Jump to content

Prestasjonslønn. Funker det?


Safe Hands

Recommended Posts

Ted.com er en av mine absolutte favorittnettsider. Denne talen om lønn og motivasjon var svært interessant! Og jeg tenkte umiddelbart på fotballen. Hvor ofte folk roper ut om trekk i lønn når spillere ikke presterer... Og om hvor stor andel av spillernes lønn som i dag egentlig er prestasjonsbasert?! Noen som vet?

 

Dan Pink: The puzzle of motivation. Når virker provisjon etter hensikten? Og når kan det faktisk være til skade for resultatet? Science versus feelings.
Link to comment
Share on other sites

Absolutt interessant. Hva gjelder de store ligaene synes jeg det er skjeldent man hører om individuelle bonuser o.l. Uten at det trenger å bety de ikke eksisterer.

 

Min magefølelse sier at dette kanskje er mer vanlig i litt mindre ligaer (?) Tippeligaen f.eks. Mener jeg har hørt at bl.a Peter Ijeh fikk en saftig

scorings-bonus når han spilte for Viking (25 k)

 

Men det er som du sier : Når virker provisjon etter hensikten? Spesielt i et lagspill som fotball

Link to comment
Share on other sites

 

Ted.com er en av mine absolutte favorittnettsider. Denne talen om lønn og motivasjon var svært interessant! Og jeg tenkte umiddelbart på fotballen. Hvor ofte folk roper ut om trekk i lønn når spillere ikke presterer... Og om hvor stor andel av spillernes lønn som i dag egentlig er prestasjonsbasert?! Noen som vet?

 

Dan Pink: The puzzle of motivation. Når virker provisjon etter hensikten? Og når kan det faktisk være til skade for resultatet? Science versus feelings.

 

 

 

Interessant tema. Transaksjonsledelse (dvs at lede etter prinsippet om å gi direkte belønning for arbeidet) er brukt i flere sammenhenger. Når det gjelder fotballspillere så tror jeg det hadde vært vanskelig å få til. De skal prestere fysisk over veldig mange kamper per sesong og noen kamper vil de være under normalt nivå. Det kan være småskader eller det kan være en svikt i form. Skal de da ikke få utbetalt lønn? En spiller som er skadet vil ikke kunne tjene penger og dermed miste inntekt. En spiller som har høy lønn kan bli frosset ut fra en klubb med dårlig økonomi etc etc. Det hadde blitt helt umulig å få spillere som krever trygge rammer og mye selvtillit for å kunne prestere på høyeste nivå til å kunne få ut sitt beste hvis usikkerhet rundt økonomi og inntekt hadde ligget i bakhodet før kampene. Jeg er overbevist om at en slik ordning hadde ført til fall i kvalitet og virket fullstendig mot sin hensikt.

 

Spillerne har individuelle avtaler i forhold til mange ting. Det kan være seiere, trofeer, plassering i liga, kvalik til europa. Disse bonusene er individuelle i tillegg til kollektive og kommer i tillegg til fast lønn.

I Bondesliga er bonusene ofte justert i forhold til motstander. En seier mot direkte rival for tittel eller europacup gir store utbetalinger, men seier mot mindre lag gir langt mindre. Dette er belønning fordi klubben tjener penger, men jeg tror ikke det er noen spillere som har det som personlig motivasjon. De tenker i det hele tatt veldig lite på penger. Prestisje og trofeer betyr egentlig alt. De aller fleste ønsker en lønn som står i stil til deres nivå sammenlignet med andre klubber, men det er veldig få som har penger som motivasjon for klubb-bytte eller innsats. Etter mange år i miljøet har jeg tilgode å høre spillere diskutere lønn seg imellom annet enn ved signering av ny kontrakt innad i klubb. Når det er på tvers av klubber så er det nesten tabu å ta opp slike ting.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan mennesker reagerer på prestasjonslønn er meget individuelt. For enkelte er det en vanvittig motivasjonsfaktor, og for andre er den skremmende og hemmer prestasjoner. Ut i fra jobberfaringer har jeg sett at provisjon fungerer ypperlig når ting flyter, mens det kan ha en hemmende effekt når man møter motgang. Jeg stiller meg litt kritisk til hvordan dette kan implementeres i fotballen. Hva er en god prestasjon, og hvordan skal det måles opp mot lønn?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...