Jump to content

Hvilken ny Arsenal manager ønsker dere?


gunnersfan

Recommended Posts

  • Replies 276
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Håper ny manager blir annonsert i morgen. denne wenger out touren skal bli deilig å overstått

 

Jepp. Nok nostalgi. Viser i kveld hvorfor så mange av oss har ment han har vært ferdig på toppnivå i lengre tid.

 

Absolutt NULL å stille opp med. Patetiske greier.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja hvilken manager vil vi få, kandidatene har vært mange selv om enkelte er mye mer et resultat av synsing og rykter enn andre.

 

Jeg tenkte å prøve å prøve å skrive noen ord om de jeg kan huske har vært fremme i media etter kunngjøringen av Wengers avgang, men jeg tør ikke tippe hvem det til slutt blir.

 

Luis Enrique var den første klare favoritten, men ryktene har blitt færre de siste par ukene. Kostnadene ved å gi jobben til Enrique skal visst nok være skyhøye, ja noen har påstått at at han har krevd noe som tilsvarer to og en halv gang det Wenger har i lønn/bonuser m.m.

 

Max Allegri er pr dato den store favoritten blant forståsegpåere og jeg er ikke i tvil om at han vil være et godt valg. Det er mye som tyder på at Arsenal vil ha Allegri, spørmålet er dog om Allegri vil til Arsenal? Det finnes blant annet en klubb nede ved "brua" som sannsynligvis også skal ha ny manager og som er ganske spandable når det gjelder penger.

 

Mikel Arteta har også på ryktebørsen kommet opp som en het kandidat i det siste. Det å få en tidligere Arsenalspiller som manager er forlokkende, men er virkelig ett par år som trener i staben til Guardiola nok til å kvalifisere som sportslig leder i Arsenal? Mitt svar er et klart nei. Jeg kan se for meg Arteta som en fremtidig Arsenalmanager, men ikke før han har fått mer reell erfaring i å lede ikke bare en toppklubb, men en klubb uansett nivå.

 

Patrick Vieira er en annen Eks-gooner som har vært fremme i media, og skal vi først ha en eks-spiller så anser jeg Vieira som en bedre kandidat enn Arteta på det nåværende tidspunkt. Om det er lurt å velge Vieira vet jeg ikke, men jeg tror ikke det vil være ett fatalt valg.

 

Leonardo Jardim hadde også en periode der han ble ryktet til Arsenal. Også en som jeg tror ville være et godt valg, men det har vært veldig stille i det siste. Jeg liker det jeg har lest om hans arbeid som manager.

 

Carlo Ancelotti har ikke vært på topp blant ryktene, men dukker hele tiden opp som en outsider. Ikke min favoritt, men samtidig kanskje en som kunne fungert bra som en overgang mellom Wenger og en eventuell fremtidig manager hentet fra Arsenals ex-spillere.

 

Jeg vet som sagt ikke hvem som blir ny manager, men med utgangspunkt i ryktebørsene den siste måneden så er det ikke usannsynlig at en av de overnevnte blir vår nye manager.

 

Noen andre som har vært ryktet, men som jeg anser som mer usannsynlige:

Thomas Tuchel

Joachim Löw

Eddie Howe

Brendan Rodgers

Zeljko Buvac

Rui Faria

 

Jeg er ingen stor kjenner av europeisk fotball, men hvis jeg med utgangspunkt i den informasjon jeg finner ute på nettet så ville jeg ikke hatt noe i mot at vår neste manager blir enten Allegri eller Jardim. Blir det en ex-gooner så er Vieira den eneste aktuelle for min del.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

@Tapapa

 

Selv om det er styret som formelt ansetter en ny manager, så håper jeg inderlig at det ikke er den kunnskapsløse (rent fotballfaglig) gjengen som skal velge vår neste manager.

 

Jeg antar at de får presentert et navn fra noen litt mer kunnskapsrike deler av klubb apparatet og bare skal gi sin velsignelse til deres valg.

Link to comment
Share on other sites

@polljen

 

Du har skrevet at styret er fotballfaglig inkompetent mange ganger. En påstand som gjentas mange ganger, blir ikke nødvendigvis sann av den grunn.

 

Jeg har ingen grunn til å tvile på kompetansen til vårt styret. Mange har vært med lenge og har bidratt til at vi har solid økonomi og at vi har kjempet i toppen i en årrekke. Selv i inneværende annus horriblis kommer vi på 6. plass i serien, tapende finalist i ligacupen og semifinalist i EL.

Link to comment
Share on other sites

(PS!! jeg beklager nok et alt for langt innlegg, men jeg vil gjerne få frem at min påstand om fotballfaglig inkompetanse ikke bare er basert på løse påstander fra min side, men at det er basert på en litt mer "grundig" (dog subjektiv) vurdering av grunnlaget for en slik påstand)

 

@ Tapapa

 

Det er helt korrekt som du skriver at min gjentatte påstand om et fotballfaglig inkompetent styre ikke blir en (objektiv) sannhet uansett hvor mange ganger jeg påstår dette.

Denne påstanden er selvsagt bare en fullstendig subjektiv "sannhet" fra min side, det er jeg helt med på.

 

Jeg benekter ikke at styrets medlemmer kan ha mange andre kunnskaper som er viktig for enhver bedrift, ikke minst finansielt, men jeg klarer ikke med min beste vilje å finne noe som skulle tilsi at brorparten av det styret som nå sitter i Arsenal Holding plc og som har sittet noen år har de store fotballfaglige kunnskapene. Selvsagt skal ikke et slikt styre kun bestå av fotballfaglig kompetente medlemmer, det bør være en miks av forskjellige kvaliteter, men som helhet så står jeg fullt og fast på min egne subjektive påstand/sannhet.

 

Du nevner at selv i dette annus horriblis så kommer vi på en sjetteplass i serien og at styret har bidratt til en solid økonomi. Du har rett i dette, men igjen så er jeg enda engang en som ser det negative i det og ikke det positive. For meg så har fotballaget Arsenal hatt en sakte men sikker nedadgående kurve over flere sesonger, med enkelte lysglimt, og dette vil få en innvirkning på Arsenals økonomiske fremtid (i alle fall den nære fremtid). En del av den solide økonomien må også tilskrives at vi lenge var et fast inventar i Champions League. Tapet av en plass i denne turneringen vil få en viss innvirkning på klubbens gode økonomi og her er problemet sett fra min side. Selv om vi har dyktige finansielle hjerner i styret så har min påståtte fotballfaglige inkompetanse vært en medvirkende årsak til at denne nedadgående sportslige kurven har fått holde på så lenge den har. Jeg mener at vi med en DD-type i styret som både kunne vært en sparringpartner og en djevelens advokat ovenfor Wenger så ville klubben rent sportslig ha tjent på det og dette ville kanskje også gjort sitt til at Wenger hadde sluppet å gå (trekke seg) midt i en kontraktsperiode.

 

 

Vi kan se litt på hvilke medlemmer som sitter i Arsenals styre:

 

Sir Chips Keswick (78 år) bankier og styreformann i Arsenal, har hatt mange verv innen forretningslivet men jeg kan ikke finne noen informasjon som skulle tilsi at han har "fotballfaglig kunnskap".

Lord Harris of Peckham (75 år), forretningsmann. Den eneste idrettsfaglige informasjonjeg finner om han er at han var medeier i en hest som ble ridd da det britiske laget tok gull i sprangridning i London-OL.

Stan Kroenke (70 år), forretningsmann og eier av flere sportsfranchiser i USA (og hovedeier i Arsenal). Selv om han eier en del franchiser i amerikanske lagidretter så finner jeg lite som skulle tilsi at han har en reell fotballfaglig bakgrunn.

Ken Friar (83 år) er for meg en hedersmann og jeg er ikke i tvil om at han har hatt mye fotballfaglig kunnskap og at han kanskje fremdeles har noe å tilføre styret. Jeg er likevel litt i tvil om hvor mye innflytelse han har pr. dato (men jeg innrømmer at her er jeg på tynn grunn).

Josh Kroenke (38 år) er en del av sin fars "sportsimperium" og av en eller annen grunn så har jeg faktisk litt tro på Kroenke jr. Hvor mye kjennskap han har til engelsk og europeisk fotball er jeg usikker på, men det faktum at han denne våren (for en periode) har dedikert seg ett hundre prosent til Arsenal ser jeg som positivt.

Ivan Gazidis (53 år) adm. dir. i Arsenal Holding plc. er kanskje den i styret som har med fotballfaglig tyngde. Ivan har bakgrunn i fotballen på mange felt. Fotballsupporter (Man CIty i unge år). Fotballspiller skoletid/universitetstid. Men ikke minst så hadde han en fremtredende rolle i oppstarten av dagens Major League Soccer i USA.

 

Selv om det selvsagt finnes fotballfaglige elementer i styret så mener jeg at totalen fremdeles er for svak, det som dog er spennende er hvilken innflytelse Ivan Gazidis får nå når Wenger-æraen er over. For meg så virker Gazidis å ha havnet veldig i skyggen av Wenger ovenfor Kroenke sr. Jeg har sett tegn gjennom de siste sesongene som tilsier at Gazidis ønsket en fornyelse/endring av strukturen i klubben, sist for et år siden i forkant av Wengers siste kontraktfornyelse. Da var det mange rykter om at Gazidis og Kroenke jr ville "justere" Wengers rolle noe, med en ansettelse av en sportsdirektør, noe Wenger var i mot og som Kroenke sr. støttet han i den gang.

Nå har vi langt på vei likevel fått en sportsdirektør (selv om han ikke har den tittelen) i Sanllehi som har blitt ansatt i løpet av sesongen og dette tyder på meg som at nettopp Gazidis og Kroenke jr kanskje har fått noe mer innflytelse.

 

Selv om du og jeg tilsynelatende er veldig uenige om styrets fotballfaglige kompetanse, så tviler jeg nok på at styret kommer i den situasjon at de må velge mellom flere alternativer. Jeg antar at det er en gruppe på tre eller fire menn som avgjør dette og så legger sitt forslag frem for styret for godkjening. Denne gruppen består nok av Sanllehi, Mislintat og Gazidis. I tillegg så antar jeg at Josh Kroenke representerer sin far og vil godkjenne/avvise de valgene som de tre nevnte herrer måtte komme med og at styret bare får en formell rolle.

 

Uavhengig av alt det kanskje motstridende jeg har skrevet mitt innlegg så står jeg fult og fast på at jeg mener det er nødvendig med utskiftninger i styret der vi får inn minst en sterk fotballfaglig person til, i tillegg så begynner styret å bli vel aldrende (her kan jeg selvsagt beskyldes for aldersdiskrimasjon).

Jeg har også lest et eller annet sted (jeg husker dessverre ikke hvor) at Arsenal kanskje er den klubben der styrets medlemmer er sjeldnest å se på lagets kamper. Og på lagets bortekamper så er det knapt noen av styrets medlemmer som noen gang er tilstede.

Selv om man kanskje kan diskutere de faglige kvalitetene til bl.a. Lady Nina, Hill-Wood familien, Fitzmann så var dette medlemmer av styret/eiere som virket mer opptatt av laget og ikke bare bedriften enn det dagens styre er (igjen en subjektiv vurdering).

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

For å gå litt tilbake til hva tråden handler om, vår nye manager, så er det ikke bare hvem som blir manager som er spennende, men også hvordan den sportslige ledelsen av klubben blir organisert.

Jeg antar at det er få som tro at en ny manager vil få den makten og det ansvaret som Wenger etterhvert fikk, men det er faktisk mer en den vanlige managermodellen det blir spekulert om ute på nettet. Det er vel få ligaer der managere/hovedtrenere historisk har hatt så mye ansvar/makt som de har hatt i den engelske ligaen.

 

Vi har selvsagt den "vanlige" modellen der manageren tar seg av det meste rundt det sportslige.

Vi har en annen modell der det sitter en sportsdirektør som tar seg av det langsiktige og logistikken rundt laget, samtidig så har manageren fremdeles relativt stor makt.

I en tredje modell så er manageren på mange måter "degradert" til hovedtrener og vedkommende tar seg av det sportslige dag til dag på treningsfeltet og leder laget under kampene, men maktmessig så er vedkommende merkbart redusert.

 

Og i enkelte kommentarer på nettet så spekuleres det i at Sanllehi og Mislintat kanskje ønsker en "svakere" managerkandidat, som da nettopp mer vil fungere som en hovedtrener enn en manager og at de to vil ta seg av mange av de andre "pliktene" som en manager i engelsk fotball har hatt.

 

Selvsagt så er dette bare ren spekulasjon, og personlig så både tror og håper jeg at vi ender opp med en variant av den "andre" modellen der vår nye manager får en relativt stor innflytelse, samtidig som vedkommende "slipper" mye av det administrative rundt jobben og langtidsplanleggingen.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Det å gå fra Wenger til Arteta er ekstremt merkelig.

 

Grunnen til at Wenger fikk fyken var fordi han ikke klarte å levere topp 4 og under presterte med et lag som burde avsluttet sesongen ganske komfortabelt på 2-4. plass i mine øyne.

 

Så nå er det altså Arteta (som har null erfaring som manager og 1. år på baken som assistent) som liksom skal gjøre det Wenger ikke klarte de siste sesongene? Blir ikke det som å bytte inn en pent brukt Porsche mot en Fiat, eller et helt nytt kinesisk bilmerke som aldri har vært ute på markedet før med en modell?

 

Synes bare dette er ekstremt rart. Hvis vi var ute etter en ung manager, så hadde det vært langt mer logisk å gå etter en som ikke var helt uprøvd. F.eks. Tuchel, Nagelsmann eller min favoritt Jardim.

Link to comment
Share on other sites

Virker som det står om Arteta eller Allegri. Jardim-ryktene har egentlig aldri fått den farta på seg som jeg skulle ønske.

Spennende blir det okke som..

 

Syns selv at Arteta hadde vært superspennende, men er nok for tidlig.

Jardim og Allegri hadde nok vært bedre valg om man skal ha det beste ut av de beste spillerne som nå også er på høyden av sin karriere (Vi bør få kunne se en av de beste sesongene til både Auba og Mhiki nå, samt spillere som Özil dersom han blir. Blir det Allegri tipper jeg han også får et ekstra år ut av Cech (og at han ville klart det samme med Koscielny)

 

Føler Arteta og Jardim står mer for den fotballstilen jeg ønsker å se i Arsenal, det første er selvfølgelig bare spekulasjoner, men etter å ha trent under AW og vært assistent under Guardiola, syns jeg det er merkelig om han går tilbake til Moyes-ball ;)

 

En mellom-manager som Ancelotti ville jeg IKKE vært fan av selv om jeg tror det er Gazidis/Sven/Raul som sitter på mesteparten av makten fremover. Folk som kan planlegge fremtiden fremover, noe jeg har etterspurt i evigheter, selv om jeg har vært WengerIN frem til siste to sesongene.

 

 

Buvac/Arteta er ikke drømmen, men hadde unektelig vært det mest spennende alternativet, Allegri er trofégarantisten mens Jardim er en gylden middelvei i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Virker som det står om Arteta eller Allegri.

Jeg er tilbøyelig til å tro at du har rett, da i den betydning at Allegri er klubbens klare førstevalg, men hvis det ikke blir en enighet med han så går klubben en helt annen retning og tar sjansen på en relativt urutinert Arteta.

Link to comment
Share on other sites

Arsenal har vel egentlig aldri hatt tradisjon for å hente høyt meriterte managere, men min Arsenal historie startet sammen med George Graham da han overtok Arsenal, så jeg har bare opplevd 3 managere på mine 32årig-ish Arsenal "karriere". c"_

Link to comment
Share on other sites

Du har nok rett i det med at det å ikke hente så meritterte managere på mange måter har vært "the arsenal way", men det blir dog en viss forskjell på å hente en litt mindre kjent person som det Wenger var og det å hente en person som ennå ikke har ledet et lag, som Arteta vil være.

 

Arteta som en fremtidig Arsenal manager vil kanskje være en god ide, men da helst en Arteta som har fått litt reell erfaring i å lede et lag.

 

Rent teoretisk så har jeg "opplevd" noen flere managere enn de tre du har opplevd, Joppe. Bertie Mee var manager da jeg som en liten drittunge ute i provinsene startet å holde med Arsenal tidlig på syttitallet, men rent praktisk så var GG egentlig den første manageren jeg hadde et "forhold" til.

 

Bertie Mee må jeg innrømme at jeg ikke husker noe av og jeg registrerte nok at Terry Neill og Don Howe ledet laget, men det var begrenset hvilken informasjon man fikk via NRK og en distriktsavis.

 

Jeg var ganske treg av meg så det var som sagt først med GG at managerens rolle begynte å oppta meg.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Ser dårlig ut med Algeri etter hans uttalelser etter kampen igår. Jeg kan jo forstå han også, det vil være ett steg ned å ta over Arsenal etter Juventus. Sålenge han ikke ønsker nye utfordringer blir han nok der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke fulgt veldig med på ryktefronten hittil i år, men nå som sesongen er over slo det meg at overgangsvinduet åpner allerede på torsdag (!). I så måte burde en ny manager være på plass i nær fremtid, både for å få muligheten til å gjøre unna deler av overgangsaktiviteten før VM starter, og mtp at vinduet stenger tilsvarende tidlig (før første serierunde). Når det er sagt har jeg et spm. Hvorfor ønsker "alle" seg Allegri?

 

Det lille jeg har sett av han er jevnt over utrolig kjip fotball. I mine øyne er han litt som Mourinho (minus personligheten og det forferdelige trynet hans). Han leverer resultater, men ikke stort mer. Med spillere som Costa, Higuain, Dybala og Pjanic burde jo Juve spille noe av Europas vakreste fotball, men så spiller de på resultat uke ut og uke inn mot forholdsvis svak motstand i hjemlig liga. Hvis ikke det Gazidis sa om å videreføre klubbens verdier og spillestil bare var tåkeprat burde jo mannen i så måte fra uaktuell for jobben? Med mindre det er noe jeg har oversett her. Det skal sies at jeg ikke følger italiensk fotball supertett, men dette er altså mitt inntrykk.

 

Når det er sagt er det mange spennende managere der ute, men ikke de som skiller seg voldsomt ut, slik feks Guardiola og Klopp gjorde i periodene de var ledige. Ancelotti har jo etter sigende avslått et tilbud om å ta over landslagsjobben i Italia fordi han vil fortsette i klubbfotballen, men det er heller ikke en mann jeg i utgangspunktet ønsker til Arsenal. Enkelt og greit fordi han virker til å skumme fløten i et par sesonger for så å stikke videre, uansett hvor han går. Selv håper jeg på en yngre manager med mye energi, både personlig og i spillestil. Kanskje bare som en kontrast til det Wenger har gitt de siste sesongene. Her synes jeg Nagelsmann peker seg litt ut, som har prestert svært godt med Hoffenheim, men også en Herrlich i Leverkusen, Sarri i Napoli og Jardim i Monaco virker spenende. Uansett blir dette en spennende sommer! Godt det kommer et mesterskap som kan flytte litt av fokus vekk fra den seigpiningen vi garantert må gjennom.

Link to comment
Share on other sites

Det som uroer meg er at vi har mange spillere som er i sin beste alder (Mkhitaryan, Aubameyang, Özil) og flere som nærmer seg (Ramsey, Lacazette, Xhaka, Wilshere). Dette burde være tiden å få inn en manager som har noen meritter, men fortsatt er sulten på suksess for å få det beste ut av de spillerne vi har, samt forlenge med spillere som Ramsey (som kun har 12 måneder igjen på kontrakten).

 

Allegri er mitt førstevalg fordi han er en vinner og klarer å få det beste ut av det han har. Festfotball spiller han kanskje ikke alltid, men de scorer jævlig mye mål for å si det sånn. Synes heller ikke han spiller så kjip fotball. Generelt sett så har Juventus spilt mye mer attraktiv fotball enn hva vi har gjort de siste to-tre sesongene.

 

Får vi inn Arteta så må jeg også si at signeringene av Mkhitaryan og Aubameyang er litt rare. De sitter på høye lønninger og er i sin beste alder. Hvis planen er å starte på nytt så hadde det vært mer logisk å bruke de pengene på spillere som er yngre og eventuelt kan spille her i 4-5+ sesonger (eller bli solgt videre for en høy sum hvis de ikke trives). Slik som det er med disse to så blør vi jo nå vanvittig mye penger, og er rett og slett avhengig av å komme tilbake inn i CL for å få økt inntektene våre.

 

En Arteta er derfor helt ulogisk for meg. Ja, en ekstremt spennende mann bak kulissene som potensielt kan bli en klassemanager, men hvis han skal bygge opp på nytt så er det jo jævlig idiotisk å sette seg i en posisjon hvor budsjettet er ekstremt lite fordi vi signerte to jævlig dyre spillere i januar.

 

Er som om klubben har splittet personlighet i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser for meg en slags 'dobbel løsning'. Ancelotti inn som manager og Vieira og/eller Arteta som læregutter.

Ancelotti har evnen og erfaringen til å skape noe bra ut av det vi allerede har. Vieira og Arteta har begge potensiale til å bli gode managere på sikt. Hvis de i tillegg kan lære av en Ancelotti kan jeg se for meg at det vil være en løsning som både kan fungere på kort sikt og på lang sikt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært litt skeptisk til at Arteta skal ta over nå, men at han kommer inn som en assisterende manager til en som blir her to tre år virker litt mer fornuftig fra mitt ståsted.

 

Stefan nevner at hvis Arteta overtar må så er det for å bygge et lag fra grunnen av. Det er ikke det inntrykket jeg har fått. Slik jeg oppfatter det så er tanken, akkurat som da Wenger tok over, å ta en bra stall og bygge videre på den.

Uansett hvis man skal rive det gamle helt ned og starte på nytt da vil det være en ekstra stor galskap å sette en "grønnskolling" til å gjøre det.

 

Følgende artikkel fra "the Indipendent" kan kanskje forklare hvorfor Arsenal hierarkiet nå er så seriøst vurderer Arteta : https://www.independent.co.uk/sport/football/premier-league/arsenal-mikel-arteta-next-manager-arsene-wenger-replacement-max-allegri-a8351286.html

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

@noname

 

Det at starten på overgangsvinduet starter tidligere i år har ingen praktisk betydning. Avtaler om kjøp av spillere kan gjøres 365 dager i året. Vinduene har kun en betydning for når spillere kan bli spilleberettiget i ny klubb.

 

Det at vinduet inn til PL stenger rett før PL starter (noe jeg støtter) er selvsagt mer dramatisk, men oppkjøring med mer går som normalt.

 

At en manager må på plass i ASAP støtter jeg selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker på mange måter har tidspunktet vært perfekt for Arteta eller en annen ung\ukjent å ta over nå, en gruppe med etablerte spillere og noen på gang. Stammen i laget er på et aldersnivå som gjør at de kan satses på noen år til, uten de enorme endringene, men nok til at Arteta eller en annen "jypling" får satt sitt preg. Å komme med en ung, uredd og ny tenkende manager nå er også ganske perfekt i og med at Wenger og Arsenal har hatt en dalende kurve og forventningene ikke vil være skyhøye.

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...