Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet sommeren 2015


Polljen

Recommended Posts

"Den late spilleren"

Advarsel - Fryktelig offtopic og bærer preg av at jeg ikke får sove

Inneholder rask research om de "late" spillerne i dagens fotball

 

Ingen av de ligger og venter på sjansen sin slik som Inzhagi og Owen (Kan ikke komme på EN toppklubb som har en slik spiss lenger.)

Siterer meg selv, føles litt cheesy, men ble liggende å tenke litt på det.

Og her er et par fox in the box-spillere jeg mener jobber lite og bidrar lite i det oppbyggende spillet (Kravet mitt var at de skal spille/ha spilt for relativt store klubber og ha scoret bra med mål en gang i tiden):

 

Bas Dost (Hadde hvertfall en vidunderlig periode i vinter/vår, hørt lite om han siden..)

Chicarito (feilet i både Real og ser ikke ut til å være en del av fremtiden i Man Utd.)

Destro (Ble utlånt fra Roma til et (da hvertfall) middelmådig Milan og fikk så og si ingen spilletid)

Mario Gomez (Droppet av Bayern og Tyskland, droppes sannsynligvis også av Fiorentina neste sesong, selv er jeg egentlig fan av Gomez.)

Pablo Osvaldo (Droppet av Juve, Inter og Southampton på kort tid)

Falcao (Feilet stort i United, får se hvordan det går i Chelsea)

Soldado (Jobber lite, vinner få dueller og ikke spesielt god i det oppbyggende spillet, stor flopp i England)

Podolski (overnevnt av noen andre her.)

 

Andre:

Klose og Huntelaar til en viss grad

Berbatov (jobber for lite, god teknisk og hjelper til i det oppbyggende spillet, frigitt fra Monaco og sist jeg så noe om han var han linket til Bournemouth)

 

 

Mine funn var vel egentlig dette:

1. Veldig mange spisser i italiensk fotball som har hatt en god sesong og gått til en klubb med høyere krav som har falt gjennom som ikke har spesielt god pasningsrate og jobber dårlig hjemover (Drømmen om å være nye Inzhagi?)

2. Mange spisser som ville fungert langt bedre med en spissmakker som kan skape mye og jobbe inn en del for dem

3. De fleste av gutta har/har hatt en ekstremstyrke som har hjulpet de i og rundt boksen, men de er ikke disiplinerte nok til å jobbe hjem eller gode nok fotballteknisk til å bidra til stort mer enn å score mål.

4. De fleste får ikke spilletid lenger.

5. Fant ingen som spiller for de store lagene (Tror dette er borte etter midtbanekrigen ble tøffere)

6. De moderne trenerne velger dem bort, sannsynligvis pga. punkt 5.

 

AW hadde vel også en uttalelse om at Sør-Amerika produserer de beste spissene for øyeblikket (Etter Alexis kom) fordi de i tillegg til teknikken og fysikken er utrolig hardtarbeidende.

 

Kan forøvrig nevne at det begynner å bli få igjen av de "late" vingene og playmakerne også.

 

Robben, Ronaldo og Nani er 3 "late" vinger jeg kommer på, der de to førstnevnte har ekstremstyrker mens sistnevnte ble kastet ut av United nylig. (Litt i tvil angående Theo, mulig han burde stått på lista) Hazard har jo rett og slett måtte lære seg å hjelpe mer til hjem.

Di Maria kan vel kanskje også nevnes som en "lat" ving i en toppklubb, statistikken viser at han er blant de aller verste hjemover i ligaen og det er det + spill på for høy risiko som gjør at han må ut fra Old Trafford.

 

Mata (Kastet på dør av Chelsea og spiller lite for United til tross for vidunderlige ferdigheter)

Taarabt (Rett og slett lat, funka kanskje i Championship der de hadde råd til å ha en gratispassasjer som kunne gjøre noe brilliant i blant)

Diego (Slo ikke til i Juve eller Atleti, opp og ned i Wolfsburg)

Pirlo (Mest fordi han ikke har beina til det mer, Juve sin spillestil har jo også vært bygget opp for å få det beste ut av Pirlo med en rask indreløper på hver side)

 

 

Konklusjon:

Føler den "late spilleren" for alvor er på vei ut og at de kun er igjen i lag som er bygget rundt "gratispassasjeren" eller i middelmådige/dårlige lag som trenger ekstremferdighetene til spilleren.

 

Slik jeg ser det er dagene til spillertyper som Le Tissier, Berbatov, Cantona, Owen, Ronaldinho, Inzhagi og så videre forbi i toppklubbene (Så lenge ekstremferdigheter som teknikk, fart eller hodestyrke veier nok opp til at laget kan ha "råd" til å ha en som er der mer for hardt arbeid og taktiske forståelse enn for sine ferdigheter med ball)

 

Synes de managerne som er hetest om dagen har skapt sine navn ved å bruke lag som har veldig god arbeidskapasitet samt tekniske ferdigheter og har "tvunget" fotballen til å legge om slik at spillerne må være mer allsidige (Dette er egt. ikke noe nytt, Giroud og Drogba spilte lenge stoppere f.eks og selv fikk jeg spille alle mulige posisjoner for erfaringens skyld før jeg fant den jeg var minst dårlig i)

 

Guardiola (Liker hans filosofi om rask gjenvinning og å holde ballen i laget EKSTREMT godt og lest mye om han og hans filosofi i det siste, noe innlegget kanskje bærer litt preg av), Simeone, Mourinho og Klopp har alle lagt vekt på at spillerne skal jobbe hardt hjem og at laget skal fungere som en enhet og det har gitt trofeer.

 

 

Føler vi selv er på vei, vi ser større arbeidsinnsats hjemover fra Theo og Özil, mens vi har ekstremt hardtarbeidende spillere i f.eks Ramsey, Welbeck, Giroud, Alexis, Cazorla, Rosicky og Ox.

Forøvrig mener jeg at det i 95% av tilfellene holder å ta returløpene og stresse motspillerne, men at den ekstra aggressiviteten til Ramsey og Alexis ofte hjelper oss å starte kontringer.

 

Det er den økte arbeidsinnsatsen og fleksibiliteten offensivt (og defensivt, spesielt i form av Coquelin som er flink til å dekke rom for spillere som blir "tatt" ute av posisjon ved kontringer) som gir meg troen på at dette kommer til å bli en meget god sesong.

 

 

(Mener fremdeles at vi mangler en signering på DM for å ha sjansen på å holde helt inn)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 336
  • Created
  • Last Reply

Barca kan ikke kjøpe før i januar uansett? Dermed tviler jeg STERKT på at de ville sluppet sin Busquets når de ikke kan hente inn forsterkninger...

 

Enkelte rykter finnes det ikke logikk i.

 

Edit: Forøvrig ganske så imponert over Busquets. Man skulle tro han var snart inn i pensjonistenes rekker da man har hørt om han så lenge, så leser jeg at han er 27 år! Utrolig.

Link to comment
Share on other sites

Barca kan ikke kjøpe før i januar uansett? Dermed tviler jeg STERKT på at de ville sluppet sin Busquets når de ikke kan hente inn forsterkninger...

 

Enkelte rykter finnes det ikke logikk i.

 

Edit: Forøvrig ganske så imponert over Busquets. Man skulle tro han var snart inn i pensjonistenes rekker da man har hørt om han så lenge, så leser jeg at han er 27 år! Utrolig.

 

De har jo nettopp hentet Arda Turan. Han får dog ikke lov til å spille før januar måned.

Link to comment
Share on other sites

http://www.dailystar.co.uk/sport/football/457253/Arsenal-transfer-news-Chuba-Akpom-Hull-loan-Steve-Bruce-confident

Akpom nærmer seg visstnok ett låneopphold i Hull, og mediene tolker jo selvfølgelig dette som at Wenger gjør plass til Benzema. Ryktene rundt Benzema fremstår som meget merkelig. Når vi var linket til Higuain/Suarez, så var det i stor grad "offentliggjort" at det var både interesse og bud. I Benzema-sagaen har det vært ett drøss med rykter om både ett og to bud, men det meste ser ut til å mangle substans. Wenger har tidligere svart veldig vagt og tvetydig når Benzema-spørsmålet har blitt stilt. Etter CC avfeide han ryktene. Hva tror dere? Hva skjer på deadline-day?

Link to comment
Share on other sites

Tviler på fler kommer, ryktene oppstår mye fordi mange eksperter mener vi er en toppspiss fra å virkelig utfordre om tittelen. Jeg tror de kan ha rett, mens jeg tviler på at Wenger mener det samme. Walcott har signert igjen med topplønn og jeg tror han blir satset på iår, problemet kommer når han skader seg igjen (for det skjer jo). Da har vi som ifjor en god Giroud men neppe god nok til å vinne ligaen.

 

La oss håpe en toppspiss kommer, hadde vært godt for hele laget. (Cazorla og Ramsey har tidligere sagt vi trenger en spiss med mye mål i seg også).

Link to comment
Share on other sites

http://www.dailystar.co.uk/sport/football/457253/Arsenal-transfer-news-Chuba-Akpom-Hull-loan-Steve-Bruce-confident

 

Akpom nærmer seg visstnok ett låneopphold i Hull, og mediene tolker jo selvfølgelig dette som at Wenger gjør plass til Benzema. Ryktene rundt Benzema fremstår som meget merkelig. Når vi var linket til Higuain/Suarez, så var det i stor grad "offentliggjort" at det var både interesse og bud. I Benzema-sagaen har det vært ett drøss med rykter om både ett og to bud, men det meste ser ut til å mangle substans. Wenger har tidligere svart veldig vagt og tvetydig når Benzema-spørsmålet har blitt stilt. Etter CC avfeide han ryktene. Hva tror dere? Hva skjer på deadline-day?

Ja hva skjer på deadlineday? That's the million dollar question :proud:

Svaret mitt er egentlig at alt kan skje eller ikke skje. Det står og faller på hvordan Wenger vurderer troppen. I utgangspunktet er jeg enig med Marius- i at det er tvilsomt at det kommer flere spillere, men det er et stor MEN. Hvis Wenger har konkrete spillere han ønsker så er han villig til å vente til siste sekund for å sikre seg den/de spilleren(e).

 

Når det gjelder Benzema og Wengers dementi rundt de ryktene så kan det være at det nå er uaktuelt å forsterke angrepet etter at Walcott viser gode takter. Men det kan like godt være et spill fra Wengers side. Wenger liker å spille med kortene tett inn til brystet og et dementi om en spiller kan like gjerne være et spill for galleriet som et absolutt nei. Personlig så tror jeg Benzema blir i Real, men hvis Real finner en erstatter så ser jeg på ingen måte bort i fra at en overgang kan skje på deadlineday. For jeg tror Wenger har en "svakhet" for Benzema.

 

MItt sannsyligvis urealistiske håp er at Wenger skal ta til "fornuften" og finne en spiller som gir oss bedre backup på DM. Det trenger ikke være en stjernespiller, men en hardarbeidende spiller med god defensiv forståelse. Jeg fatter rett og slett ikke at Wenger går inn i en ny sesong med så dårlig backup (som det vi har i Arteta og Flamini) i denne posisjonen.

 

Jeg hadde håpet på at de to nevnte posisjonene allerede hadde vært klare og at jeg kunne avlyst timene foran skjermen på kvelden deadlineday, men jeg får vel "pine" meg gjennom alt pisspreiket på TV2 også denne gangen ;D

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig, sikkert mange som er klare over det, men vi har hentet to spillere den siste tiden.
To unggutter, Donyell Malen fra Ajax og Ismael Bennacer fra Arles. Bennacer er født i 97 og spilte 6 kamper i ligue 2 sist sesong.
Malen er 16 år og spilte sist sesong for Ajax B1. Det er forøvrig juniorlaget under A2, A1 og hoved juniorlaget.
Vet utover det svært lite om spillerne, men regner med at begge skal spille for juniorene/reservene og at de ikke kommer til å

prege førstelaget med det første. Donyell spilte forøvrig sist sesong med sønnene til Edwin van der Sar og Patrick Kluivert :P

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig, sikkert mange som er klare over det, men vi har hentet to spillere den siste tiden.

To unggutter, Donyell Malen fra Ajax og Ismael Bennacer fra Arles. Bennacer er født i 97 og spilte 6 kamper i ligue 2 sist sesong.

Malen er 16 år og spilte sist sesong for Ajax B1. Det er forøvrig juniorlaget under A2, A1 og hoved juniorlaget.

Vet utover det svært lite om spillerne, men regner med at begge skal spille for juniorene/reservene og at de ikke kommer til å

prege førstelaget med det første. Donyell spilte forøvrig sist sesong med sønnene til Edwin van der Sar og Patrick Kluivert :P

Juniorlaget satser virkelig! Det er gledelig, da det ikke har kommet noen nevneverdige fra akademiet siden Wilshere slo igjennom.

Link to comment
Share on other sites

Var ikke også Jenkinson derfra? :)

 

Jenkinson er ett eksempel i grenseland. Han ble hentet fra Charlton tilbake i 2011, men gikk rett inn i a-laget som Pires#7 nevner.

 

Bellerin er da virkelig nevnverdig

 

Verminator5 gir seg selv en real facepalm akkurat nå.

Link to comment
Share on other sites

Fremdeles må Benzemaryktene tas med en meget stor klype salt, men dagens rykter er at Benzema har bedt om å bli solgt til Arsenal. Ryktene sier også at representanter for Arsenal i dag skal til Madrid for å sluttføre forhandlingene vedrørende overgangen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...