Jump to content

2015.09.19 Chelsea


Polljen

Recommended Posts

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Han fikk da også to gule? Var cazorla Wenger bekreftet

Nå er det ikke min mening å starte en stor krangel, og jeg har ikke sett intervjuet med Wenger, men jeg må innrømme at kortutdelingen går litt rundt for meg :X .

 

Når jeg så på kampen så virket det på meg som at Gabriel fikk et gult + et direkte rødt og Cazorla fikk to gule som er lik ett rødt. Men det som skrives her gir meg et inntrykk av at det var omvendt :blink: .

 

Det spørs om jeg ikke må åpne barskapet og skjenke meg en "stiv" en, eller to, før jeg :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Alle situasjonene hvor Diego Costa burde fått kort under kampen i dag. For de som er interesserte.

 

Er seriøst rett og slett sjukt at denne karen ikke har fått rødt kort på 3 jævla år. Hvordan klarer forresten dommerene å få med seg "sparket" til Gabriel og ikke slaget til Costa og dytten på Koscielny? Kloringen på nakken til Gabriel? Eller dytten på Chamberlain når han har spilt fra seg ballen?

 

Howard Webb sa etter kampen i dag at Costa burde hatt 3 røde kort alene. Allikevel går han av banen med et simpelt jævla gult kort. Hvor faens latterlig er ikke det? Og vi vet alle at FA kommer til å gjøre null og niks med det fordi de er noen svake jævla amøber som ikke klarer å gjøre jobben sin. Akkurat som Mike Dean.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke min mening å starte en stor krangel, og jeg har ikke sett intervjuet med Wenger, men jeg må innrømme at kortutdelingen går litt rundt for meg :X .

 

Når jeg så på kampen så virket det på meg som at Gabriel fikk et gult + et direkte rødt og Cazorla fikk to gule som er lik ett rødt. Men det som skrives her gir meg et inntrykk av at det var omvendt :blink: .

 

Det spørs om jeg ikke må åpne barskapet og skjenke meg en "stiv" en, eller to, før jeg :crazy:

Det var slik eg oppfatta det og. Og eg såg post match-intervjuet med Wenger, riktignok på telefonen med lyden som kommer derfra men på meg virka det som dei nemnde 3 match ban i same andedrag som Gabriel. Eg er ganske sikker på at eg såg et gult kort før det raude på Cazorla.

 

 

Merk dykk i det 81. min, altså rundt 80:20, så sparker Costa bakover i tillegg til å dytte og knuffe på the Ox... selvfølgeleg ingenting fra Dean.

Howard Webb var ute i BT Sports sendinga i dag og påpeikte at Costa burde vert utvist for minst 3 tilfeller. Nuff said, Mike Dean er ein domar som nærmast konsekvent er inkonsekvent mot oss.

Link to comment
Share on other sites

Den urettferdigheten vi har opplevd bør om ikke annet utløse en kraftig fandeninnvolskhet og mobilisering blant spillerne til å gi et skikkelig motsvar på den forkastelige oppførselen og dømmingen. Det er hvertfall håpet.

 

Så får vi inderlig håpe FA gir det villdyret en straff.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er så pinlig dømming. Få ut Costa og. Jeg gidder ikke se på denne dritten. Spill fotball. Møkkafolk.

 

 

 

-------------

 

er så enig med Morten Langli her, dette gidder jeg snart ikke å se på mer. Hva er vitsen hvis fotballkamper skal avgjøres på denne måten? Costa er den i særklasse verste og mest usympatiske spilleren i løpet av de 45 årene jeg har fulgt med på engelsk fotball. Han er i ferd med å ødelegge hele min interesse for dette. Men enda mer skuffende er det at de som kan gjøre noe med dette, og som til og med har haugevis med bildebevis, ikke gjør noe med dette. Costa burde vært utestengt fra fotballen på livstid for å ha bragt spillet i vanry. Jeg synes faktisk det Costa driver med er mye, mye, mye verre enn for eksempel bitingen til Suarez. OK, Suarez sin oppførsel var kanskje barnslig, og naturligvis helt uakseptabel. Men det var i hvert fall et ÆRLIG utløp for frustrasjon, som han fortjent nok måtte sone straff for. Men Costa driver med skittent spill HELE TIDEN, og slipper unna med det. Det er så diametralt motsatt av alle de verdier og prinsipper jeg forsøker å stå for, og som jeg mener også fotballen bør bygges på. Hvis ikke råtner den på rot. Jeg er så forbanna at jeg sliter med å holde meg i tøylene her jeg sitter ved tastaturet!

Link to comment
Share on other sites

-------------

 

er så enig med Morten Langli her, dette gidder jeg snart ikke å se på mer. Hva er vitsen hvis fotballkamper skal avgjøres på denne måten? Costa er den i særklasse verste og mest usympatiske spilleren i løpet av de 45 årene jeg har fulgt med på engelsk fotball. Han er i ferd med å ødelegge hele min interesse for dette. Men enda mer skuffende er det at de som kan gjøre noe med dette, og som til og med har haugevis med bildebevis, ikke gjør noe med dette. Costa burde vært utestengt fra fotballen på livstid for å ha bragt spillet i vanry. Jeg synes faktisk det Costa driver med er mye, mye, mye verre enn for eksempel bitingen til Suarez. OK, Suarez sin oppførsel var kanskje barnslig, og naturligvis helt uakseptabel. Men det var i hvert fall et ÆRLIG utløp for frustrasjon, som han fortjent nok måtte sone straff for. Men Costa driver med skittent spill HELE TIDEN, og slipper unna med det. Det er så diametralt motsatt av alle de verdier og prinsipper jeg forsøker å stå for, og som jeg mener også fotballen bør bygges på. Hvis ikke råtner den på rot. Jeg er så forbanna at jeg sliter med å holde meg i tøylene her jeg sitter ved tastaturet!

 

 

Du treffer spikeren på hodet piscator. Det er så provoserende at det er til å spy av. Det at Mourinho etter kampen forsvarer dette og kårer han til banens beste spiller er helt forkastelig. Jeg forstår at han ikke kaster sin egen mann under bussen, men å regelrett rose konstant juks og vold er for meg helt bort i natta. Denne sesongen har ikke Costa gjort NOE annet enn å provosere. Han spiller elendig fotball for tiden. Vårt forsvar hadde ingen problemer med å demme opp for Costa de få gangene han forsøkte å spille fotball. Bellerin kledde av han. Costa yter en funksjon, og kun en funksjon om dagen og det er juks, provokasjon og vold.

Det som skuffer og provoserer meg ALLER mest er at FA ikke reagerer. Hvorfor skulle de utestenge Suarez i 10 kamper hvis de skal tillate dette? I helgen har det også kommet bilder av Kurt Zouma med solid tak rundt Gabriels hals. Dette gikk også helt ubemerket hen. Dommerene får ikke med seg alt. Det er for mye å forlange. Da må man stole på at FA, som det øverste organ, kan håndheve regelverket. Hvis de ikke er i stand til det kan de i prinsippet legge ned hele institusjonen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde det fantes rettferdighet i verden hadde Costa fått en saftig bot, samt lengre suspensjon for å sette fotballens rykte i vanry. I tillegg ville Dean aldri fått lov til å dømme storkamper igjen(kanskje ikke engang fått dømme i PL igjen) etter dette. Det er tross alt ikke første gang Costa gjør slike ting. Det har feks Coleman fått føle i nyere tid. Og det er heller ikke første gang Dean rett og slett dømmer mot Arsenal. Men FA er en gjeng tullinger som er så inkonsekvente som det er mulig å bli. Samme med UEFA og FIFA. Hvem husker en viss situasjon med en Arsenalspiller som filmet seg til straffespark i CL og fikk straff for dette? Og hvor mange spillere er i ettertid blitt straffet for å filme seg til straffespark? Viser seg jo selv.

Suarez ble kraftig straffet for sine usportslige krumspring. Hadde FA hatt noen baller som helst hadde Costa også blitt straffet for slikt, men han får altså lov til å holde på i kamp etter kamp uten at dommerne og FA gjør noe som helst.

Link to comment
Share on other sites

Når du først er inne på straffer, og filming sådan. Noen som så Sturridge i helgen? Noe av det mest latterlige forsøket på flere år. Nok en gang dysses det ned og PL studio nevnte det kun med ord, ikke bilder. Burde fått kraftige reaksjoner men ingenting skjer.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder en eventuell straff for Costa så er ikke alt HÅP ute. FA har gitt signal om at de vil avvente rapporten fra Mike Dean som de sannsynligvis vil ha fått i løpet av dagen (mandag).

 

Nå har jeg på ingen måte noe stort håp om at rettferdigheten skal seire, men alt avhenger av om Mike Dean så de to aktuelle situasjonene (slaget og "brystingen") som Costa hadde mot Koscielny. Hvis Dean har sett de og det gule kortet kom p.g.a. de situasjonene så kan ikke FA gjøre noe mer. Hvis det gule kortet (som jeg håper) kommer p.g.a. kranglingen med Gabriel, uten at Dean har sett den ene eller begge de to "overfallene" på Kos så finnes det et ørlite håp om en reaksjon.

Link to comment
Share on other sites

Suarez fekk ekstra straff pga gjentakande forseelse hugsar eg ikkje heilt feil her? Costa som blant anna blei straffa i ettertid for stemplinga mot Can i Liverpoolkampen bør da få ekstra straff sidan han allereie på kort tid har blitt straffa for liknande hendelse i etterkant(?)

Link to comment
Share on other sites

Nå spekuleres det vel i at Gabriel vil få en eller to kamper i tillegg til de tre han får for selve forseelsen, som førte til det røde kortet. I så fall snakker vi om opp til fem kamper for Gabriel, mens Costa slipper unna med tre. Dette synes jeg er toppen av urimelighet.

 

Costa filmet, slo, klorte dyttet, brystet og slengte dritt. I tillegg forsøkte han å få våre spillere utvist på feilbarlig grunnlag. At ikke han straffes hardest av alle her, er nesten utrolig.

 

I tillegg slipper Dean unna. Han er allerede satt opp på dommersoppsettet til helga. Mannen som trolig bestemte utfallet i en sekspoengskamp med inkompetent dømming. Hadde han vært bare en smule objektiv, ville Costa strigrått i garderoben før Gabriel rakk å foreta seg noe som helst. Total ignoranse fra FA å overse Deans rolle i dette sirkuset. Råttent tvers igjennom.

Link to comment
Share on other sites

Da har FA handlet og "siktet" Costa for voldelig oppførsel. Gabriel har også fått sanksjoner. Helt greit. Likhet for loven. Godt gjort av FA.

Joda, godt gjort så langt, Men det er en prosess som fremdeles kan koke ut i ingen ting.

 

Costa må avgi forklaring innen i morgen ettermiddag. Så skal et panel av tre eksdommere se på videopptakene (hver for seg) og Costa kan kun bli straffet hvis alle tre mener at de aktuelle handlingene kvalifiserer til "straff".

 

Men uansett utfall, så er jeg enig i at det er bra at FA setter Costa sin oppførsel på dagsorden.

 

 

Nå spekuleres det vel i at Gabriel vil få en eller to kamper i tillegg til de tre han får for selve forseelsen, som førte til det røde kortet. I så fall snakker vi om opp til fem kamper for Gabriel, mens Costa slipper unna med tre. Dette synes jeg er toppen av urimelighet.

 

Costa filmet, slo, klorte dyttet, brystet og slengte dritt. I tillegg forsøkte han å få våre spillere utvist på feilbarlig grunnlag. At ikke han straffes hardest av alle her, er nesten utrolig.

 

I tillegg slipper Dean unna. Han er allerede satt opp på dommersoppsettet til helga. Mannen som trolig bestemte utfallet i en sekspoengskamp med inkompetent dømming. Hadde han vært bare en smule objektiv, ville Costa strigrått i garderoben før Gabriel rakk å foreta seg noe som helst. Total ignoranse fra FA å overse Deans rolle i dette sirkuset. Råttent tvers igjennom.

Jeg er enig i at Dean også bør få en reaksjon, men jeg antar at uansett så er det en viss byråkratisk mølle som man må gjennom før dette kan skje, så det at han er satt opp til å dømme kommende helg betyr ikke nødvendigvis at det ikke kommer reaksjoner, selv om sannsynligheten er liten. I ettertid får jeg vel en forståelse av at Dean slipper straff og at min kommentar var "unødvendig".

 

Om Gabriel får fem og Costa slipper unna med tre blir foreløpig så spekulativt at jeg venter litt med å ha noen mening om det. Arsenal skal også anke det røde kortet så i teoriene så kan han også få en "mildere" straff.

Link to comment
Share on other sites

http://www.vg.no/sport/fotball/internasjonal-fotball/hvor-lenge-skal-fotballen-vaere-ville-vesten/a/23528926/

 

interessant innlegg av VGs Trond Johannessen. Han har naturligvis et poeng her. Spillerne oppfører seg slik de får lov til å oppføre seg, og tøyer strikken så langt de kan. Problemet er med andre ord ikke PRIMÆRT personen Costa, men systemet, som lar personer som Costa holde på. Men det ene utelukker ikke det andre her. Samtidig som fotballen må gjøre noe med sine regler, og hvordan de praktiseres, må vi plukke bort spillere som undergraver spillet ved å misbruke reglene slik Costa gjør. For selv om produktet fotball kanskje står sterkere enn noen gang, som Johannessen påpeker, det vil neppe fortsette hvis man ikke gjør noe med dette. Jeg, og jeg tror jeg har mange med meg, vil neppe gidde å følge med på dette på sikt dersom kamper skal avgjøres på denne måten og fungere etter slike prinsipper. Det strider fullstendig i mot spillets ide. Og jeg er forbanna fordi personer som Costa, og systemet, er i ferd med å ødelegge noe jeg har hatt så stor glede av over så lang tid. Akkurat nå er jeg fullstendig desillusjonert som supporter, og i tenkeboksen om jeg i det hele tatt skal gidde dette mer. Hele spillet er i ferd med å bli fullstendig meningsløst.

 

EDIT; mange vil kanskje hevde at jeg er "soft", og ikke tar inn over meg at fotball er en fysisk sport. Ja, fotball er en fysisk sport, og selv om jeg mener de bør straffes når de går over grensen, har jeg respekt for ÆRLIGE fightere. Men det Costa står for har INGENTING med fighting spirit å gjøre. Det er kun "dirty tricks". Vi holdt med Reodor Felgen i Flåklypa Grand Prix, fordi Rudolf Blodstrupmoen forsøkte å jukse seg til seieren. Og tenk om en svenske hadde spent beinkrok på Northug i oppløpet og "vunnet" på det (og ikke blitt disket)? Tenk for et ramaskrik det ville blitt? I så og si alle andre idretter (også de fysiske idrettene) er det en sterk indre justis, og juksemakere blir plukket bort. I fotballen får de lov å holde på, de vinner på det og mottar hyllest. Det må jo snart få konsekvenser, for fotballen selv?

Link to comment
Share on other sites

http://www.vg.no/sport/fotball/internasjonal-fotball/hvor-lenge-skal-fotballen-vaere-ville-vesten/a/23528926/

 

interessant innlegg av VGs Trond Johannessen. Han har naturligvis et poeng her. Spillerne oppfører seg slik de får lov til å oppføre seg, og tøyer strikken så langt de kan. Problemet er med andre ord ikke PRIMÆRT personen Costa, men systemet, som lar personer som Costa holde på. Men det ene utelukker ikke det andre her. Samtidig som fotballen må gjøre noe med sine regler, og hvordan de praktiseres, må vi plukke bort spillere som undergraver spillet ved å misbruke reglene slik Costa gjør. For selv om produktet fotball kanskje står sterkere enn noen gang, som Johannessen påpeker, det vil neppe fortsette hvis man ikke gjør noe med dette. Jeg, og jeg tror jeg har mange med meg, vil neppe gidde å følge med på dette på sikt dersom kamper skal avgjøres på denne måten og fungere etter slike prinsipper. Det strider fullstendig i mot spillets ide. Og jeg er forbanna fordi personer som Costa, og systemet, er i ferd med å ødelegge noe jeg har hatt så stor glede av over så lang tid. Akkurat nå er jeg fullstendig desillusjonert som supporter, og i tenkeboksen om jeg i det hele tatt skal gidde dette mer. Hele spillet er i ferd med å bli fullstendig meningsløst.

 

EDIT; mange vil kanskje hevde at jeg er "soft", og ikke tar inn over meg at fotball er en fysisk sport. Ja, fotball er en fysisk sport, og selv om jeg mener de bør straffes når de går over grensen, har jeg respekt for ÆRLIGE fightere. Men det Costa står for har INGENTING med fighting spirit å gjøre. Det er kun "dirty tricks". Vi holdt med Reodor Felgen i Flåklypa Grand Prix, fordi Rudolf Blodstrupmoen forsøkte å jukse seg til seieren. Og tenk om en svenske hadde spent beinkrok på Northug i oppløpet og "vunnet" på det (og ikke blitt disket)? Tenk for et ramaskrik det ville blitt? I så og si alle andre idretter (også de fysiske idrettene) er det en sterk indre justis, og juksemakere blir plukket bort. I fotballen får de lov å holde på, de vinner på det og mottar hyllest. Det må jo snart få konsekvenser, for fotballen selv?

Du nevner i din edit at mange kanskje vil hevde at du er "soft" fordi du ikke tar inn over deg at fotball er en fysisk sport, men jeg kan ikke se at det er noen grunn til å tro dette om deg.

 

Ja, fotball er en fysisk sport og det skal den være, men slik jeg forstår deg så mener du at det skal være en "ærlig" fysisk sport og jeg kunne ikke være mer enig. Et av de største problemene med dagens fotball er "uærligheten" som kommer i frem på mange måter. Costa står på mange måter frem som en eksponent av noe av det verste innen uærligheten, men dessverre så finnes denne uærligheten i så mange fasetter på banen. Det kan være fra å falle lett (også ved reell kontakt når man uten problem kunne holdt seg på bena) f.eks. innen sekstenmeteren, videre til å ligge og rulle på bakken som om man var døden nær når man blir utsatt for en "svak" takling, videre til å klage og syte overfor en dommer (aka "Chelseasyken") for hver en minste ting og så videre til f.eks. en overdrevent bruk av holding og andre triks overfor motstander (inne i feltet) på hjørnespark og frispark..

 

Enkelte av "uærligheten" kan man ikke utrydde, i kampens hete så kan det skje unødvendige fall, det kan skje stygge taklinger (som overstiger en vanlig definisjon av begrepet fysisk sport) og selvsagt vil holding forsette. Men selv om man ikke kan utrydde all "uærlighet" så kan man til en viss grad rydde opp i det som skjer. Dette handler i en stor grad om holdninger og er noe som må taes tak i både i forbundene inkl. dommerstanden, av lagledelse og blant enkeltspillere.

 

Jeg er motstander av utvidet videodømming under kamp, men tilhenger av utvidet bruk av video til bruk for å evaluere en kamp og tildele straff i ettertid. F:eks. så mener jeg at det er vanskelig å straffe i ettertid en spiller som faller lett innenfor straffefeltet (eller som for såvidt utøver hvilken som helst annen type "uærlighet"), men det er mulig å ta grep hvis en spiller viser tendenser til bedrive sin "uærlighet" regelmessig. For å unngå en "gapestokkeffekt" så er jeg ikke i første omgang ute etter at en slik spiller skal henges ute med en utestengelse, men f.eks. at et forbund gir en advarsel til klubben og enkeltspilleren om at de er oppmerksom på dette "problemet" og at en forsatt regelmessig utøvelse av denne "uærligheten" vil medføre reell straff.

Dette er selvsagt bare en hypotetisk urealistisk tanke fra min side, men det viktige at at det blir tatt tak i "uærligheten" fra toppen av systemet.

 

Fotball er og skal være en fysisk sport, men den skal samtidig holde seg innenfor visse grenser, Spillere som bevist bryter disse grensene og ledere som synes å akseptere (eventuelt "oppfordre") brudd på slike grenser bør lukes ut av sporten og dette kan bare skje hvis forbundene er villige til å være tøffe ovenfor aktørene i fotballen. Forbundene må ikke bare straffe de som som har enkelte stygge inngrep, men de må være minst like tøffe overfor de som bevist og konsekvent prøver å tøye grensene. Dessverre så tror jeg i det lange løp at det i hovedsak forsatt bare de hendelsene som dommeren får med seg som kommer til å føre til straff og at andre grep kun blir tatt når presset i media blir stort nok.

 

Når det gjelder Costa (mot Koscielny) så hadde FA egentlig ikke noe valg, da presset ikke bare kom fra en klubb (Arsenal) men fra en relativ samlet fotballverden og presse. Det gjenstår da å se om de tre eksdommerne blir enige om Costa skal straffes (hvis en av de tre mener at det ikke er straffbart slipper han unna) og så gjenstår det å se om FA er villig til å gi en straff som er lenger enn den vanlige 3-kampers utestengelse.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...