Jump to content

Everton B 06.04.14


Marius-

Recommended Posts

Helt forferdelig å se på, verre enn Chelsea-kampen i mine øyne. Får utslett av å se på når vi spiller slikt.

 

De eneste som får godkjent i dag er Vermaelen,Rosicky og til tider Sagna.

 

Monreal var forferdelig bakover, ryggeryggerygge.... Mertesacker er på en nedgående spiral, var helt fantastisk passiv og uinteressert idag.

 

Flamini og Arteta funker ikke sammen, ferdig.

 

Cazorla, Poldi og Giroud var usynlige.

 

Det som er verst er hvordan spillerne beveger seg fra midtbanen og oppover, helt stillstand, noe som gjør at spillere som Walcott, Ramsey, Özil og Wilshere savnes. Ja jeg vet at Wilshere har vært ustabil i år, men han var på tur oppover før han ble skadet i den idiotiske landskampen, og har i mine øyne ett potensiale som ingen andre på laget har.

 

Jeg mener vi trenger nye vinger på begge sidene som er på nivå med Walcott eller høyere, og som kan rotere med Walcott og Chamberlain som forøvrig var bra i dag når han kom inn. Vi kan ikke stole på at Walcott skal holde seg skadefri, noe som er veldig synd.

 

Såklart trenger vi en ny spiss også, ingen tvil.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Hva er viktigst denne sesongen? En cup-triumf eller en 4. plass? Selvsagt kan vi fremdeles klare begge deler, men spørsmålet mitt er litt mer av den hypotetiske typen der det er enten eller :proud:

 

En cup-triumf er viktig for trofeskapet og den er ikke også svært viktig for "selvfølelsen" til fansen og spillerne også. Den gir et glimt av storhet i en relativt trist fotballhverdag.

 

Den (vanlige) fjerdeplassen gir ikke noen glede, dent viser bare at vi fremdeles mangler en del for å være med i toppen. Men den gir oss muligheten til å være med blant de store i Europa via CL-kvalifisering.

Cup-triumf eller femteplass gir bare plass i Europa League (Europas versjon av "Mikke mus"-cupen). En turnering for de "dårligere" lagene som for min del har svært liten verdi. En CL-deltakelse gjør det sannsynligvis lettere å skaffe de "bedre" spillerne, hvis vi da har en manager som klarer å se de posisjonene der vi trenger forsterkninger

 

For meg så ville et slikt valg være vanskelig, men manageren avgjør for meg. Alternativ 1 - Wenger blir sittende: Da velger jeg utvilsomt en cup-seier fremfor 4. plassen. Wenger ville ikke evnet å forsterke laget godt nok til at vi hadde noe å gjøre i CL. alternativ 2 - Ny manager: Da er dilemmaet større. En mulighet til å delta i CL ville hjulpet en ny (offensiv) manager godt i vinduet før den nye sesongen.

 

Tilbake i den reelle hverdagen så har vi et lettere program en Everton selv om vi har en kamp mindre å spille. Men å ta fjerdeplassen, med hjelp av Evertons motstandere, krever at vi tar (bortimot) full pott i de resterende kampene, og slik Arsenal spiller nå så tviler jeg på at vi har sett det siste Arsenaltapet i serien denne sesongen. Så i bunn og så må jeg velge en Cup-triumf denne sesongen for den er etter min mening ørliten grann mer sannsynlig en fjerdeplassen.

Link to comment
Share on other sites

Det som skuffer meg mest i dag, er at middelmådigheter som Naismith og McCarthy får lov til å fremstå som klassespillere

 

Det som skuffer meg er hvor jævlig likegyldig nærmest samtlige av spillerene våre er ute på banen og ditto det samme fra manageren på sidelinja. Virket som om Wenger ikke hadde tro på seier fra starten av og det samme med spillerene.

Link to comment
Share on other sites

Beksvart kamp av Giroud.

 

Nok en gang møter vi ikke opp til kamp. Det skal bare ikke skje. På 2-0 må vi blottlegge oss bakover, noe som er sinnsykt farlig med tempoproblemene våre, som igjen gjør at vi blir sendt hjem med ydmykende siffer i sekken.

 

Jeg har alltid vært en stor tilhenger av kontinuitet, og har ofte ristet på hodet av den kortsiktige supportermentaliteten jeg mener mange utviser. Men kamper som dette, som føyer seg inn i en rekke der samme feil blir gjentatt gang på gang, gjør at jeg blir litt i tvil.

Link to comment
Share on other sites

Beksvart kamp av Giroud.

 

Giroud har jo gitt helt opp. Det har hele veien vært klart at han var et nivå eller to under hva vi hadde håpet på, men slik han har prestert den siste tiden (og holdningene hans) så skulle han slitt med å være førstevalg i en av klubbene på bunnen av tabellen.

 

Håper virkelig at Wenger viser litt baller og benker han en god stund nå.

Link to comment
Share on other sites

Håper virkelig at Wenger viser litt baller og benker han en god stund nå.

Enig. I dag var det next to nothing. Tror ikke jeg har sett ham så svak før, og han har hatt flere drit dårlige kamper i løpet av de to årene han har vært her. Han blir riktignok frustrerende alene i feltet, og får sjeldent de frisparkene han fortjener, men det er tydelig at Giroud, når han ikke er heltent og i topp, topp slag ikke er en spiss for Arsenal.

 

Han har kanskje vært god nok i 15 kamper så langt. Syntes han er en fin type, og med rett innstilling er han en fin mann å sette inn når det trengs. Men har er ikke, blir aldri god nok for å bekle rollen som Arsenals spiss numero uno.

Link to comment
Share on other sites

 

Det som skuffer meg er hvor jævlig likegyldig nærmest samtlige av spillerene våre er ute på banen og ditto det samme fra manageren på sidelinja. Virket som om Wenger ikke hadde tro på seier fra starten av og det samme med spillerene.

 

 

Nettopp. Først og fremst er det helt utrolig at spillerne ikke bedre på egen vilje. Skulle tro de var lystne på å revansjere de siste ukers dårlige opptredener !

Istedet blir vi fullstendig utkjempet og utspilt. "Pissa på" ble vell nevnt fra PL-studioet. Det er fanden meg ikke langt unna..

 

Hvordan Wenger, som sier hvert tap er som et stikk i hjertet, godtar det som skjer utpå banen - ja det skjønner jeg bare ikke (?) Det Giroud m.fl holdt på med idag fikk det til å koke over her hvertfall. En ting er å ikke lykkes med det en foretar seg, en helt annen ting er interesseløshet. Det er det absolutt værste.

 

Jeg har vell egentlig lenge håpet og trodd på ny kontrakt for Wenger. Tross alt var vi vell det laget som tok flest poeng i 2013 (?)

Det har vært tegn på bedring.

 

- En solid forsvarsrekke

- Større grad av kynisme

- Vi var flinkere til å vinne drittkamper

- Øzil-kjøpet viste ambisjoner

 

Men nå vet jeg ikke lenger. Atter en kollaps. Burde han dra? Det kan godt hende det er til det beste. Jeg vet ikke.

Link to comment
Share on other sites

Klubben skriker etter nye øyne og ny motivasjon. Og ikke minst trenger vi en ny taktikk. Når man plutselig må spille gørrkjedelig fotball for å minimere tap, og atpåtil feiler på det med slaktsiffre i sekken, er begret rennt over. Everton burde vært de som var nervøse når Arsenal som alltid henter seg inn står på motsatt banehalvdel. Men det er faktisk Arsenal som så ut som små spissmus som vela rundt. Uansett skader skal ikke slike tap skje gang etter gang, dette må Wenger ta ansvaret for. Enten har han plukket ut en gjeng med nervevrak som ikke klarer å prestere, eller så klarer han ikke motivere de til å brette opp ermet. Jeg misstenker det siste.

Link to comment
Share on other sites

Klubben skriker etter nye øyne og ny motivasjon. Og ikke minst trenger vi en ny taktikk.

 

... eller så har vi bare mistet formen som følge av, blant annet, skadene til Ramsey, Walcott, Øzil, Wilshere, Koscielny med flere?! (Dette er selvsagt en mye kjedeligere teori.)

Link to comment
Share on other sites

 

... eller så har vi bare mistet formen som følge av, blant annet, skadene til Ramsey, Walcott, Øzil, Wilshere, Koscielny med flere?! (Dette er selvsagt en mye kjedeligere teori.)

 

Ja.. Men med den teorien er stallen elendig, siden de som er utpå der ikke klarer å prestere?

Link to comment
Share on other sites

... eller så har vi bare mistet formen som følge av, blant annet, skadene til Ramsey, Walcott, Øzil, Wilshere, Koscielny med flere?! (Dette er selvsagt en mye kjedeligere teori.)

 

Skader påvirkerer selvfølgelig formen, men hvordan har det seg at manageren da ikke evner å gjøre taktiske bytter når ting går ekstremt dårlig eller legge opp taktikk utifra motstander? Eller det å få spillerene sine til å prestere fra det øyeblikket kampen sparkes igang fremfor etter 60 minutter som ofte har vært tilfellet denne sesongen?

 

En kjedelig teori med masse hull har den hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja.. Men med den teorien er stallen elendig, siden de som er utpå der ikke klarer å prestere?

 

Prestere gjør de jo alltid. Men altså ikke på et nivå godt nok til at vi klarte bevare ligaledelsen helt inn.

 

Ramsey var vår beste og viktigste spiller i høst. Det alene er nok til å blåse et lag som Arsenal ned fra PL-toppen. Det er ingenting å skamme seg over. Men en realitet for en klubb som har valgt å sette tæring etter næring.

 

 

Skader påvirkerer selvfølgelig formen, men hvordan har det seg at manageren da ikke evner å gjøre taktiske bytter når ting går ekstremt dårlig eller legge opp taktikk utifra motstander? Eller det å få spillerene sine til å prestere fra det øyeblikket kampen sparkes igang fremfor etter 60 minutter som ofte har vært tilfellet denne sesongen?

 

En kjedelig teori med masse hull har den hvertfall.

 

Å ikke gjøre et bytte, er også et valg. Å kjøre samme taktikk uansett motstander, er også et valg. Nils Arne Eggen gjorde det samme, med åpne øyne, i mange år på bortebane i Europa med RBK. Og de fikk lenge mye juling, banen og utenfor, før det plutselig endret seg. Læringsprosess, tror jeg han kalte det.

 

Man kan hoppe opp og skrike og gestikulere. Man kan bytte 3 mann i pausen og taktikk hvert 5 minutt. Eller du kan la spillerne forsøke å finne ut av ting selv. Uansett hva du gjør, eller ikke gjør, vinner du noe, og taper du noe.

 

Dette var bare en liten flik av den RBK-historien som jeg nå fant: http://www.rbkweb.no/skrivut/1337

 

Det var lett å være enig med Bratseth og Hansen og Hoftun og alle andre. Men arkitekten bak den eventyrlige og enestående norske fotballhistorien, det var og ble han "idioten" som nektet å terpe forsvarsspill... Ikke disse som bare ville fikse litt med enkle grep!

Link to comment
Share on other sites

 

Prestere gjør de jo alltid. Men altså ikke på et nivå godt nok til at vi klarte bevare ligaledelsen helt inn.

 

Ramsey var vår beste og viktigste spiller i høst. Det alene er nok til å blåse et lag som Arsenal ned fra PL-toppen. Det er ingenting å skamme seg over. Men en realitet for en klubb som har valgt å sette tæring etter næring.

 

Forskjell på å ikke klare å bevare ligaledelsen til å kolapse utenfor top4. Andre lag har også hatt viktige spillere ute i denne sesongen selv om vi jo alltid har flest. Problemet er om man gjør seg så avhengig av skadeutsatte enkeltspillere, da feiler man.

 

Men ros til deg, jeg ser mange av poengene dine som gode. Selv er jeg bare møkk lei gnålet til legenden på sidelinja. For uansett slutt på oppholdet hans i Arsenal FC vil han alltid være en av de største. Men selv de store må vike, klubben forran enkeltmenneskene.

Link to comment
Share on other sites

 

Andre lag har også hatt viktige spillere ute i denne sesongen selv om vi jo alltid har flest. Problemet er om man gjør seg så avhengig av skadeutsatte enkeltspillere, da feiler man.

 

Chelsea har vel knapt hatt skader på de viktigste spillerne sine, så de nevner jeg ikke i det hele tatt.

 

Everton har hatt Lukaku ute i en lengre periode. I den perioden var det mye opp og ned med Everton. De presterte ikke i nærheten av det de har gjort siden han kom tilbake. De har også hatt skade på Baines, men han anser jeg ikke som en viktig spiller.

 

City har hatt en del skader på Agüero, men hrn naturlig nok god dekning der, med tanke på at de ikke har noen begrensninger på hvor mye penger de kan bruke på spillere. Men så fort Fernandinho var ute med skade, fallt hele laget sammen som et korthus, som da de møtte Chelsea på hjemmebane.

 

Liverpool har vel kun hatt skaden på Sturridge, og en skade på Gerrard å snakke om denne sesongen. Denne perioden kan langt fra sies å være deres beste periode. Det var vel da de blant annet tapte mot Hull borte. Et Liverpool uten Suarez, Sturridge og Gerrard i store deler av sesongen, hadde vel vært nærmere å kjeme om å unngå nedrykk enn å kjempe om ligagull.

 

Så ja, andre lag har skader, og skadene får innvirkninger på prestasjonene. Når Arsenal i tillegg har flere skader enn andre lag, så sier det seg selv. Hvorvidt dette skyldes spillertypene, måten vi spiller på, ubrukelig medisinsk appart eller ubrukelige treningsmetoder, skal jeg ikke gi meg ut på å svare på, da dette er noe INGEN her inne har noe forutsetning for å vite noe om.

Link to comment
Share on other sites

Å ikke gjøre et bytte, er også et valg. Å kjøre samme taktikk uansett motstander, er også et valg. Nils Arne Eggen gjorde det samme, med åpne øyne, i mange år på bortebane i Europa med RBK. Og de fikk lenge mye juling, banen og utenfor, før det plutselig endret seg. Læringsprosess, tror jeg han kalte det.

 

Man kan hoppe opp og skrike og gestikulere. Man kan bytte 3 mann i pausen og taktikk hvert 5 minutt. Eller du kan la spillerne forsøke å finne ut av ting selv. Uansett hva du gjør, eller ikke gjør, vinner du noe, og taper du noe.

 

Dette var bare en liten flik av den RBK-historien som jeg nå fant: http://www.rbkweb.no/skrivut/1337

 

Det var lett å være enig med Bratseth og Hansen og Hoftun og alle andre. Men arkitekten bak den eventyrlige og enestående norske fotballhistorien, det var og ble han "idioten" som nektet å terpe forsvarsspill... Ikke disse som bare ville fikse litt med enkle grep!

 

Så du mener at Wenger en mann i en alder av 64 år med over 30 års erfaring plutselig skal endre seg?

 

Som Vieira sa når han ble spurt om hva han mente var Wenger sin største styrke som manager: Nemlig at Wenger gir spillerene på banen 100% tillit og tro på at de kan finne ut hva de må gjøre selv. Og hans største svakhet..? Akkurat det samme.

 

Er forøvrig ganske stor forskjell på norsk fotball og fotball i toppdivisjonen i England. For å ikke snakke om at det er ekstremt større scene, men så er også nivået betraktelig høyere og konkurransen større. Nå har jeg aldri vært spesielt opptatt av Tippeligaen, men det er vel ikke akkurat feil å si at RBK hadde et betydelig bedre lag enn nærmest samtlige andre lag som tillot Eggen å bare høvle over alt og alle?

 

Det samme gjaldt forøvrig Wenger også. De lagene han bygget opp fra 97-2005 var Englands beste. Kanskje også det beste laget i verden (særlig 03/04 laget hans), men hvordan gikk det i Europa? Wenger kjørte samme stil som i ligaen og ble generelt sett tatt på senga av bedre taktikere enn seg selv. Og pga. dette har han aldri vunnet CL på tross av at han hadde laget til å klare det i mange sesonger.

 

Som jeg har påstått tidligere så tror jeg Wenger med Bayern München sitt mannskap (forutsatt at alle var i Arsenal selvfølgelig) fortsatt klart å prestere på det nivået som han gjør her. Taktikk har ekstremt mye å si i dagens fotball når man spiller så mange kamper som man gjør og da særlig i cuper o.l. hvor man bare spiller en kamp eller to.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper den Kim, flere gode poenger.

Jeg føler vi har gjengangere i spillerne som er ute med skadene. Dette er spillere som i flere år etterhverandre (med enkelte bedre perioder) er ute skadet. Når man skal stole på disse spillerne over en hel sesong blir det vanskelig. Özil og Kos skadene er vel heller sånn som kan skje, men det er ikke nytt at Ramsey, Walcott, Diaby og Wilshere er ute over lengere tid i en sesong. Uten endringer i taktikk eller spillestil vil de mest sannsynlig gjennta det neste år også, jeg klarer ikke se hvordan de plutselig skal unngå skadene.

 

RvP var skadet for oss år etter år, før han plutselig fikk 2 sesonger han presterte i. Etter første knallsesong stakk han og vant tittelen på første forsøk. Ikke utenklig at noen av de nevnte plutselig kan finne på det samme om ikke ting endres.

Link to comment
Share on other sites

Når Arsenal i tillegg har flere skader enn andre lag, så sier det seg selv. Hvorvidt dette skyldes spillertypene, måten vi spiller på, ubrukelig medisinsk appart eller ubrukelige treningsmetoder, skal jeg ikke gi meg ut på å svare på, da dette er noe INGEN her inne har noe forutsetning for å vite noe om.

Og det er helt kurant at ingen her inne har noen forutsetninger for å vite noe om grunnen til at vi har så mye mer skader enn andre lag. Men, har det blitt forsøkt å endre på det/løse det? Ut ifra at vi nesten (?) samtlige sesonger ligger øverst på skadelistene tilsier enten nei, eller at vi har prøvd men bommet totalt.

Link to comment
Share on other sites

Og det er helt kurant at ingen her inne har noen forutsetninger for å vite noe om grunnen til at vi har så mye mer skader enn andre lag. Men, har det blitt forsøkt å endre på det/løse det? Ut ifra at vi nesten (?) samtlige sesonger ligger øverst på skadelistene tilsier enten nei, eller at vi har prøvd men bommet totalt.

 

Mener Wenger uttalte tidligere i år at det nå ses på å finne årsaken til at vi har så mange skader. Mange år for sent er nok på sin plass å si, men det tyder iallefall på at man ønsker å komme til bunns i problemet.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper den Kim, flere gode poenger.

Jeg føler vi har gjengangere i spillerne som er ute med skadene. Dette er spillere som i flere år etterhverandre (med enkelte bedre perioder) er ute skadet. Når man skal stole på disse spillerne over en hel sesong blir det vanskelig. Özil og Kos skadene er vel heller sånn som kan skje, men det er ikke nytt at Ramsey, Walcott, Diaby og Wilshere er ute over lengere tid i en sesong. Uten endringer i taktikk eller spillestil vil de mest sannsynlig gjennta det neste år også, jeg klarer ikke se hvordan de plutselig skal unngå skadene.

 

RvP var skadet for oss år etter år, før han plutselig fikk 2 sesonger han presterte i. Etter første knallsesong stakk han og vant tittelen på første forsøk. Ikke utenklig at noen av de nevnte plutselig kan finne på det samme om ikke ting endres.

 

Synes det blir feil å nevne Ramsey i denne sammenhengen. Kan ikke akkurat huske at han har vært så mye ute med skade etter at han kom tilbake etter benbruddet. Faktisk synes jeg han har vært mye mindre ute med skade enn jeg hadde forventet etter et såpass langt skadeavbrekk. Er jo klassisk at man pådrar seg mye skader etter benbrudd, fordi man overbelaster den andre foten.

Link to comment
Share on other sites

Ramsey har du nok nok rett i, han har hatt beinbruddet som gjorte han borte i lang tid, og nå denne skaden han slet med. Ellers spillte han helt forferdelig til tider ifjor uten å være skadet såvidt jeg husker. "Gjennombruddet" hans kom i høst med et pang. Håper han holder seg skadefri fremover men har hjertet litt i halsen ang det.

Link to comment
Share on other sites

Ramsey har du nok nok rett i, han har hatt beinbruddet som gjorte han borte i lang tid, og nå denne skaden han slet med. Ellers spillte han helt forferdelig til tider ifjor uten å være skadet såvidt jeg husker. "Gjennombruddet" hans kom i høst med et pang. Håper han holder seg skadefri fremover men har hjertet litt i halsen ang det.

 

Du er ganske greit ute å kjøre her Marius.

 

Ramsey startet forrige sesong bra. Deretter gikk han fra bra til elendig (toppet seg mot Everton) og var en stund litt ute i kulden. Kom deretter tilbake igjen mot West Ham i januar når Arteta var ute og var outstanding på midtbanen. Spilte et par kamper til og var generelt sett god. Deretter falt han litt tilbake før han i februar mot Bayern stabiliserte seg på et veldig høyt nivå og spilte på det nivået sesongen ut.

 

I sommer derimot og i høst så fortsatte han mye av det samme spillet som han viste på våren, men la også til målscoring. Under hele preseason så var han vår klart beste spiller så det var inne noe "pang" i høst heller. Han fortsatte bare den gode formen han begynte for et år tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...