Jump to content

Taktiske disposisjoner og betraktninger rundt spillerstall 2014/15


Polljen

Recommended Posts

Men Theo skal være tilbake i full trening med laget! Bare formen før vi får se han på banen igjen.

 

Men nå er det en god måned til neste storkamp (man utd og Dortmund 22. Og 26. Nov)

Tror bellerin vil klare seg greit mot svakere lag og kan tilføre mye i det offensiv.

Tror og håper vi klarer oss greit med bellerin-per-chambers-gibbs bak

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Problemet er at vi må begynne å tro på at vi skal klare top4. Var ikke signalene fra Wenger noe annet før sesongen? Resten av England ler av han om han nå kun skylder på skadene, for slik har det vært i 10år nå. "Man kan ikke gardere seg mot skader", men hva med heller å stille spørsmålet i dette tilfellet: Hvis Ospina ikke var skadefri til sist CL kamp. Hvorfor i huleste setter du han da på benken og risikerer han? Wenger skryter plutselig hemningsløst av Martinez, så hvorfor kunne ikke han sitti på benken istede? Noe er riv ruskende gale med hvordan spillerene ledes.

 

Jeg har en stygg følelse av at vi ryker top4 iår, noe som gjør Wenger ennå mer sta. Det kommer til å bli en bergodalbane sesong der høydene er stupbratte.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at vi må begynne å tro på at vi skal klare top4. Var ikke signalene fra Wenger noe annet før sesongen? Resten av England ler av han om han nå kun skylder på skadene, for slik har det vært i 10år nå. "Man kan ikke gardere seg mot skader", men hva med heller å stille spørsmålet i dette tilfellet: Hvis Ospina ikke var skadefri til sist CL kamp. Hvorfor i huleste setter du han da på benken og risikerer han? Wenger skryter plutselig hemningsløst av Martinez, så hvorfor kunne ikke han sitti på benken istede? Noe er riv ruskende gale med hvordan spillerene ledes.

 

Jeg har en stygg følelse av at vi ryker top4 iår, noe som gjør Wenger ennå mer sta. Det kommer til å bli en bergodalbane sesong der høydene er stupbratte.

 

Kan det være at Martinez eventuelt var syk før denne kampen, og dermed ikke var aktuell for å sitte på benken?

Link to comment
Share on other sites

Ok det har ikke jeg fått med meg, men du setter ikke en skadet spiller på benken uansett. Da henter du som nå: opp en fjerdekeeper.

 

Om han var syk eller ikke, har jeg ikke noen informasjon om. Det jeg skrev var for å påpeke at vi har ikke innsyn i alt som fører til de valgene som ble tatt. Det var umulig og forutse det som skjedde mot Galatassaray. Og såvidt jeg har forstått var ikke Ospina skadet når han satt på benken, han slo opp igjen den gamle skaden når han måtte inn uten og ha fått varmet opp. Så er jo spørsmålet hvilken gamble som er verst av det å ha Ospina på benken kontra å ha fjerdevalget som kanskje ikke er på nivået som kreves til å spille CL (noe man ikke kan forvente av en fjerdekeeper). Synes jeg ser for meg dette forumet dersom fjerdevalget hadde vært på benken mot Galatassaray.

Link to comment
Share on other sites

 

Om han var syk eller ikke, har jeg ikke noen informasjon om. Det jeg skrev var for å påpeke at vi har ikke innsyn i alt som fører til de valgene som ble tatt. Det var umulig og forutse det som skjedde mot Galatassaray. Og såvidt jeg har forstått var ikke Ospina skadet når han satt på benken, han slo opp igjen den gamle skaden når han måtte inn uten og ha fått varmet opp. Så er jo spørsmålet hvilken gamble som er verst av det å ha Ospina på benken kontra å ha fjerdevalget som kanskje ikke er på nivået som kreves til å spille CL (noe man ikke kan forvente av en fjerdekeeper). Synes jeg ser for meg dette forumet dersom fjerdevalget hadde vært på benken mot Galatassaray.

 

Og faktisk spilte Ospina veldig godt når han kom innpå mot Galatasaray. Jeg er glad det var han og ikke Martinez på benken den kvelden.

Link to comment
Share on other sites

 

Synes jeg ser for meg dette forumet dersom fjerdevalget hadde vært på benken mot Galatassaray.

Joda det hadde kanskje blitt ett "opprør" her, men resultatet er jo at vi i dag stiller med et 3. valg i mål og et 4. valg på benken. Om det var rett eller ikke å ha Ospina på benken mot Galatasaray vet jeg ikke, men hvis Wenger & co var klar over at Ospina ikke var helt restituert og likevel tok sjansen på å sette han på benken så er jeg bekymret. For er det en spiller (innbytter) som sjelden får tid til å varme opp så er det reservemålvakten, uavhengig om han må inn p.g.a. skade eller en utvisning på den som starter. Hvis Ospina var erklært 100% fit for fight så er det en annen sak, men i en slik vurdering så kan man aldri kalkulere inn at en reservemålvakt skal få tid tid å varme opp. Om Martinez var syk eller ikke ser jeg som uinteressant, enten var Ospina erklært "frisk" eller så skulle han aldri sittet på benken.

 

Selv om noen er 100% friskmeldt så kan en skade alltid blir slått opp igjen, så hvis det er tilfelle så kan man alltid i ettertid vurdere om det medisinske apparatet eller Ospina selv gjorde en feilvurdering. Men hvis Wenger lar en reservemålvakt som har hatt en så langvarig skade og som ikke er 100% klar, sitte på benken, da ligger ansvaret hos han.

 

Det blir mye MEN fra min side, men som sagt en eventuell sykdom hos Martinez burde aldri ha ført til at en eventuell ikke-restituert Ospina startet på benken.

Link to comment
Share on other sites

 

Og faktisk spilte Ospina veldig godt når han kom innpå mot Galatasaray. Jeg er glad det var han og ikke Martinez på benken den kvelden.

Jeg er enig i at Ospina gjorde en god figur, men resultatet er jo at Martinez spiller i dag og at Ospina er ute i tre måneder og at vi idag har vårt 4. valg på benken. Om valget av å sette Ospina på benken var rett eller ikke beror på mange faktorer, men hvis Ospina egentlig ikke var 100% restituert til den kampen så ville jeg heller hatt Martinez på benken i den kampen og eventuelt Ospina i mål fra start i dag.

 

Men som jeg skrev i svaret til Kim, det blir mye men. Det eneste sikre er at hverken 1. eller 2. valget spiller i dag og at 2. valget er ute leeenge.

Link to comment
Share on other sites

Sitter man på benken er man 100% spilleklar. Om Wenger anser sjansen for at keeperbytte var liten kunne likegodt 4valget sittet på benken. Wenger sier vel også at det ikke var meningen at han skulle innpå i den kampen... Når det kommer til selve kampen så ledet vi 4-0 på daværende tidspunkt. Selv ett 4valg skulle aldri ødelagt det... Jeg stiller uanset store spm ved å ha spillere som ikke er 100% på benken, da kan andre sitte der. Så får man heller bli frustrert.. Personlig hadde jeg kjøpt forklaringen med at man ikke er fit.

Link to comment
Share on other sites

Svekket på keeperplass etter Viviano og Fabianski dro, uansett om Ospina skal vise seg å være bedre eller ei. Martinez hadde nok hatt godt av et par utlån til.

Vi trenger en klokere spiller enn Flamini om vi skal spille 4-1-4-1, gjør mange feil, sa i et intervju på arsenal.com for ikke så lenge siden at han er klar over styrkene og svakhetene sine og spiller på styrkene, ny stor miss i dag som kunne ført til scoring og passer ikke til å spille DM alene. Vi trenger å få tilbake Arteta og heller styrke på lang sikt.

Tror det offensive vi bedre seg når Theo er tilbake, men kjenner jeg Wenger rett setter han da Sanchez på topp og lar Theo og Cazorla/Özil bekle vingene.

 

Det vi så i dag holder ikke og jeg savner 4-2-3-1, 4-1-4-1 favoriserer småspill på midten og vinner som regel midtbanen, men vi får for store mellomrom mellom de sentrale spillerne pga. manglende disiplin, dessuten mangler vi spilleren som kan linke opp mellom angrepet og midtbanen, mye enklere når det er organisert i en boksåpner som Cazorla eller Özil.

 

Ramsey og Wilshere viktige i 4-1-4-1 fordi de har god utholdenhet og dekker mye rom, men de klarer ikke bli enige om hva de skal gjøre og Flamini blir ofte alene(og han tar mange crappy avgjørelser).

 

Skal vi fortsette med 4-1-4-1 vil jeg se dette laget i løpet av denne måneden, med høyt press.

WS

Chambers-Koscielny-Mertesacker-Gibbs

----------------------Arteta---------------------

Theo----Wilshere--------Ramsey----Alexis

--------------------Welbeck--------------------

 

Tror et slikt lag har nok teknikk, pasningspresisjon og fart til å bry de fleste, slik Southampton gjorde i fjor og Dortmund har gjort i åresvis(4-1-4-1 blir dog nærmere Sotons formasjon).

 

Arteta kanskje ikke helt ideell for et lag med høyt press, men mangel på alternativer med fart, ser heller Coquelin der enn Flamini.

Så vil jeg også påpeke at i en flat 4-1-4-1 som vi har sett mesteparten av denne sesongen pga. mangel på dynamikk i angrepsspillet, dekker veldig lite av motstanderens banehalvdel, vi er avhengige av å få involvert vingene våre mer i siste tredel og få Welbeck inn i bakrom.

Link to comment
Share on other sites

Var tynt i de bakre rekkene allerede før sesongen satte i gang. Dette er selvsagt svært dårlige nyheter for Arsenal. Nå må vi krysse armer og bein på at vi unngår skader og karantene i ukene som kommer.

 

Så får vi håpe at forsterkninger er klare på dagen når overgangsvinduet åpner...

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er jammen ikke godt å vite hva Wenger har tenkt her. Om han før sesongen har regnet Bellerin og Hayden, og Monreal på stopperplass, som fullverdige medlemmer av forsvarskabalen. I så fall er det jo ok. Antallet, altså.

 

2 skader bør ikke være nok til å utløse en "krise", men.. Vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...