Jump to content

2016.10.15 Swansea City (H)

Polljen

Recommended Posts

Trekkjer tilbake det eg sa om Walcott! Fy f

Edit:ikkje rart Chamberlain aldri får målpoeng når han gjer so bra førarbeid også klarar ikkje medspelararane å konvertere det til mål. Kor mykje meir på sølvfat skal du få det hattricket Walcott

City avgjer poeng (2 (!!) straffebom), Tottene avgjer poeng (nesten-tap og Liverpool og/eller United kommer til å avgje poeng. Finfin runde

Om Xhaka fortjener det røde eller ikke har jeg ikke helt bestemt meg for, men av den "typen" taklinger så er dette en av de der det gule i alle fall har en meget rød sjattering. Det er ikke forsøk på ball, det er et fullstendig bevist forsøk på å stoppe et angrep og for meg så er det både kynisk og lite pent. Om det er rødt etter boka vet jeg ikke, men jeg synes faktisk ikke synd på Xhaka i den situasjonen (jeg synes dog synd på laget som må lide for dette). Når det er sagt så var det mye av dømmingen som var vilkårlig og jeg satt med en følelse av at dommeren ikke "liker" Walcott.

Ellers så er dette en kamp med fire "forsvarstabber". Begge Walcotts mål var forsvarstabber "light", men det var en ypperlig jobb av Walcott å utnytte disse mulighetene og jeg syntes litt synd på han da "hat trick"-muligheten gikk fra innsiden av og ut på banen igjen. Xhaka må ta skylden for det første i mot og jeg mener at Mustafi var altfor passiv på det andre målet i mot.

Offensivt viser vi mye bra, ikke minst i første omgang, men så var det det sedvanlige problemet med at vi går oss fast ved sekstenmeteren.

Jeg konstaterer at vi på papiret har Alexis på topp, men han spiller ofte så pass lavt at vi egentlig spiller 4-2-4-0 der de vi har fire offensive midtbanespillere som "deler" på spissjobben.

Men konklusjonen er at vi vinner tre fortjente poeng, men uten at vi totalt sett overbeviste. Vi er periodevis glimrende og periodevis så inviterer vi motstander inn i kampen. Jeg savner litt mer konsekvent kontroll mot en tross alt svakere motstander.

Føler vi har grei kontroll på matchen . Swansea henger overhode ikke med når vi sitter opp tempoet. Blir litt Hawaii etter Xhaka blir feilaktig utvist. Må berømme Cech som posisjonerer seg perfekt og holder alle headingene som Swansea kommer med i sluttminuttene. Litt bekymret for Monreal som nok engang hadde en svett dag på jobben. Begynner å bli endel mål fra den vestresiden nå. Alt i Alt 3 poeng i banken på en OK dag.

Det er ingen tvil om at Xhakas røde kort var en streng reaksjon, men å kalle det en "dommerfeil" o.l. er jeg ikke like sikker på. Det blir også av enkelte påpekt at "liknende" taklinger som regel bare får gult kort, men hva er liknende taklinger?

For meg er det en forskjell på om den som utfører taklingen bare er sen inn i ett forsøk på å nå ballen eller på en kynisk måte bare forsøker å stoppe en motspiller og da mer eller mindre bevist med det kan kunne komme til å påføre en motspiller en potensiell alvorlig skade.

Jeg er ofte uenig med Wenger, men når det gjelder denne situasjonen så er jeg og professoren helt på linje.

"on Xhaka’s red card…

It looked harsh to me. But it was a deliberate foul. It looked a dark yellow - and the referee went for a bright red."

For meg så er det strengt å "oppgradere" ett mørkt gult kort til rødt, men jeg anser det samtidig som innenfor grensen til at en kampleder kan "oppgradere" det uten at det skal kalles en dommerfeil!

Monreal sliter voldsomt iår, og det er pga Iwobi som knapt jobber bakover. Nå er Iwobi desto mer viktig fremover, så det der er en vanskelig balansegang. Jeg mener nok en gang at vi nok er aller best med Alexis på kanten (da han gir mer backup bakover til Monreal) og heller switche med walcott/iwobi og spille med en spiss.

Monreal sliter voldsomt iår, og det er pga Iwobi som knapt jobber bakover. Nå er Iwobi desto mer viktig fremover, så det der er en vanskelig balansegang. Jeg mener nok en gang at vi nok er aller best med Alexis på kanten (da han gir mer backup bakover til Monreal) og heller switche med walcott/iwobi og spille med en spiss.

Jeg er fullstendig enig med deg i akkurat dette.

Monreal får til tider litt "tyn" for det som skjer på hans side defensivt, men jeg mener det er fullstendig feil å legge all skyld for dette på Monreal. Monreal har en oppgave som gjør at han må følge spille, hele tiden, fra dørlinje til dørlinje. Med en slik omfattende oppgave så er laget avhengig av at kantspillerne tar sitt ansvar defensivt. Iwobi er ett funn når det gjelder det offensive spillet og det at han er så god der er en av grunnene til at jeg har "roet" min kritikk av at Alexis blir satt på topp siden vi da får begge spillerne med fra start. Men som du påpeker så er ikke Iwobi like flink bakover som fremover, så den som først og fremst får lide for det er Monreal.

Vi kan se forskjellen på motsatt kant, der Walcott var ubrukelig defensivt den foregående sesongen, men der han nå er et godt aktivum defensivt (i tillegg til å også å være mye bedre offensivt) og er med på å lette arbeidsbyrden til Bellerin.

Jeg mener Xhaka aldri skal ha direkte rødt kort, iallefall ikke med tanke på dagens regelverk. Han gir Barrow en kakk på leggen, men det ser styggere ut enn det er siden Xhaka må strekke seg for å nå leggen til Barrow(Barrow har fått opp farten og Xhaka oppfatter undertallssituasjonen sent).

Når det er sagt kunne gjerne slike usportslige fellinger/ødelegginger av overganger gjerne gitt rødt kort i min bok, men da må regelverket endres og man alltid gir rødt situasjoner hvor spillere felles uten sjans på ball på vei i kontra.

Når så man sist en spiller få direkte rødt kort for en slik 'kynisk' felling av en kontringsspiller?

I følge regelboka er dette det man kan kalle en 'professional foul'.

Jeg mener Xhaka aldri skal ha direkte rødt kort, iallefall ikke med tanke på dagens regelverk. Han gir Barrow en kakk på leggen, men det ser styggere ut enn det er siden Xhaka må strekke seg for å nå leggen til Barrow(Barrow har fått opp farten og Xhaka oppfatter undertallssituasjonen sent).

Når det er sagt kunne gjerne slike usportslige fellinger/ødelegginger av overganger gjerne gitt rødt kort i min bok, men da må regelverket endres og man alltid gir rødt situasjoner hvor spillere felles uten sjans på ball på vei i kontra.

Når så man sist en spiller få direkte rødt kort for en slik 'kynisk' felling av en kontringsspiller?

I følge regelboka er dette det man kan kalle en 'professional foul'.

Heilt einig, ein god gamaldags krokfot i kynismens namn. Derfor er det godt å sjå at det får ringverknader for domaren

http://dailycannon.com/2016/10/3-match-ban-for-xhaka-as-moss-demoted-to-league-one/ kan ikkje hugse at Mike Riley fekk nokon straff for den dårligste kampen eg har sett nokon dømme i vårt tap mot United i 04 som stogga vår unbeaten run. Reyes blei jo klipt ned x antal gonger pluss aldri straffe til Rooney! Eller at Mike Dean fekk nokon anna straff enn ydmykelse då FA omgjorde straffa til Gabriel til straff til Costa. Merkar at desse episodane sit i fortsatt....

John Moss har blitt utelatt fra helgens Premier League-kamper og skal dømme noe i League One som følger av avgjørelsen med å vise ut Xhaka. Da kan vi vel legge diskusjonen død vedrørende om det røde kortet var "korrekt" eller ikke :) Dog merkelig å "straffe" dommeren istedenfor å oppheve suspensjonen i mine øyne. Hjelper ikke Xhaka/Arsenal stort at han straffes på den måten i ettertid..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...