen til suksess. Forsvaret vil få en viss trygget når det er noen foran dem som deltar hardt defensivt, og med trygghet forsvinner nok stresset og det vil nok reduserer de personlige feilene betydelig.

Jeg ville gladelig byttet bort både Xhaka og Torreira om jeg fikk spillertypene Som Vieira, Petit og Gilberto stod for i bytte. Diaby var en spiller som kanskje var litt Vieira men med teknikk, synd at vi aldri fikk han opp på beina. Han rakk vel å bli mer personlig kjent med sykepersonalet enn sine egne medspillere. Det er en spiller jeg kjenner jeg blir litt trist for at karrieren ikke ble helt som forventet.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, joppe said:

Ja kanskje det blir for bastant, men den dagen vi kan satse på at lagoppstillingen består av 3\4\5 rene forsvarsspillere alt etter hvordan man vil spille og det over tid, jeg tenker da på en fast forsvarsrekke og får drillet på det, samt en midtbane som tar bort mye av trykket. Så vil jeg fortsatt være så bastant å si at det er nøkkelen til suksess. Forsvaret vil få en viss trygget når det er noen foran dem som deltar hardt defensivt, og med trygghet forsvinner nok stresset og det vil nok reduserer de personlige feilene betydelig.

Jeg ville gladelig byttet bort både Xhaka og Torreira om jeg fikk spillertypene Som Vieira, Petit og Gilberto stod for i bytte. Diaby var en spiller som kanskje var litt Vieira men med teknikk, synd at vi aldri fikk han opp på beina. Han rakk vel å bli mer personlig kjent med sykepersonalet enn sine egne medspillere. Det er en spiller jeg kjenner jeg blir litt trist for at karrieren ikke ble helt som forventet.

I teorien klarer jeg ikke å finne så mye å være uenig med deg i, og jeg skulle også gjerne byttet bort både den ene og den andre hvis vi fikk inn spillertyper/spillerkvaliteter som Vieira/Petit/Gilberto. Jeg er også enig i at hvis vi hadde 3,4.5 rene forsvarsspillere som var drillet inn og spilte fast så ville de kvalitetene du nevner på midtbanen virkelig vært "limet" som ville holdt laget sammen.

Men det er i teorien, i praksis så klarer jeg ikke å vise den sammen troen som den du klarer å ha.

 

 

Men først av alt så er det viktig å se litt bort fra denne ekstraordinære situasjonen vi har med skader nå, for selv om jeg og flere med meg hadde fått viljen vår og det ble kjøpt inn (minst) en stopper til, så kunne situasjonen som er nå like gjerne oppstått selv vi hadde en "bedre" stopperstall. Det betyr at nå vi vurderer denne delen av laget,så skal vi ikke nødvendigvis glemme skadeproblemene, men vi må samtidig ta hensyn til den stallen vi har også når vi er skadefrie.

Sett fra mitt ståsted, så mener jeg at selv med en fullstendig skadefri stopperstall så er jeg fremdeles skeptisk til "toppkvaliteten" og tildels også den bredden vi har.

Sokratis er slik jeg ser det vår nr 1. Med den fremgangen Holding viste før skaden så holder jeg han som en likeverdig stopper sammen med Mustafi. Min "favoritt" Koscielny havner først på en fjerdeplass i min rangering og selv skadefri så er han på slutten av Arsenalkarrieren. Chambers tenker jeg ikke på en gang, etter min mening er han for dårlig for Arsenal. Vi har "backup's" i Monreal og Lichtsteiner, men begge er også i sluttfasen av sine karrierer.

Hvis jeg ser forbi denne sesongen og frem til neste sesong så MÅ vi ha forsterkninger. Sokratis vil fremdeles være et klart valg til start i en stopperduo, men jeg mener at hverken Mustafi eller Holding er hans rette makker for å skape en skikkelig fast solid stopperduo. Jeg gjentar meg sikkert litt for ofte når jeg sier at jeg savner en lederskikkelse på stopperplass, og jeg mener denne ikke finnes i laget pr. dato.

Det jeg ønsker meg er som sagt ett nytt førstevalg som sammen med Sokratis og Holding skal være våre tre viktigste stoppere. Mustafi kan etter min mening selges for å delfinansiere kjøpet av en ny stopper. Kos har ett år igjen på kontrakten og kan gjerne bli værende som en backup. Han har en så pass sliten kropp at jeg uansett tviler på at han vil takle å spille nesten hver bidige kamp i løpet av en sesong.
Chambers er også "salgsvare" slik jeg ser det. Det betyr at vi nok trenger ett nytt femtevalg også, men om dette skal komme via kjøp eller om dette er en spiller som kan hentes fra Akademiet vet jeg ikke.

Når det gjelder sentral midtbane så ville jeg heller ikke hatt noe i mot å lete på markedet etter den spilleren som vil komplettere den duoen som skaper den nødvendige nøkkelen i den lagdelen. Om det er Xhaka som selges for å få inn denne spilleren så er det ok for meg. Elneny kan også selges for å finansiere et kjøp. Unggutten med håret, vil jeg beholde for han fremviser et potensielt stort talent.

Så mitt førstelag sett fra den defensive/"trygge" siden ville bestått av:

Leno
Bellerin - Sokratis - Ny stopper - Kolasinac
Torreira - Ny midtbanespiller

Reserver: stopperplass: Holding, Koscielny, ny spiller (gjerne ungt talent)
Sentral midtbane: Guendouzi + talenter fra egen ungdomstropp
Backplasser: Licht og Monreal, hvis de tar ett år til. Hvis ikke så har vi AMN pluss unge talenter, pluss eventuelt et nykjøp.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

En leder av rang har vi savnet i mange år , Polljen. Se på alle de forsvars spillerne som brakte suksess til klubben de første 10 årene under Wenger. De typene har vi savnet for lenge. Inntil det gjøres noe med dette så vil det forbli sånn som det har vært lenge. Vi gjør noen bra kamper bak der , men for mange kamper hvor det glipper. Ting har bedret seg under Emery , men det er ikke nok.

Nå ser jeg ikke for meg hva som skjer i neste vindu , men det er på det rene at det er  sommer vindu som er det store markedet. Det vil koste og få inn en leder av rang. Men , det gjør det hvis vi skal henge med. 

Jeg er enig i det du sier om de forskjellige typene vi har i bakerste rekke. Kos og Chambers må vi få byttet ut. Lich er heller ikke det jeg trodde skulle bli noe. Vi må heve nivået på alle og det vil ta tid. Kola , Bellerin , Holding har potensiale. Men , vi trenger en GENERAL 🙂 God jul ønskes alle gooners forresten 🙂

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Guest Gunners68 said:

Men , vi trenger en GENERAL 

Hvis vi ser tilbake til perioden fra da Wenger tok over i 1996, hvor mange reelle "generaler"/ledere har vi hatt i klubben de siste 22 årene under Wenger og nå under Emery? Forbausende få vil jeg påstå.

Adams var den klare lederen da Wenger tok over i 1996. Vieira kom til klubben noen uker før Wenger startet sitt virke, men det at Wenger skulle ta over var allerede klart da Vieira signerte og det var så vidt jeg vet så betydde dette en del for at Vieira kom til oss. Vieira videreførte Adams lederskap i klubben på en klar og god måte.
Men hvem har vi hatt i klubben post-Vieira som har stått frem som like klare ledere som det Adams og Vieira var? Jeg sliter med å finne noen gode kandidater. Vi har hatt mange gode spillere etter Vieira, og helt sikkert mange som har gått foran som gode eksempler både på og utenfor banen, men den "generalen" du nevner vet jeg ikke om vi har hatt etter at Vieira forlot oss i 2005.

Kanskje er jeg litt for urettferdig mot Arsenal og Wenger når jeg påpeker at vi etter Vieiras avgang ikke har vært i nærheten av topplassen i Premier League. Joda, jeg vet at vi kom på andreplass i sesongen 2015/16, men dette var en særdeles merkelig sesong der alle topplagene sviktet og selv om vi kom som nummer to så var vi likevel ti poeng bak Leicester som vant med den nest laveste poengsummen de siste femten sesongene (United hadde ett poeng mindre da de vant i 2010/11). Det skal selvsagt for ordens skyld nevnes at vi kun var fire poeng fra toppen da vi ble nummer tre i 07/08.

Joda, jeg er nok litt useriøs når jeg bruker tallene slik det passer mine synspunkt og det er fritt frem for å angripe meg for dette, men for meg er det ikke en tilfeldighet at "nedgangen" for oss i Premier League tilsynelatende startet etter at Vieira (som jeg påstår er vår siste klare leder på banen) dro fra klubben.

Våre kapteiner (offisielle kapteiner) etter Vieira har vært, Henry, Gallas, Fabregas, RvP, Vermaelen, Arteta, Mertesacker og Koscielny. Ingen av de har etter min mening vist noe i nærheten av Adams og Vieiras lederskap på banen (utenfor banen kan jeg ikke uttale meg noe om ). Jeg kan heller ikke se at rekken av vise-kapteiner eller andre spillere i viktige posisjoner har vært i nærheten av å fremstå som klare ledere på banen. Jeg ser heller ingen på dagens lag som er klare kandidater til en slik rolle.

-----------------

Og til slutt så ønsker jeg selvsagt en god jul til alle Arsenalfans både på og utenfor forumet. Forhåpentligvis får noen av dere oppleve en hvit jul☃️, her i vest så får vi klare oss med den varslede våte julen .

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Adams og Vieira er de to store. Fabulous four , Polljen - med Adams , Bould , Dixon og Winterburn. Iblandet Keown og etter hvert Cole , Campbell , Lauren etc. Kunne ha brukt for de i dag. Vieira som hadde med seg Parlour , Petit , Overmars , Ljungberg , Silva etc. De to store hadde meg seg knall gode spillere som kunne ta i et tak.

Etter CL finalen i 2006 så var det ytterst få igjen. Vil vel si at vi aldri klarte å helt erstatte de , men , ja, det  var en del bra spillere hos oss i en periode. RVP og Fabregas feks. Vi kvalifiserte oss til CL i alle disse årene som var en bra prestasjon , men vi manglet en del for å nå opp. Vil vel si at var defensive problemer som var årsaken.

Vi har gjort det bra vil mange si , noen vil kalles oss et topp lag , fordi vi kvalifiserte oss hvert år til CL. Vi kom vel til semifinalen i 2009 - ellers så røk vi stort sett ut på samme tidspunkt år etter år. Vi holdt topp 4 i England  , men noe topp lag var vi ikke etter mitt syn. Vi manglet noe ekstra hele veien for å nå helt opp.

Og der er vi fortsatt Polljen  - et bra lag - kanskje et topp 4 lag  - men ikke noe TOPP lag. Vi får se hvor mye styret er villig til å gjøre ved å gi Emery de pengene som skal til i de kommende overgangs vinduer.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Polljen said:



Sokratis er slik jeg ser det vår nr 1. Med den fremgangen Holding viste før skaden så holder jeg han som en likeverdig stopper sammen med Mustafi. Min "favoritt" Koscielny havner først på en fjerdeplass i min rangering og selv skadefri så er han på slutten av Arsenalkarrieren. Chambers tenker jeg ikke på en gang, etter min mening er han for dårlig for Arsenal. Vi har "backup's" i Monreal og Lichtsteiner, men begge er også i sluttfasen av sine karrierer.

Hvis jeg ser forbi denne sesongen og frem til neste sesong så MÅ vi ha forsterkninger. Sokratis vil fremdeles være et klart valg til start i en stopperduo, men jeg mener at hverken Mustafi eller Holding er hans rette makker for å skape en skikkelig fast solid stopperduo. Jeg gjentar meg sikkert litt for ofte når jeg sier at jeg savner en lederskikkelse på stopperplass, og jeg mener denne ikke finnes i laget pr. dato.

Det jeg ønsker meg er som sagt ett nytt førstevalg som sammen med Sokratis og Holding skal være våre tre viktigste stoppere. Mustafi kan etter min mening selges for å delfinansiere kjøpet av en ny stopper. Kos har ett år igjen på kontrakten og kan gjerne bli værende som en backup. Han har en så pass sliten kropp at jeg uansett tviler på at han vil takle å spille nesten hver bidige kamp i løpet av en sesong.
Chambers er også "salgsvare" slik jeg ser det. Det betyr at vi nok trenger ett nytt femtevalg også, men om dette skal komme via kjøp eller om dette er en spiller som kan hentes fra Akademiet vet jeg ikke.

 

Så mitt førstelag sett fra den defensive/"trygge" siden ville bestått av:

Leno
Bellerin - Mustafi - Ny stopper - Kolasinac
Torreira - Ny midtbanespiller

Reserver: stopperplass: Holding, Koscielny, ny spiller (gjerne ungt talent)
Sentral midtbane: Guendouzi + talenter fra egen ungdomstropp
Backplasser: Licht og Monreal, hvis de tar ett år til. Hvis ikke så har vi AMN pluss unge talenter, pluss eventuelt et nykjøp.

Hvor ble det av Sokratis?

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Tenker vi bytter ut  Mustafi i lagoppstillingen med Sokratis. Det er vel det som en kan ta ut av det han skriver.Ellers så har han sendt Sokratis på juleperm 🙂

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Guest Gunners68 said:

Tenker vi bytter ut  Mustafi i lagoppstillingen med Sokratis. Det er vel det som en kan ta ut av det han skriver.Ellers så har han sendt Sokratis på juleperm 🙂

Fullstendig korrekt det Gunners68, en gammel mann tenker ett navn og skriver et annet. Hjernecellene er til tider noe trege i undertegnedes hode.  Dette blir nå korrigert

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Har du  røyket sokkene dine Ben Elfen 🙂 Vi får først se Sokratis som kaptein i Arsenal , deretter løfte trofeer i 3 forskjellige tiår som kaptein , før Sokratis navn kan nevnes i nærheten av Tony Adams. 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Guest Gunners68 said:

Har du  røyket sokkene dine Ben Elfen 🙂 Vi får først se Sokratis som kaptein i Arsenal , deretter løfte trofeer i 3 forskjellige tiår som kaptein , før Sokratis navn kan nevnes i nærheten av Tony Adams. 

Røyker ikke, men snuser. Aldri prøvd å snuse sokker dog. 

Driter i om Sokratis har kapteinsbind eller ei. Han går i krigen, i duellene, i fighten og sier i fra til lagkamerater som ikke gjør som de skal. Xhaka fikk en real skyllebøtte mot Burnley sist kamp. 

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Sokratis kan muligens bli noe hos oss. Han har tæl og setter frem brystkassen. Jeg har sans for det , selv om han av og til blir litt for overmodig. Han kan bli noe å bryne seg på for våre motstandere.

Det er ingen tvil om at forumet her er representert ved forskjellige generasjoner. Jeg og Polljen representerer muligens noen av de eldste her inne. Ble selv Arsenal supporter i 1968.

Skriver dette fordi jeg har en liten anelse om at du er langt yngre enn meg. Baserer det på sammenligningen mellom Tony Adams og Sokratis. Mener personlig at Sokratis har en veldig lang vei å gå før han kan sammenlignes med MR ARSENAL - Tony Adams 🙂

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Ben Elfen said:

Røyker ikke, men snuser. Aldri prøvd å snuse sokker dog. 

Driter i om Sokratis har kapteinsbind eller ei. Han går i krigen, i duellene, i fighten og sier i fra til lagkamerater som ikke gjør som de skal. Xhaka fikk en real skyllebøtte mot Burnley sist kamp. 

Du har helt rett i at Sokratis gjorde dette i går og det er selvsagt positivt. Jeg mener dog at det er alt for drøyt på dette tidspunktet å påstå at han pr dato er en bedre "general"  enn det Adams var i sin tid. 

Det første jeg så av Sokratis da han kom gjorde at jeg fikk et håp om at han kunne bli den lederen jeg hadde etterlyst, men det jeg totalt har sett av han så langt denne sesongen gjør meg ikke overbevist. Jeg håper selvsagt at du får rett og at jeg tar feil, men pr i dag så ser jeg ingen grunn til å endre min mening. 

En enkelt kamp er ikke nok til slikt, hvis det var så enkelt så skulle vi ha hatt mange "generaler" i laget etter Vieira. 

Det var tidspunkt da jeg hadde det samme håpet om bl.a. Vermaelen, Per og Kos, men de levde ikke opp til mitt håp om å fremstå som klare ledere. 

Link to comment
Share on other sites

Vernaelen, Per (for et navn) og Kos har aldri hatt en tilsvarende guts som Sokratis viser. 

Jeg baserer ikke mine påstander på en kamp, men jeg refererte til en episode i en kamp. Det må vel være lov? 

 

@guest gunner68. Ja du er eldre enn meg. Gratulerer med det 😉. Jeg er 40. 

Grunnen til jeg mener som jeg mener er fordi Tony Adams også hadde mange laster som for meg trekker ned. Tony Adams hadde også et lag bygd av stål rundt seg. Lettere å vise pondus da. Nå har vi to i stallen i Sokratis og Lichsteiner

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Bare gutt ungen du Ben Elfen 🙂 

Skal være helt enig med deg at Sokratis viser mer guts enn de du nevner.

Videre enig i at Adams spilte med spillere rundt seg. Men , Sokratis har mye å bevise før han kan måle seg med Adams.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ben Elfen said:

Jeg baserer ikke mine påstander på en kamp, men jeg refererte til en episode i en kamp. Det må vel være lov? 

 

Selvsagt er det lov! Hver enkelt vurdere jo selvstendig hva de refererer til 😜. Jeg har ikke kritisert hva du refererte til, jeg er bare uenig i din konklusjon.

Ja, Tony Adams hadde sine laster, han måtte til og med tilbringe ett par måneder i kasjotten rundt årsskiftet 90/91 på grunn av fyllekjøring.  I dagens samfunn så ville nok fotballspillere blitt "korsfestet" av media og kanskje også av fansen for å ha slike laster. Men Tony Adams var en mann av sin tid, uten at det unnskylder hans feil, og for meg er fyllekjøring en av de handlingene som jeg mest misliker. Det var svært mange på Arsenal som hadde sine laster på den tiden, noen drakk andre gamblet, pub'en var et vanlig samlingsted for de fleste av de på den tiden. Noe av det viktigste Wenger gjorde i Arsenal som raskt forplantet seg til hele Premier League var å sette krav til at fotballspillerne skulle ha en sunn livsstil når de spilte i denne klubben. Også Tony Adams måtte innordne seg disse kravene.

Tony Adams er en person som jeg har mistet en del respekt for på grunn av handlinger og uttalelser i tiden etter at han gav seg som aktiv spiller i Arsenal. Men til tross for sine laster i deler av sin tid i klubben, så var han den fødte leder som var en særdeles viktig brikke på nittitallet. Og selv om jeg misliker den grumpy old Adams , så er jeg stor fan av fotballspilleren "Big Tone", til tross for hans laster.

Jeg støtter som sagt det at du selv må velge hva du baserer dine konklusjoner på, men jeg finner det litt merkelig at man kan konkludere (hvis jeg forstår deg rett) at en spiller er en bedre leder enn en annen (tidligere) spiller basert, ikke på en periode med kamper, ei heller på en enkelt kamp men kun på en enkelt episode i en enkelt kamp.

Jeg er imponert av den gutsen Sokratis viser, jeg stiller bare et spørmålstegn ved om at denne gutsen er det samme som som å være en klar leder på banen. Sokratis er kompromissløs på banen, men en del av det han gjør mann mot mann kan også skape problemer for laget. Han gjør mye bra, men han pådrar seg også alt for mange unødvendige kort. Heldigvis har han ennå ikke fått noe rødt (selv om han kanskje hadde fortjent det). Han har pådratt seg tre kort på kort tid, han har nettopp måttet sone en kamps karantene og forsetter han slik så er det ikke lenge før han pådrar seg to nye kampers karantene.
Det er mange aspekter i det å være en leder på banen, det er ikke bare å være tøff i noen taklinger og slenge ut noen gloser når andre gjør en feil.

Link to comment
Share on other sites

Det er milevis forskjell på Tony og Sok. Bare tull å sammenligne. Tony var konge over mange år. Sok har ikke imponert meg, for mye gresk bryting. Får gi ham tid . Klart vi trenger en eller helst 2 stoppere. Begynner å bli skeptisk til Leno, er er ikke god på innlegg.  Åpner stan lommeboka eller hva skjer. Emery kan jo ikke være fornøyd. Vi må kjøpe kvalitet denne gang. Fort gjort å glemme hva Emery har fått til på så kort tid. Er ihvertfall herlig at gløden er tilbake både hos supportere og spillere. Men fatter ikke at det i alt for mange kamper er for dårlig innsats. Der har sjefen en jobb å gjøre og det fort. Øzil må spille sammen med Torr og Xhaka på midten, må no fan ha andre alternativ bak enn Xhaka. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...