Jump to content

2015.12.26 Southampton


Polljen

Recommended Posts

Greit nok så er det diskutable hendelser i forbindelse med alle tre målene og forsåvidt også med et "annullert mål", men at Southampton vinner i dag er så absolutt fortjent.

 

1-0 målet: Hårfin offside i forkant der jeg ikke laster dommer/linjemann for ikke å få det med seg.

annullert mål til Long: svært så billig frispark til Mertesacker, men det er blåst så tidlig at Cech kanskje blir "forstyrret" av fløyta og i teorien så hadde han kanskje tatt den hvis det ikke var blåst (jeg husker ikke helt situasjonen for Cech).

2-0: Klart frispark til Koscielny, målet skulle vært annullert.

3-0: Sannynligvis feilalktig idømt corner, men når corner er gitt så skal Arsenalforsvaret ha kontroll. Det er normalt at det blir feildømming av cornere i en kamp og det er ingen grunn til å bruke det som bortforklaring for selve målet.

 

I mange sesongen nå så har jeg flere ganger (hver sesong) "gnålt" om at Arsenal sliter mot dårligere lag som er aggressive og stresser våre spillere. Det virker som at dette er en spillestil fra motstanders side som Wenger ikke har noe botemiddel mot.

 

Som sagt vi taper fortjent i dag, det er ingen grunn til å bortforklare noe som helst (fra Wenger side) selv om vi formelt sett er "uheldige" med dømmingen i forkant av alle målene. Arsenal er i dag et middelmådig lag!!!

Link to comment
Share on other sites

Greit nok så er det diskutable hendelser i forbindelse med alle tre målene og forsåvidt også med et "annullert mål", men at Southampton vinner i dag er så absolutt fortjent.

 

1-0 målet: Hårfin offside i forkant der jeg ikke laster dommer/linjemann for ikke å få det med seg.

annullert mål til Long: svært så billig frispark til Mertesacker, men det er blåst så tidlig at Cech kanskje blir "forstyrret" av fløyta og i teorien så hadde han kanskje tatt den hvis det ikke var blåst (jeg husker ikke helt situasjonen for Cech).

2-0: Klart frispark til Koscielny, målet skulle vært annullert.

3-0: Sannynligvis feilalktig idømt corner, men når corner er gitt så skal Arsenalforsvaret ha kontroll. Det er normalt at det blir feildømming av cornere i en kamp og det er ingen grunn til å bruke det som bortforklaring for selve målet.

 

I mange sesongen nå så har jeg flere ganger (hver sesong) "gnålt" om at Arsenal sliter mot dårligere lag som er aggressive og stresser våre spillere. Det virker som at dette er en spillestil fra motstanders side som Wenger ikke har noe botemiddel mot.

 

Som sagt vi taper fortjent i dag, det er ingen grunn til å bortforklare noe som helst (fra Wenger side) selv om vi formelt sett er "uheldige" med dømmingen i forkant av alle målene. Arsenal er i dag et middelmådig lag!!!

Jeg er egentlig helt enig med deg :(

Link to comment
Share on other sites

Da er regnestykket enkelt: 3 poeng til Arsenal i kveld = tabelltopp.

 

På tirsdag så møtes dessuten våre to rivaler i toppen slik at vi i beste fall kan gå inn i det nye året med en komfortabel tabellstilling. Men .......

 

Men som vi alle vet, når vi har moglegheita til det så svikter det i alle ledd gong på gong på gong.... slår ALDRI feil.

Link to comment
Share on other sites

Men som vi alle vet, når vi har moglegheita til det så svikter det i alle ledd gong på gong på gong.... slår ALDRI feil.

Gang på gang. Sesong etter sesong.... som du sier det slår aldri feil!!!

 

PS!! Og vi blir jo ikke overrasket over det heller. Hadde vi en sjelden gang hatt en uforventet "møkkakamp" så hadde det vært en ting, men som flere har konstatert gjennom både denne og tidligere sesonger så har Arsenal ofte en kort vei fra Himmel til Helvete. Vi går rett og slett og venter på slike forestillinger.

Link to comment
Share on other sites

Er rett og slett selvmord å spille med så høy linje som vi gjør i dag. Midtbanen vår blir totalt utkjempet og forsvaret vårt blir regelrett fraløpt. Angrepet vårt klarer ikke å bryte ned muren til et lag som åpenbart satser på kontringer. Skuffende taktikk av Wenger og forferdelig utførelse av gutta. Ingen som er påskrudd.

Link to comment
Share on other sites

Hva i svarte helvete skjedde? Heldigvis er jeg såpass i gardinene at jeg ikke bryr meg foreløpig. Men så kampen,forsvarsspillet var horribelt

Det som skjedde var et vi fikk en skikkelig vekker, noe som medfører at laget tar seg sammen og starter en lang siersrekke.

Link to comment
Share on other sites

Første kampen jeg går glipp av denne sesongen. Kommer hjem og ser vi blir mørbanket av Southampton.. hva faen..?

 

Vinner mot City på mandag og blir voldtatt av Southampton som har vært rimelig dritt så langt i sesongen på lørdag. Det er jo så typisk Arsenal som man får det.

 

Er en av grunnene til at jeg ikke har særlig med tro på at vi noensinne vinner ligaen under Wenger igjen. Den evnen til å bare kollapse totalt har dessverre vært en gjenganger i et tiår nå. Får se om professoren tar noen grep i januar. Han burde det, men han har vært i lignende situasjoner før og ikke tatt sjansen.. time will tell.

Link to comment
Share on other sites

Wenger fikk seg idag en midt på trynet av den fotballen han selv stod for fra 1997 til 2004. Solid forsvar og så kontre motstander i senk. Ha fysikk i laget som kan kjempe og vinne dueller. Utrolig hva denne koeman får til med så begrensede ressurser. Liker fotballen han står for også. Burde hente han til Arsenal og erstatte Wenger med han.

Da vil nok koeman sørge for at Arsenal går tilbake til sine røtter fra tidlig 2000 tallet, stallen må justeres med mer fysikk og et sterkt etablert forsvar som alle gode klubber må ha på plass i moderne fotball. Southampton leverer meget bra igjen, etter at laget deres slaktes i hvert eneste overgangvindu.

Link to comment
Share on other sites

Det var vel kampforløp som dette vi fryktet, da Le Coq krykket av banen for en drøy måned siden. Vi blir spist opp i midtbanekrigen av et aggressivt Soton, ledet av en Koeman som vet nøyaktig hva som skal til for å nøytralisere et Arsenal uten pondus på midten. Ikke første gang det skjer. Flamsey har fungert bedre enn forventet, men vi har alle vært smertelig klare over at det ikke er optimalt. Med en Santi, som kan diktere tempo og fungere som ballsentral, og en Coq som leser spillet glimrende og gir oss en skremmende tilstedeværelse, har vi funnet en balanse som gir trygghet. De to herrer hever bunnivået betraktelig. Dessverre beror altfor mye seg på tilfeldigheter med dagens duo, og skilnaden på bernaise og sølevann, er ofte helt tilfeldig. Vi varierer mellom strøket silke og hullete cord, som en full nordmann på danskebåten. Det er HELT forventet. Balansen på midten har vært hovedårsaken til at vi har sett ut som en samlet enhet i storkampene de siste månedene. Uten Coqorla er vi tildels tilbake til tegnebrettet. Jeg anerkjenner Wengers taktiske korrigeringer, men uten spillere kapable til å etterleve dette, er vi tilbake til bunnivået, som har skjemmet oss ut gjentatte ganger. I kveld er et kroneksempel.

 

Dette ble flåse-VM-esque, men vi har en alle tiders sjanse til å heve bøtta denne sesongen. Da ville det være galskap å gamble på at Flamsey skal bære fruktene. Januar er rett rundt hjørnet, og AW må kjenne sin besøkelsestid. Han får ikke en så god sjanse igjen. Det finnes bedre alternativer enn Flamini der ute. Og ikke kom halsende med "Chambers for DM'.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anerkjenner Wengers taktiske korrigeringer, men uten spillere kapable til å etterleve dette, er vi tilbake til bunnivået, som har skjemmet oss ut gjentatte ganger.

Wenger har riktig nok tatt et steg fremover det siste året når det gjelder taktisk korrigering mot de beste motstanderene, men som du sier så viser kampen 2. juledag et nivå som vi ikke kan være bekjent av og mot denne typen motstand så har Wenger fremdeles ikke den minste peiling. Selvsagt savner vi "Coqorla", men faktum er at laget har rotet seg bort mot denne typen motstand selv når vi har hatt et relativt "toppet" mannskap. Jeg frykter at denne typen motstand er og vil forbli Wengers akilleshæl.

 

Dette ble flåse-VM-esque, men vi har en alle tiders sjanse til å heve bøtta denne sesongen. Da ville det være galskap å gamble på at Flamsey skal bære fruktene. Januar er rett rundt hjørnet, og AW må kjenne sin besøkelsestid. Han får ikke en så god sjanse igjen. Det finnes bedre alternativer enn Flamini der ute. Og ikke kom halsende med "Chambers for DM'.

Fullstendig enig.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er merkelig at Flamini henges ut, det er ikke han som taper kamper for oss. Han er nok ikke den mest briljante spilleren vi har, men hadde alle andre hatt samme vilje og tæl som han, hadde vi vært bedre stilt. Noen må gjøre drittjobben også.

 

Men om Wenger ikke forsterker laget nå i januar, så kan han vel egentlig pakke sakene sine og dra hjem. For en mer gylden sjanse på å kunne ta ligagullet hjem, tror jeg det blir lenge til vi får igjen.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er merkelig at Flamini henges ut, det er ikke han som taper kamper for oss. Han er nok ikke den mest briljante spilleren vi har, men hadde alle andre hatt samme vilje og tæl som han, hadde vi vært bedre stilt. Noen må gjøre drittjobben også.

 

Men om Wenger ikke forsterker laget nå i januar, så kan han vel egentlig pakke sakene sine og dra hjem. For en mer gylden sjanse på å kunne ta ligagullet hjem, tror jeg det blir lenge til vi får igjen.

Nå har jeg ikke noen følelse av at Flamini henges ut som den som tapte kampen for oss, og du har rett i at han viser en vilje og tæl som flere andre burde hatt. Men som du sier så er han ikke den mest briljante spilleren og det er synd at vi ikke har bedre backup på DM når Coq er ute. Jeg vil uansett velge Flamini fremfor Arteta når han etterhvert blir friskmeldt, men hvis det er en posisjon som bør forsterkes så snart vinduet åpner så er dette den viktigste.

 

Tapet i går skyldes ikke enkeltpersonen Flamini, det var ett kollektivt tap og vår manager har så absolutt en klar rolle i dette kollektivet. Etter så mange sesonger så har han ennå ikke funne "resepten" når vi møter aggressive lag som kjemper oss ut av stilen.

Link to comment
Share on other sites

Om ting ser mørkt ut eller ikke kommer an på øynene som ser. Jeg er enig i at det å ligge på andreplass (og vi kan fremdeles toppe tabellen etter neste serierunde da vi er halvveis i sesongen) burde være noe som vi var særdeles fornøyd med.

Jeg har derfor ingen problemer med å forstå at enkelte gjerne rister på hodet når jeg utrolig nok ser litt mørkt på det.

 

Problemet for meg er bl.a. at vi har hatt litt for mange "elendige" kamper denne sesongen, men da vil selvsagt andre si at tabellposisjonen forteller at vi ikke er de eneste som har hatt problemer denne første halvdelen av sesongen så det er kanskje ikke så ille likevel. Da kommer min påstand (ikke første gang denne sesongen) om at toppnivået i Premier League nå er på et (kanskje historisk) lavmål og hvis vi har planer om å være i toppen i europa så er faktisk dette nivået litt alarmerende.

 

Selvsagt så burde spesielt undertegnede være godt fornøyd med at vi holder oss i toppen av ligaen siden jeg i utgangspunktet verdsetter en ligatittel betydelig høyere enn en det å vinne Champions League, men som den selvmotsigeren jeg til tider er så jeg likevel noe negativ. Selv om en ligatittel står høyest for meg så erkjenner jeg at i dagens fotball så er det å ligge i toppen i europa av en stor verdi i forballverden og i tillegg så er jeg så "sær" at jeg ønsker å vinne Premier League p.g.a. lagets/managers kvaliteter og ikke fordi de andre topplagene også "driter seg ut".

 

Som sagt jeg er sannsynligvis sær og litt for kravstor :shy:. Ikke minst så viser særheten seg i at jeg verdsetter prestasjoner på banen mer enn poeng og tabellplassering og da blir det til at jeg ser noe mørkt på det når jeg sitter med følelsen av at man i Arsenal ikke synes å lære noe av denne type motstand som vi møtte i går og som vi har hatt problemer med alt for mange ganger tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Joppe:

 

For min del var aldri hensikten å henge ut Flamini. Ut i fra forutsetningene, har han prestert til godkjent og vel så det, i dette skadeinfernoet. Spesielt har jeg satt pris på hans mer forsiktige tilnærming. En av de størte ankepunktene når det gjelder ham, er tendensen til å rase avgårde spontant og planløst. Den siste tiden har han beholdt roen og fotblitt i rommene han skal dekke.

 

Kvalitetsmessig er han imidlertid et stykke unna hva en gullkandidat bør mønstre i maskinrommet. Det var poenget mitt. Både Ramsey og Flamini har klare mangler når det gjelder å lese spillet, diktere tempo og ta tak i kampene. Begge trives best med høyoktan, fremoverrettet fotball. Dette har fungert i enkeltkamper denne senhøsten. Men når vi møter en motstander som lykkes med å nøytralisere våre fremste angrepsvåpen, er ikke disse to i stand til å spille seg ut av trøbbel feilvendt eller sørge for at ballfører alltid har et alternativ. Da blir det brudd i mot og full panikk.

 

Når vi har en hel ubåtbesetning ute med skade samtidig, kan vi kanskje ikke forvente at alternativene holder verdensklasse. Men å belage seg på at Arteta, Rosicky og Wilshere skal spille nøkkelroller gjennom en lang sesong, er å gamble stort. Ideelt sett skal spillere som Flamini og Campbell (som har imponert meg), bli benyttet i liten grad, utover innhopp. Som femtevalg er de absolutt ikke ille. Men med en så sårbar tropp, er vi avhengig at alternativene holder et høyere nivå. I mine øyne, bør det sterkt vurderes om spillere som Chamberlain og Wilshere har noen fremtid i Arsenal, tross bredt ferdighetsregister. Det gambles med fysikken til disse spillerne hver sesong, og gang på gang blir vi skuffet. Dersom Arsenal noensinne skal vinne ligaen under Wenger igjen, må det enten suppleres med spillere man kan regne med, eller så må disse spillerne rett og slett erstattes.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...