Jump to content

Granit Xhaka


Ulfagrafr

Recommended Posts

Krenkes den som krenkes kan... Var jo heller ikke den "fornærmede" som klagde, det var en som overhørte dette som altså fikk så store problemer at politi og nå rettsvesnet må innblandes.

 

Hvis denne trenden generelt i samfundet fortsetter så lurer jeg jaggu på hvordan det er innen 10-20 år. Egentlig tror jeg mye av slike ting som dette oppstod når sosiale medier dukket opp for fullt, når enhver sjel og gruppering får mulighet til å eksponere seg så mye påvirker det samfunn. Redd det bare vil bli værre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • Replies 250
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg hadde stor tro på Xhaka. I noen kamper er han knallgod (ofte mot de større klubbene), men virker som om konsentrasjonsnivået hans mot de mindre klubbene (som er majoriteten av kampene) faller betraktelig og han gjør upressede feil og rett og slett er ikke helt "på".

 

Vi trenger bedre.

Link to comment
Share on other sites

Han har hatt så mange fæle tversovere denne sesongen og følger aldri mann tilbake til 16-meteren. Slipper/gir opp på 20 meter i dag gav han F i motstanderen på 16 meter som ga klar bane mot mål.

 

At dette kan gjenta seg kamp etter kamp og koste oss dyrt hver gang er for meg en gåte og sier at analyser og drilling på treningsfeltet er nær ikke-eksisterende.

Link to comment
Share on other sites

At han for spille er utrolig av Wenger. Granit er ikke noe dynamitt heller en dårlig spiller som for lov og gjøre hva han vill uten at Wenger ser hva som egentlig trengs.

Ut med Granit , sett han på transver listen og selg han.

Link to comment
Share on other sites

når wenger først skulle rydde opp i stallen spørs det om han ikke skulle kvittet seg med Xhaka, Iwobi og Welbeck i samme slengen. Men det var vel ikke tid til å skaffe erstattere? sesongen er vel nesten ødelagt uansett, selv om det fortsatt er en teoretisk mulighet for å komme topp-4, og faktisk også muligheter for et par pokaler...

Link to comment
Share on other sites

La oss håpe han gjør en helt sinnsykt VM for Sveits. Da kommer nok kjøperne, og ja jeg tror han er god nok, bare ikke i dagens Arsenal system der han overhodet ikke passer inn. Mulig tanken til Wenger var han sammen med cazorla? Uten at jeg tror det ville gått så mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

Det store problemet med Xhaka, slik jeg ser det, er at både han og Wenger ikke har ett klart bilde av hvordan han skal brukes. Er han en DM/enforcer? Er han en dyptliggende playmaker? Box-til-box? Jeg vet ikke hvor han er best men det burde Wenger ha gjort seg opp en formening om nå.

Link to comment
Share on other sites

Enig, virker som xhaka er en av de første som settes opp (har vel spilt mest av alle siste to sesonger), samtidig som han ikke har samme posisjon fra gang til gang. Jeg også savner en klarhet i rollen han skal ha, det virker som den er veldog variabel. Forje kamp var han en forsvarer i forsvar samtidig som han til tider var vår fremste mann i angrep. At man da ser elendig ut ved brudd er unngåelig.

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Marius og Verminator når det gjelder Xhaka.

 

Et annet punkter har tenkt på, og her er jeg kanskje på ville veier i min vurdering, er at han rett og slett har blitt for "snill" på banen. Etter to raske direkte røde kort den første sesongen så virket han nesten redd for å gå inn i taklinger.

 

Wenger bør så absolutt vurdere Xhaka sin fremtid i klubben til sommeren. Xhaka kommer aldri til å bli en "ekte" DM, men samtidig så kan det virke som at min (vår?) vurdering av viktigheten av å ha en slik "ekte" DM I laget ikke deles av Wenger.

 

Etter at Vieira og Gilberto forlot klubben så har ikke denne rollen hatt like stor viktighet. Greit nok så har Coquelin og Song delvis fungert bra i denne rollen, mens spillere som Denilson/Arteta/Xhaka har dekket den uten at det var en naturlig posisjon for de.

 

Hvis Xhaka ikke har en naturlig plass i den offensive delen av laget så bør han selges.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Arteta dekket den med bravur, men det var pga sin rutine og at han var flink til å lese spillet etter å ha spilt i en mer fremskutt rolle tidligere. I tillegg var han mye bedre til å posisjonere seg og å ta de tunge løpene hjem. Denilson og Xhaka lider mye av det samme, de sovner når vi ikke har ballen. Hvis Xhaka var bedre til å posisjonere seg, eller hadde enten aggressiv bulldogg ved siden av seg som dekker masse rom, eller et soleklart anker tror jeg han kunne blomstret(litt lik Pirlo-Gattuso, Alonso-Diarra/Gago, Xavi-Busquets osv).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at Arteta p.g.a. sin erfaring klarte å gjøre en god jobb der det meste av sin tid i Arsenal, jeg mener dog at han slet noe mer med det sin siste tid i Arsenal, skader (og tildels "alder") var selvsagt en medvirkende årsak til dette. Poenget mitt var dog at det ikke var noen naturlig posisjon for han og sett i sammenheng med de andre som har dekket denne posisjonen i en del sesonger nå, så er det min oppfatning av at det å ha en "ekte DM" ikke er noe som Wenger prioriterer.

 

PS!! Min vurdering av akkurat dette, har ikke noe med å være for eller i mot Wenger. Det er bare, forhåpentligvis, en noenlunde objektiv vurdering av den defensive midtbanerollen i tiden etter Vieira og Gilberto.

 

Jeg er også enig med din vurdering av Xhaka, Simbad, der jeg også tror at hvis Xhaka fikk slippe unna den defensive rollen og dekke en litt mer offensiv midtbanerolle så kunne han ha blomstret. Samtidig så med en forhåpentligvis frisk Wilhere og Micki på laget så spørs det om Xhaka egentlig har en plass på et fremtidig Arsenallag. Jeg vet ikke svaret, jeg bare funderer litt :shy:

Link to comment
Share on other sites

Salget av Coq og hvordan han ble brukt den siste tiden er bevis nok på uttalelsen din med tanke på DM og Wenger.

 

Pr dags dato er den eneste defensive midtbanespilleren vi har Elneny. Og han er bare ok. Coq som DM/Anker var i Kantéklasse. Spesielt sammen med Cazorla.

 

Jeg ønsker Xhaka ut av lagoppstillingen. Han gjør altfor mye feil og er for dårlig i den defensive jobbinga, tillegg er han heller et godt stykke unna de andre mer offensive midtbanespillerne våre. Ramsey er et konstant uromoment i motstanders boks, Wilshere er ekstremt god til å forsere ledd og å vende av motstandere, Özil er verdens beste boksåpner og Mkhi i Dortmundform er en klassespiller. Midtbanen vår skriker etter en DM, en ryddegutt som kan la de andre mer kreative og offensive få gjøre jobben sin. Dessverre solgte Wenger Coqen uten å hente inn en erstatter/forbedring.

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

Tror Xhaka hadde hatt veldig godt av en mer "hands on" manager som krevde mer av han enn det Wenger gjør. En som hadde tatt seg tid til å gå gjennom hva som gikk feil i en kamp f.eks. og faktisk holde han mer på tærne.

 

Xhaka har veldig mange gode egenskaper og jeg mener at han som dyptliggende playmaker i en 4-1-2-1-2 med Micky og Wilshere ved siden av seg kunne gjort det veldig bra. Såfremt han var disiplinert, konsentert og varsom nok på sin rolle.

 

Slik som det er nå så spilles han i en rolle som jeg virkelig ikke klarer å definere. Ingen av styrkene hans blir det spilt på, og mange av svakhetene hans kommer godt frem.

 

Ved å dytte han lenger ned på banen så vil man for det første få langt mer ut av den utsøkte pasningsfoten hans. Samtidig som man vil dekke over svakhetene hans ved at han ikke er veldig rask/bevegelig og vi vil være bedre rustet for å unngå kontringer fra motstanderen. Ved to bevegelige spillere som Mikhitaryan og Wilshere som partnere på midtbanen så vil han også alltid ha pasningsalternativer, men i verste fall hvis han selv er dekket opp så kan alltids en av disse plukke opp ballen dypere i banen. For å ikke snakke om at vi med Xhaka dypt nede og med Aubameyang på topp så får man fort trædd gjennom en pasning over forsvaret.

 

Vi får se hva som skjer, men at Xhaka (og laget) lider over at han ikke har funnet sin rolle i laget er utvilsomt.

 

En annen ting som er klart er at han fungerer godt sammen med Wilshere, men med noen av de andre (Ramsey, Elneny etc.) så går det dritt. Da er det null balanse og kjemi.

Link to comment
Share on other sites

 

 

En annen ting som er klart er at han fungerer godt sammen med Wilshere, men med noen av de andre (Ramsey, Elneny etc.) så går det dritt. Da er det null balanse og kjemi.

Jeg har vel mast vel mye om en "ekte DM", men som du skriver så er det å finne spillere som fungerer godt sammen minst like viktig når det gjelder en slagkraftig midtbane.

 

Mot Chelsea i semien (liga-cupen) så hadde vi kombinasjonen Wilshere/Elneny/Xhaka som syntes å ha definerte roller der Elneny var bakerste mann og til tider så var han ned og spilte midtstopper i andre omgang. XHaka og Wilshere var mye med offensivt.

 

Mot Swansea så hadde vi kombinasjonen Ramsey/Elneny/Xhaka der det på virket som at det ikke eksisterte noen definerte roller for de tre. Det virket mer som at hver enkelt spiller kunne spille der de "følte" for. Elneny var i perioder den fremste av de tre og av og til var alle tre så offensive at vårt forsvar ble ekstra blottlagt.

 

Det å ha rette spillertyper (for meg en ekte DM) er viktig, men det å ha spillere som fungerer sammen, og som ikke minst har klare definerte roller er alfa og omega. Ramsey hadde rett nok også noen få gode situasjoner defensivt, men han skaper også en utrygghet defensivt sett i forhold til Wilshere.

 

Når det gjelder det å skape definerte roller og å skape en mer disiplinert defensiv lagdel så er dette et ansvar som helt og holdent er Wenger sitt. Han har i enkeltkamper (gjerne mot "gode" lag) vist at han kan få det til, men mot "dårligere" lag så virker det ofte som at dette ikke er et prioritert tiltak.

Link to comment
Share on other sites

Tror Xhake er mer litt som Pirlo, uten sammenligning for øvrig. Men Xhaka er ingen direkte defensiv spiller, og sånn som jeg ser det aldri har vært det. Om noen er av en annen oppfatning så får det så være, har ingen fasit. Men bruker vi Pirlo sammenligninigen, Pirlo var ingen defensiv gigant, hadde vel sånn ca ingen defensive fibre i kroppen. Men ble plassert dypt i banen for å skaffe seg tid og rom for å strø silkepassninger. Ingen i verden gjorde vel det bedre enn han. Men han fikk hjelp, i Milan hadde han Gennaro Gattuso som aldri var langt unna, som med sin oppofrende og energiske spillestil gjorde arbeidsvilkårene til Pirlo betraktelig bedre. Og i Juventus hadde Pirlo en Arturo Vidal som på mange måter var en videreutvikling av Gattuso.

 

Mye av det samme finner vi i Xhaka, men han har ingen Gattuso eller Vidal, ikke sikkert den måten ville funket i premier league heller. Da tempoet er betydelig høyere og presshøyden er oftere høyer opp i banen enn i Italia.

 

Det jeg egentlig kanskje prøver å si at midtbanen til Arsenal ikke passer Xhaka, vi får ikke ut potensialet hans. Så ja da kan vi selge han videre, men hvorfor kjøpte vi han i utgangspunktet? Vi må jo ha premier leagues mes ubalanserte midtbane. Det er jo nesten ingen av de spillertypen vi har som passer sammen i en enhet. Skal vi gå litt tilbake til gamle helter, så tror jeg Xhaka sammen med Petit kunne vært gull og sammen med Gilberto hadde nok Xhaka blitt en superhelt. Xhaka sammen med Vieira ikke like sikkert, Petit og Vieira sammen ble gull det vet vi, det samme med Gilberto og Vieira. Verken Petit, Gilberto eller Vieira var spesielt kreative, men de stod for noe helt annet og de passet sammen med resten av laget.

 

Så finner vi frem spillertyper som en Vieira, Petit eller Gilberto, så kan vi balansere midtbanen med hvem vi vil av de som er i klubben nå.

 

Det bor mye fotball i Xhaka men i Arsenal blir det nok vanskelig å få ut alt, da man ikke helt vet hvordan utnytte max potensialet hans.

 

Hva er en ekte "DM"? Er det en midtbanespiller som ligger dypt mellom forsvar og midtbane og rydder opp? Eller er det en sentral midtbanespiller med rendyrket defensive egenskaper?

Jeg mener vi må få på plass den defensive organiseringen av midtbanen, og at det haster mer en alle de offensive grepene vi har gjort. For all del vi har fått inn gode spillere, men spørsmålet er vel, har det løst problemene våre? Svaret er vel foreløpig nei, new players same problem. Hvem det blir som bekler vår "min tenkte" midtbane, er på mange måter revnende likegyldig, bare vi får inn spillere som tar dype defensive løp, som følger løpene til motstander og dekker rom på midtbanen og ikke minst gir litt juling i duellene.

Link to comment
Share on other sites

tror du er inne på noe vesentlig her Joppe. Generelt er mangelen på balanse et av de mest fremtredende trekkene ved dagens Arsenal-lag. Nok av gode spillere, men ingen enhet. Det virker så sammenrasket på en måte. Virker nesten som om Wenger ikke lenger har noen klare ideer om hva slags spillere som vil fungere sammen. Xhaka har vært en katastrofe i Arsenal, og mangelen på balanse på midtbanen er nok en viktig årsak, som du skriver Joppe.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Hva er en ekte "DM"? Er det en midtbanespiller som ligger dypt mellom forsvar og midtbane og rydder opp? Eller er det en sentral midtbanespiller med rendyrket defensive egenskaper?

 

Hva er en ekte "DM"?

Begge dine to alternativer kan dekke denne benevnelsen slik jeg ser det, men for min egen del så er det sistnevnte som er nærmest det jeg har hatt i tankene.

 

......

 

Ellers så kommer du med nok en flott analyse av både det nåværende og av det tidligere Wengerske Arsenal.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg kjenner jeg er ganske kritisk til Xhaka nå og har vært det siste halve året, ikke fordi han har vært så dårlig, han er vel den spilleren som har fått mest tillit under Wenger. Men jeg mener at han ikke har bevist at han er god nok for å være en drivende kraft på midtbanen. han gjør en del bra og har noen lissepasninger, men jeg synes ikke han styrer midtbanen slik vi burde ha en som gjør. Og så er han jo avslørt noen ganger at han ikke tar de defensive løpene fullt ut og står og ser på hva som skjer inne i boksen foran vår keeper. Det holder rett og slett ikke.

 

Jeg vet ikke om han ikke "tør" å gå inn og ta rollen han burde ha med å få beina ballen unna i noen sammenhenger. Han har jo en fantastisk venstrefot til tider, men jeg tenker at det ikke bor nok kvalitet i han som spiller. Han hadde vel med seg et rykte fra Tyskland at her kommer det til å bli utvisninger og gule kort, men jeg ser heller ikke så mye til den aggressive spillestilen. Ville nesten heller sett han ble sett på som en "villmann" og en som tackla tøft, enn at han nå skal være så veldig fintspillende. Føler at han blir en "lettvekter" på midtbanen slik han spiller nå.

 

Og til slutt et spørsmål: Ble vi mye bedre av å selge Coquelin og få inn Xhaka? I think not...

 

Kjør debatt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner jeg er ganske kritisk til Xhaka nå og har vært det siste halve året, ikke fordi han har vært så dårlig, han er vel den spilleren som har fått mest tillit under Wenger. Men jeg mener at han ikke har bevist at han er god nok for å være en drivende kraft på midtbanen. han gjør en del bra og har noen lissepasninger, men jeg synes ikke han styrer midtbanen slik vi burde ha en som gjør. Og så er han jo avslørt noen ganger at han ikke tar de defensive løpene fullt ut og står og ser på hva som skjer inne i boksen foran vår keeper. Det holder rett og slett ikke.

 

Jeg vet ikke om han ikke "tør" å gå inn og ta rollen han burde ha med å få beina ballen unna i noen sammenhenger. Han har jo en fantastisk venstrefot til tider, men jeg tenker at det ikke bor nok kvalitet i han som spiller. Han hadde vel med seg et rykte fra Tyskland at her kommer det til å bli utvisninger og gule kort, men jeg ser heller ikke så mye til den aggressive spillestilen. Ville nesten heller sett han ble sett på som en "villmann" og en som tackla tøft, enn at han nå skal være så veldig fintspillende. Føler at han blir en "lettvekter" på midtbanen slik han spiller nå.

 

Og til slutt et spørsmål: Ble vi mye bedre av å selge Coquelin og få inn Xhaka? I think not...

 

Kjør debatt!

Defensivt ble vi på ingen måte bedre av å erstatte Coq med Xhaka. Det skal samtidig sies at Coquelin også svingte veldig mye i prestasjon og jeg mener at ingen av ville/vil være rett mann i et fremtidig Arsenallag når det gjelder det defensive på midtbanen.

 

Xhaka var tøff til å begynne med. To raske, unødvendige (?), røde kort viste at han ikke var redd for å gå etter mann. Men etter den første sesongen med de røde og en del gule så ble han en "pusekatt" i den neste sesongen og det hjelper ikke når man blir satt til å være vårt "anker" på midten.

JEg maner XHaka kan ha en fremtid i Arsenal, men da bå han brukes som rett mann i rett posisjon og ikke slik som Wenger gjorde med å bruke han som bakerste midtbanemann og samtidig gi Coq/Elneny B2B-rollen.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Xhaka er milevis bedre fotballspiller enn Coq, men Coq spilte med hjertet utenpå når han fikk defensive oppgaver. Xhaka mener jeg ikke har fungert under vår spillestil, jeg tror han kunne gjort det mye bedre med andre forutsetninger og andre medspillere i nærheten.

 

Men en skuffelse kommer man ikke utenom at han likevel har vært...

Link to comment
Share on other sites

Synes Xhaka har vist mye bra jeg, men han kan ikke spille ved siden av Ramsey, Wilshere eller f.eks. Elneny i en midtbane duo bak Özil. Wenger spilte han innimellom med Coquelin, men av en eller annen merkelig grunn så spilte plutselig Coquelin boks-til-boks når han spilte sammen med Xhaka. Noe som for meg var helt latterlig. Ikke bare ødela det mye for Coquelin, men det hjalp heller ikke for Xhaka som da måtte gjøre det samme som når han spilte alene med Ramsey eller Wilshere.

 

Det er en grunn til at f.eks. Pirlo og Alonso ikke spilte defensiv midtbane alene, men hadde en "kriger" ved siden av seg som Gattuso eller Mascherano/Vidal. Det er dette Xhaka også trenger. En som faktisk er disiplinert og solid defensivt i motsetning til hvordan Wilshere og Ramsey har spilt.

 

Det var en grunn til at Xhaka skinte mot Milan og Atletico når vi spilte en midtbane trio (Xhaka, Wilshere og Ramsey). Da får han nok beskyttelse og støtte av midtbanen til å kunne gjøre jobben sin. Og når han er i form så spiller vi fantastisk.

 

Se på Xhaka for Sveits når han spiller sammen med Zakaria. Der er nivået han ligger på som regel alltid veldig høyt.

 

PS: Hadde gjerne sett Denis Zakaria i Arsenal for øvrig.

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...