Jump to content

Tanker for overgangsvinduet sommer 2016

Stefanb

Recommended Posts

Fortsatt en del folk som spekulerer på om James Rodriguez blir Arsenalspiller. Han hadde jo vært prikken over i-en. Hadde vært det klart råeste overgangsvinduet (på tross av sen handling) vi noen gang har sett.

• Replies 474
  • Created
  • Last Reply

Da har Wenger brukt relativt nærme 1 milliard kroner dette vinduet, minus spillersalg (2.5mil € på Isaac Hayden).

Mulig en eller 2 spillere til blir solgt, mest sansynlig blir det utlån.

Da er vel myten om at Wenger nekter å bruke penger, og bare tenker på overskuddet til aksjonærer, busted så det holder.

Edit: Å ta opp konkuransen med sugar-daddy klubbene (på overgangsmarkedet) ser jeg ikke som realistisk, og ikke nødvendigvis et mål jeg ønsker klubben skal gå for. Jeg er fortsatt stolt som en hane på vegne av hvordan klubben blir driftet økonomisk, i en tid hvor de fleste plastic fans skriker "spend some fucking money".

Da gjenstår det bare å pare dette med eksepsjonelle resultater, gjerne i form av noen trofeer.

Ja jeg er en av de som har "skreket" ganske høyt og jeg står fremdeles inne for hvert eneste "skrik".

En milliard kroner er mye penger der er jeg helt enig, og jeg er fullt klar over at det kanskje er nær grensen for hva klubben kan/bør bruke i dette vinduet, men for meg så blir det for lettvint å bare kaste frem dette beløpet som et bevis for at alt er i orden når det gjelder disposisjonene til Wenger og resten av ledelsen når det gjelder overgangene. Jeg må også erkjenne at jeg rett og slett blir fornærmet og også litt forbannet når du bruker uttrykket "plastic fans" om de som er høyrøstede når det gjelder ønsket om å bruke penger. Jeg vil påstå at Arsenal kanskje er en av toppklubbene som har færrest "plastikksupportere".

Jeg er også stolt over hvordan klubben blir driftet økonomisk og det har jeg vært klar på når jeg de siste sesongene har befunnet meg i "skeptikerleiren". Arsenal er en av de klubbene som "skviser" mest ut av fansen og hvis det er noe som skaper "plastikksupportere" så er det billettprisene som stenger ute flere og flere av de supporterene som bor i lokalmiljøet i London. Jeg er en av de som har råd til å betale prisene når jeg er på kamp en eller to ganger i året, men siden jeg tross alt .har vært opptatt av denne klubben i over førti år så tror jeg at jeg unnslipper kategorien "plastikksupporter". Etter min mening så har store deler av fansen rett til å skrike etter at det blir brukt penger på spillere, selvsagt så må det finnes rammer for pengebruken, men det betyr ikke at skrikene er uberettiget!!

Som Marius- skriver så er det faktisk mulig å få inn midler til nye spillere ved å foreta utskiftninger (salg) i laget der enkeltspillere som ikke presterer eller passer inn i spillestilen kan selges. Dessverre så blir det for mange spillere som blir utlånt frem til kontrakten er ute og dermed ikke genererer midler til spillerkjøp.

Du sier at myten om at Wenger bare tenker på overskudet til aksjonærene er "busted". Jeg har faktisk ikke hørt så mye om at han er så opptatt av akkurat dette, slik jeg ser det så har kritikken mer gått på at det er Wengers stahet og overdrevne tro på enkelte spillere (som ikke leverer) som stopper nødvendig fornying av stallen.

Når det gjelder den nevnte milliarden, så er det verdt å nevne at et stor porsjon av den er brukt på Xhaka (en spiller jeg har tro på) som spiller i en posisjon der vi faktisk var godt stilt og der handelen ble gjort rett etter at siste sesong ble avsluttet, mens de to viktigste posisjonene (stopper og spiss) ser ut til å komme inn alt for sent. Jeg lurer virkelig på hva du mener om at vi først får inn en ny stopper først to tre uker etter sesongstart, tre fire uker etter at Gabriel var ute for minst to måneder og halvannen måned etter at Per ble ute minst ut året. Viser dette handlingsevne? Og "please" la meg slippe å høre oppgulpet om vanskelig selgende klubb og få tilgjengelige spillere. Mustafi er kanskje en god stopper, men han er ikke av den "unike" typen spillere.

Du må gjerne kritisere meg, det tåler jeg (og kanskje fortjener jeg/vi det), men kutt ut slike tåpelige uttrykk som "plasticfans" om de som er uenig med deg!!!

PS! JEg er enig med deg i at nå gjenstår det bare å pare dette med eksepsjonelle resultater og gjerne noen trofeer. Faktisk så er jeg litt mindre krevende enn det, så lenge vi får et lag som fungere som et lag, så lenge vi får et lag som spiller jevnt godt (ikke nødvendigvis eksepsjonelt) slik at vi slipper de opp- og nedturene vi hadde sist sesong og ikke minst så lenge vi ser en Wenger som viser at han har en plan B når det gjelder taktikk (når vi får motgang i en kamp) så skal jeg være strålende fornøyd. Trofeer er for meg en bonus og ikke et krav, akkurat nå!

Fortsatt en del folk som spekulerer på om James Rodriguez blir Arsenalspiller. Han hadde jo vært prikken over i-en. Hadde vært det klart råeste overgangsvinduet (på tross av sen handling) vi noen gang har sett.

Wengers såkalte Madness Warchest. Blir bekreftet fra flere ganske troverdige kilder. James Rodriguez hadde vært fett.

Ville vært litt typisk Wenger egentlig: massivt press fra fansen, Wenger sier han ikke handler på bakgrunn av press, men så føler han nok presset likevel og klinker akkurat nok til For å stilne mye av kritikken. Så slurrer og går det videre til neste korsvei.

Merkelig om vi ikke kunne solgt noen vi også. Særlig da folk som ikke leverer. Leste rykter om at walcott hadde fått bud akseptert. Sanogo går vel for småpenger mens debuchy og Evt walcott burde generert endel kontanter i kassa. Særlig om man selger internt i England.

Sky Sports Balague mener Perez er en topp signering, og poengterer at vi har fulgt han i et år.

http://www.skysports.com/football/news/12087/10552652/lucas-perez-will-be-a-top-signing-for-arsenal-says-guillem-balague

Den samme artikkelen sier at enkelte av fansen mener det er et panikkjøp. Nå deler jeg ikke den meningen (om panikkjøp), men jeg kan tenke meg årsaker for enkelte som måtte mene det.

Når Balague sier at Arsenal har fulgt Perez et helt år, så er det sikkert riktig det, men det betyr ikke at han har blitt "seriøst" vurdert av Arsenal før Lacazette-kjøpet gikk i vasken.

Uansett det lille jeg har fått sett på nettet gir meg en "forsiktig" positiv tro på at han kan være et godt tilskudd i troppen.

Edit: Selv om det er totalt unødvendig "flisespikkeri" fra min side, så skrev også den samme Belague, at Mustafi og Perez skulle presenteres som Arsenalspillere kl 16 (norsk tid). Han tok dog forbehold om trafikken i London når det gjelder tidspunktet ;D . Det eneste poenget med det jeg skriver her er at påstander fra diverse "fotballkjennere" i media og blogger egentlig har svært liten verdi, også når en slik person kommer med påstander om hvor lenge f.eks. en klubb som Arsenal har fulgt en spiller og hva det å følge en spiller egentlig betyr.

Poljen og Marius-

Plastic fans i setningen om sugar-daddy klubber, var i all hovedsak myntet på nettop fanskaren til disse, ikke så mye direkte til våre egne. Kanskje flåsete skrevet, men jeg er glad det provoserte, da traff det kanskje en liten nerve likevel :]

Jeg er av de som håper og tror at Wenger fortsatt har mange år igjen i klubben, og at den forløsende effekten kommer. Jeg er både spent og optimistisk på hva våre nysigneringer kommer til å tilføre laget!

Poljen og Marius-

Plastic fans i setningen om sugar-daddy klubber, var i all hovedsak myntet på nettop fanskaren til disse, ikke så mye direkte til våre egne. Kanskje flåsete skrevet, men jeg er glad det provoserte, da traff det kanskje en liten nerve likevel :]

Jeg er av de som håper og tror at Wenger fortsatt har mange år igjen i klubben, og at den forløsende effekten kommer. Jeg er både spent og optimistisk på hva våre nysigneringer kommer til å tilføre laget!

Det er helt greit å treffe en "nerve", jeg har gjort det selv flere ganger utilsiktet (på flere forum) ;D ,

Jeg er fullstendig enig når det gjelder "Sugar Daddy", problemet er når man får inntrykk av at alle som roper kjøp er "plastikk fans" :D :closed:

Siden jeg sitter og kjeder meg her en fredags kveld så tenkte jeg at jeg skulle leke litt detektiv, så jeg har rotet meg inn på hjemmesidene til de to "selgende" klubbene.

Deportivo de la Coruna (Perez sin klubb) spiller kamp i kveld og Perez står ikke oppført blant de som spiller eller som innbyttere.

Valencia spiller kamp i morgen, og Mustafi står ikke oppført i troppen til den kampen.

Jeg antar at dette skulle være en ganske sterk bekreftelse på ryktene som florerer :shifty:

EDIT: Det er ingen hemmelighet her på forumet at jeg ikke deler ditt syn på en langsiktig Wenger-fremtid i Arsenal, av mange grunner, men jeg håper virkelig at han får en så god sesong at han kan forlate skuta på en verdig måte. Jeg ønsker ingen kontraktforlengelse, men jeg ønsker heller ikke at han skal bli tvunget ut i løpet av sesongen.

Den samme artikkelen sier at enkelte av fansen mener det er et panikkjøp. Nå deler jeg ikke den meningen (om panikkjøp), men jeg kan tenke meg årsaker for enkelte som måtte mene det.

Når Balague sier at Arsenal har fulgt Perez et helt år, så er det sikkert riktig det, men det betyr ikke at han har blitt "seriøst" vurdert av Arsenal før Lacazette-kjøpet gikk i vasken.

Uansett det lille jeg har fått sett på nettet gir meg en "forsiktig" positiv tro på at han kan være et godt tilskudd i troppen.

Edit: Selv om det er totalt unødvendig "flisespikkeri" fra min side, så skrev også den samme Belague, at Mustafi og Perez skulle presenteres som Arsenalspillere kl 16 (norsk tid). Han tok dog forbehold om trafikken i London når det gjelder tidspunktet ;D . Det eneste poenget med det jeg skriver her er at påstander fra diverse "fotballkjennere" i media og blogger egentlig har svært liten verdi, også når en slik person kommer med påstander om hvor lenge f.eks. en klubb som Arsenal har fulgt en spiller og hva det å følge en spiller egentlig betyr.

Jeg syns det er bra at Wenger har en plan i bakhånd når Vardy og Lacazette gikk sine egne veier. Wenger har altså en plan b. Føler for å ta Wenger i forsvar her. Uansett hva han gjør blir det feil. Kjøper han Perez er han et panikkjøp. Kjøper han ikke mangler han handlekraft. Kjøper han Perez har han latt seg presse. Kjøper han ikke er han sta og naiv. Vi supportere er som små barn i blant.

Jeg syns det er bra at Wenger har en plan i bakhånd når Vardy og Lacazette gikk sine egne veier. Wenger har altså en plan b. Føler for å ta Wenger i forsvar her. Uansett hva han gjør blir det feil. Kjøper han Perez er han et panikkjøp. Kjøper han ikke mangler han handlekraft. Kjøper han Perez har han latt seg presse. Kjøper han ikke er han sta og naiv. Vi supportere er som små barn i blant.

Jeg har ingen problemer med at Perez kommer som en eventuell plan b, når Lacazette-handelen gikk i vasken, og som jeg skrev over så anser jeg ikke dette som et panikkjøp (selv om det nok er en del som gjør det). Jeg er ikke like overbevist om at Perez var en aktuell plan b under forsøket med å kjøpe Lacazette, men som sagt så har jeg ingen problemer akkurat her.

Det jeg derimot har et problem med, og som jeg har skrevet utførlig om i flere poster her på forumet er hvordan klubben han håndtert stopperproblemene i klubben. Om Mustafi var plan a eller ikke, kan jeg ikke uttale meg om, men jeg finner absolutt ingen unnskyldning for at vi først får klar en ny midtstopper når tre serierunder er unnagjort. Det er absolutt ingen forsvarsargumenter rundt stopperkjøp som jeg vil akseptere. Hverken vanskelig selgende klubb, manglende alternative spillere, pris o.s.v.

To av våre tre viktigste stoppere ble skadet i oppkjøringen, og det var tidlig klart at Kos ikke ville bli klar til første kamp. Vi stilte med to urutinerte spillere, og Wenger selv sa en av hovedgrunnene til at vi tapte var manglende rutine i forsvaret. Nei, jeg forventet ikke to nye stoppere inn, men jakten på stopper burde vært intensifisert allerede ved Mertesacker sin skade og da burde vi hatt en kvalifisert stopper inn til sesongstart. Med en mer rutinert stopper ved siden av Holding (eller Chambers) så kunne laget ha hatt mer kontroll defensivt, i den perioden Liverpool slo på turboen.

Det ville kanskje ikke vært Mustafi, men jeg er ikke i tvil at det var gode alternativer der ute. Kanskje måtte vi ha betalt en liten overpris for en god stopper på det tidspunktet, men der og da mener jeg at det i så fall ville vært et nødvendig onde.

Som sagt jeg aksepterer at Wenger blir tatt i forsvar når det gjelder prosessen rundt kjøp av spiss, men jeg fatter ikke at noen "oppegående" fans klarer å forsvare sendrektigheten rundt prosessen med å få inn en stopper (dette er ikke myntet på deg Verminator5, siden du ikke nevner denne posisjonen i ditt "forsvar" av Wenger).

www.skysports.com/transfer/news/12691/10557032/arsenal-defender-calum-chambers-expected-to-join-middlesbrough-on-loan

Det ryktes at Chambers skal på lån til Boro. Dette er nok et lurt trekk. Vi får bare håpe han får godt med kamper på stopperplass. Hvordan er konkurransen i midtforsvaret til Boro?

Det ryktes at Wilshere har bedt om, og fått "tillatelse" til, å bli utlånt denne sesongen. Grunnen skal rett og slett være muligheten til å få mer spilletid.

Med en god bestykning på vår midtbane så burde dette være en god ide. Enkelte ville nok mene at han burde vært solgt og ikke lånt ut, men med hans skadehistorie så er det nok ikke så lett å få solgt Jack Wilshere.

Jeg anser i dette tilfellet et utlån som vinn vinn for Arsenal, der vi enten kan få tilbake en Wilshere som drar nytte av spilletiden, eller at han blir et bedre "salgsobjekt" etter denne sesongen (selvsagt så er det også en mulighet at det vi får tilbake er en skadd Jack)

Når det gjelder Perez så er det nesten litt merkelig at han i oversikten på arsenal.com fremdeles står uten nummer, jeg antok at han ville få nummer 9 umiddelbart.

Kan det bety at det fremdeles er hold i "Madness-ryktene"? Tvilsomt, men ........... :gimme:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...