Jump to content

Granit Xhaka


Ulfagrafr

Recommended Posts

On ‎11‎/‎16‎/‎2018 at 10:55 AM, Innbytterbenken said:

Vi får håpe du har rett, men han må luke ut slike feil som han gjør mot Wolves. Han har jo en strålende pasningsfot og den må vi få utnyttet, men jeg er litt usikker på om det er en slik spiller vi skal ha ved siden av Torreira (som foreløpig er et funn). Jeg synes det ser bedre ut når vi har Ramsey eller Guendouzi ved siden av Torreira. Spillere som er litt mer framoverrettet, og som prøver litt mer enn Xhaka på å penetrere (hvis det er lov å si...) motstandernes forsvar. Føler Xhaka blir litt mer på tvers av og til en de nevnte to andre. Og i tillegg er de to andre mer på hugget inn i boksen. 

Nå ser det vel ut som Ramsey er tapt, så da må det uansett hentes inn en ny midtbanespiller, får håpe de drar en av Torreira kaliber opp av hatten. Må si at jeg er fornøyd med de som er henta til klubben under Emery og har stor tiltro til Mislintat og co som jobber med nye spillere inn. 

Målet mot Wolves kunne kanskje vært unngått om Torreira hadde vært litt bedre i posisjonspillet sitt, fordi han lå litt langt foran i banen. Xhaka gjorde feil ingen protest der. Når det gjelder disse fremoverrettede midtbanespillerne dine, så har det vært forsøkt tidligere, dog uten Torreira, men resultatet har vært en tømt midtbane når vi blir kontret...FARLIG!!

Den midtbanen vi har nå med Torreira og Xhaka er vel den mest balanserte midtbanen vi har hatt på lenge, langt fra perfekt men vi er på vei. 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 250
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

On 11/16/2018 at 11:44 PM, Stefanb said:

Xhaka kan gjøre en million ting riktig, men en feil så klikker 85% av forumet. 

Fyren er uvurderlig for midtbanen vår. Uten han så er det absolutt ingen som klarer å styre midtbanen. Er ingen som klarer å styre midtbanen vår som han. 

For øvrig funker det ganske dårlig uten Torreira også. Torreira er også bedre med Xhaka på banen.

En million riktige ting gjør ikke opp for 100 grove feil som direkte medfører mål i mot. 

 


Søren klype, jeg hadde en øl så godt som mellom klypene, nå er den borte.... 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ulfagrafr said:

En million riktige ting gjør ikke opp for 100 grove feil som direkte medfører mål i mot. 

 


Søren klype, jeg hadde en øl så godt som mellom klypene, nå er den borte.... 

Han har hatt 5 mål på samvittigheten som følge av feil siden han debuterte på laget vårt ifølge Opta.

Så litt overdrevet å si at det er 100 grove feil.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Stefanb said:

Han har hatt 5 mål på samvittigheten som følge av feil siden han debuterte på laget vårt ifølge Opta.

Så litt overdrevet å si at det er 100 grove feil.

Prøvde å sette det litt i perspektiv med en million riktige ting da, som du skrev ;) En million riktige ting er vel en anelse overdrevent det også eller? 
Jeg mener også at 5 mål er lite, vet ikke hva kriterier Opta setter, men det er flere mål han er direkte eller indirekte involvert i som resulterer i mål i mot mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Ulfagrafr said:

Prøvde å sette det litt i perspektiv med en million riktige ting da, som du skrev ;) En million riktige ting er vel en anelse overdrevent det også eller? 
Jeg mener også at 5 mål er lite, vet ikke hva kriterier Opta setter, men det er flere mål han er direkte eller indirekte involvert i som resulterer i mål i mot mener jeg.

Haha selvsagt, men min var mer en metafor, mens du talte mer fakta ;)

At Xhaka indirekte har vært involvert i flere mål er sikkert sant, men i motsetning til andre så blir det ramaskrik hver gang han gjør noe som kan kvalifiseres som en tabbe, mens andre som f.eks. Monreal bare blir feiet under teppet.

Er Xhaka perfekt? Nei langt ifra. Han kan forbedre seg på mange områder, men etter at han slapp ansvaret på midten som den defensive parten så har han som regel vært super stødig og veldig veldig innflytelsesrik i måten vi spiller på.

At han som alle andre gjør en feil i ny og ne er sånt som skjer, men at han ikke holder mål er for meg høl i huet.

Link to comment
Share on other sites

Xhaka har siste sesongene vært den som tydligst har begått flest  tabber som fører til mål imot. At han da får mer fokus enn andre spillere som gjør dette mer sjeldent er da helt naturlig?

 

Det var vel første skikkelige tabben i høst vi så nå sist? Så la oss håpe emry tar tak i det, og faktisk gjør noe om det ikke lukes vekk. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Stefanb said:

Haha selvsagt, men min var mer en metafor, mens du talte mer fakta ;)

At Xhaka indirekte har vært involvert i flere mål er sikkert sant, men i motsetning til andre så blir det ramaskrik hver gang han gjør noe som kan kvalifiseres som en tabbe, mens andre som f.eks. Monreal bare blir feiet under teppet.

Er Xhaka perfekt? Nei langt ifra. Han kan forbedre seg på mange områder, men etter at han slapp ansvaret på midten som den defensive parten så har han som regel vært super stødig og veldig veldig innflytelsesrik i måten vi spiller på.

At han som alle andre gjør en feil i ny og ne er sånt som skjer, men at han ikke holder mål er for meg høl i huet.

Det som irriterer meg med Xhaka og som jeg mener er grunnen til at han koster mer enn han smaker er gjentagende balltap og stygge tversovere som enten medfører mål i mot eller at laget kommer i skikkelig ubalanse og medfører sjanser i mot. Legger du til slappe returløp og markering blir det ikke bedre. 
Grunnen til at det gjerne blir mer ramaskrik er nettopp fordi det er så gjentagende og graverende. Siden du nevner Monreall irriterer visse deler av spillet hans meg også, spesielt at han taper omtrent hver eneste hodeduell slått på lengste stolpe. Det har litt med fysiske begrensninger å gjøre, samt noe mangelfull dyktighet, men det er ikke på samme måte unødvendige feil som Xhaka ofte gjør på vår egen banehalvdel. 
At han har spilt seg noe opp i høst ift hele fjorårssesongen er jeg enig i, men jeg mener fortsatt at Xhaka ikke er førstelagsmateriale i klubben hvis vi skal ha ambisjoner om topp 4 ++

Edited by Ulfagrafr
Link to comment
Share on other sites

Er så teit å sutre over at Xhaka er blitt hoggestabben her på forumet/i media. Det mener jeg ikke at han er blitt, og vi tar for oss hvis Monreal eller andre gjør feil også. Så kan det jo hende at det kommer oftere feil, eller er mer synlig når Xhaka gjør det, vet ikke helt. Men må da være greit å si at Xhaka har gjort feil, driti å løpe hjemover, slått en horibel feilpasning som har ført til mål/sjanser imot, det skjer jo vitterligen... og med etterhvert X antall feil av han så er også jeg av den oppfatning av at han ikke er top 4-materiale på midtbanen.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Innbytterbenken said:

Er så teit å sutre over at Xhaka er blitt hoggestabben her på forumet/i media. Det mener jeg ikke at han er blitt, og vi tar for oss hvis Monreal eller andre gjør feil også. Så kan det jo hende at det kommer oftere feil, eller er mer synlig når Xhaka gjør det, vet ikke helt. Men må da være greit å si at Xhaka har gjort feil, driti å løpe hjemover, slått en horibel feilpasning som har ført til mål/sjanser imot, det skjer jo vitterligen... og med etterhvert X antall feil av han så er også jeg av den oppfatning av at han ikke er top 4-materiale på midtbanen.

For min del så kan spillerne kritiseres for det de gjør\ikke gjør, men det som gjør det så dumt at mange av disse feilene som andre spillere gjør blir nevnt og glemt, mens det som Xhaka gjør\ikke gjør blir nevnt opp og ned og i mente. Det gjør han til en hoggstabbe i mine øyne. Selv om du har en romantisk oppfatning av at andre spillere blir "tatt" når de gjør feil, så mener jeg at enkelte spillere blir fulgt med argus øyne og slipper ikke unna en eneste liten ting. Andre spillere har blitt litt populære og slipper unna med stort sett alt. Det er mulig det er sånn det skal være, hva vet vel jeg. Men at Xhaka er blitt en hoggstabbe er vel levnet liten tvil. Men man ser vel bare det man vil se.

Bare for å nevne det, er det slik at Torreira skal være vår defensive midtbanespiller, så etterlater han seg mye defensivt rom. Har nevnt det tidligere at hadde Torreira holdt sitt defensive ansvar, kunne målet vi fikk i mot oss i Wolves kampen vært unngått. Tar ikke fra Xhaka ansvaret for feilene sine, men det skjer litt mere fotball i kampen en bare Xhakas feil, men mange gidder ikke tenke så mye på det. Det er så mange andre spillere som svikter i det defensive arbeidet sitt, men en ting skal Xhaka ha, han prøver og er ikke redd for å prøve, han gjemmer seg ikke bort og overlater ikke det defensive arbeidet til andre, og ja noen ganger går det galt. Det ligger også litt ansvar i den defensive jobbingen til resten av laget også.

Men for all del vis meg den spilleren i verden som ikke gjør feil, selv Toni Kroos driter seg ut oftere enn man skulle tro. Uten Varane og Ramos bak i Real Madrid hadde han hatt stygge tall han også.

Link to comment
Share on other sites

Fortell oss hvem som har gjort like mange og tilsvarende feil som xhaka siste 2 sesonger da? Det blir liksom en klan mot en klan her inne. De som peker på at mange andre også gjør feil, og henger seg opp i at den andre siden hakker på han som står for majoriteten av feilene. 

 

Atpåtil påstås det nesten at torreira var skyld i den siste blemma... Da blir det for meg nærmest usaklig forsvaring av spiller. 

Ingen av spillerne våre er feilfrie, men noen har flere og mer gjentatte «dumme» feil som aldri plukkes vekk. Det er dette man må til livs om man håper på noe mer enn europacup,  med dagens mannskap. 

Så skal det sies at JEG syntes xhaka totalt sett har hatt mindre grove feil så langt i sesongen enn hva han har hatt tidligere. Håper Emry og lagkameratene sammen hjelper han til å unngå flere, samtidig som han virkelig må ta seg selv også i nakken.

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Marius- said:

Atpåtil påstås det nesten at torreira var skyld i den siste blemma... Da blir det for meg nærmest usaklig forsvaring av spiller. 

 

Om du sikter til meg, så har det aldri vært snakk om det. Har aldri frikjent Xhaka for feilen han gjorde, men kunne baklengsmålet vært unngått på tross av feilen.....ja det kunne det. Og var Torreira for langt opp i banen ja det kan man si, om han skal være vår defensive spiller på midtbanen. Skyld i målet, nei det har aldri vært påstått heller, ikke en gang nesten påstått. Men for gudskyld bildet er mer nyansert enn å bare se svart\hvitt på alt.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, joppe said:

Om du sikter til meg, så har det aldri vært snakk om det. Har aldri frikjent Xhaka for feilen han gjorde, men kunne baklengsmålet vært unngått på tross av feilen.....ja det kunne det. Og var Torreira for langt opp i banen ja det kan man si, om han skal være vår defensive spiller på midtbanen. Skyld i målet, nei det har aldri vært påstått heller, ikke en gang nesten påstått. Men for gudskyld bildet er mer nyansert enn å bare se svart\hvitt på alt.

Absolutt er det mer nyansert enn det. Les resten av innlegget

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Det er vanskelig å se en fremtid for Xhaxa i klubben. Pépé gjorde en feil og beklaget dagen etter. Gabriel gjorde en feil og ba om unnskyldning innen en time. Fire dager har gått, og vi har fortsatt ikke hørt et ord. Håper Arteta innser at han ikke har en framtid i klubben vår. Trur selv en nesten 40 årig Christian Grindheim har mer tempo en sveitsern.
Link to comment
Share on other sites

On 12/17/2020 at 2:01 PM, sas2002 said:

Det er vanskelig å se en fremtid for Xhaxa i klubben. Pépé gjorde en feil og beklaget dagen etter. Gabriel gjorde en feil og ba om unnskyldning innen en time. Fire dager har gått, og vi har fortsatt ikke hørt et ord. Håper Arteta innser at han ikke har en framtid i klubben vår. Trur selv en nesten 40 årig Christian Grindheim har mer tempo en sveitsern.

Fatter ikke at Xhaka enda er i klubben jeg da. Etter fadesen der han går av banen i sinne og omtrent viser fingen til oss fans. Men han fikk en til sjanse, og jeg håper at den nå ble brukt opp... Han mener selv han er kapteinmateriell.. Kaptein myass!

Link to comment
Share on other sites

Det spiller materialet vi hadde da vi sammenlagt ble knust 2 - 10 av Bayern M skulle vi gradvis ha kvittet oss med. Xhaka var en av de. Vi har beholdt daukjøttet alt for lenge. Nå kommer prisen vi må betale for mange av våre knapt middelmådigheter i stallen. Etter 14 kamper er United borte den beste kampen vår. Vi har ikke i en eneste kamp klart å komme opp til det vi presterte den dagen. Årsaken er at Xhaka og flere med han drar oss ned i avgrunnen. 

Opp gjennom tidene , senere tid , har vi hatt Sansom , Adams og Vieira som kapteiner. Typer som dro andre med seg. Typer som gikk foran og alltid leverte gode kamper. Hva har vi i dag ? Auba er ikke en ledertype på banen. Xhaka ? Hodeløs og ubrukelig som en leder.  Øzil ? Definitivt en som ikke går foran og drar laget med seg.

Dette er Arsenal anno desember 2020 iferd med å entre gruppen av de tre siste lagene på tabellen i PL.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
10 hours ago, Tapapa said:

Screenshot_20210504_220408_com.facebook.katana.jpg

Jeg har et svært ambivalent forhold til Xhaka. Jeg setter virkelig stor pris på lederskapet han tilfører laget. Han har et vinnerinnstinkt og fightervilje vi har etterlyst i en årrekke. Men så er det disse hjerneblødningene da...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Xhaka er generelt sett ikke dårlig, han har nok totalt sett vært en av de bedre i Arsenal denne sesongen. Denne sesongen har også vært en av Xhaka sine beste i Arsenaldrakta.
Nå har ikke jeg følelsen av at det er så mange her på forumet som har påstått at han er DÅRLIG, men som Verminator nevner ett par innlegg ovenfor så sliter Xhaka med noen gedigne (av og til avgjørende) hjerneblødninger.

Jeg MÅ ikke ha XHaka bort fra Arsenal i det kommende vinduet, men jeg ser ikke for meg at kontrakten blir forlenget når det er ute om to år og derfor er et salg aktuelt i sommer. Det har også vært klare rykter som sier at han vil tilbake til Tyskland,

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Polljen said:

Xhaka er generelt sett ikke dårlig, han har nok totalt sett vært en av de bedre i Arsenal denne sesongen. Denne sesongen har også vært en av Xhaka sine beste i Arsenaldrakta.
Nå har ikke jeg følelsen av at det er så mange her på forumet som har påstått at han er DÅRLIG, men som Verminator nevner ett par innlegg ovenfor så sliter Xhaka med noen gedigne (av og til avgjørende) hjerneblødninger.

Jeg MÅ ikke ha XHaka bort fra Arsenal i det kommende vinduet, men jeg ser ikke for meg at kontrakten blir forlenget når det er ute om to år og derfor er et salg aktuelt i sommer. Det har også vært klare rykter som sier at han vil tilbake til Tyskland,

For meg er han en nøkkelspiller som bør være med videre. Jeg liker generelt sett ikke at det kommer for mange spillere inn samtidig. Jeg liker når laget får mulighet til å utvikle seg sammen. 

I grunn så ønsker jeg kun en back-up til Tierny og en betydelig mindre stall. 

Bellerin, Luiz, Lacazette, Willian, Ceballos og Ødegaard ut. De erstattes av Saliba i tillegg til venstrebacken vi må ha. 

Jeg har ikke vært noen fan av Willock og har ikke sett han spille for Newcastle. Statsen hans er rett og slett imponerende. Kan han ta plassen Ødegaard har hatt så langt? 

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Tapapa said:

For meg er han en nøkkelspiller som bør være med videre. Jeg liker generelt sett ikke at det kommer for mange spillere inn samtidig. Jeg liker når laget får mulighet til å utvikle seg sammen. 

I grunn så ønsker jeg kun en back-up til Tierny og en betydelig mindre stall. 

Bellerin, Luiz, Lacazette, Willian, Ceballos og Ødegaard ut. De erstattes av Saliba i tillegg til venstrebacken vi må ha. 

Jeg har ikke vært noen fan av Willock og har ikke sett han spille for Newcastle. Statsen hans er rett og slett imponerende. Kan han ta plassen Ødegaard har hatt så langt? 

 

Jeg har ikke behov for mange spillere inn, men dog mer enn en. Mindre stall kan jeg være enig i.
Jeg er enig i at vi må ha et alternativ til Tierney, men jeg mener også at vi må ha inn et nytt førstevalg på høgre back.
Cedric er grei som backup, ikke noe mer. Chambers har gjort en ganske bra jobb som "vikar" i den posisjonen, men for meg så er han først og fremst en midtstopper så derfor mener jeg vi må ha inn en ny back (førstevalg) når Bellerin forsvinner.
Når det gjelder eventuelt andre spillere inn så skal jeg ikke snakke høyt om det akkurat nå, det beror litt på hvem som eventuelt forsvinner (ikke minst fremst på banen).

Link to comment
Share on other sites

Granit Xhaka. Elsket, hatet og tidvis latterliggjort. En spiller som jeg selv har hatt et ambivalent forhold til - men som jeg mener har langt mindre feilrate enn mange skal ha det til. 

Det største ankepunktet jeg har på denne granitten av en mann er at han mangler tempo - spesielt i starten av dueller. 

Når jeg ser på statistikken hans på premierleague sine hjemmesider, så ser jeg at dueller i stor grad er 50/50 når han er deltakende. Dette gjelder både på bakken og i lufta. Partey har (på sine få kamper dog) marginalt bedre statistikk. På taklinger er Xhaka på 64% og Partey kun på 48%. 

Hvis man da ser på Kanté, Bissouma og Rodrigo som kanskje er de som har prestert best av defensive midtbanespillere i år - så er ikke tallene til Xhaka dårlige. De tre nevnte ligger på mellom 55 og 63% på suksessfulle taklinger, og på dueller vunnet så vaker de rundt 55%. Den store forskjellen er vel luftdueller der Rodrigo er ganske heftig på 68%... og Kante ditto dårlig med 35%. (Dog er Rodrigo 191 og Kante 168 😛 )

Nå er det jo mye mer ved spillet man også skal vurdere naturligvis - men jeg tror mange blir farget av hvordan laget presterer i helhet når de dømmer enkeltspilleres innsats. Hvorfor har de de tallene de har? Oppstår det flere vanskelige situasjoner pga andre balltap eller feil i pressledd? Er det pasningsfeil ellers i laget som trigger mange unødvendige og vanskelige dueller? 

Hvis Xhaka forsvinner denne sommeren - så gråter jeg ikke. Blir han, så forbanner jeg det ikke. Han er for meg nærmest en perfekt squad-player som kan steppe inn på litt forskjellige posisjoner og gjør det han får beskjed om. Han presterer jevnt over bra - men har noen individuelle feil til tider. Jeg tror ikke den raten er høyere hos han enn hos andre på midtbanen til Arsenal - men kanskje mer synlig fordi han er den han er, og har den historikken han har i klubben. 

Så... Finn gjerne noen bedre, og få Partey i feststemning - men er det andre ledd vi lykkes med å forsterke så er det ikke krise om Clark Kent fortsetter en sesong til i drakta vår.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Orakelet said:

Granit Xhaka. Elsket, hatet og tidvis latterliggjort. En spiller som jeg selv har hatt et ambivalent forhold til - men som jeg mener har langt mindre feilrate enn mange skal ha det til. 

Det største ankepunktet jeg har på denne granitten av en mann er at han mangler tempo - spesielt i starten av dueller. 

Når jeg ser på statistikken hans på premierleague sine hjemmesider, så ser jeg at dueller i stor grad er 50/50 når han er deltakende. Dette gjelder både på bakken og i lufta. Partey har (på sine få kamper dog) marginalt bedre statistikk. På taklinger er Xhaka på 64% og Partey kun på 48%. 

Hvis man da ser på Kanté, Bissouma og Rodrigo som kanskje er de som har prestert best av defensive midtbanespillere i år - så er ikke tallene til Xhaka dårlige. De tre nevnte ligger på mellom 55 og 63% på suksessfulle taklinger, og på dueller vunnet så vaker de rundt 55%. Den store forskjellen er vel luftdueller der Rodrigo er ganske heftig på 68%... og Kante ditto dårlig med 35%. (Dog er Rodrigo 191 og Kante 168 😛 )

Nå er det jo mye mer ved spillet man også skal vurdere naturligvis - men jeg tror mange blir farget av hvordan laget presterer i helhet når de dømmer enkeltspilleres innsats. Hvorfor har de de tallene de har? Oppstår det flere vanskelige situasjoner pga andre balltap eller feil i pressledd? Er det pasningsfeil ellers i laget som trigger mange unødvendige og vanskelige dueller? 

Hvis Xhaka forsvinner denne sommeren - så gråter jeg ikke. Blir han, så forbanner jeg det ikke. Han er for meg nærmest en perfekt squad-player som kan steppe inn på litt forskjellige posisjoner og gjør det han får beskjed om. Han presterer jevnt over bra - men har noen individuelle feil til tider. Jeg tror ikke den raten er høyere hos han enn hos andre på midtbanen til Arsenal - men kanskje mer synlig fordi han er den han er, og har den historikken han har i klubben. 

Så... Finn gjerne noen bedre, og få Partey i feststemning - men er det andre ledd vi lykkes med å forsterke så er det ikke krise om Clark Kent fortsetter en sesong til i drakta vår.

Velkommen tilbake til forumet kjerring! 
 

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...