Jump to content

Tanker for overgangsvinduet sommer 2016


Stefanb

Recommended Posts

Chambers klar for boro, håper det gjør underverker for han å spille på en jevn basis . Gnabry linkes vekk. Det er synd , den gutter hadde en x-faktor over seg

 

Rått om Chambers for 30+ kamper for Boro, kan være veldig bra for han. Gnabry likte jeg veldig godt da han "slo gjennom" hos oss, har siden nesten ikke sett han spille og jeg regner med at han rett og slett ikke er god nok per dags dato. Forøvrig har din gamle favoritt Rosicky fått ny klubb! Hjem til gamleklubben Sparta Praha.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 474
  • Created
  • Last Reply

Iflg Sky News så er Wilshere nå i Bournemouth for å gjøre de forberedelsene for en overgang

 

Så akkurat en video hvor han går inn på treningsanlegget til Bournemouth sammen med Afobe. Da blir det nok snart offisielt.

Link to comment
Share on other sites

Virker rimelig legit det at Wilshere går til Bournemouth for året, kan bare bli bra om han får spille og holder seg skadefri..

Noen som har noen bra "clockwatch" live center? Helst med kommentering/studio osv.

Link to comment
Share on other sites

Da er sommerens vindu stengt, og etter den sedvanlige trege opptreden på markedet fra Arsenals side så fikk kanskje vinduet en positiv slutt for oss, tross alt.

 

Arsenal fikk flere nye spillere inn, noen har gått rett på utlån, men fire av de vil vi nok se en del til på laget kommende sesong. I tillegg så har en del spillere forsvunnet fra sist sesong. Flere av de som nå ikke er i Arsenal var spillere med utgående kontrakter (Arteta, Rosicky, Flamini) , av førstelagsspillere under kontrakt så har Chambers og Wilshere dratt på sesonglangt utlån til engelske klubber. Det som kanskje overrasker mest er at Debuchy fremdeles er i Arsenal, men spekulasjonene er allerede i gang om at han blir værende i klubben fram til januarvinduet, da Jenkinson er forventet å være tilbake og vil ta opp backuprollen på høyre back.

 

Vi har allerede sett at Xhaka kan bli en reell forsterkning av laget, vi har sett at Holding også her et potensiale i seg selv om han har noe igjen før han kan bli et førstevalg (personlig så har jeg mer tro på Holding enn på Chambers).

Perez er en litt ukjent "storhet", men det som jeg leser om han gir meg et håp om at vi nå har mer bredde når det gjelder spisskvaliteter i Arsenal.

Mustafi er kanskje den overgangen som er mest omskrevet når det gjelder våre nye spillere. Ut fra det jeg leser så har han hatt en noe varierende prestasjonskurve de siste sesongene, men jeg tror selv at dette kan bli en reell oppgradering på stopperplassen.

Det har vært mye snakk om at Arsenal ikke kan/vil betale for mye for nye spillere, men det er mange "forståsegpåere" som hevder at Arsenal har gitt for mye for Mustafi, og jeg sitter med en følelse av dette kanskje er riktig.

Jeg kritiserer ikke kjøpet av Mustafi, men jeg er fremdeles kritisk til prosessen rundt kjøpet, og jeg tror at hvis Wenger/Arsenal hadde startet denne prosessen da jeg (og mange med meg) etterlyste en stopper (tidlig i vinduet) så ville ikke Valencia ha hatt det samme "ballegrepet" på Wenger og prisen kunne ha blitt noe lavere.

 

Alt i alt er jeg relativt godt fornøyd med ståa når det gjelder troppen pr. 1. september, men det betyr ikke at jeg er klar til å komme tilbake i "Wenger-folden" ennå, det er en del som gjenstår (ikke relatert til spillerstallen) før jeg i det hele tatt vil vurdere den muligheten ;D

 

PS!! er det ingen klubber som vil ha Sanogo?

Link to comment
Share on other sites

Syns vi er godt rustet nå.

Keeperplassen er fortsatt meget god, ikke mange slår backparet vårt og backupen er ok (Spørs hva Debuchy gjør denne sesongen, overrasket over at han ble)

I forsvaret har vi to tyske landslagsspillere, en verdensklassestopper og en brasilianer som på sitt beste er meget vanskelig å passere (Men litt prone til å gjøre blundere)

 

På midtbanen har vi fått inn en sjef i Xhaka som allerede har vist prov på hvor fantastisk han er. Ikke like bra defensivt som Coquelin, og trenger en dynamisk spiller ved siden av seg. Fungerte sånn halvveis med Cazorla, bar litt preg av at de ikke var samspilte enda, tror en Wilshere i form kunne vært en ideell makker... Ramsey kan vel kanskje være løsningen mot lag vi forventer å gjøre det bra mot?

 

På vingene har Theo bedret seg, mens Alexis kommer til å få en ny, fin sesong. Iwobi er en bonussspiller mens Cazorla og Ramsey kan bidra her ute også. O blir nok mest på sykestua i år også... Savner kanskje en ekstra ving med tanke på at Gnabry OG Campbell gikk, noe som overrasket meg og kan bite oss i ræva seinere...

 

Özil vil bli en fremre playmaker som vil få ekstra rom på grunn av trusselen vi har med Xhaka fra dypet, både langpasningene og langskuddene vil gjøre han til en trussel som vil gjøre at motstanderne må presse høyere. Dersom de gjør det har vi nå nok av fart fremme til at Xhaka og Özil kan tre dem frem.

 

Perez er rett og slett en vidunderlig spiller som kan spille i hele angrepet, så gjenstår det å se om han kan tilpasse seg da... God i kombinasjonsspillet, rask, nydelig teknikk og herlige avslutninger.

 

Vi må få inn Mustafi og Perez i laget snarest mulig å begynne å plukke poeng!

 

Ellers er jeg fan av utlånene av Wilshere og Chambers som kan trenge en sesong med fast spill for å bli til de spillerne vi har håpet. Holder Jack seg skadefri kan han fortsatt bli verdensklasse, får aldri spilt seg helt i form etter skadene og han viser tegn til genialitet gang på gang.

I Chambers tror jeg vi kommer til å få en meget god stopper når han får litt mer rutine, blir for treig ute på backen og sliter en mot en, får han spille så er dette en nydelig overgang for oss.

 

Jenko, Bielik, Jeff, Elneny og Akpom er også potensielle jokere for oss i år.

Overrasket å se at vi visstnok avslo bud på Sanogo, som er skadeplaget og har scoringsvegring, men han har jo også vist at fysikken hans kan være avgjørende, sånn som i FA Cup-finalen.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jeg kan si meg enig i de fleste tankene dine, men det er vel ingen hemmelighet at jeg ikke har den samme troen på Chambers som det f.eks. du og StefanB har.

Selv om det er alt for tidlig å konkludere så har jeg mer langsiktig tro på Holding enn på Chambers. Men som det får tiden vise.

 

Hvis det er slik at Arsenal fikk et tilbud på Sanogo som de avslo, så er jeg "sjokkert". Jeg hadde gitt han bort!

Link to comment
Share on other sites

Sånn jeg forstår det, har Sanogo ett år igjen av kontrakten sin, og klubben har da lite å hente på å låne ham ut. Han forsvinner nok ut døra for godt, om et års tid. Ved å beholde ham, har vi en spiller klar som kan brukes om nøden blir stor. Veldig stor.

Link to comment
Share on other sites

Selv om vi ennå ikke har fått sett vår nye midtstopper "in action" for Arsenal ennå, så har jeg vært (og er da fremdeles) positiv til vår nyervervelse. Men når det er sagt så leser jeg i dag "nyheter" som bare aktualiserer min/vår frustrasjon over sendrektigheten i stopperovergangen og som samtidig viser svakhetene i vårt bakre ledd. Når jeg skriver svakheter så mener jeg ikke kvaliteten på våre førstevalg, men hvor sårbare vi fremdeles er når det gjelder skader.

 

Ett av mine ankepunkt da frustrasjonen var på det høyeste rundt/etter seriestart var skadesituasjonen, med to viktige brikker ute og "sårbarheten" som Koscielny har vist de siste par sesongene når det gjelder skader. Han slet lenge med akillesen, og heldigvis så har vi hørt lite om de problemene i det siste. Har har også slitt med ryggproblemer, og det kan virke som han har hatt litt føling med dette nå i landslagspausen, selv om det heldigvis ikke var noe alvorlig denne gang.

 

Nå er det å håpe at Gabriel viser bedre/jevnere takter denne sesongen, når han blir skadefri, enn han viste sist sesong. Gabriel hadde så absolutt flere gode kamper, men det var med han som med litt for mange Arsenalspillere (sist sesong) for store ujevnheter.

 

Jeg vet at det nå i september 2016 egentlig er for tidlig å starte på det neste store overgagnsvinduet (da mener jeg sommeren 2017, ikke det lille vinduet i januar) og jeg blir ikke forbauset om jeg allerede da begynner å "hyle" :shy: etter en ny midtstopper.

 

Kos er en meget bra stopper, og bør holde noen sesonger til (til tross for at han er en godt voksen mann), men sjansen for at han kan bli mer skadeplaget fremover er vel ikke direkte liten.

Mustafi virker lovende, jeg har ikke sjekket skadestatistikken hans, men satser på at den er god.

Per er langtidsskadd, og jeg blir ikke forbauset hvis dette er hans siste sesong i Arsenal.

Gabriel er som sagt "ujevn", han har allerede hatt flere skadeperioder og er egentlig et stort spørsmålstegn. Har han en fremtid i Arsenal?

Holding virker lovende, men om har allerede neste sesong er klar til å ta steget opp som et (eller nesten et) førstevalg er jeg usikker på.

Chambers (som nå er på utlån) har jeg forlengst avskrevet, og ja jeg vet at det er noen av dere som er sterkt uenig med meg i min vurdering av han.

 

Så når vi om nesten et år starter sesongen 17/18 så har vi en potensielt skadeutsatt (man sannsynligvis fremdeles en god stopper) Kos. En forhåpentligvis god stopper i Mustafi, En lovende backup i Holding og kanskje fremdeles en Gabriel. Som sagt jeg aner allerede nå et behov for en (god) stopper inn neste sommervindu :genius:

 

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder backup høyreback så tviler jeg på at det er i Wengers planer. Som jeg skrev i et annet innlegg så tror jeg at planen er å ha Debuchy som backup frem til Jenkinson er klar for så å "kvitte seg med" Debuchy i Januarvinduet.

Når det er sagt så støtter jeg ditt forslag om en ny backup da jeg egentlig har mistet troen på Jenkinson (akkurat som med Chambers) og Debuchy forsvinner uansett i ett av vinduene neste år.

 

En ny ving/kant kommer tidligst neste sommer. Det er mange faktorer som spiller inn, Wenger vil prøve å få Walcott eller OX til å "kapre" plassen denne sesongen, dessuten så er det ikke like lett å finne en "klassekant/ving" som ikke er "bundet" på grunn av europaspill i januar. Men jeg er enig med deg i prinsippet når det gjelder ønsket om en ny ving/kant av "klasse" (Det var vel her Mahrez var påtenkt, hvis interessen fra Arsenal var reell)

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at vi trenger en ny, god stopper neste vindu. Men så har jeg også stor tro på Chambers.

Mener behovet for backup høyreback og en ving som kan spille ut Theo av første-elleveren er langt mer prekært, burde ideelt sett vært løst allerede i januar.

 

Koscielny, Mustafi, Gabriel, Holding og Chambers burde vel holde en sesong til ja. Koscielny kan for alt vi vet være på toppnivå i 2-5 sesonger til før han ikke lenger holder nivået.

 

Når det gjelder behovet for en ny backup på høyrebacken så er vel det en posisjon hvor vi kanskje kan få inn en spiller, men hvis Jenkinson er fornøyd med rollen som backup så er det helt greit. I mine øyne så er det venstrebacken hvor vi potensielt burde se etter et nytt førstevalg neste sesong. Kan fort være vi trenger både et førstevalg og backup der.

 

Når det gjelder høyrekanten er jeg enig såfremt ikke noen virkelig tar steget opp.

 

Ellers er det også verdt å nevne at vi potensielt trenger en partner til Xhaka hvis ingen av de vi har nå viser seg gode nok. Tror han hadde dannet et herlig partnerskap med William Carvalho hvis det er tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Ellers er det også verdt å nevne at vi potensielt trenger en partner til Xhaka hvis ingen av de vi har nå viser seg gode nok. Tror han hadde dannet et herlig partnerskap med William Carvalho hvis det er tilfelle.

Ville blitt ligaens treigeste midtbaneduo i såfall, mener Xhaka trenger en forflytningssterk partner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tro på at Coq og Xhaka kan bli et fryktet midtbanepar, og at både Cazorla og Ramsey kan komme innpå og være 'boksåpnere'. Cazorla med playmakerferdigheter og Ramsey med sine gode løp.

Tror selv at Xhaka dekker både DM-posisjonen og den defensive playmaker-rollen mot svakere lag så får vi benytte oss av Ramseys gode løp og hans evner når det gjelder å finne rom for seg selv.

Aller mest spennende hadde det vært å se Xhaka og den direkte Wilshere som gjerne stormer fremover og forserer ledd med ballen i beina, men med tanke på skadeproblemene trenger han å bevise for oss (og seg selv) at han kan ta de riktige valgene på banen. Hatt en tendens til å slippe ballen til feil tidspunkt etter de løpene eller prøve å passere en spiller for mye i ubalanse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi kommer til å spille store deler av sesongen med Cazorla-Xhaka og at det kun vil være i de vanskeligste kampene at vi vil starte med Coq/Elneny istedenfor. Personlig synes jeg også Cazorla løser rollen ved siden av veldig godt med god arbeidsinnsats og posisjonering behøver han ikke de klassiske jordfreseregenskapene da han presser godt ved siden av en mer defensivt anlagt spiller. Han er også veldig god (og trygg!!) til å spille seg ut av motstanderens første pressledd, noe vi mister ved en type Coq ved siden av.

Link to comment
Share on other sites

Ville blitt ligaens treigeste midtbaneduo i såfall, mener Xhaka trenger en forflytningssterk partner.

 

Gilberto og Vieira var ikke veldig kvikke de heller. Xhaka er for øvrig ikke så treig, ei heller ikke Carvalho. Største bonuset med de begge to er at de er veldig dyktige i posisjoneringen sin og leser spillet ekstremt godt. Pluss at de begge to har strålende pasningsføtter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi kommer til å spille store deler av sesongen med Cazorla-Xhaka og at det kun vil være i de vanskeligste kampene at vi vil starte med Coq/Elneny istedenfor. Personlig synes jeg også Cazorla løser rollen ved siden av veldig godt med god arbeidsinnsats og posisjonering behøver han ikke de klassiske jordfreseregenskapene da han presser godt ved siden av en mer defensivt anlagt spiller. Han er også veldig god (og trygg!!) til å spille seg ut av motstanderens første pressledd, noe vi mister ved en type Coq ved siden av.

 

 

What? Hvorfor tror du Coq/Elneny og ikke f.eks Coq/Xhaka?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...