Jump to content

2015.03.01 Everton


Polljen

Recommended Posts

Gabriel hadde ett nervøst øyeblikk i første omgang, men har spilt seg kraftig opp. Ellers har intensiteten falt. Ønsker Welbeck inn for Alexis.

 

Var vel ikke spesielt bra den pasningen mot Koscielny der, som ender med at franskmannen må pådra seg gult..

Link to comment
Share on other sites

En veldig brukket nese på Coquelin der vil jeg påstå. :P Gutten har forøvrig vært veldig god i dag (som vi har blitt vant til at han er).

 

Herlig med et Rosicky mål like etterpå. Forhåpentligvis så vil vi ikke sitte med hjertet i halsen de siste minuttene..

 

PS: Denne er vel rettet litt mot Marius.. men Özil med 2 målgivende i dag. ;)

 

No Premier League player has registered more assists in 2015 than Mesut Ozil (4). Eyes in the back of his head!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan Giroud klarer å bomme på slike sjanser er ekstremt frusterende. Det er mitt største ankepunkt mot han.. at han er så vanvittig ustabil. Han kan score ekstremt vanskelige mål. For deretter å bomme på åpent mål 2 ganger på rappen.

Link to comment
Share on other sites

Bedre 2omg av laget og Özil. han følger som ofte lagets innsats.

 

Ikke misforstå for jeg er begeistret for Özil som spiller. Men han hadde vært milevis bedre i real og Barca enn han er for oss. Vi er ikke i nærheten når det gjelder ferdigheter og langspillere.

 

Özil skinner mest når ting flyter, og i Arsenal har vi ennå ikke gode nok spillere/taktikk til at det gjør nettop det.

Link to comment
Share on other sites

Ospina - Redder Gabriel fra å gi bort et mål i debuten. Har en del kanoninngripner som redder oss. - 9

Bellerin - God offensivt, virker å ha et ganske bra samarbeid med Ox. Litt mer ustabil bakover. - 6

Gabriel - Med unntak av et par fryktelige involveringer som kunne endt med baklengs er han rå. Kontant i taklinger og god. - 7

Koscielny - En god dag på jobben for Bosscielny. - 7

Gibbs - Mye involvert fremover, men også han en del ustabil bakover. Har farten som Monreal mangler, men mangler smartness bakover som Monreal har. - 6

Coquelin - Nok en flott kamp av Le Coq. Kjemper, takler, bryter og er rett og slett en fantastisk ballvinner. Giroud følte vel at han trengte hvile, så han gav ham en brukket nese, men han fortsetter å spille frem til han får enda en smell. Kudos! - 8

Cazorla - Litt opp og ned i dag, gjør noe fantastisk og noe merkelig. - 6

Ox - Frisk, men faller av litt etterhvert. Eneste som virkelig tør å gå på løp i bakrom både med og uten ball. - 7

Özil - Som jeg skriver over. "Özil har, til tross for at han har skapt mindre enn vi er vant med og ikke er noen særlig god forsvarsspiller, jobbet mye i dag. Både offensivt og defensivt." Likevel, 2 assist. - 7

Sanchez - Starter kampen med å jobbe slik vi er vant med, men faller av etterhvert. Skaper lite og virker ute av form. - 5

Giroud - Scorer ett, burde hatt minimum to. Brenner et par skikkelig gode sjanser, men jobber bra. - 7

Link to comment
Share on other sites

Özil skinner mest når ting flyter, og i Arsenal har vi ennå ikke gode nok spillere/taktikk til at det gjør nettop det.

Özil er ikke hentet inn som et rivjern eller en som skal piske opp stemningen der ute, han er mannen som skal regissere angrepene og med sine "risky", men ofte presise pasninger og sine egne gode bevegelser skaper han mye rom for de andre.

 

Ox-Alexis viste seg som et bedre par enn Welbeck-Alexis var og dermed ser vi også en bedre kamp fra Özil.

 

 

Om Gabriel:

Hadde to helt håpløse situasjoner, ene var når han spilte gjennom Lukaku, andre var når han spilte på Koscielny et gult kort. Begge situasjonene burde vært enkle å håndtere og viser seg som en stopper som er dårlig med ballen i beina, MEN har fullt og helt fokus på sine defensive oppgaver.

 

Burde kanskje hatt et mål også, men den headinga var håpløs, lukker øynene og treffer den med toppen av hodet.

Er tegn til et meget stort talent der, men er enda litt uferdig (Det var dog Koscielny også), spent på hvordan han utvikler seg, veldig utypisk Arsenal-spiller og virker som en tøffing og er derfor noe vi trenger.

 

(Jeg liker Mertesacker, men han er for treig og ikke tøff nok i PL, han er definitivt en bra spiller, men har vært middelmådig i år og selv om han har blitt bedre med ballen i beina er det kanskje på tide med en pause)

Link to comment
Share on other sites

Synes det er helt håpløst at vi bruker Welbz på kant. Det virket jo til å være en av hovedårsakene til at han forlot Man Utd i sommer der han slet med spilletid og ble satt på kant de gangene han fikk mulighet, hvor han tydelig ikke trives og da heller ikke presterer. Så det mot Monaco og igjen mot slutten igår. Fullstendig fraværende i det defensive arbiedet og backen blir isolert en mot en gang på gang på den siden han spiller og trekker inn i midten i angrep slik at samme back blir eneste breddeholder på hans side. Ser absolutt ingen grunn til prøve dette på nytt da det gikk såpass til helvete i midtuken.

 

På den andre siden vil jeg gi Wenger litt skryt for å tørre å kjøre Gabriel fra start. Synes han leverte en god forestilling og helt greit å spille han inn i laget mot antatt svakere motstand. Flaks vi ikke blir straffet der han feilberegner mot Lukaku, men satt inn to klassetaklinger, først på Lukaku alene igjennom også en knallhard på Barkley, som en aldri hadde sett Per sette. Ser mye bra i Gabriel og ser på det som naturlig med litt plukk og usikkert pasningsspill når man er helt ny i en klubb der man heller ikke snakker språket.

 

Synes for øvrig Everton har endret spillestil fullstendig etter den dårlige formen i det siste og spiller som et rent bunnlag. Null egenspill og initiativ, men ekstremt ballpress og fokus på å ødelegge for motstander. Er godt fornøyd med 3 poeng på tross av lite finspill når Everton gikk ut med den taktikken de gjorde.

Link to comment
Share on other sites

I forkant av kampen var det en unison enighet om at dette kunne bli en vanskelig kamp, noe det ble. Som Noname påpeker, så gjorde Everton det vanskelig med hardt arbeid og høyt press. Da er jeg fornøyd med tre poeng. Hadde Giroud vært mer presis med pannebrasken så kunne det fort stått både 3-0 og 4-0 på resultattavlen. Jeg var tidvis fornøyd med forsvarsspillet, sett bort i fra ett par tabber av Gabriel og noen innlegg i mot som kom altfor lett. Responsen var det viktigste i går. Nå er det kun fire poeng opp til City på andreplass, som kun har høstet 8 poeng på sine seks siste kamper. Vi har til sammenlikning samlet 15 poeng på de seks siste. Kun Liverpool, med 16 poeng, har bedre fangst enn oss i de siste seks serierundene. Chelsea har 14, og United har 13 på de siste 6. Spillet har ikke vært perfekt i 2015, men poengfangsten er tross alt det viktigste. Når våre konkurrenter er inne i en slik form kaller vi det mestertakter. Det hadde vært utrolig artig å ta andreplassen fra City! Nå skal vi møte QPR, West Ham og Newcastle i de tre neste kampene og jeg både tror og håper vi tar 9 poeng.

Link to comment
Share on other sites

Mye fornuftig i den artikkelen. Det har blitt populært å kritisere Özil, og det er godt å se at flere ser det samme som meg. Jeg følger ekstra med på tyskeren hver kamp, og han får veldig lite kreditt for den usynlige jobben han gjør. Løpene hans i offensivt, spesielt i bakrom, gjør betingelsene lettere for medspillerne. I tillegg slår han utallige geniale pasninger i den siste tredjedelen hver eneste kamp. Bare fordi det ikke alltid ender i tellende resultat, betyr det ikke at han ikke gjør det vi kjøpte ham for. Bare se på statistikken. Antall nøkkelpasninger i den siste tredjedelen, ligger langt foran majoriteten av andre offensive midtbanespillere.

 

Han kan oppfattes som lat, men han løper mer enn de aller fleste, noe også tallene slår fast. Jeg er imidlertid enig i at han tidvis er lett å knekke. Straffemissen mot Bayern er et godt eksempel. Og det skuffer meg litt. Nivået hans er udiskutabelt, og det er kritikkverdig, etter så mange år, at han fortsatt fremstår som en humørspiller.

 

I mine øyne er han dog en helt eksepsjonell spiller, som får alt for hard medfart i pressen og blant egne fans. Han har vært kanskje vår beste spiller den siste måneden, og etter en svak kamp mot Monaco, blir det mast om at han må selges...

Link to comment
Share on other sites

Özil er utvilsomt en eksepsjonell spiller, og en av de som bidrar mest konstruktivt. Men samtidig har han en litt nonsjalant stil, som gjør at det blir unødvendige balltap og at man for ofte har marginene mot seg. Det blir bare nesten. Totalresultatet er OK, men hvis Özil hadde klart å være litt mer "på", kunne det blitt fantastisk.

Link to comment
Share on other sites

Godt resultat på en heller dårlig dag. Gabriel med en fryktelig åpning, klarer å spille seg opp til godt bestått etter noen kjempefine taklinger. Med språket kommer nok kommunikasjonen seg. På midten slet Sanchez. Det samme gjorde Oxlade. Walcott og Rosicky burde nok kommet inn i det 46. spilleminutt.

Link to comment
Share on other sites

Özil minner meg litt om to gamle helter, nemlig Bergkamp og Pires. Det er ikke alltid de er så veldig synlige og involverte, men ting bare flyter så mye bedre med dem på banen. Tre eksepsjonelt intelligente fotballspillere mao.

Link to comment
Share on other sites

Özil er utvilsomt en eksepsjonell spiller, og en av de som bidrar mest konstruktivt. Men samtidig har han en litt nonsjalant stil, som gjør at det blir unødvendige balltap og at man for ofte har marginene mot seg. Det blir bare nesten. Totalresultatet er OK, men hvis Özil hadde klart å være litt mer "på", kunne det blitt fantastisk.

 

Kjøper den. Og her er den psykologiske biten en sentral faktor. Hvis det lugger de første minuttene, mister han tilsynelatende troen på det, og forsøker seg på dribleserier og pasninger som blir for vanskelige. En spiller med så mye kvalitet, burde være i større stand til å stole på seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...