Jump to content

Chelsea B 22.03.2014


Stefanb

Recommended Posts

Jeg har holdt fingrene unna tastaturet siden lørdag ettermiddag. Kvitring i affekt etter en sånn forestilling hadde sannsynligvis sendt meg ut på ville veier.

 

Denne sesongen har mange av oss våget å drømme om ligatittelen. Dumdristig og opplagt selvpining vil nok mange proklamere, men sånn er de fleste av oss snekret sammen. Tre måneder på toppen av tabellen gjør noe med oss. Det samme gjør det faktum at vi var det beste laget i England i kalenderåret 2013.

 

Nå føler jeg meg bare dum. Nei, jeg har aldri utpekt Arsenal som favoritt, men de kjente frasene "hvisomatte" og "dersomatte" har blitt hyppig brukt. Jeg har levnet Wenger håp denne sesongen. Og det kommer jeg sikkert også til å gjøre neste sesong også, dersom vi er i samme situasjon. Akkurat som jeg gjorde i 2010/11 og i 2007/08 (Da var vi faktisk gode nok også).

 

Nå frykter jeg at hele sesongen skal gå opp i røyk. Vi har en FA cup-semi å se frem til, og forhåpentligvis også en finale. Og det mot overkommelig motstand. Svært overkommelig motstand. Likevel er frykten for nederlag større enn drømmen om triumf. Wenger og Arsenal føler det nok på samme måte. Dette trofeet MÅ vinnes hvis dette "prosjektet" skal kunne fortsette.

 

Og nettopp det skremmer meg. Denne Arsenal-generasjonen har feilet gang på gang idet lukten av sølvtøy begynner å melde seg. Denne generasjonen har ALDRI klart å trekke lasset den siste biten over mållinjen, selv om oppgavene tidvis har vært av det "enkle" slaget (Les Birmingham). Vi hører gang på gang at dette laget ikke tåler favorittstempelet, men samtidig er vi også håpløse som underdogs i de virkelige viktige bataljene. Jose Mourinho må lure på hvorfor Wenger alltid dekker bordet og rer opp sengen for ham.

 

Arsene Wenger har ved flere anledninger uttalt at han ikke tilpasser taktikken etter hvilke motstander som står på motsatt banehalvdel. Og det, foruten om det mentale aspektet, er kanskje hans største problem. Alle vet hva Arsenal kommer til å gjøre. Det er sjelden eller aldri et overraskelsesmoment når man spiller mot Wengers menn. I de aller fleste oppgjørene ender Arsenal som seiersherrer, enkelt og greit fordi det er for mye kvalitet i mannskapet, til at middelhavsfarerne klarer å demme opp for bølgene de vet vil komme. De vet nøyaktig hva som skal til for å stoppe dem, men nivåforskjellen visker ut den taktiske knivingen.

 

Når vi møter virkelig topp motstand, blir vi imidlertid avslørt. Arsene Wenger kommer aldri til å slå Jose Mourinho så lenge sistnevnte har tilsvarende eller mer kvalitet i mannskapet. Den slarvkjefta portugiseren vet hva Wenger kommer til å prøve på, derfor vet han også nøyaktig hva som skal til for å kneble oss. Derfor er det også flere middelhavsfarere som har mye bedre statistikk mot Chelsea, enn Arsenal. De innser at den eneste måten man kan vinne mot topplagene, er å legge opp taktikken deretter. Den eneste måten man kan røve med seg poeng på, er å oppnå en taktisk triumf, supplert med en solid dose flaks. Og kvalitetsmessig er vi ikke bedre enn at det også bør være vår strategi i disse bortekampene. Når vi slipper inn like mange mål på tre bortekamper, som vi gjør til sammen i de 27 andre kampene, er det trygt å anta at fremgangsmåten er fullstendig riv ruskende gal.

 

Da Bergkamp, Henry og Vieira dominerte engelsk fotball, hadde vi så ekstremt mye kvalitet i laget at vi slapp unna med det. Vi kunne reise til hvilke som helst stadion i England og spille ball i hatt med motstanderen. Nivåforskjellen var så enorm at selv den mest kyniske og skitne taktikk ikke fungerte. Kun Ferguson var i stand til å gi oss på pukkelen taktisk, og det krevde som regel at spillerne hans fremsto mer som street-fighters enn fotballspillere.

 

I 2014 har ikke Arsenal i nærheten nok kvalitet til å holde på sånn i disse oppgjørene. Det vil si, vi har ikke spillere med nok styrke, presisjon og hurtighet til å virkelig spre frykt hos motstanderen på samme måte som i Wengers glansdager.

 

Det er to veier for Wenger å gå nå. Han kan begynne å hente inn store, sterke og hurtige spillere, som ga ham så mye glede for et tiår siden. Eller han kan fire på prinsippene, og velge en mer kynisk fremgangsmåte i toppkampene. Han har tilpasset seg en hel del det siste kalenderåret. Arsenal er i mye større grad i stand til å stenge av kamper ved å legge seg dypt og vinne dueller i egen boks. Mye på grunn av Mertesackers glimrende evner som forsvarssjef.

 

Vi er så nært å være en tittelkandidat. Resultatene våre mot åtti prosent av lagene i divisjonen er på et tilfredsstillende nivå med tanke på gullkamp. Bedre resultater mot topplagene, spesielt på bortebane, vil gi oss en enestående mulighet de neste årene. Denne spillergruppen virker harmonisk og de fleste har spilt sammen i flere år. De fleste kriteriene er på plass for suksess. Så er det opp til Wenger og resten av ledelsen å gjøre de siste helt nødvendige grepene.

 

Jeg er imidlertid usikker på om han er i stand til det, den godeste Wenger. Det har vært sånn i en årrekke. Og Piscator har vel påpekt dette hundrevis av ganger. Det virker som det er en manglende vilje og/eller evne til å gjøre de nødvendige justeringene.

 

Jeg sitter på gjerdet. Jeg vet ikke om jeg ønsker at Wenger signerer ny kontrakt. Det gjør vondt, for jeg elsker den mannen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 133
  • Created
  • Last Reply

http://www.arsenal.com/news/news-archive/20140324/gibbs-and-ox-available-for-swansea-game

 

FA behandlet to klager fra Arsenal i dag. Først overførte de det røde kortet fra Gibbs til The Ox. Deretter ble det røde kortet trukket tilbake pga feilaktig utvisning. Medhold i begge klagene! Begge spillerne er klare for kamp mot Swansea.

Link to comment
Share on other sites

http://www.arsenal.com/news/news-archive/20140324/gibbs-and-ox-available-for-swansea-gameFA behandlet to klager fra Arsenal i dag. Først overførte de det røde kortet fra Gibbs til The Ox. Deretter ble det røde kortet trukket tilbake pga feilaktig utvisning. Medhold i begge klagene! Begge spillerne er klare for kamp mot Swansea.

Det hadde jeg ikke ventet. Dette kan ikke tolkes på annen måte enn at lykken endelig smiler til oss og at det ender med at vi vinner serien!

Link to comment
Share on other sites

Men likevel så skal Marriner få dømme kamp til helgen mellom Southampton og Newcastle. Fa sier jo ved å trekke tilbake kortet at det ikke skulle vært en utvisning, og selv om 3-0 med 11 mann ville vært vanskelig så hadde det vært atskillelig bedre enn med 10... En så grov miss i en så stor kamp må jo få konsekvenser for dommerne?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...