Jump to content

2018.12.19 Tottenham Hotspur (H) Carabao Cup


Polljen

Recommended Posts

  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Skuffende. Nå må emry passe på å snu dette i de viktigere kampene. Akkurat nå for tiden er vi altfor ineffektive, mulig en konsekvens av hvor heldige vi var i en lang periode i høst. Tap i ligacupen tåler man, selv om det ikke er noe særlig mot rivalene. Skal tottenham få en tittel så kan de jo «meske» seg med mikkimus for min del. 

 

Derimot er jeg bekymret for det syket ineffektive spillet man leverer for tiden. Ramsey, Mikki og lacca skulle satt sine sjanser normalt sett. Det skjer faktisk med ingen idag. 

Link to comment
Share on other sites

Pinlig og Emery må lære seg at PL spilles fra 1. minutt og bytter til pause betyr at man feilet med uttak. 

Jeg ser absolutt ingen fremgang. Like mange kamper hvor laget svikter som tidligere. Tenker man på alle kampene med griseflaks i løpet av høsten så ligger laget kunstig høyt. Nå kommer sannheten. 9 kamper i løpet av kort tid vil avsløre mye hos mange

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Det var ikke vår kveld dette her. Folk som spiller ute av posisjoner , vi misser sjanser og glipper bak. Nå må vi slikke sårene og få orden i rekkene til kampen mot Burnley. Det medisinke apparatet må få folk på beina igjen fort som fy. Ligacupen er greit å være ferdig med for denne gang. Det er PL som teller for vår del. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, RP7 said:

Pinlig og Emery må lære seg at PL spilles fra 1. minutt og bytter til pause betyr at man feilet med uttak. 

Hvordan kan du si at vi feilet med uttak i dag? Fikk ikke sett hele 2. omgang i dag men det jeg fikk sett av kampen så hadde vi vel flest sjanser og i banespillet hadde vi vel også litt overtak. Hvordan kan det være feil? Alltid lett å være etterpåklok, men vi hadde sjanser nok til å vinne kampen, det kaller jeg egentlig uflaks og ikke feil uttak.

Men han skal ha for å våge gjøre endringer tidlig for å forsøke korigere, og ikke følge et fastsatt manus som forgjengeren gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Blir mye skriving og mye frustrasjon fra meg nå. Kommer ikke unna at det er dette jeg har sett under Emery hele veien. Det er for mye jåleri og forsøk på å være smart. Det nytter ikke mot topplagene i PLog det nytter faktisk ikke mot lagene lengre ned på tabellen heller for man møter gode spillere uansett hvilken kamp man spiller. I dag er det et lag som ikke henger sammen fra start. Det var akkurat det samme vi så mot Southampton for noen dager side. Spurs er ett topplag, Saints et middels godt lag. De samme feilene og den samme taktiske naiviteten ble avslørt av begge lag. Man kan ikke ligge under til pause gang etter gang etter gang. Vi kan heller ikke brenne alle bytter før 70 minutter fordi det er gjort taktiske feil. I PL er kroppen ekstemt slitne etter 70 minutter og hodet er virkelig slitent. Feilene vil komme hos begge lag. Hvis vi da har 8 meget slitne spillere, 2 halvslitne etter bytter ved pause og en som er frisk i hodet så stiller vi langt svakere enn et lag som ikke har gjort bytter før i det 70. minutt. Man ser i de siste 15 minuttene i dag at det er spillere som ikke har noe å gi og Spurt kan spasere inn de siste 25 minuttene. Det holder ikke og det må skje endringer snart.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, joppe said:

Hvordan kan du si at vi feilet med uttak i dag? Fikk ikke sett hele 2. omgang i dag men det jeg fikk sett av kampen så hadde vi vel flest sjanser og i banespillet hadde vi vel også litt overtak. Hvordan kan det være feil? Alltid lett å være etterpåklok, men vi hadde sjanser nok til å vinne kampen, det kaller jeg egentlig uflaks og ikke feil uttak.

Men han skal ha for å våge gjøre endringer tidlig for å forsøke korigere, og ikke følge et fastsatt manus som forgjengeren gjorde.

Les mitt neste innlegg Joppe. Svarer deg egentlig der.

Problemet er at vi gir bort kampen i 1. omgang. Vi blir nødt til å jage og da kommer feilene. At det i kamp etter kamp gjøres ett eller to bytter i pausen viser at man har bommet på uttak. Hvis man hadde lykkes med uttaket så kunne byttene kommet når spillerne er slitne, ikke fordi man må endre formasjon eller taktikk.

Link to comment
Share on other sites

22 kamper på rad uten tap uansett turnering forteller vel det stikk motsatte, og det inkluderer kamper mot Liverpool og Manchester United, og det var kamper vi faktisk kunne vunnet også. Og joda du kan sikkert si at vi bommer på uttak når vi må gjøre bytter, men det handler også om å justere taktikk ut fra hva mostander gjør og de endringer justeringer de gjør underveis. At vi har en manager som faktisk gjør justeringer underveis ser jeg bare som et pluss. Det vi ser nå kan vel kanskje refereres til stor slitasje på en relativt liten spillergruppe i dagens fotball. 

Men det som kanskje bekymrer meg litt er at Emery kanskje er litt sta overfor sitt eget taktiske spill og sin filosofi i forhold til spillerstall og spillere han har til rådighet. På samme måte som forgjengeren sin, og det ble nok hans bane til slutt. Det er ikke noe pluss om en manager er så ensporet i filosofien sin at han ikke makter å utnytte talentet som faktisk klubben råder over. Jeg har selv poengtert i andre tråder at jeg vil frede Arsenal og Emery ut denne sesongen. Men nå er snart halve sesongen spilt og han har enda ikke klart å finne en måte å spille Aubameyang og Lacazette effektivt sammen. Han har heller ikke klart å få det beste ut av Özil og det er tre spillere med mye talent alene som er gull verdt. Det begynner jeg å se som en svakhet, så får fremtiden vise hva som gjøres og hvor bra\dårlig det blir.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er dels enig Joppe. Evnen til å endre er en god egenskap, men årsaken til at han blir presset til å måtte gjøre endringene er ikke en god egenskap. 

I en klubb som Arsenal må det være plass til Özil, Laca og Auba i samme startoppstilling. Det er Emerys jobb å knekke denne koden samt unngå at vi havner bakpå gang på gang. 

Wenger hadde også i sin siste sesong enkeltkamper hvor lagets toppnivå kom til syne. Bunnivået var dessverre for lavt og kom oftere til syne enn toppnivået. Emery sitt lag har litt av det samme i seg. Et ekstremt høyt toppnivå blir overskygget av et ditto lavt bunnivå. De 22 kampene skal ikke bestrides eller snakkes ned. Det er en sterk prestasjon. Samtidig må vi kunne se bak resultatene og si vi hadde uflaks i noen få kamper og flaks i flere kamper. Dette jevner seg ut i løpet av en sesong. Målet må likevel være at laget skal bli så stabilt og godt at flaks/uflaks ikke får så stor betydning. Bunnivået må heves og man må slutte å gi bort kamper i 1. omgang. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Ben Elfen said:

Skjønner lite av hvorfor ikke Laca får mer tillit? 

Og Özil - en av verdens beste spillere bør det bygges lag rundt. Dersom vi har en trener som ikke evner det blir jeg overrasket. Skjønner lite av prosessen rundt Özil. Han burde være første navn på blokka. (Navn 2 Xhaka på midt. Navn 3 Sokratis. Navn 4 Laca. Navn 5 Auba)

Er vel kanskje unødvendig å nevne men her er vi veldig på linje. Det er så mye urealisert potensial vi ikke får fram i Özil, Laca og Auba når vi ikke finner ut av å få spilt de effektivt sammen. 

Link to comment
Share on other sites

Det er mye skriving om vi skal eller ikke skal stille større krav til Özil. Denne debatten har i stor grad gått på krav om at han skal delta mer i lagets defensive jobbing.

Jeg er tilhenger av å stille sterkere krav til Özil, men mine krav går egentlig i en litt annen retning enn det debatten har konsentrert seg om i det siste. Jeg aksepterer at Özil ikke har noen særlige aktive defensive gen, og det medfører at jeg godtar at han får en slags "fribillett" når det gjelder de defensive kravene. Jeg mener i stedet at vi må stille større offensive krav til Özil. Jeg mener at han på langt nær benytter seg av de evnene han burde ha i lagets offensive oppbygging, han går for lett sur, når ting ikke fungerer så står han gjerne på banen og himler med øynene og ser til tider ganske uinteressert ut. Det blir litt som med Giroud, når det ikke gikk på skinner for han så falt han lett ut av kampen og han slo ut med armene for hver minste lille dult han fikk fra motstander.
Så mitt krav til Özil er å våkne opp, ta et oppgjør med seg selv og gi hundre prosent for vår offensive lagdel, da er det nok av spillere på laget til å overta den defensive jobben som han i utgangspunktet burde tatt.

Det er selvsagt ikke hundre prosent Özils feil at det ikke fungerer som det skal fremover, lagledelsen har så absolutt er klart ansvar her, men hvis ikke Özil gidder å vise at han prøver å gjøre sitt beste fremover så blir det lett å skyve han ut av laget. Det er langt på vei Özil sitt ansvar å vise (i praksis) at han ønsker å være en del av laget, hvis andre spillere ikke klarer å utnytte de kvalitetene han har så blir det et neste punkt over det som må fikses i laget.

Özil har talentet og evnen til å skape noe stort i vår offensive lagdel, men jeg sitter med en følelse av at han nærmest ikke gidder. Joda vi kan klage på Emery sin taktikk, vi kan klage på medspillere som ikke evner å benytte seg av Özils talent, men første bud bør være at han viser at han vil og ikke gir så lett opp når ting ikke fungerer (som jeg har følelsen av at han gjør).

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Du og jeg , Polljen , hadde sikkert klart å hente frem en eller annen form for motivasjon på jobben hvis vi fikk 3 millioner i uken 🙂 For meg er det en selvfølge at det har med mannens innstilling å gjøre.

Han har et vanvittig fotball hode /talent hvis han gidder. Skulle være plass til ham i et hvilket som helst lag. Men , det er som du sier Polljen at det har med mannens dagsform å gjøre. Enten så gidder han i dag eller så gidder han ikke. Hadde han nå levert varene i en fri rolle , men det er ikke så ofte han har gjort det heller. Han hadde haugevis med frihet under Wenger , men det funket dårlig i mange kamper det også.

Synd for han er veldig god når han vil være det.

Jeg tviler veldig sterkt på at Emery vil gi ham frihet.  Det har han tydelig vist oss. Blø for drakta - intensitet. Det ligger ikke helt i blodet til Øzil

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si eller jeg vet vel nøyaktig hva jeg vil si, men å få det formulert riktig er vel en større utfordring 🙂 , selvsagt har Özil et ansvar for å fungere i et lag. Men så får han i min verden alt for mye kritikk for ting han egentlig ikke er herre over. Han har slått strøkne pasninger og mere eller mindre ferdigscorede mål, som på mirakuløst vis har blitt brent av både Welbeck og Giroud med flere, den mest notoriske misbrukeren er nok vår venn vi fikk fra Man Utd Welbz. Når han blir servert på både sølv- og gull-fat, og det blir bare kål av det siden vi ikke har den kyniske notoriske målscoreren. Og Özil kan vanskelig bidra mer offensivt, når han gjør seg spillbar, skaffer seg rom og strør rundt seg. Vi har alltid vært avhengig av brutalt mange målsjanser for å få resultat. Det finnes tilfeller der vi trenger bare en også. Men på den måten kan man jo kanskje forstå frustrasjonen til Özil også. Det er tilfeller der Özil får massiv kritikk for ikke å levere, så har han stått for regien og strødd rundt seg med pasninger, men vi har sløst med alt. For ordensskyld så er ikke alt bare lykke med Özil fra meg heller, men det er viktig at den mannen får optimale arbeidsvilkår. Han er spilleren laget burde vært bygd rundt, også det defensive arbeidet burde legges opp mot hva Özil er og blir. Og det er heller ingen tvil at når det gjelder Özil og denne type spiller, så blir de dyttet litt ekstra, sparket i leggen en ekstra gang, og andre ufine metoder for å rett og slett få de ut av kampene, det er nok en bevist strategi som blir lagt for akkurat det.

Nå finnes det også flere måter å bidra på et lag en å bare jage ball og løpe seg i hjel. Selv om det virker sånn at på enkelte så har du ikke vært god eller gjort en god nok innsats for laget når du ikke løper marathon 3 ganger i løpet av 90minutter. Selv om det kanskje ikke virker sånn for mange, så er han i bevegelse hele tiden, skaffer seg rom og er nesten alltid ledig om noen velger å passe til han. Utrolig nok så gjør han en brukbar jobb som første forsvarer også, med å stenge rom. Når ballen blir slått over han og resten av midtbanen også er tømt, blir det litt mer dramatisk.

Det er jo ingen tvil om at Mesut Özil må levere varene, men selv en spiller som han er avhengig at de foran og rundt han snubler ballen i mål av og til. Og det samme blir det når rekke kammeratene hans bare loffer rundt, vanskelig å spille på de da. Vi har sett det mange ganger at vi til tider blir fryktelig stillestående på topp. Mesut Özil er Mesut Özil på godt og vondt, og det vet man om, både styrker og svakheter, og da forplikter man litt som klubb å kompansere for det. Og selv om Özil i manges øyner bare loffer rundt, så er han nesten alltid spillbar.

En annen ting når man har en spiller som Özil, så gjøre det noe med motstander også, de vet han er en faktor de må ta høyde for, de vet at et lite sekunds magi fra den mannen kan være nok til å snu hele kampbildet, et par lekre detaljer og vi får to kjappe mål og alt er snudd på hodet om vi skulle ligge under. Og bare det å ha trekløveret Özil, Laca og Auba på banen samtidig, selv om de ikke skulle ha dagen, så må motstander ta hensyn til dem, de vet at de kan ikke slippe en av de fri og på den måten binder de nok opp noen markeringsspillere, og som igjen kan gjøre at andre spillere på laget vårt får bedre arbeidsvilkår. Og på den måten kan vi si at de bidrar uten å bidra. For alt dette henger sammen, fra keeper og helt opp til fremste spiller. Og dessverre samme veien bakover men der svikter vi litt i samhandlingen.

Som nevnt tidligere, så er det alltids rom for å diskutere om han er rett man for Arsenal. Og når klubben har gitt han den kontrakten som de har gjort, så vil jeg gå veldig langt i å påstå at klubben forplikter seg i å legge forholdene så optimalt til rette for han som det går. Det blir så feil å bruke så mye økonomiske resurser på en spiller du ikke aner hva du skal gjøre med, da kunne og burde de solgt han. Det gjelder ikke bare på banen, er det ting utenom banen som ikke stemmer, men som klubben kan gjøre noe med, fiks det.

Det samme kan vi si om Man Utd og Pogba, det blir så utrolig dumt og kostbart å skaffe seg ekstreme spillere med ekstreme ferdigheter om du ikke har en plan. Og en plan som følges opp, ikke bare tegne på tegnebordet og la den bli der. Og selv om noen vil påstå at fotballen er kynisk, så er den ikke mer kynisk en hva man lar det bli.

Og historien viser vel at manager som ikke får i gang superstjernene de har, får relativt korte karrierer i klubben og da de ikke klarer å selge dem, men da øker også presset på å levere resultater. Kvitter man seg med stjerner og ikke klarer å vinne titler, så blir veien kort ut porten. Klubbeierne sitter nok ikke så lenge å ser på at deres høyeste betalte spiller blir på benken, og alt man gjør får ringvirkninger. Så jeg skjønner godt at ikke alle blir gode managere selv om de var store spillere. 

Spillerne krever sitt, fansen krever sitt, styret krever sitt og manageren selv krever sitt, det er mye som skal klaffe og det er mye som kan gå galt. All mulig respekt for managere rundt om kring i verden som bukker under og får sparken, de er tøffe mennesker og skal tåle mye, spesielt når det ikke går etter planen.

Nå skal jeg avslutte før det sklir helt ut.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Du hadde litt av hvert på hjertet du , Joppe 🙂

Det er greit når Øzil skaffer seg rom , slår pasninger som få gjør etter ham , forsvars spillere ligger strødd - da har han jo involvert seg selv i kamp bildet. Gjør han alt som han kan - slår en lisse pasning og en annen bommer på åpent mål så kan man jo ikke angripe Øzil. Det som dessverre skjer er at Øzil noen ganger angriper seg selv. Med det mener jeg når han ikke har dagen , ikke involverer seg i spillet og står igjen og vifter med armene og ser sur ut. Det er det mange angriper Øzil for. Han som forlangte så mye penger for å signere for oss må også vise at han vil spille for oss.

Han takler ikke motgang ser det ut til.  Øzil må brette opp ermene , vise seg fra en sånn side at Emery ikke kommer utenom han. Den eneste som kan løse det er Øzil selv. 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, joppe said:

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si eller jeg vet vel nøyaktig hva jeg vil si, men å få det formulert riktig er vel en større utfordring 🙂 , selvsagt har Özil et ansvar for å fungere i et lag. Men så får han i min verden alt for mye kritikk for ting han egentlig ikke er herre over. Han har slått strøkne pasninger og mere eller mindre ferdigscorede mål, som på mirakuløst vis har blitt brent av både Welbeck og Giroud med flere, den mest notoriske misbrukeren er nok vår venn vi fikk fra Man Utd Welbz. Når han blir servert på både sølv- og gull-fat, og det blir bare kål av det siden vi ikke har den kyniske notoriske målscoreren. Og Özil kan vanskelig bidra mer offensivt, når han gjør seg spillbar, skaffer seg rom og strør rundt seg. Vi har alltid vært avhengig av brutalt mange målsjanser for å få resultat. Det finnes tilfeller der vi trenger bare en også. Men på den måten kan man jo kanskje forstå frustrasjonen til Özil også. Det er tilfeller der Özil får massiv kritikk for ikke å levere, så har han stått for regien og strødd rundt seg med pasninger, men vi har sløst med alt. For ordensskyld så er ikke alt bare lykke med Özil fra meg heller, men det er viktig at den mannen får optimale arbeidsvilkår. Han er spilleren laget burde vært bygd rundt, også det defensive arbeidet burde legges opp mot hva Özil er og blir. Og det er heller ingen tvil at når det gjelder Özil og denne type spiller, så blir de dyttet litt ekstra, sparket i leggen en ekstra gang, og andre ufine metoder for å rett og slett få de ut av kampene, det er nok en bevist strategi som blir lagt for akkurat det.

Nå finnes det også flere måter å bidra på et lag en å bare jage ball og løpe seg i hjel. Selv om det virker sånn at på enkelte så har du ikke vært god eller gjort en god nok innsats for laget når du ikke løper marathon 3 ganger i løpet av 90minutter. Selv om det kanskje ikke virker sånn for mange, så er han i bevegelse hele tiden, skaffer seg rom og er nesten alltid ledig om noen velger å passe til han. Utrolig nok så gjør han en brukbar jobb som første forsvarer også, med å stenge rom. Når ballen blir slått over han og resten av midtbanen også er tømt, blir det litt mer dramatisk.

Det er jo ingen tvil om at Mesut Özil må levere varene, men selv en spiller som han er avhengig at de foran og rundt han snubler ballen i mål av og til. Og det samme blir det når rekke kammeratene hans bare loffer rundt, vanskelig å spille på de da. Vi har sett det mange ganger at vi til tider blir fryktelig stillestående på topp. Mesut Özil er Mesut Özil på godt og vondt, og det vet man om, både styrker og svakheter, og da forplikter man litt som klubb å kompansere for det. Og selv om Özil i manges øyner bare loffer rundt, så er han nesten alltid spillbar.

En annen ting når man har en spiller som Özil, så gjøre det noe med motstander også, de vet han er en faktor de må ta høyde for, de vet at et lite sekunds magi fra den mannen kan være nok til å snu hele kampbildet, et par lekre detaljer og vi får to kjappe mål og alt er snudd på hodet om vi skulle ligge under. Og bare det å ha trekløveret Özil, Laca og Auba på banen samtidig, selv om de ikke skulle ha dagen, så må motstander ta hensyn til dem, de vet at de kan ikke slippe en av de fri og på den måten binder de nok opp noen markeringsspillere, og som igjen kan gjøre at andre spillere på laget vårt får bedre arbeidsvilkår. Og på den måten kan vi si at de bidrar uten å bidra. For alt dette henger sammen, fra keeper og helt opp til fremste spiller. Og dessverre samme veien bakover men der svikter vi litt i samhandlingen.

Som nevnt tidligere, så er det alltids rom for å diskutere om han er rett man for Arsenal. Og når klubben har gitt han den kontrakten som de har gjort, så vil jeg gå veldig langt i å påstå at klubben forplikter seg i å legge forholdene så optimalt til rette for han som det går. Det blir så feil å bruke så mye økonomiske resurser på en spiller du ikke aner hva du skal gjøre med, da kunne og burde de solgt han. Det gjelder ikke bare på banen, er det ting utenom banen som ikke stemmer, men som klubben kan gjøre noe med, fiks det.

Det samme kan vi si om Man Utd og Pogba, det blir så utrolig dumt og kostbart å skaffe seg ekstreme spillere med ekstreme ferdigheter om du ikke har en plan. Og en plan som følges opp, ikke bare tegne på tegnebordet og la den bli der. Og selv om noen vil påstå at fotballen er kynisk, så er den ikke mer kynisk en hva man lar det bli.

Og historien viser vel at manager som ikke får i gang superstjernene de har, får relativt korte karrierer i klubben og da de ikke klarer å selge dem, men da øker også presset på å levere resultater. Kvitter man seg med stjerner og ikke klarer å vinne titler, så blir veien kort ut porten. Klubbeierne sitter nok ikke så lenge å ser på at deres høyeste betalte spiller blir på benken, og alt man gjør får ringvirkninger. Så jeg skjønner godt at ikke alle blir gode managere selv om de var store spillere. 

Spillerne krever sitt, fansen krever sitt, styret krever sitt og manageren selv krever sitt, det er mye som skal klaffe og det er mye som kan gå galt. All mulig respekt for managere rundt om kring i verden som bukker under og får sparken, de er tøffe mennesker og skal tåle mye, spesielt når det ikke går etter planen.

Nå skal jeg avslutte før det sklir helt ut.

My soulmate

Link to comment
Share on other sites

@joppe

Jeg antar at vi er litt uenige og mye enige når jeg leser ditt innlegg.

Jeg er en av de som har kritisert Özil og det står jeg helt og holdent for. Men selvsagt så er ikke det at han skal løpe ørten maraton i løpet av en kamp, noe jeg legger til grunnlag.
Men man må forvente at det stilles de samme krav til Özil som til enhver annen spiller når det gjelder det å levere. Hver enkelt spiller er selvsagt "unik" og det betyr at man kan ikke skjere alle over en kam og forvente at de leverer akkurat det samme på hvert område i spillet. Det at han loffer rundt er heller ikke automatisk noe jeg legger negativ vekt på, men jeg blir ganske oppgitt når jeg (rent subjektivt) kan lese ut av hans holdning (av og til) at dette gidder han ikke å være med på (Som sagt en meget subjektiv vurdering fra min side).

Jeg er fullstendig enig i at mye av det offensive burde vært lagt opp rundt hans evne som en "ballfordeler", og her mener jeg at hverken Wenger eller Emery har tatt vare på denne muligheten på en god måte.

Men alt i alt så mener jeg at Özil ikke leverer den innsatsen som han burde være kapabel til, og som sagt det går ikke på antall løpte meter. Özil har også selv et ansvar for å gi sin manager/trener de signaler (via innsats) som gjør at de skal se at han er verdt å satse på.

Jeg har ikke noe i mot å beholde Özil, hvis han selv vil være her og hvis Emery ser verdien av å ha han på laget, hvis så ikke er tilfelle (både fra Özil og Emery) så mener jeg at han like gjerne kan selges jo raskere jo bedre.

Du skriver også:

Quote

Og når klubben har gitt han den kontrakten som de har gjort, så vil jeg gå veldig langt i å påstå at klubben forplikter seg i å legge forholdene så optimalt til rette for han som det går. Det blir så feil å bruke så mye økonomiske resurser på en spiller du ikke aner hva du skal gjøre med, da kunne og burde de solgt han.

Her er det greit å ha i tankene at denne nye kontrakten kom under et regime som ikke lenger er i klubben (Wenger og Gazidis) og jeg sitter med en følelse at hele kontraktsinngåelsen delvis skjedde under litt paniske tilstander (fra Arsenals side) etter komitragedien rundt kontrakten til Sanchez.
Jeg er helt enig i at det er feil å bruke så mye økonomiske midler på en spiller som man eventuelt ikke aner hva man skal gjøre med, men samtidig så kan ikke en avgjørelse tatt av det gamle regime diktere hva det nye regimet skal foreta seg.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Guest Gunners68 said:

Du hadde litt av hvert på hjertet du , Joppe 🙂

Det er greit når Øzil skaffer seg rom , slår pasninger som få gjør etter ham , forsvars spillere ligger strødd - da har han jo involvert seg selv i kamp bildet. Gjør han alt som han kan - slår en lisse pasning og en annen bommer på åpent mål så kan man jo ikke angripe Øzil. Det som dessverre skjer er at Øzil noen ganger angriper seg selv. Med det mener jeg når han ikke har dagen , ikke involverer seg i spillet og står igjen og vifter med armene og ser sur ut. Det er det mange angriper Øzil for. Han som forlangte så mye penger for å signere for oss må også vise at han vil spille for oss.

Han takler ikke motgang ser det ut til.  Øzil må brette opp ermene , vise seg fra en sånn side at Emery ikke kommer utenom han. Den eneste som kan løse det er Øzil selv. 

Jepp!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Guest Gunners68 said:

Du hadde litt av hvert på hjertet du , Joppe 🙂

Det er greit når Øzil skaffer seg rom , slår pasninger som få gjør etter ham , forsvars spillere ligger strødd - da har han jo involvert seg selv i kamp bildet. Gjør han alt som han kan - slår en lisse pasning og en annen bommer på åpent mål så kan man jo ikke angripe Øzil. Det som dessverre skjer er at Øzil noen ganger angriper seg selv. Med det mener jeg når han ikke har dagen , ikke involverer seg i spillet og står igjen og vifter med armene og ser sur ut. Det er det mange angriper Øzil for. Han som forlangte så mye penger for å signere for oss må også vise at han vil spille for oss.

Han takler ikke motgang ser det ut til.  Øzil må brette opp ermene , vise seg fra en sånn side at Emery ikke kommer utenom han. Den eneste som kan løse det er Øzil selv. 

Det er her jeg mener du har helt feil, fordi han "ALLTID" er spillbar, selv når han ikke har dagen er han "ALLTID" spillbar, selv om han ikke alltid treffer med det han prøver på, selv om han vifter med armene og gestikulerer og ser sur ut. Om han forlangte mye penger for å spille for oss har for så vidt ingen relevans i denne sammenheng, fordi klubben velger til syvende å sist å tilby han kontrakt. Om spilleren virkelig har de holdningene du sikter til og har hatt det noen år også da, så er det jo idiotisk signere ny avtale.

Selv som Poljen nevner at det var et annet regime, men selv de var vel ikke så idioter at de signerte en slik avtale med Özil uten å ha et bilde om at det nærmet seg slutten på Wenger sitt regime. Og at en annen må erstatte han på et eller annet tidspunkt. Å ikke ha en aldri så liten visjon om at det ville komme endringer, og at når de henter inn ny manager så vet jo alle de involverte hva som skal\vil endres. Da burde klubben være veldig aktiv på å selge spillere som ikke vil passe inn i en struktur som den nye sjefen måtte komme med, for ny sjefen må jo selge en visjon til klubben før ansettelse. Og jeg vil tro at klubben også har en visjon om hvordan klubben skal framstå videre og ansetter en manager etter de kriterier. Og det er ikke slik at Arsenal signerte avtalen med Özil 10 år før Wenger pakket sakene sine. Så her er det fult mulig å styre begivenhetene selv for både gammelt og nytt regime. For når supportere hjemme i sofaen kan synse ganske detaljert om styrker og svakheter om både den ene og den andre spilleren, så vil det overraske meg veldig om det kommer som en bombe på både trenere og ledere generelt på dette nivået om hva de respektive spillerne står for. Med den begrunnelsen er jeg litt overrasket at managere rundt om kring ikke klarer å være bedre forberedt på de spillerne som kanskje må spesial oppvartes når de tar over den respektive klubben.

For det må jo nesten være bedre å selge til sterkt redusert pris enn å beholde spillere med høy lønn som ikke brukes på det de er gode til,, for ikke å snakke om de potensielle skader det kan gjøre med harmonien i en klubb når spillere på grunn av lite spilletid går sure over tid.

Og ja jeg har veldig mye på hjertet, og er vel egentlig min egen verste fiende på det feltet og må jobbe for å begrense meg 🙂, kanskje jeg er en smule engasjert i Arsenal 😉 På godt og vondt, men samtidig liker jeg å gjøre rede for hvorfor jeg mener som jeg gjør. Det vil si jeg gjør et ærlig forsøk på det.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@joppe

 

 

Når det gjelder Özil så tror jeg det eneste vi helt kan være enige om er at vi er og forblir uenige på i alle fall enkelte punkt 😜

Men det er ett punkt jeg vil kommentere litt til og det er klubbens visjoner og de to forskjellige regimene.
Når det gjelder klubben, hvem mener vi da egentlig? I utgangspunktet ville jeg si at det er eier og styret som i denne anledning kan kalles "klubben" og det er de som burde ha de langsiktige visjonene for både det sportslige og det økonomiske. Sett fra mitt ståsted så er eier og styret på mange måter Arsenals største problem. Det finnes vel knapt en person i de øverste styrende organene som har det minste snev av sportslig faglig kunnskap og det er mulig at jeg er veldig urettferdig men jeg tviler på at de har noen klare langsiktige sportslige visjoner. 
Og med utgangspunkt i min manglende tro på at eier/styre skal ha noen visjoner for hvordan laget skal fremstå, så er jeg tilbake på de to regimene. Gazidis som satt i styret under Wengers regime var vel den eneste i det organet som man kan si hadde et snev av visjon. Hvis jeg ikke husker feil så oppstod også episoden der kontraktsforslaget til Ramsey ble trukket tilbake rett etter at Gazidis leverte sin oppsigelse og Sanllehi tok over hele det sportslige ansvaret. I den sammenheng så mener jeg at det er det nye regimet som må trekke opp de nye visjonene for klubben. Dette burde skjedd i samarbeid med en eller flere fra styret som hadde kompetanse til å dra slike visjoner, og jeg har lenge etterlyst slike personer i styret. Jeg vil gjerne ha en "David Dein"-type (ikke personen DD) inn i styret som kan gi dette organet litt mer faglig kompetanse.

Så til slutt så til slutt vil jeg berømme ditt engasjement og dine grundige og konkrete innlegg, det spiller ingen rolle om vi til tider er uenige. Jeg tar gjerne i mot mange flere innlegg fra mine medforumister som er så grundige og engasjerte selv om de måtte være fullstendig uenige i det jeg skriver. Det er mye bedre enn "oneliners" som ikke alltid sier så mye konkret.
Gunners68 som du har debattert mye med om akkurat Özil og vårt forsvar er også en av de som viser denne samme "driven" som det du gjør og jeg liker sånt.
For min egen del så får jeg vel komme med den påstanden om at det ikke er helt fritt for at engasjementet for Arsenal til tider er stort (kanskje for stort). Jeg har flere ganger vurdert å hoppe av forumkarusellen, ikke minst i perioder da det virker som at det blir litt for mye Polljen her på forumet og litt for lite av resten av forumistene. Da er slike ordvekslinger som de du og Gunners68 står for forfriskende å følge med på.

Ett forum der alle er enige, er det dødt forum, slik jeg ser det. Heldigvis livner det til her av og til 😎

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Ben Elfen said:

One liners er bedre enn no liners!

 

-Kareem Abdul Jabbar

Enkelte av de oneliners jeg opplever her på forumet er utmerkede og alt som trenger sies blir gjort med noen få ord, men i enkelte typer diskusjoner så er de ganske så intetsigende 😝

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Polljen said:

Enkelte av de oneliners jeg opplever her på forumet er utmerkede og alt som trenger sies blir gjort med noen få ord, men i enkelte typer diskusjoner så er de ganske så intetsigende 😝

Grunnen til at keg som regel skrive korte innlegg er fordi jeg stort sett bruker mobilen. Er så mye stress, mas og jag å ta fram pc’en hver gang

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Ben Elfen said:

Grunnen til at keg som regel skrive korte innlegg er fordi jeg stort sett bruker mobilen. Er så mye stress, mas og jag å ta fram pc’en hver gang

Nå var ikke min "onelinerkommentar" direkte rettet mot hverken deg eller andre konkrete forumdeltakere. Bare for å være klar, det var IKKE ment som en stikker mot f.eks."min soulmate"-onelineren lenger oppe på siden.
Det var mer ment som en sammenligning mellom Joppe sitt grundige innlegg og en del innlegg (fra diverse brukere) som i en "større diskusjon" er så kortfattede og så lite konkrete at det er vanskelig å lese en mening ut av de.

Som nevnt så har onelinere sin klare rettmessige eksistens, men en sjelden gang blir jeg litt frustrert når kommentarene blir for korte og intetsigende.

PS!! Mitt personlige problem er at jeg litt for ofte skriver for mye i slike innlegg, og det kan sikkert også ødelegge litt av formidlingen av det jeg vil ha fram.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

For det første så er jeg ikke enig i at Øzil ALLTID er spillbar. For det andre så mener du at penger han forlangte ikke har relevans. Det er jeg sterkt uenig i. 

Det var en enorm frustrasjon hos supporterne i fjor , da Alexis og Øzil ikke signerte. I dag vet vi at det også var frustrasjon /interne oppgjør i spille gruppen også. Spesielt når det gjaldt Alexis. Vi hadde på vinteren/våren 2017 en down periode over tid og Øzil var en av de som ble hakket på og forsvares spillet og Wengers manglende handlekraft fikk gjennomgå.

Øzil får en ny kontrakt på ca 3,5 millioner i uken. Alle klubbens supportere ventet på avgjørelse når vi viste at Alexis var på vei ut. Når du signerer en sånn kontrakt og forlanger sånne penger så bør du yte deretter. I det øyeblikket du blir tidenes best betalte  spiller i en klubb så er det sånn i England at du blir spist levende av media og supportere hvis ikke du presterer. Øzil hadde vinteren 2018 sin største downperiode sammen med resten av laget. Perioden som medførte at Wenger fikk sparken. Øzil var en av de som fikk hardest medfart. Hvorfor ? Fordi han ikke spilte bra og var den best betalte av alle. Engelske supportere og media elsker de som er lojale mot klubben. Men , når du forlanger store summer for å signere så får du øynene på deg. Presterer du ikke i forhold til forlangende så ligger du dårlig an. Derfor har penger en stor relevans her. 

Når det gjelder kontrakt eller ikke kontrakt så var det en mann som styrte hele showet - Wenger. Han fikk all den spilletid han ville  ha av Wenger , men presterte i perioder for dårlig på banen. Wenger ga sin beste spiller kontrakt , vi var vel alle enige om at Øzil er en bra spiller , men Øzil har ikke levert som forventet. Selv i sin periode med full frihet på banen under Wenger så klarte ikke Øzil å levere som forventet.

Ser vi på kontrakt rotet i Arsenal under Wengers styre så du verden hvor mye rart det har vært. 

Nå er det ny manager - som definitivt ikke ville gitt Øzil en kontrakt med den ukes lønnen. 

Nå er situasjonen den at  den ene uken er Øzil syk og i den neste er han ikke på benk  av taktiske grunner. Det er ting som skjer rundt Øzil og muligens et spill bak kulissene igjen som ingen er tjent med . Vel , ikke vet jeg.

En ting skal  vi være enige om joppe og det er at Øil er en spiller som innehar kvaliteter som ikke så mange andre kan vise til.  Skulle ønske at han brettet opp ermene , ga så mye ekstra at han slår tilbake mot hele media England  , frustrerte supportere , meg selv inkludert , og viser at han vil spille  hver uke for Arsenal. 

Arsenal er ikke så gode at vi kan ha en mann gående under frihet som noen sier Øzil må få lov til. Den rollen kan han sikkert få  under gode lag i Europa ellers , men ikke i Arsenal  . Emery vil tydeligvis ikke  innføre det i sin filosofi. Da er det opp til vår best betalte mann å vise hva han er laget av. 

Tror faktisk Emery ville ha elsket å se Øzil  slå hardt tilbake og vise at han kan endre sin spille stil og innsats for laget.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...