Jump to content

2014.09.13 Arsenal v. Manchester City


Stefanb

Recommended Posts

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Ok kamp, greit resultat mot regjerende mester. bølger frem og tilbake hele veien, føler City er hakket hvassere, men vi klarer å ta ledelsen og til slutt ett poeng. Wilshere egentlig ganske usynlig frem til målet, etter det spiller han bedre enn på lenge. Assist og mål på Jack. Vakker scoring av Sanchez. Mulig City blir snytt for straffe da han handser i boksen. Elendig med soneforsvar mot så mange gode hodespillere. Vi er til tider veldig heldige, men synes 2-2 er et rettferdig resultat.

 

Welbeck for det meste ganske usynlig, men jobber og kjemper på topp. Kommer seg til en skikkelig målsjanse som han er ganske uheldig med at går i stolpen. Synes vi slurva mye i dag.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk kamp. City er sinnsykt gode, og vi er nesten ikke dårligere. Flamini hadde stolpen på målet, men City var ekstremt nærme på slutten.

 

Vi begynner å bli bra. Vi har ekstremt høyt toppnivå, men så er vi også litt variable bak. Men vi møtte ligaens beste angrepsgalleri som spilte opp mot sitt beste. Det skal vi ikke glemme.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk kamp!
Wilshere og Alexis meget gode, fantastisk med to så gode og direkte spillere i startelleveren.

 

Fantastisk med slike dueller vi fikk i kampen også

Navas mot Sanchez på kanten

Wilshere mot Silva på midten

 

Monreal mangler fortsatt litt hurtighet og jeg gleder meg til vi får Gibbs tilbake. Monreal har vært god, men sliter med tempoet mot slike spillere, da er det viktig å ha Gibbs som alternativ.

 

Özil og Ramsey må gå i seg selv. To av våre viktigste spillere i fjor har gjort uvanlig mange feil i år, enkle pasningsfeil og dårlige touch. Mertesacker heller ikke like sterk som vanlig og tyskerene sliter med formen.

 

Wojciech - 6

Debuchy - 6

Mertesacker - 5

Koscielny - 6

Monreal - 5

Flamini - 6

Sanchez - 8

Wilshere - 8

Ramsey - 6

Özil - 5

Welbeck - 5

 

Chambers gjorde et fint innhopp, mens Ox ikke fikk nok tid til å sette sitt preg på kampen.

 

Synes forøvrig at Silva leverte til en nier i dag og at Clattenburg leverte til 9.5.

 

 

Godt å se at vi tar grep og setter Sanchez over på venstre når vi sliter defensivt der, både vi og City kunne angripe mye ned den kanten og det var vel også en av grunnene til at kampen bølget så mye.

Link to comment
Share on other sites

Poengdeling etter denne kampen er jeg fornøyd med. Arsenal er litt opp og ned. Jeg er ikke i tvil om at det bor mye i dette laget offensivt, men det gjelder bare å få det ut Wilshere gjør en god kamp, men slik Arsenal spiller med vinger som er mer i midten enn på siden så kunne han like godt ha startet som ving og da med Özil/Cazorla i den offensive midtbanerollen. Sanchez viser at han er verdt pengene som Arsenal gav for han, Welbeck er relativt lite synlig men viser også at han kan bli en "hit" når han blir "akklimatisert" i laget.

 

Flamini er ikke den DM'en vi trenger mot de beste lagene, men jeg er usikker på om det hadde vært så mye bedre med Arteta fra start. Begge målene i mot kom fra elendig mannsoppdekning i forsvaret, men jeg er ikke med på det som ble antydet av kommentatorene om at det var en "keepertabbe" når Polakken slenger seg etter ballen med en Flamini stående ved stolpen. Det er mulig at Flamini kunne stoppet den ballen, men polakkens forsøk på å redde ballen var en naturlig reaksjon og headingen var meget godt plassert.

 

Et lite slag at vår nye høyreback sannsynligvis er ute en periode og med en relativt tynn og skadeutsatt lagdel der bak så blir jeg litt bekymret for sesongen fremover.

 

Totalt sett så er jeg relativt fornøyd, og når vi bare får det (direkte) offensive spillet til å sitte sa kan det bli meget hyggelig utover året.

 

EDIT: I en av postene over så nevner Simbad at det ble mye slurv fra Arsenal, og det er jeg enig i. Det har vært for mange unødvendige balltap i de fleste kampene denne sesongen, så nøyaktighet og ikke minst konsentrasjon er noe som må til for å komme seg opp i toppen igjen,

Link to comment
Share on other sites

Han hadde noen fine redninger, men begge målene i mot er så absolutt tagbare. Det første så har han fan ikke kontroll på sin nærmeste stolpe i det hele tatt. Ospina in soon?

 

 

Siste redningen er meget god. Redningen på 0-1 er keepermat. Han gjorde mye rart i dag. Dårlig kamp av polakken

 

BE

Greit nok at polakken skal ta sitt ansvar, men på begge målene så er det en elendig defensiv dekning fra forsvaret/DM som gir City sjansen til å få mål.

Link to comment
Share on other sites

Surt med mål mot på slutten der. En seier mot City hadde smakt godt, både poengmessig og for å få slutt på alt maset om at vi ikke evner å slå de andre topplagene. Dette er definitivt den beste kampen vi har spilt til nå i sesongen med til tider meget høyt tempo. Hadde lobben til Welbeck gått stang inn istedet for stang ut, kunne dette ha blitt en meget festlig dag.

 

Wilshere og Sanchez får dele banens beste. Wilshere var involvert i det meste offensivt i dag, og jeg blir mektig imponert over arbeidskapasiteten til Sanchez.

 

Slik jeg ser det gjør WS feil på begge målene imot. På det første er han for tregt ute. Han må enten tidligere opp i Agüero eller bli stående på strek. På det andre målet ødelegger han for Flamini som så ut til å ha full kontroll og var klar til å heade ballen ut.

 

Og så må jeg bare spørre RP7: Mener du fortsatt at vi ga for mye penger for Sanchez (dersom man ser bort fra at ingen fotballspillere er verdt prisen sin, og heller ser på hvordan markedet fungerer og ser på hva andre spillere har kostet denne sommeren)?

Link to comment
Share on other sites

 

 

Greit nok at polakken skal ta sitt ansvar, men på begge målene så er det en elendig defensiv dekning fra forsvaret/DM som gir City sjansen til å få mål.

 

Det hadde aldri blitt noe mål 2 om WS ikke hadde ødelagt for Flamini

Link to comment
Share on other sites

En keeper skal vel ALLTID gå for den ballen?..

Har ikke stått i mål selv siden barneskolen, men jeg mener det var rett at han gikk for den.

 

Han stod alt for langt til høyre til at han hadde noen sjanse på å redde headingen. Når man først har plassert en mann på stolpen som med enkelthet ville klart å heade unna den ballen mener jeg det blir feil av WS å slenge seg etter ballen. For i det øyeblikket han slenger seg, ødelegger han alle muligheter for at Flamini skal redde enkelt på streken

Link to comment
Share on other sites

Han stod alt for langt til høyre til at han hadde noen sjanse på å redde headingen. Når man først har plassert en mann på stolpen som med enkelthet ville klart å heade unna den ballen mener jeg det blir feil av WS å slenge seg etter ballen. For i det øyeblikket han slenger seg, ødelegger han alle muligheter for at Flamini skal redde enkelt på streken

 

Og hadde han stått stille på strek og sett den fly forbi på hodet til Flamini så ville han fått kjeft for det også. Det var også såpass mye kraft i headingen at jeg tror den bare ville ha flydd over skallen til Flamini eller gått via hodet hans og inn i nettaket.

 

Man kan argumentere for at Szczesny kanskje burde ha latt den fly forbi, men det er vitterlig ingen keepere som gjør det. Kan de gå etter en ball så går de etter den.

 

Det jeg er irritert på er at Demichelis får gå opp helt alene i boksen vår. City hadde 4 forbanna spillere innenfor vår 16 meter mot våre 10 (11 med keeperen). Det er rett og slett utilgivelig at ingen går i den duellen.

Link to comment
Share on other sites

Surt med mål mot på slutten der. En seier mot City hadde smakt godt, både poengmessig og for å få slutt på alt maset om at vi ikke evner å slå de andre topplagene. Dette er definitivt den beste kampen vi har spilt til nå i sesongen med til tider meget høyt tempo. Hadde lobben til Welbeck gått stang inn istedet for stang ut, kunne dette ha blitt en meget festlig dag.

 

Wilshere og Sanchez får dele banens beste. Wilshere var involvert i det meste offensivt i dag, og jeg blir mektig imponert over arbeidskapasiteten til Sanchez.

 

Slik jeg ser det gjør WS feil på begge målene imot. På det første er han for tregt ute. Han må enten tidligere opp i Agüero eller bli stående på strek. På det andre målet ødelegger han for Flamini som så ut til å ha full kontroll og var klar til å heade ballen ut.

 

Og så må jeg bare spørre RP7: Mener du fortsatt at vi ga for mye penger for Sanchez (dersom man ser bort fra at ingen fotballspillere er verdt prisen sin, og heller ser på hvordan markedet fungerer og ser på hva andre spillere har kostet denne sommeren)?

Gjør sin beste kamp for oss så langt, men jeg syns fortsatt at prisen ikke gjenspeiler kvaliteten. Syns det skorter på taktiske valg og det er litt mye armer og bein. Forvirrer både med og motspillere i perioder. Satser på at det blir bedre når laget setter seg litt.

Når det er sagt så bidrar han mye og scoringen var meget godt utført.

Link to comment
Share on other sites

 

Det hadde aldri blitt noe mål 2 om WS ikke hadde ødelagt for Flamini

Jeg skal ikke si deg i mot der, men jeg er like sikker på at det hadde blitt et hylekor (mot polakken) her hvis han hadde hadde stått i ro og Flamini ikke hadde klart å stoppe ballen.

Jeg kan ikke innbille meg at det er lett for noen keeper, i brøkdelen av et sekund, å avgjøre at det er unødvendig å kaste seg etter en slik ball. For meg så virker det som en naturlig reaksjon å gå etter en slik ball. Om "utførelsen" til polakken var god eller dårlig er en annen sak, men jeg klarer ikke å kritisere det faktum at han går etter ballen.

Link to comment
Share on other sites

Det er den første scoringen til City jeg har store problemer med å forsvare. Szcz står med en stor glippe på sin venstre side slik at han gir Aguero muligheten tilbå score på begge sider av keeper.

 

Den andre scoringen er så absolutt tagbar, men han gjør selvfølgelig rett i å prøve å ta den. Det er bare det at han skal klare å ta den.

 

Jeg merker at jeg er lei av å se Szcz gjøre feil som koster oss. Jeg ønsker å at Ospina skal få prøve seg, kanskje presterer han end bedre?

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Det jeg er irritert på er at Demichelis får gå opp helt alene i boksen vår. City hadde 4 forbanna spillere innenfor vår 16 meter mot våre 10 (11 med keeperen). Det er rett og slett utilgivelig at ingen går i den duellen.

Jeg er helt enig. Ved begge målene så var det slett markering av Cityspillerne. Det er greit å kritisere vår målvakt når han ikke gjør jobben, men det virker litt merkelig når enkelte her på forumet (ikke du Stefan) synes å legge det meste av skylden på polakken.

 

Jeg er ingen "fan" av Szcz og jeg hadde ikke hatt noe i mot å få se hva Ospina duger til i målet, men i enkelte tilfeller her på forumet så virker det som at Polakken har all skyld i det som er negativt og at det svært motvillig blir gitt positiv omtale når han gjør noe gode saker i feltet.

Link to comment
Share on other sites

Det er den første scoringen til City jeg har store problemer med å forsvare. Szcz står med en stor glippe på sin venstre side slik at han gir Aguero muligheten tilbå score på begge sider av keeper.

 

Den andre scoringen er så absolutt tagbar, men han gjør selvfølgelig rett i å prøve å ta den. Det er bare det at han skal klare å ta den.

 

Jeg merker at jeg er lei av å se Szcz gjøre feil som koster oss. Jeg ønsker å at Ospina skal få prøve seg, kanskje presterer han end bedre?

Jeg har ingen problemer med at det klages over kvaliteten på de forsøkene han gjør på å redde ballene, jeg har bare et problem når han blir kritisert for at han ikke "står i ro".

 

Men samtidig så sier jeg igjen at det er en dårlig jobb fra Flamini sin side når han lar Aguero få så god plass at han i det hele tatt får en så "enkel" sjanse til å lage mål.

Link to comment
Share on other sites

Polljen, keeper kommer ofte i aksjon når noen på laget hans ikke hat gjort jobben sin skikkkelig. Hvis alle utespillerne hele tiden hadde gjort alt rett, så hadde keeper vært rimelig arbeidsledig.

 

Keeper kommer for alvor i aksjon når motstander kommer til sjanser og må vurderes etter det. På det punktet imponerte ikke Szcz i dag.

 

Burde Demichellis fått stått umarkert og heade mot vårt mål? Svaret er NEI. Når han fikk avgårde denne headingen, burde keeper tatt den? Svaret er JA!

Link to comment
Share on other sites

Uavgjort som forventet. Evner lite å ta skalpen på topplagene. Wilshere var god idag, Özil tilnærmet elendig. Sanchez god, ramsey midt på treet. Welbeck god i 20 min offensivt, siden jobber han bare. Blir bare skuffa over å aldri bryte denne trenden med dårlige resultater mot topp motstand i PL. Regner med vi sliter bigtime på Ethiad som vanlig er.

 

Wenger: hvorfor kjøpte vi Özil når han blir spillt på kant der han er elendig (vet han trekker inn i midt til tider)? Wilshere i Özil sin posisjon var knallgod idag, det reddet oss fra tap.

Link to comment
Share on other sites

Polljen, keeper kommer ofte i aksjon når noen på laget hans ikke hat gjort jobben sin skikkkelig. Hvis alle utespillerne hele tiden hadde gjort alt rett, så hadde keeper vært rimelig arbeidsledig.

 

Keeper kommer for alvor i aksjon når motstander kommer til sjanser og må vurderes etter det. På det punktet imponerte ikke Szcz i dag.

 

Burde Demichellis fått stått umarkert og heade mot vårt mål? Svaret er NEI. Når han fikk avgårde denne headingen, burde keeper tatt den? Svaret er JA!

Mine innlegg over (hvor klønete de enn måtte være skrevet) er ikke et forsvar av Polakken, men mer et lite "hjertesukk" over hvor lett det er å plukke ut en målvakt som syndebukk når det er flere ledd som svikter. Og jeg reagerte også på hvor lett det var å kritisere Polakken for at han ikke valgte å stå i ro på det andre målet, når det for meg virker å være en naturlig refleks å kaste seg etter ballen.

 

Jeg er ikke uenig i at polakken kunne gjort en bedre jobb på det første målet, og at han kanskje burde tatt den, men jeg står på at Flamini må ta en stor del av skylden for å sette Szcz i den situasjonen han kom i. Selvsagt kan ikke forsvaret gjøre all jobb for en målvakt, så naiv er ikke engang jeg i min tankegang. men på samme måte som en målvakt må ta sin skyld når han ikke gjør en god nok jobb så må forsvaret (her: Flamini) ta sin del av skylda.

 

For å gå litt off topic så er det litt merkelig hvordan vi (meg inkludert) fotballsupportere fordeler skyld i en kamp.

En målvakt kan spille en fantastisk kamp, men p.g.a. en eneste feil i kampen så blir han den store syndebukken. En spiss kan spille en rævva kamp der han surrer bort mange "hundreprosentsjanser", men siden han klarer å dytte den ene ballen over mållinja så blir han den store helten.

 

Nå har jeg ingen statistiske data for den påstanden jeg skal komme med til slutt i denne posten, men for meg så har den en viss sannhet i seg.

De fleste lag (inkludert Arsenal) taper betydelig flere poeng i løpet av en sesong p.g.a. "tabber" foran mål utført av spisser enn p.g.a. tabber som er gjort av målvakter, men likevel så er det (når en kamp eller en sesong er over) målvaktene som blir husket som de som ødela en kamp eller en sesong.

 

PS!! Når det gjelder Szcz så har jeg i flere vinduer etterlyst en ny keeper som kunne gi han en reell konkurranse på keeperplassen (Fabianski var ikke den rette der) og forhåpentligvis så har vi i Ospina fått denne spilleren.

Link to comment
Share on other sites

 

Og hadde han stått stille på strek og sett den fly forbi på hodet til Flamini så ville han fått kjeft for det også. Det var også såpass mye kraft i headingen at jeg tror den bare ville ha flydd over skallen til Flamini eller gått via hodet hans og inn i nettaket.

 

Man kan argumentere for at Szczesny kanskje burde ha latt den fly forbi, men det er vitterlig ingen keepere som gjør det. Kan de gå etter en ball så går de etter den.

 

Det jeg er irritert på er at Demichelis får gå opp helt alene i boksen vår. City hadde 4 forbanna spillere innenfor vår 16 meter mot våre 10 (11 med keeperen). Det er rett og slett utilgivelig at ingen går i den duellen.

+1 vurderte å legge ut omtrent samme innlegget, men gadd ikke ta krangelen, for noen her vil WS alltid være en syndebukk fordi de foretrakk Fabianski.

Fotballfans vil alltid trenge en syndebukk og mtp. hvor god Jack var i dag vil valget automatisk falle på "andrevalget" på syndebukkskalaen, Wojciech, som jeg mener reddet ett poeng for oss i dag..

Link to comment
Share on other sites

Mine innlegg over (hvor klønete de enn måtte være skrevet) er ikke et forsvar av Polakken, men mer et lite "hjertesukk" over hvor lett det er å plukke ut en målvakt som syndebukk når det er flere ledd som svikter. Og jeg reagerte også på hvor lett det var å kritisere Polakken for at han ikke valgte å stå i ro på det andre målet, når det for meg virker å være en naturlig refleks å kaste seg etter ballen.

 

Jeg er ikke uenig i at polakken kunne gjort en bedre jobb på det første målet, og at han kanskje burde tatt den, men jeg står på at Flamini må ta en stor del av skylden for å sette Szcz i den situasjonen han kom i. Selvsagt kan ikke forsvaret gjøre all jobb for en målvakt, så naiv er ikke engang jeg i min tankegang. men på samme måte som en målvakt må ta sin skyld når han ikke gjør en god nok jobb så må forsvaret (her: Flamini) ta sin del av skylda.

 

For å gå litt off topic så er det litt merkelig hvordan vi (meg inkludert) fotballsupportere fordeler skyld i en kamp.

En målvakt kan spille en fantastisk kamp, men p.g.a. en eneste feil i kampen så blir han den store syndebukken. En spiss kan spille en rævva kamp der han surrer bort mange "hundreprosentsjanser", men siden han klarer å dytte den ene ballen over mållinja så blir han den store helten.

 

Nå har jeg ingen statistiske data for den påstanden jeg skal komme med til slutt i denne posten, men for meg så har den en viss sannhet i seg.

De fleste lag (inkludert Arsenal) taper betydelig flere poeng i løpet av en sesong p.g.a. "tabber" foran mål utført av spisser enn p.g.a. tabber som er gjort av målvakter, men likevel så er det (når en kamp eller en sesong er over) målvaktene som blir husket som de som ødela en kamp eller en sesong.

 

PS!! Når det gjelder Szcz så har jeg i flere vinduer etterlyst en ny keeper som kunne gi han en reell konkurranse på keeperplassen (Fabianski var ikke den rette der) og forhåpentligvis så har vi i Ospina fått denne spilleren.

I Fabianski-Szczesny var det alltid utfordringen om den polske landslagsplassen i tillegg og det var ikke ideelt. I motsetning til Fabianski(Som jeg mener var en bra keeper og virket som en strålende fyr) vil ikke Ospina risikere å miste "alt" til konkurrenten. Dersom Ospina havnet på benken i Arsenal har han fortsatt muligheten til å vise klassen sin for landslaget, den muligheten manglet Fabianski.

 

Keeper er en vanskelig posisjon å inneha på fotballbanen og er en posisjon du vil høste kritikk for så fort det går dårlig. Etter dommerene og managerene er keeperene de som får mest "ufortjent" kritikk, så følger forsvaret, midtbanen før spissen(som ofte blir fredet så lenge vedkommende scorer en gang i blant).

 

Ironisk nok er det de to som virker gladest i klubben, Wilshere og Wojciech som er de som lettest får kritikk for spillet sitt. Muligens fordi det er de vi håpet mest på.

 

Jeg synes at Szczesny er en klassekeeper, en keeper vi kunne misunt en rival for å ha og det virker som han er en viktig personlighet i garderoben, det er Ospina som har noe å bevise, ikke Wojciech som har bevist at han er dugandes i sesong etter sesong nå. Eneste som mangler er distrubisjonen, skulle gjerne sett utkast som Lehmann fra gutenn. Selv om det går galt i blant virker det som om gutten har jobbet mye med det og han er definitivt den beste vi har hatt siden Lehmann var på toppen av sin karriere.

 

Så får vi bare håpe at Ospina er enda ett hakk opp og at WS virkelig må kjempe, men pdd. er det Ospina som er utfordreren og WS som er mesteren. Colombianeren må ta beltet og får nok sjansen allerede i tredje runde av ligacupen..

Link to comment
Share on other sites

 

Ironisk nok er det de to som virker gladest i klubben, Wilshere og Wojciech som er de som lettest får kritikk for spillet sitt. Muligens fordi det er de vi håpet mest på.

 

 

(følgende kommentar er ment rent generelt, uten konkrete forumister i tankene)

 

Det er ganske naturlig at supportere har sine "elsk/hat"-spillere, jeg tror de fleste av oss har spillere vi har lett for å kritisere og noen som vi har svært vanskelig for å fremme kritikk i mot. På samme måte som at noen er for overivrige med å kritisere ved hver minste antydning til "feil" så vil andre igjen ha store problemer med å akseptere kritikk mot sine favoritter.

 

Jeg har spillere som jeg gjerne framhever (hvis mulig) og jeg har spillere der terskelen (dessverre) kan være lav når det gjelder å kritisere, jeg prøver å ta meg selv i nakken av og til for å levere kommentarer som ikke er gjennomsyret av subjektivitet men om dette lykkes/mislykkes er jeg ikke den rette til å vurdere.

 

Når en eller flere spillere blir ekstra mye kritisert i en periode så kan det tross alt være en grunn for det. Hvis kritikken kommer ganske ensidig fra et fåtall kommentatorer så kan den ha et ganske så subjektivt utspring, men hvis det er en bred kritikk så har den ofte en sannhet i seg.

 

Når det gjelder det å være (ekte) glad i klubben så har vi hatt flere av de i "Wenger-epoken", men det skal ikke være til noe hinder for å kritisere de aktuelle spillerne. Selvsagt så burde vi klare å være mest mulig objektive i vår kritikk (både i positiv og negativ betydning), men det er lettere sagt enn gjort.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...